fbpx
2024. április 21. vasárnap

Nemzeti klímacélok az Európai Unióban

A közlekedési szektornak is hozzá kell járulnia a 2030-as, emissziócsökkentési vállalásokhoz. Ezzel összefüggésben az Európai Unió klímavédelmi csomagjából, a Fit for 55-ből hármat fogadtak el a közelmúltban. A tagországok képviselői és az Európa Parlament megállapodtak a személy- és tehergépjárművekre érvényes határértékekről, az erdők és termőföldek védelmét szolgáló szabályozásról, és az úgynevezett tehermegosztási rendeletről.

Ez utóbbi tagállami lebontásban írja elő, hogy az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentése érdekében, a kibocsátáskereskedelmen kívül milyen terheket kell az egyes tagállamoknak viselnie. Ebbe az értelmezési tartományba beletartozik a közlekedés is: a közúti közlekedés, a belvízi hajózás és repülés, valamint a nem villamosított vonalakon zajló vasúti forgalom is.

A GAZDASÁGI TELJESÍTŐKÉPESSÉGTŐL FÜGGŐ CÉLOK

Az, hogy az egyes EU-tagországok mennyivel járulhatnak hozzá az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentéséhez, egyrészt az ország gazdasági teljesítményétől, másrészt a klímavédelmi intézkedések végrehajtásának költséghatékonyságától függ. Összességében az új rendeletek betűinek értelmében az EU-nak a kibocsátáskereskedelmen kívül a 2005. évi szinthez képest negyven százalékkal kell csökkentenie a kibocsátást. A korábbi cél csak harminc százalék volt.

- Hirdetés -

Az ambiciózus szándék eléréséhez minden tagállamnak hozzá kell járulnia. Németország kényszerül például a legnagyobb visszafogásra: 38 helyett ötven százalék az új kvóta. Emellett Svédország, Finnország, Dánia és Luxemburg kényszerül még kibocsátásának felezésére. A legcsekélyebb mértékben, tíz százalékkal Bulgária található a skála másik végén, mint egyetlen tagállam, amelyik felmentést kapott a közös teherviselés alól.

„A méltányosság és gazdaságunk versenyképessége miatt nagyon fontos, hogy ezentúl nemcsak Németországra, hanem minden EU-tagországra egységesen vonatkozó, számonkérhető előírások születtek” – kommentálta a CDU Európa-parlamenti képviselője, Peter Liese a megállapodást.

ELVI FELKÉSZÜLTSÉG

Németország elviekben már felkészült az EU által szigorított klímacéloknak való megfelelésre. „A német klímacél száz százalékig kompatibilis azzal a céllal, melyet a nagykoalíció a szövetségi alkotmánybíróság tavalyi ítélete után terjesztett elő” – fogalmazott Liese.

Különösebb alcélok a közlekedési szektorra vonatkozóan nem szerepelnek a teherviselési megállapodásban, a klímavédelmi törvényben, amely 2030-ig szabályozza az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentését Németországban, viszont vannak ilyenek. Mivel az aktuális számítások szerint ezek teljesítése jelenleg veszélyben van, a közlekedési minisztériumnak aktivizálnia kell magát. A szövetségi kormányzatnak 2023 elején kell az új klímavédelmi terveket előterjesztenie.

„Az FDP közlekedési miniszterének, Volker Wissingnek most végre ki kell tennie magáért, mivel nemcsak a német és az EU-s jogot sérti meg, hanem a német államháztartást is megterheli: minden évért, amelyekben a kitűzött klímacélok nem teljesülnek, Németországnak fizetnie kell” – jelentette ki Tiemo Wölken, az EP szociáldemokrata frakciójának klímapolitikai szóvivője.

A CSU képviselője, Markus Ferber arra hívja fel a figyelmet, hogy Németország anélkül kívánja teljesíteni a célokat, hogy máshonnan vásárolna meg kibocsátáscsökkenést.

„Németországnak igazolásokat kellett vásárolnia, és minden okunk megvan annak feltételezésére, hogy ez a jövőben is így lesz” – mond ellent az előbbieknek Helke van Hoorn, a Német Közlekedési Fórum (Deutsche Verkehrsforum, DVF) ügyvezetője. „A szövetségi kormányzatnak a közlekedésügyben kifejtett erőfeszítéseit fokoznia kell, hogy a kitűzött célokat el lehessen érni.”

A DVF A KETTŐS SZABÁLYOZÁS ELLEN

Bár a Német Közlekedési Fórum az uniós klímavédelmi célokat helyesnek tartja, felhívja a figyelmet arra, hogy az egyes törvényeket egymással jobban össze kell hangolni. Ezért támogatja a DVF azt a törekvést, hogy a közúti közlekedésben is bevezethető legyen egy EU-szintű kibocsátáskereskedelem, innentől viszont hibának tartja, hogy a közúti közlekedés továbbra is a teherelosztási előírások hatálya alatt marad.

Van Hoorn szerint az üvegházhatású gázok kibocsátását vagy a kibocsátáskereskedelem, vagy a teherelosztási rendeletek alapján kellene szabályozni, hiszen jelen esetben egy és ugyanazt a kibocsátást két különböző eszközzel szabályozzák, amelyeknek ráadásul azonosak a céljaik.

Teherviselési rendelet

A törvény az EU minden egyes tagállamára kiterjedően szabályozza az egyes szektoroknak a kibocsátáskereskedelemmel nem érintett kibocsátását a 2030-ig terjedő időszakban, beleértve a közlekedést is.

A céladatok tíz (Bulgária) és ötven százalék (Németország) között ingadoznak.

Amennyiben a tagállamok bizonyos évben a megkívántnál nagyobb mértékben csökkentik a kibocsátást, a többletet „megtakaríthatják” a hátralévő időszakra, vagy más államok számára értékesíthetik.

Ezeket a lehetőségeket azonban az új uniós rendelkezés bizonyos nagyságrendek felett korlátozza.

A rendelet külön nem foglalkozik a közlekedési eredetű kibocsátással.

Hét éve, tehát 2015-ben Párizsban hozták tető alá az unió klímavédelmi megállapodását. Hogy az abban lefektetett céloknak megfeleljen, az EU klímavédelmi törvényeket bocsát ki. A tagországok november 8-án állapodtak meg többek kötött a teherelosztási rendeletről, amely a közlekedést is érinti.

Ezek is érdekelhetik

Közösen a vasúti egyeskocsi-fuvarozás támogatásáért

A Magyar Vasút 2023 konferencián írták alá az érdekeltek a rendszer fenntartásáért kiálló nyilatkozatot. A kisebb, egy vagy néhány vagonnyi, logisztikai és humánerőforrás-okokból másképp gazdaságosan...

Átfogó intézkedéscsomag szükséges

A Magyar vasút konferencia negyedik szekciójának témája az energiaválság és klímakrízis. A konferencia kezdetéről itt, az első szekcióról itt, a másodikról itt, a harmadikról pedig...

Sokféle támogatás segíthet a vasútnak

A Magyar vasút konferencia harmadik szekciójának témája a klímavédelem, az energiaügyek, a vasúti áruszállítás támogatása. A konferencia kezdetéről itt, az első szekcióról itt, a másodikról...

Zöldebb árufuvarozás nagyobb gazdasági haszonnal, kisebb környezeti hatással

Az Európai Bizottság intézkedéseket javasol az áruszállítás hatékonyabbá és fenntarthatóbbá tétele érdekében: javítani kell a vasúti infrastruktúra kezelését, jobban kell ösztönözni az alacsony kibocsátású teherautók használatát, az árufuvarozási szektort pedig még szélesebb körben indokolt tájékoztatni az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásáról.

Fellázadtak a német vasúti cégek

Volker Wissing német közlekedési miniszter meggyőződése szerint az áruforgalom volumene főként a közutakon növekszik majd a következő évtizedekben. A vasúti cégek képviselői ezzel nem értenek egyet - szerintük a miniszter téves adatokból indul ki.

Országbérlet Szlovéniában is

Június 1-től 1, 3, 7 és 30 napos változatban árulják, induláskor még nem érvényes a városi közlekedésre. Tagadni sem lehetne, hogy Németország és Magyarország mintáját...

Legfrissebb híreink

Most kell lépni, hogy 2028 után legyen végre több uniós forrás a vasútra!

Hiába a zöld átállás tervezete, az előző hétéves ciklusban csökkent a közlekedés uniós finanszírozása.

Bevált a tarifareform a MÁV-VOLÁN-csoportnál

Márciusban rekordszámú, 932 ezer ország- és vármegyebérletet, valamint napijegyet váltottak az utasok.

V0 nélkül megborulhat az egész gazdaság

Az iparfejlesztés, a kombinált fuvarozás négy-öt éven belüli megduplázódása az infrastruktúra mielőbbi fejlesztését követelik.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

A közlekedéspolitika nem ízlés dolga

Volker Wissing német szövetségi közlekedési miniszter szerint a teljesítőképes közlekedési infrastruktúra logisztikai alapvetés, ugyanakkor a működőképes szociális állam egyik alapfeltétele.

Folyamatos a DB Cargo piacvesztése

A német szövetségi központi infrastrukturális ügynökség szerint tovább romlott a vasúti teherszállítás pontossága.

Újraéled az emslandi Transrapid-tesztpálya?

A terület sorsa a hyperloop gyakorlati alkalmazásával összefüggésben került szóba.

A rovat további cikkei

A távoli kapcsoláson kívül milyen szerepe lehet a DAC-nak a digitalizációban?

Bizonyos digitális funkciók már megjelentek a teherszállításban, a rakománymonitoringban és -követésben, de nem dőlt még el, hogy pontosan mire fogjuk használni a digitális automatikus kapcsolót.

Megtorpanás a német járműbeszerzésben

Novemberben csak minden második távolsági vonat érkezett meg időben: ez az 52 százalékos eredmény új negatív rekord idén. A masszív restancia elsődleges okaként az országszerte zajló felújítási munkálatokat nevezte meg a német vasúttársaság.

Óriási konténerszállító-flottával bővít az ÖBB RCG

Novemberben csak minden második távolsági vonat érkezett meg időben: ez az 52 százalékos eredmény új negatív rekord idén. A masszív restancia elsődleges okaként az országszerte zajló felújítási munkálatokat nevezte meg a német vasúttársaság.