fbpx
2024. szeptember 11. szerda
spot_img

Újraéled az emslandi Transrapid-tesztpálya?

A terület sorsa a hyperloop gyakorlati alkalmazásával összefüggésben került szóba.

Az emslandi CDU Európa-parlamenti képviselője, egyben emdeni és oldenburgi műszaki főiskolai tudományos munkatárs, Jens Gieseke, és az Integrated Infrastructure Solutions GmbH (INTIS) együtt lobbizik Brüsszelben azért, hogy a Lathen melletti egykori Transrapid-tesztpályát halottaiból egy új, európai hyperloop-demonstrációs telepként támasszák fel.

Carlo Borghini, az Europe’s Rail európai vasúti közös vállalkozás ügyvezető igazgatója szerint az Európai Unió mindenképpen az első régió szeretne lenni a világon, amely egy ilyen intézményt működtet. Amennyiben az EU-ban a hyperloop gyakorlati alkalmazhatóságát megbízhatóan demonstrálni lehetne, az befektetőket vonzana a környékre a világ minden részéről, és a technológiai ugrás területfejlesztési és gazdasági előnyt is jelentene.

- Hirdetés -

Az Europe’s Rail felhívta az érdekeltek figyelmét, hogy egy közös projekt keretében lehetőség nyílik egy, a hyperloop-fejlesztést és az ehhez kapcsolódó üzleti modellek megalkotását célzó menetrend kidolgozására. December 14-én zárul a határidő az uniós pályázati részvételre, innen 2,3 millió eurós támogatás remélhető. Borghini a hyperloop tényleges használatára először a teher-, majd a személyforgalomban lát esélyt.

Ralf Effenberger, aki az INTIS-en belül a 32 kilométer hosszúságú egykori tesztpálya újrahasznosításáért felel, úgy véli, hogy a pályának a hyperloop-kompatibilissé történő átépítése mindenképpen olcsóbb lehet, mint egy új tesztpálya létrehozása valahol Európában.

Utasszállító kapszulák

A hyperloop a vasúti tömegközlekedés egy elképzelt megvalósítása, ahol a lineáris motorok által meghajtott utasszállító kapszulák egy légritkított csőben haladnak. Az ötletgazda Elon Musk szerint ez az új szállítási rendszer a közúti, vasúti, vízi és légi közlekedés után az ötödik önálló rendszer lenne.

Koncepciók:

Hyperloop Alpha Ez volt Elon Musk eredeti koncepciója a hyperloopra, alapelveit 2013-ban a Spacex oldalán tette közzé a technológiát bemutató 57 oldalas állásfoglalásában. Ebben a hyperloop meghajtását nagyjából 110 kilométerenként elhelyezett lineáris motorblokkokkal vázolta fel Musk, a nagyobb sebesség elérése érdekében pedig a Kantrowitz-határt kellett csökkenteni, ez a kabin elején elhelyezett kompresszor feladata lett.

Hyperloop One Teljes nevén a Virgin Hyperloop One-t 2014 júniusában alapította (vette át) Richard Branson. A Virgin szerint ugyanazt a célt tűzték ki maguk elé, mint Musk, mert látni akarják, hogy a hyperloop világszerte valósággá válik.

A két cégen kívül még egy sor másik cég is komoly üzletet látott a technológiában, mint például: Hyperloop Transportation Technologies (HTT), TransPod, DGWHyperloop, Arrivo, Hardt Global Mobility, Hyper Chariot, Zeleros.

A koncepciónak azonban az eredeti elképzelések szerint már meg kellett volna valósulnia a gyakorlatban – hosszú ideje ez a mostani az első híradás a tárgyban a fejlesztésekről.

Ezek is érdekelhetik

A CRRC ZELC magyar partnerével európai termelési központot tervez

A magyar Acemil csoport a CRRC Zhuzhou Locomotive Co-val együttműködve gördülőállomány-gyártó üzemet építene Magyarországon.

Kötelező jegyelővételi zónát vezet be a MÁV

Az új tanév kezdetétől és a kalauz nélküli rendszer kiterjesztésével egyidőben kötelező elővételes jegyvásárlást vezet be a vasúttársaság.

Speciális kalodarendszerrel szállít vasúti kerékpárokat a TS Hungária

A kétsoros kalodarendszerrel teherkocsinként 30 db vasúti kerékpár szállítható, ez versenyképes alternatíva a közúti fuvarozással szemben.

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A korszerű villamos motorvonatok közlekedtetése lehetővé teszi a környezetterhelés csökkentését.

Ősztől bővül a kalauz nélküli közlekedés Budapest elővárosában

A tesztüzemet követően döntött a MÁV-START: folytatják, sőt ki is bővítik a jegyvizsgáló személyzet nélküli közlekedést.

Elhunyt dr. Józan Tibor

Életének 77. évében elhunyt dr. Józan Tibor, a GYSEV Zrt. korábbi vasútigazgatója, vezérigazgató-helyettese.

Legfrissebb híreink

Újabb Vectron AC mozdonnyal bővíti flottáját a FOXrail

A magyar árufuvarozó  vasúttársaság ismét egy Siemens Mobility-féle Vectron AC mozdonnyal bővíti járműparkját.

A CRRC ZELC magyar partnerével európai termelési központot tervez

A magyar Acemil csoport a CRRC Zhuzhou Locomotive Co-val együttműködve gördülőállomány-gyártó üzemet építene Magyarországon.

Kötelező jegyelővételi zónát vezet be a MÁV

Az új tanév kezdetétől és a kalauz nélküli rendszer kiterjesztésével egyidőben kötelező elővételes jegyvásárlást vezet be a vasúttársaság.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

A közlekedéspolitika nem ízlés dolga

Volker Wissing német szövetségi közlekedési miniszter szerint a teljesítőképes közlekedési infrastruktúra logisztikai alapvetés, ugyanakkor a működőképes szociális állam egyik alapfeltétele.

Folyamatos a DB Cargo piacvesztése

A német szövetségi központi infrastrukturális ügynökség szerint tovább romlott a vasúti teherszállítás pontossága.

Nemzeti klímacélok az Európai Unióban

A közlekedési szektornak is hozzá kell járulnia a 2030-as, emissziócsökkentési vállalásokhoz.

A rovat további cikkei

A CRRC ZELC magyar partnerével európai termelési központot tervez

A magyar Acemil csoport a CRRC Zhuzhou Locomotive Co-val együttműködve gördülőállomány-gyártó üzemet építene Magyarországon.

Világszerte erős az európai vasútipar, aminek munkát ad a koros járműflotta

Az átlagosan 23 éves uniós vasúti flotta a keleti tagállomokban jóval korosabb. A dízel járművek és a koros mozdonyok cseréje leginkább új motorvonatok iránti igényt fog jelenteni.

Hamarosan megérkezik az első Henschel-mozdony

Már úton van Magyarországra az első olyan Henschel-mozdony, amelyből a MÁV 15 darabot bérelne és ősztől állnának forgalomba.