fbpx
2024. március 1. péntek

Közösen a vasúti egyeskocsi-fuvarozás támogatásáért

A Magyar Vasút 2023 konferencián írták alá az érdekeltek a rendszer fenntartásáért kiálló nyilatkozatot.

A kisebb, egy vagy néhány vagonnyi, logisztikai és humánerőforrás-okokból másképp gazdaságosan nem végezhető fuvartételek állami támogatása 2021 vége és a 2022-es év után 2023-ban is megvalósult. A szakemberek úgy látják, hogy a vasúti áruszállítás részarányának nemcsak a kívánatos emeléséhez, de a puszta fenntartásához is elengedhetetlen ennek a szegmensnek a léte, ezért az árufuvarozó vasútvállalatok, a pályahálózat-működtetők és a HUNGRAIL képviselői csütörtökön, ünnepélyesen nyilatkozatot írtak alá a Magyar Vasút 2023 konferencián.

Kiemelt jelentőségűnek tartjuk a közlekedés fenntarthatóságának fejlődését, a környezettudatos gondolkodásmód és szemlélet elterjesztését. A klímavédelmi és nemzetgazdasági célok teljesülése érdekében a vasúti árufuvarozásnak tovább kell növekednie. Ehhez elsősorban a vasúti árufuvarozás alapját jelentő egyeskocsi-fuvarozás fenntartható fejlődése szükséges.

Egyetértünk abban, hogy olyan keretfeltételek szükségesek, amelyek tisztességes versenyfeltételeket biztosítanak minden piaci szereplő számára. Fontosnak tartjuk, hogy növekedési pályára állítsuk a vasúti egyeskocsi-fuvarozást, és erősítsük szerepét. Jogszerű közös erőfeszítések lehetőségét keressük annak érdekében, hogy hatékonyabb és vonzóbb fuvarozási mód legyen a jövőben. Széleskörű marketingtevékenységgel hozzájárulunk a szegmensben rejlő előnyök megismertetéséhez.

A magyar kormány döntése, valamint az Európai Bizottság jóváhagyása alapján a célzott állami támogatást az egyeskocsi-teherfuvarozáshoz az Energiaügyi Minisztérium nyújtja, az Építési és Közlekedési Minisztérium támogatóként teszi elérhetővé, a megítélt összeget pedig a MÁV folyósítja továbbtámogató szervezetként. Erre az évre a támogatás teljes összege 6,4 milliárd forint. A HUNGRAIL kitartó lobbizása eredményes volt, a január–július havi teljesítmények után járó összegek szeptemberben eljutottak a vasútvállalatokhoz.

- Hirdetés -

A támogatás érvényes akár a MÁV Zrt., akár a GYSEV Zrt. hálózatát érintő fuvarokra, bármelyik operátor igényelheti. Jelenleg ezek a vállalatok részesei a támogatási rendszernek:

  • Rail Cargo Hungaria Zrt.
  • GYSEV Cargo Zrt.
  • CER Hungary Zrt.
  • Eurogate Rail Hungary Zrt.
  • MMV Zrt.
  • Train Hungary Kft.
  • Kárpát Vasút Kft.

A támogatás bebizonyította létjogosultságát, tavaly a szórt fuvarok területén nem volt csökkenés, miközben a teljes hazai vasúti áruszállítási teljesítmény 2022-ben négy százalékkal maradt el az előző évitől. Idén a gazdaság visszaesése a vasúti áruszállításban is érződik, különösen az év első felében érződött. De amíg a teljes szektor 10,7%-os visszaesést volt kénytelen elszenvedni júliusig az előző év azonos időszakához képest, az egyeskocsi-támogatásban érintett fuvarokra nézve csak 9,8%-os az elmaradás.

A HUNGRAIL egyeskocsi-munkacsoportja keretében már elkezdődött a munka a támogatás forrásának biztosítására 2024-re. Mivel az eredeti keretszerződés a 2021–2025-ös évekre szól, ugyancsak folyik már a következő ötéves periódus támogatásának előkészítése úgy, hogy 2026-tól az érdekeltek javaslatai alapján módosított szabályok szerint, kibővítve működhessen a támogatási rendszer.

Nyitóképünkön az egyeskocsi-nyilatkozat aláírása a Magyar Vasút 2023-on (fotó: Szecsődi Balázs).

Ezek is érdekelhetik

Felülvizsgálják az állami támogatások szabályozását az EU-ban

A CER-workshopon a vasutak megismerhették egymás gyakorlatát. Az Európai Vasúti és Pályaműködtető társaságok Közössége (CER) által szervezett műhelymegbeszélés célja volt, hogy az európai vasutak, szervezetek...

Új elnökkel folytatja a HUNGRAIL árufuvarozási bizottsága

Sok a feladat a vasút körül, hiszen egyre messzebb látszanak a 2030-as EU-s célok. A HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület továbbra is elkötelezetten képviseli a hazai...

Bővül a HUNGRAIL aktivitása a CER-ben

A Magyar Vasúti Egyesület egy pénzügyi munkabizottság tagja lett. A HUNGRAIL csatlakozott az Európai Vasúti és Pályahálózat-működtetők Közössége (CER) a vasúti infrastruktúra finanszírozása biztonságának megteremtését...

Európának több vasút kell, a vasútnak több Európa

A CER sürgeti a közös európai vasútirányítási rendszer kiépítését és az utasok hatékonyabb védelmét. Az Európai Vasuti és Pályahálózat-működtetők Közössége (CER) kedden tartotta 73. közgyűlését,...

Violeta Bulc és a Dán Államvasutak kapták a vasúti Oscar-díjat

Az Európai Vasúti Díjat a CER és az UNIFE ítélte oda az Európai Bizottság korábbi közlekedési biztosának, illetve a DSB-nek. Az Európai Vasúti Díjat már...

Lesújt az Európai Bizottság az államvasutak áruszállító cégeire?

Tiltott állami támogatások miatt át kell alakítani az SNCF áruszállító részlegének működését. A döntés után egyre többen várják, hogy az állami eurómilliárdokkal támogatott DB...

Legfrissebb híreink

Elindult a Magyar Vasút Podcast csatorna!

Újabb mérföldkőhöz érkezett a Magyar Vasút portfólió: podcast csatornát indítottunk.

Felújítják a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonalat

Több 700 millió euróból újítják meg az első spanyol nagysebességű vasútvonal komplett infrastruktúráját.

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Online szerkesztőségünk egy körkérdés formájában új rovattal jelentkezik: a vasúti ágazatban tevékenykedő szakembereket kérdezünk meg egy-egy aktuális témában, akik röviden véleményt nyilvánítanak arról. Elsőként a csendes vasútvonalakkal kapcsolatban kérdeztünk három szakembert.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Lázár János: „Sínre tesszük a vasútfejlesztést!”

Lázár János építési és közlekedési miniszter vezetői állománygyűlést tartott az elért eredményekről és kitűzött célokról.

Az SBB további öt Girunót rendel a Stadlertől

Folyamatosan szállítja a Stadler a nagy sebességű vonatokat, amelyek a Gotthard-alagútban járnak majd. Az SBB további öt Giruno nagy sebességű vonatot vesz a Stadlertől az...

Vasúton és rolleren kedvezménnyel

Február 15-től elérhető a GYSEV-nél a 700 forintos Lime E-mobilitási jegy. A GYSEV és a Lime megállapodása értelmében február 15-től elérhető a GYSEV jegypénztáraiban a...

A rovat további cikkei

Felújítják a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonalat

Több 700 millió euróból újítják meg az első spanyol nagysebességű vasútvonal komplett infrastruktúráját.

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Online szerkesztőségünk egy körkérdés formájában új rovattal jelentkezik: a vasúti ágazatban tevékenykedő szakembereket kérdezünk meg egy-egy aktuális témában, akik röviden véleményt nyilvánítanak arról. Elsőként a csendes vasútvonalakkal kapcsolatban kérdeztünk három szakembert.

Az Egyesült Királyság a legbiztonságosabb, Magyarország a középmezőnyben

Az elmúlt években megnőtt a vasúti balesetek és siklások száma Magyarországon. Európai összevetésben azonban még így is a középmezőnybe tartozik hazánk.
$('.slider').slick({ infinite: true, dots: true, arrows: false, autoplay: true, autoplaySpeed: 3000, fade: true, fadeSpeed: 1000 });