A Magyar Vasút 2023 konferencián írták alá az érdekeltek a rendszer fenntartásáért kiálló nyilatkozatot.
A kisebb, egy vagy néhány vagonnyi, logisztikai és humánerőforrás-okokból másképp gazdaságosan nem végezhető fuvartételek állami támogatása 2021 vége és a 2022-es év után 2023-ban is megvalósult. A szakemberek úgy látják, hogy a vasúti áruszállítás részarányának nemcsak a kívánatos emeléséhez, de a puszta fenntartásához is elengedhetetlen ennek a szegmensnek a léte, ezért az árufuvarozó vasútvállalatok, a pályahálózat-működtetők és a HUNGRAIL képviselői csütörtökön, ünnepélyesen nyilatkozatot írtak alá a Magyar Vasút 2023 konferencián.
Kiemelt jelentőségűnek tartjuk a közlekedés fenntarthatóságának fejlődését, a környezettudatos gondolkodásmód és szemlélet elterjesztését. A klímavédelmi és nemzetgazdasági célok teljesülése érdekében a vasúti árufuvarozásnak tovább kell növekednie. Ehhez elsősorban a vasúti árufuvarozás alapját jelentő egyeskocsi-fuvarozás fenntartható fejlődése szükséges.
Egyetértünk abban, hogy olyan keretfeltételek szükségesek, amelyek tisztességes versenyfeltételeket biztosítanak minden piaci szereplő számára. Fontosnak tartjuk, hogy növekedési pályára állítsuk a vasúti egyeskocsi-fuvarozást, és erősítsük szerepét. Jogszerű közös erőfeszítések lehetőségét keressük annak érdekében, hogy hatékonyabb és vonzóbb fuvarozási mód legyen a jövőben. Széleskörű marketingtevékenységgel hozzájárulunk a szegmensben rejlő előnyök megismertetéséhez.
A magyar kormány döntése, valamint az Európai Bizottság jóváhagyása alapján a célzott állami támogatást az egyeskocsi-teherfuvarozáshoz az Energiaügyi Minisztérium nyújtja, az Építési és Közlekedési Minisztérium támogatóként teszi elérhetővé, a megítélt összeget pedig a MÁV folyósítja továbbtámogató szervezetként. Erre az évre a támogatás teljes összege 6,4 milliárd forint. A HUNGRAIL kitartó lobbizása eredményes volt, a január–július havi teljesítmények után járó összegek szeptemberben eljutottak a vasútvállalatokhoz.
A támogatás érvényes akár a MÁV Zrt., akár a GYSEV Zrt. hálózatát érintő fuvarokra, bármelyik operátor igényelheti. Jelenleg ezek a vállalatok részesei a támogatási rendszernek:
- Rail Cargo Hungaria Zrt.
- GYSEV Cargo Zrt.
- CER Hungary Zrt.
- Eurogate Rail Hungary Zrt.
- MMV Zrt.
- Train Hungary Kft.
- Kárpát Vasút Kft.
A támogatás bebizonyította létjogosultságát, tavaly a szórt fuvarok területén nem volt csökkenés, miközben a teljes hazai vasúti áruszállítási teljesítmény 2022-ben négy százalékkal maradt el az előző évitől. Idén a gazdaság visszaesése a vasúti áruszállításban is érződik, különösen az év első felében érződött. De amíg a teljes szektor 10,7%-os visszaesést volt kénytelen elszenvedni júliusig az előző év azonos időszakához képest, az egyeskocsi-támogatásban érintett fuvarokra nézve csak 9,8%-os az elmaradás.
A HUNGRAIL egyeskocsi-munkacsoportja keretében már elkezdődött a munka a támogatás forrásának biztosítására 2024-re. Mivel az eredeti keretszerződés a 2021–2025-ös évekre szól, ugyancsak folyik már a következő ötéves periódus támogatásának előkészítése úgy, hogy 2026-tól az érdekeltek javaslatai alapján módosított szabályok szerint, kibővítve működhessen a támogatási rendszer.
Nyitóképünkön az egyeskocsi-nyilatkozat aláírása a Magyar Vasút 2023-on (fotó: Szecsődi Balázs).