fbpx
2024. december 4. szerda

Közösen a vasúti egyeskocsi-fuvarozás támogatásáért

A Magyar Vasút 2023 konferencián írták alá az érdekeltek a rendszer fenntartásáért kiálló nyilatkozatot.

A kisebb, egy vagy néhány vagonnyi, logisztikai és humánerőforrás-okokból másképp gazdaságosan nem végezhető fuvartételek állami támogatása 2021 vége és a 2022-es év után 2023-ban is megvalósult. A szakemberek úgy látják, hogy a vasúti áruszállítás részarányának nemcsak a kívánatos emeléséhez, de a puszta fenntartásához is elengedhetetlen ennek a szegmensnek a léte, ezért az árufuvarozó vasútvállalatok, a pályahálózat-működtetők és a HUNGRAIL képviselői csütörtökön, ünnepélyesen nyilatkozatot írtak alá a Magyar Vasút 2023 konferencián.

Kiemelt jelentőségűnek tartjuk a közlekedés fenntarthatóságának fejlődését, a környezettudatos gondolkodásmód és szemlélet elterjesztését. A klímavédelmi és nemzetgazdasági célok teljesülése érdekében a vasúti árufuvarozásnak tovább kell növekednie. Ehhez elsősorban a vasúti árufuvarozás alapját jelentő egyeskocsi-fuvarozás fenntartható fejlődése szükséges.

Egyetértünk abban, hogy olyan keretfeltételek szükségesek, amelyek tisztességes versenyfeltételeket biztosítanak minden piaci szereplő számára. Fontosnak tartjuk, hogy növekedési pályára állítsuk a vasúti egyeskocsi-fuvarozást, és erősítsük szerepét. Jogszerű közös erőfeszítések lehetőségét keressük annak érdekében, hogy hatékonyabb és vonzóbb fuvarozási mód legyen a jövőben. Széleskörű marketingtevékenységgel hozzájárulunk a szegmensben rejlő előnyök megismertetéséhez.

A magyar kormány döntése, valamint az Európai Bizottság jóváhagyása alapján a célzott állami támogatást az egyeskocsi-teherfuvarozáshoz az Energiaügyi Minisztérium nyújtja, az Építési és Közlekedési Minisztérium támogatóként teszi elérhetővé, a megítélt összeget pedig a MÁV folyósítja továbbtámogató szervezetként. Erre az évre a támogatás teljes összege 6,4 milliárd forint. A HUNGRAIL kitartó lobbizása eredményes volt, a január–július havi teljesítmények után járó összegek szeptemberben eljutottak a vasútvállalatokhoz.

- Hirdetés -

A támogatás érvényes akár a MÁV Zrt., akár a GYSEV Zrt. hálózatát érintő fuvarokra, bármelyik operátor igényelheti. Jelenleg ezek a vállalatok részesei a támogatási rendszernek:

  • Rail Cargo Hungaria Zrt.
  • GYSEV Cargo Zrt.
  • CER Hungary Zrt.
  • Eurogate Rail Hungary Zrt.
  • MMV Zrt.
  • Train Hungary Kft.
  • Kárpát Vasút Kft.

A támogatás bebizonyította létjogosultságát, tavaly a szórt fuvarok területén nem volt csökkenés, miközben a teljes hazai vasúti áruszállítási teljesítmény 2022-ben négy százalékkal maradt el az előző évitől. Idén a gazdaság visszaesése a vasúti áruszállításban is érződik, különösen az év első felében érződött. De amíg a teljes szektor 10,7%-os visszaesést volt kénytelen elszenvedni júliusig az előző év azonos időszakához képest, az egyeskocsi-támogatásban érintett fuvarokra nézve csak 9,8%-os az elmaradás.

A HUNGRAIL egyeskocsi-munkacsoportja keretében már elkezdődött a munka a támogatás forrásának biztosítására 2024-re. Mivel az eredeti keretszerződés a 2021–2025-ös évekre szól, ugyancsak folyik már a következő ötéves periódus támogatásának előkészítése úgy, hogy 2026-tól az érdekeltek javaslatai alapján módosított szabályok szerint, kibővítve működhessen a támogatási rendszer.

Nyitóképünkön az egyeskocsi-nyilatkozat aláírása a Magyar Vasút 2023-on (fotó: Szecsődi Balázs).

Ezek is érdekelhetik

A vasúti ágazat fenntartható, jövőorientált uniós közlekedéspolitikát kér a közlekedési miniszterektől

Szükség van egy olyan európai nagysebességű vasúti főtervre, amely 2050-re összekötné az összes európai fővárost és nagyvárost.

A CER hétvégi csúcstalálkozóján Budapesti Nyilatkozatot fogadtak el

Az esemény kiemelt témájaként a vasútfinanszírozás kritikus kérdéseit vitatták meg a résztvevők.

Eurómilliárdokkal támogatják az egyeskocsi-fuvarozást

Az Európai Bizottság 1,7 milliárd eurós támogatási programot hagyott jóvá Németország számára 2029-ig az egyeskocsi-fuvarozás és a kocsicsoportos szállítás támogatására. A Bizottság közölte: a támogatás...

Elmaradt a vasúti fordulat az európai kohéziós politikában

Továbbra is több forrást biztosít az EU a közúti fejlesztésekre, mint a vasútiakra a 2021-2027 közötti tagállami fejlesztési tervek elemzése alapján. A 2021-2027 között elkölteni...

Felülvizsgálják az állami támogatások szabályozását az EU-ban

A CER-workshopon a vasutak megismerhették egymás gyakorlatát. Az Európai Vasúti és Pályaműködtető társaságok Közössége (CER) által szervezett műhelymegbeszélés célja volt, hogy az európai vasutak, szervezetek...

Új elnökkel folytatja a HUNGRAIL árufuvarozási bizottsága

Sok a feladat a vasút körül, hiszen egyre messzebb látszanak a 2030-as EU-s célok. A HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület továbbra is elkötelezetten képviseli a hazai...

Legfrissebb híreink

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A korszerű KISS motorvonatok környezeti előnyei az energiahatékonyság, valamint a légszennyezéstől, egyéb károsanyag-kibocsátástól mentes és zajszegény üzem.

Bemutatkozott az első Coradia Stream regionális villamos motorvonat Romániában

A flotta összesen 37 megrendelt Alstom villamos motorvonatból áll, melyek a magyarországi Mátranovákon gyártott forgóvázkeretekre épültek.

December 15-től lép életbe az új menetrend, de kevés változás lesz

A MÁV és a GYSEV meghirdette a jövő évi belföldi közforgalmú menetrendet, mind a két szolgáltató esetében csak kisebb változások lesznek.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Bemutatkozott az első Coradia Stream regionális villamos motorvonat Romániában

A flotta összesen 37 megrendelt Alstom villamos motorvonatból áll, melyek a magyarországi Mátranovákon gyártott forgóvázkeretekre épültek.

December 15-től lép életbe az új menetrend, de kevés változás lesz

A MÁV és a GYSEV meghirdette a jövő évi belföldi közforgalmú menetrendet, mind a két szolgáltató esetében csak kisebb változások lesznek.

Országos állomásmegújítási program indul

Az Építési és Közlekedési Minisztérium és a MÁV közös állomásmegújítási programot indított, melyre a pályázati kiírások már elérhetők.

A rovat további cikkei

Bemutatkozott az első Coradia Stream regionális villamos motorvonat Romániában

A flotta összesen 37 megrendelt Alstom villamos motorvonatból áll, melyek a magyarországi Mátranovákon gyártott forgóvázkeretekre épültek.

December 15-től lép életbe az új menetrend, de kevés változás lesz

A MÁV és a GYSEV meghirdette a jövő évi belföldi közforgalmú menetrendet, mind a két szolgáltató esetében csak kisebb változások lesznek.

Országos állomásmegújítási program indul

Az Építési és Közlekedési Minisztérium és a MÁV közös állomásmegújítási programot indított, melyre a pályázati kiírások már elérhetők.