fbpx
2024. december 11. szerda
spot_img

A távoli kapcsoláson kívül milyen szerepe lehet a DAC-nak a digitalizációban?

Bizonyos digitális funkciók már megjelentek a teherszállításban, a rakománymonitoringban és -követésben, de nem dőlt még el, hogy pontosan mire fogjuk használni a digitális automatikus kapcsolót.

A közelmúltban Magyarországon is bemutatta az új, automata kapcsolókészüléket a Rail Cargo Hungaria. Az Európai Unióban szándék van ennek kötelező bevezetéséről, de a részletek még nem dőltek el. Például az sem, hogy pontosan milyen is lesz az előírt DAC, hiszen előzetesen öt szintjét definiálták. A DAC5 esetén az emberi tényező teljesen kihagyható, a vagonok össze- és szétkapcsolása is automatikus, de a DAC4 esetében még helyben, kézzel kell oldani a kötést, bár ez a munka akkor is biztonságosabb és könnyebb lesz, mint manapság, hiszen a tehervagonok esetében nem kellene a húszkilós csavarkapcsot emelgetni.

Az európai vasúti szakemberek között sok a nézetkülönbség a DAC-kal kapcsolatban, egyesek fékeznék a bevezetését elsősorban a költségek miatt, mások viszont egyfajta üdvöskének, mindenre jó megoldásnak tekintik. Az azonban biztos, hogy a DAC számos lehetőséget rejt a vasút digitalizációjára is. Lehetőséget, hiszen az eddig körvonalazódó specifikációkból annyit tudunk, hogy a DAC-ot előkészítenék arra, hogy az egyes vagonok között átmehessenek rajta vezetékek, azaz adatok.

- Hirdetés -

Ha a teherszállításban már elkezdődött, de többségében még csak gyermekcipőben járó digitalizációs megoldásokat tekintjük, látható, hogy aligha van ezek közül olyan, ami kizárólag DAC-kal oldható meg, hiszen ma már természetes módot kínálnak az adatátvitelre a mobiltelefonok csatornáin forgalmazó berendezések. Olyan területről beszélünk, ahol magáncégek indulnak el különböző utakon, azonos feladatra is próbálkoznak különböző megoldásokkal, egyelőre nem alakultak ki sem hatósági beavatkozásra, sem a piaci versenyben kötelező vagy kvázi kötelező ipari sztenderdek.

Biztonságkritikus területeken viszont az egyik legfontosabb elv a redundancia, vagyis ugyanazok az adatok több csatornán is áramlanak, illetve áramolhatnak. Ha ha az egyikkel kapcsolatban bármilyen probléma lép fel, akkor a másik ugyanúgy tudja az adatokat szállítani. Elképzelhető tehát az is, hogy a jövőben például a tehervagonokba épített érzékelők, műszerek mobiltechnológiával és a DAC-on áthaladó vezetékeken keresztül is küldik az adataikat akár a mozdonyvezetőnek, akár a megrendelőnek. Azt ugyanis mindketten szeretik tudni, hogy merre tartanak a kocsik, a mozdonyvezető esetében konkrétan azt, hogy hiánytalanul mögötte vannak, a szerelvény nem szakadt szét. A kombinált árufuvarozás területén már most is vannak egyébként olyan konténerek, amelyek saját GPS-csipet is tartalmaznak, és a megbízónak szállítják a helyadatokat, így a tulajdonos eleve tudhatja, merre jár az áruja.

De fontos információ az is, hogy a rakomány rendben utazik-e, nem csúszott, dőlt, lögybölődött rosszul (esetleg töltötték eleve aszimmetrikusan a tartályba). Ugyanilyen fontos információ a kerekek hőmérséklete. A csendes féktuskók bevezetése miatt romlik a fékezési hő elvezetése a kerekekről. Így a futóművek hőmérsékletének folyamatos ellenőrzése kiemelten fontossá válik. A folyamatos ellenőrzés jobb eredményt szolgáltat, mint a pályán néhol elhelyezett hőmérséklet-ellenőrző pontok.

A vasúton vannak olyan áruk, amelyek hőkezelést igényelnek: ezek hőmérsékletét sokszor már most is mérik, általában maga a konténer van fölkészítve erre a funkcióra. Azonban az adatok továbbításában itt is lehet szerepe a DAC-nak.

Egy további terület a rakomány súlyának mérése a vagonok megrakása, feltöltése közben. Itt is lehet szerepe a DAC-nak.

Jelentős szerepe lehet a digitalizációnak a veszélyesáru-fuvarozásban. Itt a DAC előrelépést jelenthet: nemcsak abban, hogy pontosan tudják, hol van az adott áru, hanem esetleg az útközben felmerülő problémáról is tudná tájékoztatni az illetékeseket.

Mindenkinek az egyik legnagyobb könnyebbséget az jelentené azonban, ha a DAC mellé, a digitalizáció jegyében elektronikus kijelzőt is szerelnének a vagonok egy megfelelő helyére. Ezzel el is lehetne végre hagyni a papíralapú bárcázást, amely a kombinált árufuvarozási szegmensben állandó problémát okoz (fodrozódó bárcák, korábbi bárcamaradványok). Egy ilyen veszélyesáru-figyelő rendszer akár fekete dobozként is funkcionálhatna a vagonon, utólag is vizsgálhatóvá téve a legfontosabb paramétereket (hely, raksúly, sebesség, hőmérséklet).

Ezek is érdekelhetik

Akadályfelismerő rendszert tesztel a Siemens Mobility

A projekt célja egy balesetmegelőzést és vezető nélküli vasúti működést segítő rendszer kifejlesztése.

Figyelmeztetnek a vasúti szervezetek a DAC-kal kapcsolatban

A tervezés és koordináció fontosságát hangsúlyozták, legyen szó a DAC migrációs stratégiáról, karbantartási ütemezésről vagy infrastrukturális munkafolyamatokról.

Új elnökkel folytatja a HUNGRAIL árufuvarozási bizottsága

Sok a feladat a vasút körül, hiszen egyre messzebb látszanak a 2030-as EU-s célok. A HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület továbbra is elkötelezetten képviseli a hazai...

Európának több vasút kell, a vasútnak több Európa

A CER sürgeti a közös európai vasútirányítási rendszer kiépítését és az utasok hatékonyabb védelmét. Az Európai Vasuti és Pályahálózat-működtetők Közössége (CER) kedden tartotta 73. közgyűlését,...

A köfi-központba könnyebb munkaerőt találni, mint a kisebb állomásokra

A MÁV négyezer kilométernyi országos törzshálózatából jelenleg 1117 kilométeren működik központi forgalomirányítás, azaz köfi. A nagyobbik magyar pályaműködtető a jövőben a szobi, miskolci, ceglédi vonalon is tervezi az állomások távoli irányítását. Kérdéseinkkel megpróbáltuk körüljárni a témát, a MÁV válaszait alább közöljük.

Nem hívogató a vasút jövője az egységes kommunikációs rendszer nélkül

A jövő még csak részben jött el – foglalhatjuk össze a Pwc tanulmányának lényegét.

Legfrissebb híreink

Katona László: a biztonságon nem lehet takarékoskodni

Az MMV számára a biztonság az első, amin nem szabad spórolni, de látni kell, hogy racionalizálni szükséges az ellenőrzési folyamatokat.

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A korszerű KISS motorvonatok környezeti előnyei az energiahatékonyság, valamint a légszennyezéstől, egyéb károsanyag-kibocsátástól mentes és zajszegény üzem.

Bemutatkozott az első Coradia Stream regionális villamos motorvonat Romániában

A flotta összesen 37 megrendelt Alstom villamos motorvonatból áll, melyek a magyarországi Mátranovákon gyártott forgóvázkeretekre épültek.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Katona László: a biztonságon nem lehet takarékoskodni

Az MMV számára a biztonság az első, amin nem szabad spórolni, de látni kell, hogy racionalizálni szükséges az ellenőrzési folyamatokat.

A veszélyes áru szegmens növekedésére a vasútnak is fel kell készülnie

Minél nagyobb arányban vasúton és biztonságban kell történnie a veszélyes áruk szállításának.

Piaci konzultáció a gördülőállomány biztosítása érdekében

A 950 milliárd forintos keret 8 évig biztosíthat fedezetet a járművek teljeskörű karbantartására, nagyjavítására és balesetes javításokra.

A rovat további cikkei

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A korszerű KISS motorvonatok környezeti előnyei az energiahatékonyság, valamint a légszennyezéstől, egyéb károsanyag-kibocsátástól mentes és zajszegény üzem.

Bemutatkozott az első Coradia Stream regionális villamos motorvonat Romániában

A flotta összesen 37 megrendelt Alstom villamos motorvonatból áll, melyek a magyarországi Mátranovákon gyártott forgóvázkeretekre épültek.

December 15-től lép életbe az új menetrend, de kevés változás lesz

A MÁV és a GYSEV meghirdette a jövő évi belföldi közforgalmú menetrendet, mind a két szolgáltató esetében csak kisebb változások lesznek.