fbpx
2025. március 20. csütörtök

Folyamatos a DB Cargo piacvesztése

A német szövetségi központi infrastrukturális ügynökség szerint tovább romlott a vasúti teherszállítás pontossága.

Kifejezetten jó évet zárt a német vasúti teherszállítás 2021-ben – amennyiben a megrendelések volumenét tekintjük. A hálózati infrastruktúra kezelője, a Bundesnetzagentur (BNA) a minap hozta nyilvánosságra vizsgálatainak eredményét.

Az első tanulmány témája a 2021-es év volt, ehhez a BNA több mint kétezer piaci szereplőt keresett meg – többek között a 163, Németországban működő magánvasutat, amelyek mind (!) válaszoltak is. A 2021-es évben a vasúti teherszállítás 14 százalékos növekedést ért el, teljesítménye 123 milliárdról 139 milliárd tonnakilométerre emelkedett, ami abszolút rekord. Ez a szám annyiban is érdekes, hogy a szövetségi statisztikai hivatal (Destatis) 2021-re csak 131 milliárd tonnakilométeres eredményt várt. Szakértők a különbséget a különböző adatlekérdezési módszerekkel indokolták.

- Hirdetés -

Meglepően magas modal split

Mindennek következményeként a BNA a modal split számításában is a Destatisétól eltérő eredményre jutott: előbbi 20,2 százalékos vasúti részesedést állapított meg az utóbbi 19,13 százalékával szemben, ez több mint egyszázalékos különbség.

A szállítási teljesítmény növekedésével az üzleti forgalom is nőtt, a 2020-as 5,5 milliárd euróról 5,8 milliárd euróra. Ebből a magánvasutak jelentős mértékben kivették a részüket, a szállítási teljesítményben mért részesedésük 58 százalékra nőtt, miközben a külföldi államvasutak Németországon belüli részesedése mindössze 19 százalék volt. A nagy vesztes a DB Cargo: a 2017-es 52 százalékos részesedését 2021-re sikerült 42 százalékra letornáznia.

A BNA második piaci vizsgálatában a tavalyi év első félévének eseményeit elemezte. Itt azonban a piaci részesedési adatokat elővigyázattal kell kezelni, mert az adatok jóval kevesebb piaci szereplőtől származnak, ez torzíthatja a számításokat.

Tavaly, az első félévben az egy évvel korábbi teljesítményhez képest négy százalékkal nőtt a vasúti teherszállítási teljesítmény, a járvány előtti 2019-es év azonos időszakához képest egyenesen kilenc százalékkal. A 2022-es első félév azért is érdekes, mert júniusig az adatok nem tükrözik, hogy az ukrajnai háborúnak a szállítási piacra bármiféle kihatása lenne.

Pontosság lejtmenetben

A 2021 óta megnövekedett szállítási igénynek azonban megvannak az árnyoldalai is. A vasúti síneken is megnövekedett a torlódásveszély, ezzel párhuzamosan csökkent a pontosság. A BNA-tanulmány ennek illusztrálására a DB Netz időadatait hívja segítségül. A késett vonatok száma jelentősen nőtt: 2019-ben még csak 37,2 százalékos volt az arányuk, ami 2021-re, a növekvő teljesítménnyel párhuzamosan 39,1 százalékra nőtt. Megemlítendő, hogy a legjobb arányt 2020-ban sikerült elérni: akkor a járvány miatt visszaeső teljesítmény miatt csak 33,8 százalék volt a késési arány.

A múlt év nehezen induló januárjában javult a menetrendszerűség, de a februártól meginduló szállítási hullám hatására a negyvenszázalékos antiálomhatárt is sikerült túlszárnyalni, olyannyira, hogy júniusban 45,8 százalékon állt a késési mutató. A teherforgalomban a legalább 15 perccel a menetrendi ideje után közlekedő vonat számít késettnek.

Azt, hogy milyen nagy nyomás alatt van a vasúti teherfuvarozás, a 2021-es pénzügyi mutatók teszik szemléletessé: a nagy kereslet ellenére a vasúti teherszállítás évi összesített eredménye 0,2 milliárd euróval került mínuszba, miközben a magánvasutak 0,1 milliárd eurós többletet könyvelhettek el. A DB Cargo vesztesége 0,3 milliárd euró. A magánvasutaknál a megtérülés javuló tendenciát mutat, a 2020-as átlagosan 1,5 százalékról 2021-ben 3,3 százalékra ugrott fel. A teljes vasúti teherszállítási megtérülési mutató mínusz 5,1 százalék.

(forrás: DVZ, 2023/4)

Legfrissebb híreink

Áprilisban érkezik a MÁV+ applikáció – a felhasználói tesztüzem már elkezdődött

Jövő hónapban debütál a MÁV-csoport megújuló alkalmazása, a MÁV+ applikáció, ami első körben 1500 tesztelő számára már elérhetővé vált.

Szorosabb együttműködés a Rail Cargo Logistics–Hungaria és a Szlovén Vasutak között

Az együttműködés az egyeskocsi-fuvarozás területén valósul meg, a két társaság célja, hogy felgyorsítsa az ajánlatok kiadását a kétoldalú kapcsolatokban.

Barna Zsolt: a jövő logisztikájának kulcsa a vasút és közút együttműködése

A Waberer’s vasúti árufuvarozási piacon való megjelenése nem csak a vállalat életében, de a hazai szektor számára is jelentős mérföldkő.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

További cikkek a szerzőtől

A közlekedéspolitika nem ízlés dolga

Volker Wissing német szövetségi közlekedési miniszter szerint a teljesítőképes közlekedési infrastruktúra logisztikai alapvetés, ugyanakkor a működőképes szociális állam egyik alapfeltétele.

Nemzeti klímacélok az Európai Unióban

A közlekedési szektornak is hozzá kell járulnia a 2030-as, emissziócsökkentési vállalásokhoz.

Újraéled az emslandi Transrapid-tesztpálya?

A terület sorsa a hyperloop gyakorlati alkalmazásával összefüggésben került szóba.

Áprilisban érkezik a MÁV+ applikáció – a felhasználói tesztüzem már elkezdődött

Jövő hónapban debütál a MÁV-csoport megújuló alkalmazása, a MÁV+ applikáció, ami első körben 1500 tesztelő számára már elérhetővé vált.

Szorosabb együttműködés a Rail Cargo Logistics–Hungaria és a Szlovén Vasutak között

Az együttműködés az egyeskocsi-fuvarozás területén valósul meg, a két társaság célja, hogy felgyorsítsa az ajánlatok kiadását a kétoldalú kapcsolatokban.

Barna Zsolt: a jövő logisztikájának kulcsa a vasút és közút együttműködése

A Waberer’s vasúti árufuvarozási piacon való megjelenése nem csak a vállalat életében, de a hazai szektor számára is jelentős mérföldkő.