Magyarország az Európai Unió felé tett vállalásainak megfelelően elkezdte az Egységes Európai Vasúti Közlekedésirányítási Rendszer (ERTMS) rendszer kiépítését. Ennek részeként a MÁV és a GYSEV hálózatán a TEN-T korridorok által érintett vonalszakaszokon elkezdődött az Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszer második szintjét (ETCS L2) megvalósító pályamenti alrendszer kiépítése. Ehhez viszont különböző támogató rendszerek kiépítése is szükséges.
Az ERTMS rendszer kiépítésének legfőbb célja a rendszer részeként a GSM-R és ETCS L2 szintű fedélzeti eszközökkel felszerelt járművek számára a kölcsönösen átjárható nemzetközi vasúti folyosók kialakítása, amelyet az európai vasúti szolgáltatók egységesen vehetnek igénybe. Az ERTMS rendszer kommunikációs alrendszere a GSM-R rendszer, amely biztosítja az ETCS L2 szintű rendszerben a pályamenti és a vonatfedélzeti egységek közötti vonatközlekedés lebonyolításához szükséges biztonsági adatinformációk továbbítását. Ezek viszont nem működnének, illetve nem lennének üzemeltethetőek az olyan támogató alrendszerek nélkül, mint a Kulcs Menedzsment Központ és a QoS monitoring rendszer.
Kulcs Menedzsment Központ
A magyar vasúthálózat vonalain működtetett ETCS L2 szintjének üzemeltetéséhez kulcsmenedzsment és monitoring rendszerek kiépítése szükséges, ezért megvalósult az úgynevezett Kulcs Menedzsment Központ (KMC rendszer) létesítése. Ennek a központnak a feladata a pályamenti ETCS berendezések és a járműfedélzeti berendezések EURORADIO interfészei közötti titkosított kapcsolat ellenőrzése és menedzselése a hitelesítő és autentikációs kulcsok teljeskörű menedzselésén keresztül. A magyarországi kulcsmenedzsment fogja biztosítani a honos ETCS entitások kulcsainak generálását, nyilvántartását, kezelését (beültetését, törlését), érvényesítését, ezen kívül a külföldi vasutak KMC rendszereinél honos járművekkel történő együttműködést.
A KMC rendszer az alábbi tevékenységek ellátására alkalmas:
- ETCS L2 szintű vonatbefolyásoló rendszerrel felszerelt vonalszakaszokon és a MÁV Zrt. vasúti hálózatára engedélyezett, ETCS-szel felszerelt, hazai és külföldi vasúti járművek fedélzeti berendezései közötti kapcsolatokhoz a hitelesítő és autentikációs kulcsok előállítása és teljes körű menedzselése
- A honos ETCS entitások (ETCS azonosítóval rendelkező pályamenti vagy vonatfedélzeti ETCS berendezés) kulcsainak generálása, nyilvántartása, kezelése (betöltés, törlés), érvényesítése, és a más vasutak KMC-inél honos vasúti járművek kulcsmenedzsment rendszerével történő együttműködés (kulcs-csere)
- Az ERTMS (egységes európai vasúti közlekedésirányítási-rendszer) teljes rendszerével való kompatibilitás.
QoS monitoring rendszer
A projekt másik fontos célja egy QoS monitoring rendszer létrehozása. A QoS monitoring rendszer egy olyan diagnosztikai és adatelemző eszköz, mely lehetővé teszi, hogy az infrastruktúra-üzemeltető vasúttársaságok (MÁV Zrt. és GYSEV Zrt.) egységes és átjárható kommunikációs rendszert biztosítsanak az ügyfeleiknek, növeljék a biztonságot és csökkentsék a késéseket. Ez a rendszer nem csak a rádiós elemeket felügyeli, hanem a teljes GSM-R hálózatot, beleértve a központi elemeket is, valamint ezek kapcsolatát az ETCS L2 rendszer elemeihez, továbbá a vonat és a pályamenti alrendszer közötti kommunikáció felépítése is monitorozható, rögzíthető és kiértékelhető.
A QoS monitoring rendszer az alábbi tevékenységek ellátására alkalmas:
- GSM-R és ETCS L2 vasúti hálózatok teljesítményének monitorozása
- ETCS L2 adatátvitel és jelzések monitorozása, dekódolása
- valós idejű QoS monitorozás GSM-R/ETCS hálózatokban
- hálózati teljesítmény, szolgáltatásminőség mérése (KPI) konfigurálható földrajzi és időbeli bontásban
- hibadetektálás, hálózatdiagnosztizálás, hibabehatárolás, mobil végberendezések hívásrekordjainak elemzése
- vészhívás statisztikák készítése, térképes ábrázolása
- előre definiált hálózati teljesítmény és minőségi riportok készítése és küldése a mérnöki és a vezetői szint számára
- a rögzített adatokból szabadon választott szűrések, trendek nyomon követése, összehasonlítása a korábban mért értékekkel
![]() |
![]() |
---|