fbpx
2024. március 1. péntek

Kulcsmenedzsment- és monitoring rendszer a hazai vasúthálózaton

Magyarország az Európai Unió felé tett vállalásainak megfelelően elkezdte az Egységes Európai Vasúti Közlekedésirányítási Rendszer (ERTMS) rendszer kiépítését. Ennek részeként a MÁV és a GYSEV hálózatán a TEN-T korridorok által érintett vonalszakaszokon elkezdődött az Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszer második szintjét (ETCS L2) megvalósító pályamenti alrendszer kiépítése. Ehhez viszont különböző támogató rendszerek kiépítése is szükséges.

Az ERTMS rendszer kiépítésének legfőbb célja a rendszer részeként a GSM-R és ETCS L2 szintű fedélzeti eszközökkel felszerelt járművek számára a kölcsönösen átjárható nemzetközi vasúti folyosók kialakítása, amelyet az európai vasúti szolgáltatók egységesen vehetnek igénybe. Az ERTMS rendszer kommunikációs alrendszere a GSM-R rendszer, amely biztosítja az ETCS L2 szintű rendszerben a pályamenti és a vonatfedélzeti egységek közötti vonatközlekedés lebonyolításához szükséges biztonsági adatinformációk továbbítását. Ezek viszont nem működnének, illetve nem lennének üzemeltethetőek az olyan támogató alrendszerek nélkül, mint a Kulcs Menedzsment Központ és a QoS monitoring rendszer.

Kulcs Menedzsment Központ

A magyar vasúthálózat vonalain működtetett ETCS L2 szintjének üzemeltetéséhez kulcsmenedzsment és monitoring rendszerek kiépítése szükséges, ezért megvalósult az úgynevezett Kulcs Menedzsment Központ (KMC rendszer) létesítése. Ennek a központnak a feladata a pályamenti ETCS berendezések és a járműfedélzeti berendezések EURORADIO interfészei közötti titkosított kapcsolat ellenőrzése és menedzselése a hitelesítő és autentikációs kulcsok teljeskörű menedzselésén keresztül. A magyarországi kulcsmenedzsment fogja biztosítani a honos ETCS entitások kulcsainak generálását, nyilvántartását, kezelését (beültetését, törlését), érvényesítését, ezen kívül a külföldi vasutak KMC rendszereinél honos járművekkel történő együttműködést.

- Hirdetés -

A KMC rendszer az alábbi tevékenységek ellátására alkalmas:

  • ETCS L2 szintű vonatbefolyásoló rendszerrel felszerelt vonalszakaszokon és a MÁV Zrt. vasúti hálózatára engedélyezett, ETCS-szel felszerelt, hazai és külföldi vasúti járművek fedélzeti berendezései közötti kapcsolatokhoz a hitelesítő és autentikációs kulcsok előállítása és teljes körű menedzselése
  • A honos ETCS entitások (ETCS azonosítóval rendelkező pályamenti vagy vonatfedélzeti ETCS berendezés) kulcsainak generálása, nyilvántartása, kezelése (betöltés, törlés), érvényesítése, és a más vasutak KMC-inél honos vasúti járművek kulcsmenedzsment rendszerével történő együttműködés (kulcs-csere)
  • Az ERTMS (egységes európai vasúti közlekedésirányítási-rendszer) teljes rendszerével való kompatibilitás.

QoS monitoring rendszer

A projekt másik fontos célja egy QoS monitoring rendszer létrehozása. A QoS monitoring rendszer egy olyan diagnosztikai és adatelemző eszköz, mely lehetővé teszi, hogy az infrastruktúra-üzemeltető vasúttársaságok (MÁV Zrt. és GYSEV Zrt.) egységes és átjárható kommunikációs rendszert biztosítsanak az ügyfeleiknek, növeljék a biztonságot és csökkentsék a késéseket. Ez a rendszer nem csak a rádiós elemeket felügyeli, hanem a teljes GSM-R hálózatot, beleértve a központi elemeket is, valamint ezek kapcsolatát az ETCS L2 rendszer elemeihez, továbbá a vonat és a pályamenti alrendszer közötti kommunikáció felépítése is monitorozható, rögzíthető és kiértékelhető.

A QoS monitoring rendszer az alábbi tevékenységek ellátására alkalmas:

  • GSM-R és ETCS L2 vasúti hálózatok teljesítményének monitorozása
  • ETCS L2 adatátvitel és jelzések monitorozása, dekódolása
  • valós idejű QoS monitorozás GSM-R/ETCS hálózatokban
  • hálózati teljesítmény, szolgáltatásminőség mérése (KPI) konfigurálható földrajzi és időbeli bontásban
  • hibadetektálás, hálózatdiagnosztizálás, hibabehatárolás, mobil végberendezések hívásrekordjainak elemzése
  • vészhívás statisztikák készítése, térképes ábrázolása
  • előre definiált hálózati teljesítmény és minőségi riportok készítése és küldése a mérnöki és a vezetői szint számára
  • a rögzített adatokból szabadon választott szűrések, trendek nyomon követése, összehasonlítása a korábban mért értékekkel

Ezek is érdekelhetik

Az Alstom 59 Flirtöt szerelt föl ETCS-sel

Európában az Alstom szállította az összes ETCS-szel felszerelt vonatok 70 százalékát. Az Alstom sikeresen zárta a MÁV-START azon Flirt motorvonatainak felszerelését ETCS L2 fedélzeti berendezéssel,...

Nem hívogató a vasút jövője az egységes kommunikációs rendszer nélkül

A jövő még csak részben jött el – foglalhatjuk össze a Pwc tanulmányának lényegét.

Idegen mozdonyokba szerel ETCS-t a Stadler

A cég a MÁV mozdonyaiba is szívesen telepíteni az ETCS fedélzeti berendezéseit. A DB, a Stadler és annak mérnöki vegyesvállalata, az AngelStar először készített fel...

Vasúti digitalizáció egyenlő harminc százalékkal nagyobb kapacitás

A V0 lehet az első olyan magyar vasútvonal, amely eleve a digitalizált vasút követelményeinek megfelelően épül.

Fapados ETCS-t fejlesztenek a spanyolok a mellékvonalakra

A kisebb forgalmú vonalakra a modern egységes európai biztosítóberendezés (ETCS) olcsóbb változatát fejlesztik ki.

Kiépül a cseh digitális mellékvonali rendszer a Szeged–Röszke vasútvonalon

Az AŽD Praha a V-Híddal partnerségben Magyarországon is tesztelni fogja az úgynevezett „Intelligens vasút 4.0” digitális mellékvonali koncepciót.

Legfrissebb híreink

Felújítják a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonalat

Több 700 millió euróból újítják meg az első spanyol nagysebességű vasútvonal komplett infrastruktúráját.

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Online szerkesztőségünk egy körkérdés formájában új rovattal jelentkezik: a vasúti ágazatban tevékenykedő szakembereket kérdezünk meg egy-egy aktuális témában, akik röviden véleményt nyilvánítanak arról. Elsőként a csendes vasútvonalakkal kapcsolatban kérdeztünk három szakembert.

Az Egyesült Királyság a legbiztonságosabb, Magyarország a középmezőnyben

Az elmúlt években megnőtt a vasúti balesetek és siklások száma Magyarországon. Európai összevetésben azonban még így is a középmezőnybe tartozik hazánk.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Minden szegmensben kínál zöld vonatokat a Stadler

Rövidebb vagy hosszabb távolsági vasúti közlekedés, elővárosi gyorsvasút, tram-train – a kötöttpályás személyszállítás a Stadler termékeivel akkor is megoldható zéró helyi emisszióval, ha nem...

Az utasok a MÁV-START szolgáltatására szavaznak, rekordokat hoz 2023

A HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület veszélyesáru-szállítási munkacsoportjában folyó munkáról a testület vezetőjét, Sárosi Györgyöt, a Hungária Veszélyesáru Mérnöki Iroda Kft. ügyvezető igazgatóját kérdeztük.

Tíz éve szolgálnak Flirtök a GYSEV-nél

Azóta már a Stadler motorvonatainak két generációja dolgozik a Nyugat-Dunántúlon. Tíz éve avatta fel első Flirt motorvonatát Sopronban a GYSEV. A gyártó Stadler a járműveket...

A rovat további cikkei

Egységben az erő – avagy gördülőállomány fejlesztés a MÁV-START Zrt. FLIRT motorvonat flottájának egységesítése során

A MÁV-START Zrt. a 2006 és 2010 között beszerzett FLIRT flotta felszereltségét, műszaki színvonalát és arculatát az újabb, kék-fehér színű FLIRT-ökhöz igazítja.

A hidrogén nem a távoli jövő, az iparág készen áll a technológia alkalmazására (x)

A vasút is keresi a lehetőségeit, hogy elmozoghasson a környezetbarát megoldások felé: a Deutsche Bahn például 2040-re el akarja érni a klímasemlegességet – e célból szövetkezett a Siemensszel.
$('.slider').slick({ infinite: true, dots: true, arrows: false, autoplay: true, autoplaySpeed: 3000, fade: true, fadeSpeed: 1000 });