fbpx
2025. április 20. vasárnap

Kulcsmenedzsment- és monitoring rendszer a hazai vasúthálózaton

Magyarország az Európai Unió felé tett vállalásainak megfelelően elkezdte az Egységes Európai Vasúti Közlekedésirányítási Rendszer (ERTMS) rendszer kiépítését. Ennek részeként a MÁV és a GYSEV hálózatán a TEN-T korridorok által érintett vonalszakaszokon elkezdődött az Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszer második szintjét (ETCS L2) megvalósító pályamenti alrendszer kiépítése. Ehhez viszont különböző támogató rendszerek kiépítése is szükséges.

Az ERTMS rendszer kiépítésének legfőbb célja a rendszer részeként a GSM-R és ETCS L2 szintű fedélzeti eszközökkel felszerelt járművek számára a kölcsönösen átjárható nemzetközi vasúti folyosók kialakítása, amelyet az európai vasúti szolgáltatók egységesen vehetnek igénybe. Az ERTMS rendszer kommunikációs alrendszere a GSM-R rendszer, amely biztosítja az ETCS L2 szintű rendszerben a pályamenti és a vonatfedélzeti egységek közötti vonatközlekedés lebonyolításához szükséges biztonsági adatinformációk továbbítását. Ezek viszont nem működnének, illetve nem lennének üzemeltethetőek az olyan támogató alrendszerek nélkül, mint a Kulcs Menedzsment Központ és a QoS monitoring rendszer.

Kulcs Menedzsment Központ

A magyar vasúthálózat vonalain működtetett ETCS L2 szintjének üzemeltetéséhez kulcsmenedzsment és monitoring rendszerek kiépítése szükséges, ezért megvalósult az úgynevezett Kulcs Menedzsment Központ (KMC rendszer) létesítése. Ennek a központnak a feladata a pályamenti ETCS berendezések és a járműfedélzeti berendezések EURORADIO interfészei közötti titkosított kapcsolat ellenőrzése és menedzselése a hitelesítő és autentikációs kulcsok teljeskörű menedzselésén keresztül. A magyarországi kulcsmenedzsment fogja biztosítani a honos ETCS entitások kulcsainak generálását, nyilvántartását, kezelését (beültetését, törlését), érvényesítését, ezen kívül a külföldi vasutak KMC rendszereinél honos járművekkel történő együttműködést.

- Hirdetés -

A KMC rendszer az alábbi tevékenységek ellátására alkalmas:

  • ETCS L2 szintű vonatbefolyásoló rendszerrel felszerelt vonalszakaszokon és a MÁV Zrt. vasúti hálózatára engedélyezett, ETCS-szel felszerelt, hazai és külföldi vasúti járművek fedélzeti berendezései közötti kapcsolatokhoz a hitelesítő és autentikációs kulcsok előállítása és teljes körű menedzselése
  • A honos ETCS entitások (ETCS azonosítóval rendelkező pályamenti vagy vonatfedélzeti ETCS berendezés) kulcsainak generálása, nyilvántartása, kezelése (betöltés, törlés), érvényesítése, és a más vasutak KMC-inél honos vasúti járművek kulcsmenedzsment rendszerével történő együttműködés (kulcs-csere)
  • Az ERTMS (egységes európai vasúti közlekedésirányítási-rendszer) teljes rendszerével való kompatibilitás.

QoS monitoring rendszer

A projekt másik fontos célja egy QoS monitoring rendszer létrehozása. A QoS monitoring rendszer egy olyan diagnosztikai és adatelemző eszköz, mely lehetővé teszi, hogy az infrastruktúra-üzemeltető vasúttársaságok (MÁV Zrt. és GYSEV Zrt.) egységes és átjárható kommunikációs rendszert biztosítsanak az ügyfeleiknek, növeljék a biztonságot és csökkentsék a késéseket. Ez a rendszer nem csak a rádiós elemeket felügyeli, hanem a teljes GSM-R hálózatot, beleértve a központi elemeket is, valamint ezek kapcsolatát az ETCS L2 rendszer elemeihez, továbbá a vonat és a pályamenti alrendszer közötti kommunikáció felépítése is monitorozható, rögzíthető és kiértékelhető.

A QoS monitoring rendszer az alábbi tevékenységek ellátására alkalmas:

  • GSM-R és ETCS L2 vasúti hálózatok teljesítményének monitorozása
  • ETCS L2 adatátvitel és jelzések monitorozása, dekódolása
  • valós idejű QoS monitorozás GSM-R/ETCS hálózatokban
  • hálózati teljesítmény, szolgáltatásminőség mérése (KPI) konfigurálható földrajzi és időbeli bontásban
  • hibadetektálás, hálózatdiagnosztizálás, hibabehatárolás, mobil végberendezések hívásrekordjainak elemzése
  • vészhívás statisztikák készítése, térképes ábrázolása
  • előre definiált hálózati teljesítmény és minőségi riportok készítése és küldése a mérnöki és a vezetői szint számára
  • a rögzített adatokból szabadon választott szűrések, trendek nyomon követése, összehasonlítása a korábban mért értékekkel

Ezek is érdekelhetik

Az Alstom 59 Flirtöt szerelt föl ETCS-sel

Európában az Alstom szállította az összes ETCS-szel felszerelt vonatok 70 százalékát. Az Alstom sikeresen zárta a MÁV-START azon Flirt motorvonatainak felszerelését ETCS L2 fedélzeti berendezéssel,...

Nem hívogató a vasút jövője az egységes kommunikációs rendszer nélkül

A jövő még csak részben jött el – foglalhatjuk össze a Pwc tanulmányának lényegét.

Idegen mozdonyokba szerel ETCS-t a Stadler

A cég a MÁV mozdonyaiba is szívesen telepíteni az ETCS fedélzeti berendezéseit. A DB, a Stadler és annak mérnöki vegyesvállalata, az AngelStar először készített fel...

Vasúti digitalizáció egyenlő harminc százalékkal nagyobb kapacitás

A V0 lehet az első olyan magyar vasútvonal, amely eleve a digitalizált vasút követelményeinek megfelelően épül.

Fapados ETCS-t fejlesztenek a spanyolok a mellékvonalakra

A kisebb forgalmú vonalakra a modern egységes európai biztosítóberendezés (ETCS) olcsóbb változatát fejlesztik ki.

Kiépül a cseh digitális mellékvonali rendszer a Szeged–Röszke vasútvonalon

Az AŽD Praha a V-Híddal partnerségben Magyarországon is tesztelni fogja az úgynevezett „Intelligens vasút 4.0” digitális mellékvonali koncepciót.

Legfrissebb híreink

Figyelmeztető piktogramok a vasúti átjárókban

Növekszik a súlyos vagy akár halálos kimenetelű balesetek száma a vasúti átjárókban, amelyek oka az okoseszközök miatti figyelmetlenség.

Megjelent a legfrissebb Magyar Vasút magazin!

Megjelent az idei év első negyedéves Magyar Vasút magazinja, már le lehet adni a rendelést a 2025/01-es számra.

Születésnapját ünnepli a budapesti Gyermekvasút – programkavalkád szombaton

Április 12-én ünnepli születésnapját a budapesti Gyermekvasút, melynek keretében színes programokkal várják a családokat és vasútbarátokat.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Hirdetésspot_img
Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Digitalizáció és innovatív megoldások a hazai közlekedés fejlődéséért

Vezető technológiai vállalatként a Siemens Mobilitynél a vasúti ágazatban egyedülálló módon kapcsolják össze a valós és a digitális világot.

Mesterséges Intelligencián alapuló megoldások a Hitachi Rail-nél

HMAX-ot a vonatok, a jelzőrendszerek és a teljes infrastruktúra optimalizálása érdekében fejlesztette a Hitachi Rail.

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A korszerű KISS motorvonatok környezeti előnyei az energiahatékonyság, valamint a légszennyezéstől, egyéb károsanyag-kibocsátástól mentes és zajszegény üzem.

A rovat további cikkei

Egységben az erő – avagy gördülőállomány fejlesztés a MÁV-START Zrt. FLIRT motorvonat flottájának egységesítése során

A MÁV-START Zrt. a 2006 és 2010 között beszerzett FLIRT flotta felszereltségét, műszaki színvonalát és arculatát az újabb, kék-fehér színű FLIRT-ökhöz igazítja.

A hidrogén nem a távoli jövő, az iparág készen áll a technológia alkalmazására (x)

A vasút is keresi a lehetőségeit, hogy elmozoghasson a környezetbarát megoldások felé: a Deutsche Bahn például 2040-re el akarja érni a klímasemlegességet – e célból szövetkezett a Siemensszel.