fbpx
2024. október 12. szombat

Fapados ETCS-t fejlesztenek a spanyolok a mellékvonalakra

A kisebb forgalmú vonalakra a modern egységes európai biztosítóberendezés (ETCS) olcsóbb változatát fejlesztik ki.

Az Európai Unió célja, hogy 2030-ig minden TEN-T törzshálózati elemen kiépüljön az egységes Európai Vasúti Forgalomirányítási Rendszer (ERMTS), aminek a kulcselem a pálya, a vonatok és a forgalomirányítás közötti kapcsolatot lebonyolító, a forgalmat irányító Európai Vonatbefolyásoló Rendszer (ETCS).

Míg a vasúti fővonalakon ha kis késsel is, de hamarosan Európa-szerte kiépül az ETCS, nehezebb kérdés, hogy mi legyen a mellékvonalakkal? Ma már alapelvárás, hogy az új vasúti járműveket az ETCS szabvány szerinti fedélzeti berendezésekkel szerelik fel, így ideális az lenne, ha mindenhol ilyen biztosítóberendezéssel szerelt vonalon közlekedhetnének.

A mellékvonalakon azonban egyszerűen túl drága lenne az ETCS teljesértékű kiépítése.

- Hirdetés -

A rendszer egyik fő előnye, hogy sokkal hatékonyabban kezeli a kapacitásokat, ugyanazon pályán több vonat tud keresztülhaladni – különösen ha az L2-es, második szintű rendszer kerül kiépítésre. Erre azonban nincsen szükség egy vicinálison, ott a biztonság a lényeg, és hogy ne legyen szükség többféle fedélzeti eszközökre a fővonalakon is közlekedő szerelvényeknél.

Ha egy tehervonat például egy kisebb állomást szeretne elérni, jó lenne, ha nem lenne szükség mozdonycserére, hanem az egyre terjedő last mile megoldásokkal olcsón és gyorsan eljuttathatná oda egy elektromos mozdony is. Az akkumulátoros és hidrogénes vonatok terjedésével is egyre könnyebb lesz a személyvonatokkal átjárni villamosított fővonalak és felsővezeték nélküli mellékvonalak között – ehhez azonban fontos lenne, hogy a forgalomirányítás is egységes és zavarmentes legyen.

A spanyolországi projekt célja keretében az infrastruktúra üzemeltető Adif az Alstom mardridi részlegével szerződött le a La Asunción Universidad-Guardo szakaszon egy kísérleti szakasz kiépítésére. Ez a közel 100 km-s, méteres nyomtávú szakasz a León-Aranguren vonal része, a szerződés összértéke 13,7 millió euró – számolt be az International Rail Journal.

A tervek szerint a rendszer a nyilvános mobilhálózatot és GPS-t használna a vonatok nyomonkövetésére. Így nincs szükség a költséges GSM-R kommunikációs rendszer kiépítésére. Emellett a pályamenti berendezésekből is kevesebbet használnának – az egyvágányú szakaszokon eleve nem lehet kihasználni a kisebb térközök előnyeit, ha nincsen hol félreállítani a szembe és/vagy egymás után közlekedő vonatokat.

Az Alstom közleménye szerint a fejlesztésnek köszönhetően a vasútvonalak élvezni fogják az európai szabvány előnyeit és funkcióit: Az ERTMS jelentősen javítja a szolgáltatás minőségét és teljesítményét, valamint a megbízhatóság, minőség és hatékonyság feltételeit. Ezenkívül növeli a rendszer szállítási kapacitását azáltal, hogy csökkenti a vonatok közlekedése közötti időközöket és csökkenti az üzemeltetési költségeket.

Évtizedes elgondolás

Az olcsóbb ERMTS megoldások kifejlesztésének ötlete nem új: már az 1990-es években megjelent az ERMTS LC, azaz low cost standard kifejlesztésének ötlete. A svéd vasúti hivatal, a Banverket és az UIC közösen kezdett dolgozni a rendszeren, már 2005-ben tesztelni kezdték. A későbbiekben ERMTS Regional névre átkeresztelt standard lényege, hogy nincsen a pálya minden részén teljes GSM-R lefedettségre szükség.

2014-ben helyezték üzembe a rendszert a 143 km-es kísérleti szakaszon Malung és Repbäcken. Végül úgy döntöttek, hogy az ETCS projektek magas költsége miatt, illetve a fővonalakon is még bizonytalan kiépítési határidők miatt nem szerelnek fel további vonalakat a technológiával. Olaszországban is felmerült a regionális ERMTS standard használata, de eddig nem sikerült igazán hatékony megoldást találni, így ha a spanyol kísérlet sikeres lesz, érdemes lehet az európai mellékvonalak fejlesztésének tervezésekor figyelembe venni a tapasztalatokat.

Borítókép: Alstom

Ezek is érdekelhetik

Tehetséggondozásról és innovációs projektek indításáról kötött stratégiai együttműködési megállapodást az Alstom és a Miskolci Egyetem

Stratégiai együttműködési megállapodást írt alá az Alstom, az intelligens és fenntartható mobilitás globális piacvezető vállalata, és a Miskolci Egyetem.

Izraelben fejleszt kisvasutat az Alstom

Az Alstom bejelentette, hogy 54 Citadis LRV-ből álló flottát szállít és üzemeltet az izraeli Haifa és Názáret közötti 41 km-es kisvasúthoz. Az Electrával és a...

A műszaki átjárhatóság kiterjesztése hozhatja meg az európai járműbeszerzésben a magántőke étvágyát

Cikksorozatuk új részében beszámolunk az európai járműpiacon elindult új finanszírozási trendekről – a hazai vonatkozósokról pedig a HUNGRAIL Vasúti Járműipari Szimpóziumán hallhat! Az európai járműipar...

Új távlatokat nyit az európai vasúti járművek üzemeltetési modelleiben a műszaki standardizáció

A Siemens és az Alstom már elindította a saját projektjeit, de az egész szektor ugrásra kész – a HUNGRAIL Vasúti Járműipari Szimpóziumán Ön is ott lehet az első sorban!

Nem lesz szükség Ukrajnába nyomtávváltásra?

Már épülnek Ukrajnában a normál nyomtávú szakaszok, amik feleslegessé teszik nem csak Záhonynál, hanem a lengyel, szlovák szakaszon is a költséges átrakásokat. Már fektetik a...

Közel hatmilliárd forintos fejlesztési programmal növeli gyártási kapacitásait az Alstom

A fejlesztési program eredményeként 40 százalékkal tervezi növelni gyártási kapacitásait a mátranováki forgóvázkeret-gyártó telephelyén.

Legfrissebb híreink

A V-HÍD bemutatta az ország legkorszerűbb vasúti nagygépeit

A Volánbusz hálózatán 93, a HÉV-nél 11, a MÁV-START-nál pedig 6 db új automata fog üzemelni, ezzel országszerte 658-ra nő az automaták száma.

Több mint 100 db új jegykiadó automatát telepít a MÁV-VOLÁN-csoport

A Volánbusz hálózatán 93, a HÉV-nél 11, a MÁV-START-nál pedig 6 db új automata fog üzemelni, ezzel országszerte 658-ra nő az automaták száma.

Újabb bérelt mozdonyok érkezhetnek a MÁV-START-hoz

Az Alstom által gyártott Astride villanymozdonyokat tesztel a vasúttársaság a megnövekvő utazási igény és a járműhiány enyhítése érdekében.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Hirdetésspot_img
Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Megállíthatatlanul idősödik az európai vasúti szakma

Automatizáció és digitalizáció nélkül esélytelennek látszik az egyre fokozódó vasúti munkaerőhiány kezelése.

A Covid elmúlt, a vasutak pénzügyei még mindig nem heverték ki

A koronavírus járvány már évek óta elmúlt, de hosszú távon érezhető marad a hatása a vasúti szektorban

Világszerte erős az európai vasútipar, aminek munkát ad a koros járműflotta

Az átlagosan 23 éves uniós vasúti flotta a keleti tagállomokban jóval korosabb. A dízel járművek és a koros mozdonyok cseréje leginkább új motorvonatok iránti igényt fog jelenteni.

A rovat további cikkei

Több mint 100 db új jegykiadó automatát telepít a MÁV-VOLÁN-csoport

A Volánbusz hálózatán 93, a HÉV-nél 11, a MÁV-START-nál pedig 6 db új automata fog üzemelni, ezzel országszerte 658-ra nő az automaták száma.

Újabb bérelt mozdonyok érkezhetnek a MÁV-START-hoz

Az Alstom által gyártott Astride villanymozdonyokat tesztel a vasúttársaság a megnövekvő utazási igény és a járműhiány enyhítése érdekében.

10 milliárd eurós vasúti beruházás van tervben

A vasút fejlesztésére a politikai akarat megvan, de az uniós források elmaradása miatt a nemzeti mobilitási szektor finanszírozási mixe nem ideális.