A cég a MÁV mozdonyaiba is szívesen telepíteni az ETCS fedélzeti berendezéseit.
A DB, a Stadler és annak mérnöki vegyesvállalata, az AngelStar először készített fel mozdonyokat az európai vonatbefolyásoló rendszerre a mozdonygyártó bevonása nélkül – derült ki a Stadler közleményéből.
Új piacra tör be a svájci Stadler. Németországban az elkövetkező években mintegy 13 ezer már működő mozdonyt és motorvonatot kell ETCS fedélzeti berendezéssel felszerelni. A kézenfekvő megoldás, ha a ma már fejlett elektronikával szerelt járműveket saját gyártóik készítik föl a páneurópai vonatbefolyásolásra. Azonban a munkát más is elvégezheti, akár úgy is, hogy nem is kérik a jármű gyártójának közreműködését.
A MÁV-START-nak is vannak olyan, korszerűnek mondható mozdonyai, amelyekben még nincs ETCS. Nyáron le is zajlott egy előzetes piaci konzultáció a 470-es Siemens Taurus és a 480-as Bombardier Traxx sorozatok felszereléséről.
Kiss Csaba, a Stadler Trains Magyarország Zrt. vezérigazgatója a magyarvasut.hu kérdésére azt válaszolta, hogy Magyarországon is szívesen vállalkoznának hasonló munkára, mint Németországban.
A Deutsche Bahn (DB), a Stadler és utóbbi mérnöki vegyesvállalata, az AngelStar első alkalommal készítette fel a mozdonyokat az európai vonatbefolyásoló rendszerre (ETCS) a mozdonygyártó bevonása nélkül. A gyártók kapacitása valószínűleg az egyik lehetséges szűk keresztmetszet lesz, a járművek átalakításakor, mert egyre több vasútvonalat csak az új technológiával lehet majd használni.
Az ETCS-utófelszerelés sikeres elvégzése a járműgyártó bevonása nélkül új kapacitásokat tesz elérhetővé ezen a területen, és így jelentősen hozzájárul az ETCS gyorsabb németországi bevezetéséhez – írja a Stadler közleménye.
A sikeres utólagos felszerelést követően a DB Cargo két mozdonya ismét a Guardia Baseline 3.4.0 ETCS automatikus vonatvédelmi rendszerrel közlekedik. Ez a 185.2 sorozatú DB mozdonyok első utólagos felszerelése a Stadler ETCS rendszerével. A Stadler, a DB és az AngelStar kísérleti projektje különösen összetett úttörő munkát igényelt.
A Stadler ezzel az utólagos felszerelési projekttel szándékosan új utat nyitott, hogy egyszerűsítse a modern technika felszerelését a meglévő járművekbe
– mondta Ansgar Brockmeyer, a Stadler értékesítési és marketing részlegének vezetője, a Stadler csoport vezérigazgató-helyettese.
Hans Peter Lang, a DB Group technológiai igazgatója és a DB Systemtechnik elnöke kifejtette:
A vonalak és járművek felszerelése az Európa-szerte szabványosított ETCS-technológiával az alapja a vasútüzem további digitalizálásának. Ez nagyobb kapacitást teremt a vasúti utazás és áruszállítás számára. Az, hogy a Stadler és az AngelStar, a DB Cargo és a DB Systemtechnik most együttesen, a járműgyártó bevonása nélkül szerelt föl ETCS-t, új utakat nyit és erősíti a versenyt.
Manuel Ayala, a Stadler Signalling projektmenedzsere szerint:
Ez az innovációs partnerség azt jelenti, hogy a Stadler mostantól képes más gyártók járműveit saját rendszerével felszerelni, anélkül, hogy azok közreműködnének. Ez nem csak a németországi vasúti közlekedés szempontjából nagy jelentőségű, hanem más piaci régiókban is megnyitja az utat az új lehetőségek előtt.
Oliver Kaiser, az AngelStar COO-ja örömmel nyilatkozott:
Ennek a kihívást jelentő utólagos átépítési projektnek a során ismét be tudtuk bizonyítani a Guardia rendszer minőségét és rugalmasságát.
A Stadler eddig főként a saját járművei utólagos felszerelésére vonatkozó megrendelésekhez volt szokva. A Stadler 2020-ban kapta meg első utólagos Guardia megrendelését a holland Arrivától. A Stadler és a MERMEC csoport közös vállalkozásának, az AngelStarnak az ETCS automatikus vonatvédelmi rendszere, a Guardia már több európai országban is engedélyt kapott, és Németországban, Lengyelországban, Magyarországon, Szlovéniában, Svájcban és Hollandiában már üzemel. A Guardia hardver- és szoftverkomponensekből áll. A rendszer lehetővé teszi a mozdonyvezető számára, hogy megjelenítse a vonat helyzetét, sebességét és egyéb adatait. Mindezeket az adatokat egy irányítóközpontba is továbbítják. Ezzel egyidejűleg olyan adatok is összegyűjthetők, mint például a pályajelzések.
Nyitóképünkön egy ETCS-sel felszerelt mozdonypult (fotó: Stadler).