fbpx
2025. január 22. szerda

Idegen mozdonyokba szerel ETCS-t a Stadler

A cég a MÁV mozdonyaiba is szívesen telepíteni az ETCS fedélzeti berendezéseit.

A DB, a Stadler és annak mérnöki vegyesvállalata, az AngelStar először készített fel mozdonyokat az európai vonatbefolyásoló rendszerre a mozdonygyártó bevonása nélkül – derült ki a Stadler közleményéből.

Új piacra tör be a svájci Stadler. Németországban az elkövetkező években mintegy 13 ezer már működő mozdonyt és motorvonatot kell ETCS fedélzeti berendezéssel felszerelni. A kézenfekvő megoldás, ha a ma már fejlett elektronikával szerelt járműveket saját gyártóik készítik föl a páneurópai vonatbefolyásolásra. Azonban a munkát más is elvégezheti, akár úgy is, hogy nem is kérik a jármű gyártójának közreműködését.

- Hirdetés -

A MÁV-START-nak is vannak olyan, korszerűnek mondható mozdonyai, amelyekben még nincs ETCS. Nyáron le is zajlott egy előzetes piaci konzultáció a 470-es Siemens Taurus és a 480-as Bombardier Traxx sorozatok felszereléséről.

Kiss Csaba, a Stadler Trains Magyarország Zrt. vezérigazgatója a magyarvasut.hu kérdésére azt válaszolta, hogy Magyarországon is szívesen vállalkoznának hasonló munkára, mint Németországban.

A Deutsche Bahn (DB), a Stadler és utóbbi mérnöki vegyesvállalata, az AngelStar első alkalommal készítette fel a mozdonyokat az európai vonatbefolyásoló rendszerre (ETCS) a mozdonygyártó bevonása nélkül. A gyártók kapacitása valószínűleg az egyik lehetséges szűk keresztmetszet lesz, a járművek átalakításakor, mert egyre több vasútvonalat csak az új technológiával lehet majd használni.

Az ETCS-utófelszerelés sikeres elvégzése a járműgyártó bevonása nélkül új kapacitásokat tesz elérhetővé ezen a területen, és így jelentősen hozzájárul az ETCS gyorsabb németországi bevezetéséhez – írja a Stadler közleménye.

A sikeres utólagos felszerelést követően a DB Cargo két mozdonya ismét a Guardia Baseline 3.4.0 ETCS automatikus vonatvédelmi rendszerrel közlekedik. Ez a 185.2 sorozatú DB mozdonyok első utólagos felszerelése a Stadler ETCS rendszerével. A Stadler, a DB és az AngelStar kísérleti projektje különösen összetett úttörő munkát igényelt.

A Stadler ezzel az utólagos felszerelési projekttel szándékosan új utat nyitott, hogy egyszerűsítse a modern technika felszerelését a meglévő járművekbe

– mondta Ansgar Brockmeyer, a Stadler értékesítési és marketing részlegének vezetője, a Stadler csoport vezérigazgató-helyettese.

Hans Peter Lang, a DB Group technológiai igazgatója és a DB Systemtechnik elnöke kifejtette:

A vonalak és járművek felszerelése az Európa-szerte szabványosított ETCS-technológiával az alapja a vasútüzem további digitalizálásának. Ez nagyobb kapacitást teremt a vasúti utazás és áruszállítás számára. Az, hogy a Stadler és az AngelStar, a DB Cargo és a DB Systemtechnik most együttesen, a járműgyártó bevonása nélkül szerelt föl ETCS-t, új utakat nyit és erősíti a versenyt.

Manuel Ayala, a Stadler Signalling projektmenedzsere szerint:

Ez az innovációs partnerség azt jelenti, hogy a Stadler mostantól képes más gyártók járműveit saját rendszerével felszerelni, anélkül, hogy azok közreműködnének. Ez nem csak a németországi vasúti közlekedés szempontjából nagy jelentőségű, hanem más piaci régiókban is megnyitja az utat az új lehetőségek előtt.

Oliver Kaiser, az AngelStar COO-ja örömmel nyilatkozott:

Ennek a kihívást jelentő utólagos átépítési projektnek a során ismét be tudtuk bizonyítani a Guardia rendszer minőségét és rugalmasságát.

A Stadler eddig főként a saját járművei utólagos felszerelésére vonatkozó megrendelésekhez volt szokva. A Stadler 2020-ban kapta meg első utólagos Guardia megrendelését a holland Arrivától. A Stadler és a MERMEC csoport közös vállalkozásának, az AngelStarnak az ETCS automatikus vonatvédelmi rendszere, a Guardia már több európai országban is engedélyt kapott, és Németországban, Lengyelországban, Magyarországon, Szlovéniában, Svájcban és Hollandiában már üzemel. A Guardia hardver- és szoftverkomponensekből áll. A rendszer lehetővé teszi a mozdonyvezető számára, hogy megjelenítse a vonat helyzetét, sebességét és egyéb adatait. Mindezeket az adatokat egy irányítóközpontba is továbbítják. Ezzel egyidejűleg olyan adatok is összegyűjthetők, mint például a pályajelzések.

Nyitóképünkön egy ETCS-sel felszerelt mozdonypult (fotó: Stadler).

Ezek is érdekelhetik

Homolya Róbert: ha vasút, akkor zöld technológia, ha pedig zöld technológia, akkor Stadler!

Dr. Homolya Róberttel, a Stadler Trains Magyarország Zrt elnökével készítettünk exkluzív interjút a 2024-es InnoTrans kiállítás helyszínén.

Többet, gyorsabban, hatékonyabban! A takarópanelek mögött zajlik a valódi innováció

A kapacitásnövekedés és a modularizáció lényegesebbek a vasúti járműipar szempontjából, mint hogy a mellékvonalakon akkus vagy hidrogénhajtású vonatokkal fogunk járni.

Modern, környezetbarát, BZ utód motorkocsit mutatott be a Stadler

A Stadler bemutatott járművei közül három olyan is volt, amelyek kocsiszekrényei a vállalat szolnoki üzemében készültek.

Kiemelt érdeklődés kíséri az InnoTrans szakvásárt

Az InnoTrans 200 ezer négyzetméterén 42 csarnokban állították ki termékeiket és mutatják be szolgáltatásaikat a cégek, minden közlekedéstechnikával kapcsolatos szakterület bemutatkozott.

Stadler járműparádé Berlinben

Az alternatív meghajtású vasúti járművek technológiájában vezető szerepű cég az InnoTrans kiállításon nyolc innovatív járművet mutat be.

Együttműködik a STADLER és a MÁV VAGON az emeletes KISS vonatok karbantartásában

A Stadler a motorvonatok karbantartásában, hibajavításában, a szükséges alkatrészek biztosításában és balesetes javításokban is közreműködik.

Legfrissebb híreink

Mosóczi Lászlót a GYSEV igazgatóságának elnökévé nevezték ki

2025. január elsejétől Dr. Mosóczi László tölti be a GYSEV Zrt. igazgatóságának elnöki pozícióját, Hegyi Zsolt is pozíciót kapott.

Bemutatták az első elkészült emeletes kocsiszekrényt a Stadler szolnoki üzemében

A Stadler idén ünnepli a szolnoki kocsiszekrény üzeme alapításának 15. évfordulóját.

Egyeskocsi-fuvarozással terelt árut közútról vasútra a Rail Cargo Hungaria

A Rail Cargo Hungaria egyedi rakodási technikával és vasúti egyeskocsi-fuvarozási megoldással szállítja az Ukrajnából érkező acélhuzalt.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Bemutatták az első elkészült emeletes kocsiszekrényt a Stadler szolnoki üzemében

A Stadler idén ünnepli a szolnoki kocsiszekrény üzeme alapításának 15. évfordulóját.

Közel egymillió utast láttak vendégül a MÁV fedélzetén 2024-ben

A MÁV Utasellátó szolgáltatása tavaly több rekordot is döntött, az elmúlt évtizedben közlekedett a legtöbb vonat vendéglátó szolgáltatással.

Szorosabb együttműködés a V-Híd és a BME között

Együttműködési megállapodást kötött a V-Híd Csoport és a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME).

A rovat további cikkei

Bemutatták az első elkészült emeletes kocsiszekrényt a Stadler szolnoki üzemében

A Stadler idén ünnepli a szolnoki kocsiszekrény üzeme alapításának 15. évfordulóját.

Egyeskocsi-fuvarozással terelt árut közútról vasútra a Rail Cargo Hungaria

A Rail Cargo Hungaria egyedi rakodási technikával és vasúti egyeskocsi-fuvarozási megoldással szállítja az Ukrajnából érkező acélhuzalt.

Logisztikaicsarnok-fejlesztésbe kezd az Alstom 600 millió forint értékben

A logisztikai csarnok építését a telephely kapacitásnövelése és a termelési volumen 40 százalékos emelkedése indokolja.