fbpx
2024. március 1. péntek

Idegen mozdonyokba szerel ETCS-t a Stadler

A cég a MÁV mozdonyaiba is szívesen telepíteni az ETCS fedélzeti berendezéseit.

A DB, a Stadler és annak mérnöki vegyesvállalata, az AngelStar először készített fel mozdonyokat az európai vonatbefolyásoló rendszerre a mozdonygyártó bevonása nélkül – derült ki a Stadler közleményéből.

Új piacra tör be a svájci Stadler. Németországban az elkövetkező években mintegy 13 ezer már működő mozdonyt és motorvonatot kell ETCS fedélzeti berendezéssel felszerelni. A kézenfekvő megoldás, ha a ma már fejlett elektronikával szerelt járműveket saját gyártóik készítik föl a páneurópai vonatbefolyásolásra. Azonban a munkát más is elvégezheti, akár úgy is, hogy nem is kérik a jármű gyártójának közreműködését.

- Hirdetés -

A MÁV-START-nak is vannak olyan, korszerűnek mondható mozdonyai, amelyekben még nincs ETCS. Nyáron le is zajlott egy előzetes piaci konzultáció a 470-es Siemens Taurus és a 480-as Bombardier Traxx sorozatok felszereléséről.

Kiss Csaba, a Stadler Trains Magyarország Zrt. vezérigazgatója a magyarvasut.hu kérdésére azt válaszolta, hogy Magyarországon is szívesen vállalkoznának hasonló munkára, mint Németországban.

A Deutsche Bahn (DB), a Stadler és utóbbi mérnöki vegyesvállalata, az AngelStar első alkalommal készítette fel a mozdonyokat az európai vonatbefolyásoló rendszerre (ETCS) a mozdonygyártó bevonása nélkül. A gyártók kapacitása valószínűleg az egyik lehetséges szűk keresztmetszet lesz, a járművek átalakításakor, mert egyre több vasútvonalat csak az új technológiával lehet majd használni.

Az ETCS-utófelszerelés sikeres elvégzése a járműgyártó bevonása nélkül új kapacitásokat tesz elérhetővé ezen a területen, és így jelentősen hozzájárul az ETCS gyorsabb németországi bevezetéséhez – írja a Stadler közleménye.

A sikeres utólagos felszerelést követően a DB Cargo két mozdonya ismét a Guardia Baseline 3.4.0 ETCS automatikus vonatvédelmi rendszerrel közlekedik. Ez a 185.2 sorozatú DB mozdonyok első utólagos felszerelése a Stadler ETCS rendszerével. A Stadler, a DB és az AngelStar kísérleti projektje különösen összetett úttörő munkát igényelt.

A Stadler ezzel az utólagos felszerelési projekttel szándékosan új utat nyitott, hogy egyszerűsítse a modern technika felszerelését a meglévő járművekbe

– mondta Ansgar Brockmeyer, a Stadler értékesítési és marketing részlegének vezetője, a Stadler csoport vezérigazgató-helyettese.

Hans Peter Lang, a DB Group technológiai igazgatója és a DB Systemtechnik elnöke kifejtette:

A vonalak és járművek felszerelése az Európa-szerte szabványosított ETCS-technológiával az alapja a vasútüzem további digitalizálásának. Ez nagyobb kapacitást teremt a vasúti utazás és áruszállítás számára. Az, hogy a Stadler és az AngelStar, a DB Cargo és a DB Systemtechnik most együttesen, a járműgyártó bevonása nélkül szerelt föl ETCS-t, új utakat nyit és erősíti a versenyt.

Manuel Ayala, a Stadler Signalling projektmenedzsere szerint:

Ez az innovációs partnerség azt jelenti, hogy a Stadler mostantól képes más gyártók járműveit saját rendszerével felszerelni, anélkül, hogy azok közreműködnének. Ez nem csak a németországi vasúti közlekedés szempontjából nagy jelentőségű, hanem más piaci régiókban is megnyitja az utat az új lehetőségek előtt.

Oliver Kaiser, az AngelStar COO-ja örömmel nyilatkozott:

Ennek a kihívást jelentő utólagos átépítési projektnek a során ismét be tudtuk bizonyítani a Guardia rendszer minőségét és rugalmasságát.

A Stadler eddig főként a saját járművei utólagos felszerelésére vonatkozó megrendelésekhez volt szokva. A Stadler 2020-ban kapta meg első utólagos Guardia megrendelését a holland Arrivától. A Stadler és a MERMEC csoport közös vállalkozásának, az AngelStarnak az ETCS automatikus vonatvédelmi rendszere, a Guardia már több európai országban is engedélyt kapott, és Németországban, Lengyelországban, Magyarországon, Szlovéniában, Svájcban és Hollandiában már üzemel. A Guardia hardver- és szoftverkomponensekből áll. A rendszer lehetővé teszi a mozdonyvezető számára, hogy megjelenítse a vonat helyzetét, sebességét és egyéb adatait. Mindezeket az adatokat egy irányítóközpontba is továbbítják. Ezzel egyidejűleg olyan adatok is összegyűjthetők, mint például a pályajelzések.

Nyitóképünkön egy ETCS-sel felszerelt mozdonypult (fotó: Stadler).

Ezek is érdekelhetik

Az SBB további öt Girunót rendel a Stadlertől

Folyamatosan szállítja a Stadler a nagy sebességű vonatokat, amelyek a Gotthard-alagútban járnak majd. Az SBB további öt Giruno nagy sebességű vonatot vesz a Stadlertől az...

Hatékony működést tesznek lehetővé a GYSEV digitális beruházásai

A Magyar Vasút Meetup konferenciáján a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút (GYSEV) Zrt. forgalomirányítási és digitalizációs beruházásairól Ikker Tibor, a vállalat pályavasúti igazgatója tartott előadást.

Új piacot hódított meg a Stadler

Szaúd-Arábia tíz plusz opcionálisan még tíz dízelüzemű IC-motorvonatot vesz a svájciaktól. A Stadler a Szaúd-Arábiát, az Emírségeket, Ománt és a környező kisebb államokat tömörítő Öböl...

Több mint negyedmillió éjszakai utas a MÁV-START-nál

Budapest Béccsel versenyez a legtöbb éjszakai járattal érintett csomópont címéért. Európában néhány éve megfordult a trend, elsősorban az osztrák államvasút befektetése nyomán növekszik a hálókocsis,...

Rekordmélységben a Deutsche Bahn pontossága

Novemberben csak minden második távolsági vonat érkezett meg időben: ez az 52 százalékos eredmény új negatív rekord idén. A masszív restancia elsődleges okaként az országszerte zajló felújítási munkálatokat nevezte meg a német vasúttársaság.

Az Alstom 59 Flirtöt szerelt föl ETCS-sel

Európában az Alstom szállította az összes ETCS-szel felszerelt vonatok 70 százalékát. Az Alstom sikeresen zárta a MÁV-START azon Flirt motorvonatainak felszerelését ETCS L2 fedélzeti berendezéssel,...

Legfrissebb híreink

Elindult a Magyar Vasút Podcast csatorna!

Újabb mérföldkőhöz érkezett a Magyar Vasút portfólió: podcast csatornát indítottunk.

Felújítják a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonalat

Több 700 millió euróból újítják meg az első spanyol nagysebességű vasútvonal komplett infrastruktúráját.

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Online szerkesztőségünk egy körkérdés formájában új rovattal jelentkezik: a vasúti ágazatban tevékenykedő szakembereket kérdezünk meg egy-egy aktuális témában, akik röviden véleményt nyilvánítanak arról. Elsőként a csendes vasútvonalakkal kapcsolatban kérdeztünk három szakembert.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Lázár János: „Sínre tesszük a vasútfejlesztést!”

Lázár János építési és közlekedési miniszter vezetői állománygyűlést tartott az elért eredményekről és kitűzött célokról.

Az SBB további öt Girunót rendel a Stadlertől

Folyamatosan szállítja a Stadler a nagy sebességű vonatokat, amelyek a Gotthard-alagútban járnak majd. Az SBB további öt Giruno nagy sebességű vonatot vesz a Stadlertől az...

Vasúton és rolleren kedvezménnyel

Február 15-től elérhető a GYSEV-nél a 700 forintos Lime E-mobilitási jegy. A GYSEV és a Lime megállapodása értelmében február 15-től elérhető a GYSEV jegypénztáraiban a...

A rovat további cikkei

Felújítják a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonalat

Több 700 millió euróból újítják meg az első spanyol nagysebességű vasútvonal komplett infrastruktúráját.

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Online szerkesztőségünk egy körkérdés formájában új rovattal jelentkezik: a vasúti ágazatban tevékenykedő szakembereket kérdezünk meg egy-egy aktuális témában, akik röviden véleményt nyilvánítanak arról. Elsőként a csendes vasútvonalakkal kapcsolatban kérdeztünk három szakembert.

Az Egyesült Királyság a legbiztonságosabb, Magyarország a középmezőnyben

Az elmúlt években megnőtt a vasúti balesetek és siklások száma Magyarországon. Európai összevetésben azonban még így is a középmezőnybe tartozik hazánk.
$('.slider').slick({ infinite: true, dots: true, arrows: false, autoplay: true, autoplaySpeed: 3000, fade: true, fadeSpeed: 1000 });