A vasút is keresi a lehetőségeit, hogy elmozoghasson a környezetbarát megoldások felé: a Deutsche Bahn például 2040-re el akarja érni a klímasemlegességet – e célból szövetkezett a Siemensszel. A német vasúti járműgyártó Észak-Rajna-Vesztfáliában, azon belül is Wegberg-Wildenrathban kialakított tesztelő és validációs központjában ismertette akkumulátoros és a hidrogénhajtású fejlesztéseit, a DB pedig bemutatta az utóbbihoz rendszeresíthető mobil töltőállomását.
AKKUPAKK
Az akkumulátoros vonat kifejlesztett és már tesztelt modellje 140 km/órás sebességre, és akkuról hajtva 80–120 hatótávra képes: ez a Mireo Plus B. A szerelvény nem piros, a sárga orr hivatott jelezni, hogy a belbecs, az más, mint a sima EMU-é. A motorvonatból három német tartomány mellett Dánia is rendelt már hetet, így 61 kelt el eddig. A Mireo Plus B a kocsik alján elhelyezett lítiumionos akkumulátorok révén képes olyan helyeken is közlekedni, ahol nincs felsővezeték, amiből áramot vételezhetne. A kétkocsis szerelvényeket 2024 végéig kell leszállítani a megrendelőknek, és északon Midtjylland régióban közlekednek majd két vonalon, a dízeleket nyugdíjazva. Személyes tapasztalatunk, hogy a Mireo rendkívül halk, nagyon puhán fut, kiválóan gyorsul. A Siemens szakértői többször meg is jegyezték, hogy mind a B, mind a H verzió ugyanazt a teljesítményt tudja letenni a sínre, mint a sima Mireo.
HIDROGÉNCELLA
A H2goesRail-projektet a német Digitális és Közlekedési Minisztérium 13,74 millió euróval (5,1 milliárd forinttal) támogatja a hidrogénüzemű és üzemanyagcellás technológiák nemzeti innovációs programja keretében. Nem véletlenül, hiszen a németországi viszonylatoktól függően 520 tonna károsanyag-kibocsátás is megspórolható az új technológiával. A Mirei Plus H tesztjei előrehaladott állapotban vannak, akárcsak a Siemens és a DB közös, a vonatok hidrogénnel való ellátására kidolgozott projektje. A mobil üzemanyagtöltő gyakorlatilag két félpótkocsi, amit közúton szinte bárhova el lehet juttatni. Az üzemanyag-vételezés során a vonat és az állomás folyamatosan kommunikál egymással, hogy a megfelelő paraméterű hidrogéngáz érkezzen a vonatba. A Siemens emberei szerint a vonat üzemanyagtartályában levő hidrogén semmilyen többletveszélyt nem hordoz a hagyományos üzemanyagokhoz képest. A hidrogén elégetése során fennmaradt vizet a Mireo külön e célra kifejlesztett berendezése fogja fel.
A hidrogén nem a távoli jövő, az iparág máris készen áll a technológia alkalmazására.
(Borítókép: Vörös Attila)