fbpx
2025. november 13. csütörtök

A hidrogén nem a távoli jövő, az iparág készen áll a technológia alkalmazására (x)

A vasút is keresi a lehetőségeit, hogy elmozoghasson a környezetbarát megoldások felé: a Deutsche Bahn például 2040-re el akarja érni a klímasemlegességet – e célból szövetkezett a Siemensszel. A német vasúti járműgyártó Észak-Rajna-Vesztfáliában, azon belül is Wegberg-Wildenrathban kialakított tesztelő és validációs központjában ismertette akkumulátoros és a hidrogénhajtású fejlesztéseit, a DB pedig bemutatta az utóbbihoz rendszeresíthető mobil töltőállomását.

AKKUPAKK

Az akkumulátoros vonat kifejlesztett és már tesztelt modellje 140 km/órás sebességre, és akkuról hajtva 80–120 hatótávra képes: ez a Mireo Plus B. A szerelvény nem piros, a sárga orr hivatott jelezni, hogy a belbecs, az más, mint a sima EMU-é. A motorvonatból három német tartomány mellett Dánia is rendelt már hetet, így 61 kelt el eddig. A Mireo Plus B a kocsik alján elhelyezett lítiumionos akkumulátorok révén képes olyan helyeken is közlekedni, ahol nincs felsővezeték, amiből áramot vételezhetne. A kétkocsis szerelvényeket 2024 végéig kell leszállítani a megrendelőknek, és északon Midtjylland régióban közlekednek majd két vonalon, a dízeleket nyugdíjazva. Személyes tapasztalatunk, hogy a Mireo rendkívül halk, nagyon puhán fut, kiválóan gyorsul. A Siemens szakértői többször meg is jegyezték, hogy mind a B, mind a H verzió ugyanazt a teljesítményt tudja letenni a sínre, mint a sima Mireo.

HIDROGÉNCELLA

A H2goesRail-projektet a német Digitális és Közlekedési Minisztérium 13,74 millió euróval (5,1 milliárd forinttal) támogatja a hidrogénüzemű és üzemanyagcellás technológiák nemzeti innovációs programja keretében. Nem véletlenül, hiszen a németországi viszonylatoktól függően 520 tonna károsanyag-kibocsátás is megspórolható az új technológiával. A Mirei Plus H tesztjei előrehaladott állapotban vannak, akárcsak a Siemens és a DB közös, a vonatok hidrogénnel való ellátására kidolgozott projektje. A mobil üzemanyagtöltő gyakorlatilag két félpótkocsi, amit közúton szinte bárhova el lehet juttatni. Az üzemanyag-vételezés során a vonat és az állomás folyamatosan kommunikál egymással, hogy a megfelelő paraméterű hidrogéngáz érkezzen a vonatba. A Siemens emberei szerint a vonat üzemanyagtartályában levő hidrogén semmilyen többletveszélyt nem hordoz a hagyományos üzemanyagokhoz képest. A hidrogén elégetése során fennmaradt vizet a Mireo külön e célra kifejlesztett berendezése fogja fel.
A hidrogén nem a távoli jövő, az iparág máris készen áll a technológia alkalmazására.


(Borítókép: Vörös Attila)

Ezek is érdekelhetik

Megkezdődik a német vasúthálózat energetikai hálózatüzemeltetésének modernizációja

A Deutsche Bahn Energie a német vasúthálózat villamosenergia-rendszerének korszerűsítésébe kezd, várhatóan 2028-ra készülhet el.

Többet, gyorsabban, hatékonyabban! A takarópanelek mögött zajlik a valódi innováció

A kapacitásnövekedés és a modularizáció lényegesebbek a vasúti járműipar szempontjából, mint hogy a mellékvonalakon akkus vagy hidrogénhajtású vonatokkal fogunk járni.

Nagy sebességű vasút: Egyiptom és Európa a középpontban

Egyiptomban is megjelennek majd nagysebességű vonatok a Siemens által, míg a Hitachi Rail járművei Európa-szerte fognak közlekedni.

Kiemelt érdeklődés kíséri az InnoTrans szakvásárt

Az InnoTrans 200 ezer négyzetméterén 42 csarnokban állították ki termékeiket és mutatják be szolgáltatásaikat a cégek, minden közlekedéstechnikával kapcsolatos szakterület bemutatkozott.

A műszaki átjárhatóság kiterjesztése hozhatja meg az európai járműbeszerzésben a magántőke étvágyát

Cikksorozatuk új részében beszámolunk az európai járműpiacon elindult új finanszírozási trendekről – a hazai vonatkozósokról pedig a HUNGRAIL Vasúti Járműipari Szimpóziumán hallhat! Az európai járműipar...

Új távlatokat nyit az európai vasúti járművek üzemeltetési modelleiben a műszaki standardizáció

A Siemens és az Alstom már elindította a saját projektjeit, de az egész szektor ugrásra kész – a HUNGRAIL Vasúti Járműipari Szimpóziumán Ön is ott lehet az első sorban!

Legfrissebb híreink

60 milliárd forint saját forrást áldoz a MÁV a jövő évi pályaberuházásokra

A program országos szintű, a lassújelek felszámolásán túl lesznek olyan helyszínek is, ahol komolyabb beavatkozásokra kerül sor.

A METRANS tovább fejleszti szolgáltatását a Xi’an–Budapest vasúti folyosón

A METRANS együttműködési megállapodást (MoU) írt alá a Beijing Trans Eurasia-val és a Xi’an Nemzetközi Kikötővel

Új vezérigazgató a GYSEV CARGO Zrt. élén

Riegler Andrást, a GYSEV CARGO Zrt. jelenlegi Gazdálkodási vezetőjét választották a vállalat új vezérigazgatójának.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Új vezérigazgató a GYSEV CARGO Zrt. élén

Riegler Andrást, a GYSEV CARGO Zrt. jelenlegi Gazdálkodási vezetőjét választották a vállalat új vezérigazgatójának.

KÉKTÚRA mozdonyt és motorvonatot mutatott be a GYSEV

Az újonnan matricázott járművekkel a természetjárás és a fenntartható közlekedés kapcsolatát népszerűsíti a GYSEV.

Alan Beroud lesz a CER új elnöke

A CER (Európai Vasúti és Infrastruktúra Társaságok Közössége) közgyűlésén a tagvállalatok megszavazták az irányítóbizottság új összetételét.

A rovat további cikkei

A METRANS tovább fejleszti szolgáltatását a Xi’an–Budapest vasúti folyosón

A METRANS együttműködési megállapodást (MoU) írt alá a Beijing Trans Eurasia-val és a Xi’an Nemzetközi Kikötővel

Új vezérigazgató a GYSEV CARGO Zrt. élén

Riegler Andrást, a GYSEV CARGO Zrt. jelenlegi Gazdálkodási vezetőjét választották a vállalat új vezérigazgatójának.

A CER Cargo Group lett a Wiener Lokalbahnen Cargo vállalat új tulajdonosa

A Wiener Lokalbahnen Cargo osztrák vasúti áruszállító vállalat a CER Cargo Group-hoz került, a tulajdonosváltás várhatóan 2025 végéig lezárul.