fbpx
2025. április 18. péntek

A hidrogén nem a távoli jövő, az iparág készen áll a technológia alkalmazására (x)

A vasút is keresi a lehetőségeit, hogy elmozoghasson a környezetbarát megoldások felé: a Deutsche Bahn például 2040-re el akarja érni a klímasemlegességet – e célból szövetkezett a Siemensszel. A német vasúti járműgyártó Észak-Rajna-Vesztfáliában, azon belül is Wegberg-Wildenrathban kialakított tesztelő és validációs központjában ismertette akkumulátoros és a hidrogénhajtású fejlesztéseit, a DB pedig bemutatta az utóbbihoz rendszeresíthető mobil töltőállomását.

AKKUPAKK

Az akkumulátoros vonat kifejlesztett és már tesztelt modellje 140 km/órás sebességre, és akkuról hajtva 80–120 hatótávra képes: ez a Mireo Plus B. A szerelvény nem piros, a sárga orr hivatott jelezni, hogy a belbecs, az más, mint a sima EMU-é. A motorvonatból három német tartomány mellett Dánia is rendelt már hetet, így 61 kelt el eddig. A Mireo Plus B a kocsik alján elhelyezett lítiumionos akkumulátorok révén képes olyan helyeken is közlekedni, ahol nincs felsővezeték, amiből áramot vételezhetne. A kétkocsis szerelvényeket 2024 végéig kell leszállítani a megrendelőknek, és északon Midtjylland régióban közlekednek majd két vonalon, a dízeleket nyugdíjazva. Személyes tapasztalatunk, hogy a Mireo rendkívül halk, nagyon puhán fut, kiválóan gyorsul. A Siemens szakértői többször meg is jegyezték, hogy mind a B, mind a H verzió ugyanazt a teljesítményt tudja letenni a sínre, mint a sima Mireo.

HIDROGÉNCELLA

A H2goesRail-projektet a német Digitális és Közlekedési Minisztérium 13,74 millió euróval (5,1 milliárd forinttal) támogatja a hidrogénüzemű és üzemanyagcellás technológiák nemzeti innovációs programja keretében. Nem véletlenül, hiszen a németországi viszonylatoktól függően 520 tonna károsanyag-kibocsátás is megspórolható az új technológiával. A Mirei Plus H tesztjei előrehaladott állapotban vannak, akárcsak a Siemens és a DB közös, a vonatok hidrogénnel való ellátására kidolgozott projektje. A mobil üzemanyagtöltő gyakorlatilag két félpótkocsi, amit közúton szinte bárhova el lehet juttatni. Az üzemanyag-vételezés során a vonat és az állomás folyamatosan kommunikál egymással, hogy a megfelelő paraméterű hidrogéngáz érkezzen a vonatba. A Siemens emberei szerint a vonat üzemanyagtartályában levő hidrogén semmilyen többletveszélyt nem hordoz a hagyományos üzemanyagokhoz képest. A hidrogén elégetése során fennmaradt vizet a Mireo külön e célra kifejlesztett berendezése fogja fel.
A hidrogén nem a távoli jövő, az iparág máris készen áll a technológia alkalmazására.

- Hirdetés -


(Borítókép: Vörös Attila)

Ezek is érdekelhetik

Többet, gyorsabban, hatékonyabban! A takarópanelek mögött zajlik a valódi innováció

A kapacitásnövekedés és a modularizáció lényegesebbek a vasúti járműipar szempontjából, mint hogy a mellékvonalakon akkus vagy hidrogénhajtású vonatokkal fogunk járni.

Nagy sebességű vasút: Egyiptom és Európa a középpontban

Egyiptomban is megjelennek majd nagysebességű vonatok a Siemens által, míg a Hitachi Rail járművei Európa-szerte fognak közlekedni.

Kiemelt érdeklődés kíséri az InnoTrans szakvásárt

Az InnoTrans 200 ezer négyzetméterén 42 csarnokban állították ki termékeiket és mutatják be szolgáltatásaikat a cégek, minden közlekedéstechnikával kapcsolatos szakterület bemutatkozott.

A műszaki átjárhatóság kiterjesztése hozhatja meg az európai járműbeszerzésben a magántőke étvágyát

Cikksorozatuk új részében beszámolunk az európai járműpiacon elindult új finanszírozási trendekről – a hazai vonatkozósokról pedig a HUNGRAIL Vasúti Járműipari Szimpóziumán hallhat! Az európai járműipar...

Új távlatokat nyit az európai vasúti járművek üzemeltetési modelleiben a műszaki standardizáció

A Siemens és az Alstom már elindította a saját projektjeit, de az egész szektor ugrásra kész – a HUNGRAIL Vasúti Járműipari Szimpóziumán Ön is ott lehet az első sorban!

Ludvig László a Magyar Vagon vezérigazgatója

A szakember tavalyig a Siemens Mobility Kft. ügyvezető igazgatójaként tevékenykedett. Ludvig László maga jelentette be a váltást a közösségi média felületein: A Siemensnél eltöltött közel 20...

Legfrissebb híreink

Figyelmeztető piktogramok a vasúti átjárókban

Növekszik a súlyos vagy akár halálos kimenetelű balesetek száma a vasúti átjárókban, amelyek oka az okoseszközök miatti figyelmetlenség.

Megjelent a legfrissebb Magyar Vasút magazin!

Megjelent az idei év első negyedéves Magyar Vasút magazinja, már le lehet adni a rendelést a 2025/01-es számra.

Születésnapját ünnepli a budapesti Gyermekvasút – programkavalkád szombaton

Április 12-én ünnepli születésnapját a budapesti Gyermekvasút, melynek keretében színes programokkal várják a családokat és vasútbarátokat.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Hirdetésspot_img
Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Az EU védelmi stratégiájának szerves részét képezi a vasút

Az Európai Bizottság új európai védelemről szóló tervében elismerik a vasút alapvető szerepét az EU védelmi stratégiájában.

Indulástól érkezésig takarítószemélyzet a MÁV IC-járatain

Április elsejétől már éles üzemben fogja működtetni az új, menetközbeni takarítási rendszerét MÁV.

Az állomásfelújítási program országos szintjén lesz csak új pályázati kiírás

Csak legfelső, országos szintjén lesz új kiírás, a térségi és helyi szintű fejlesztések esetében a pályázati lehetőség továbbra is él.

A rovat további cikkei

Megjelent a legfrissebb Magyar Vasút magazin!

Megjelent az idei év első negyedéves Magyar Vasút magazinja, már le lehet adni a rendelést a 2025/01-es számra.

Születésnapját ünnepli a budapesti Gyermekvasút – programkavalkád szombaton

Április 12-én ünnepli születésnapját a budapesti Gyermekvasút, melynek keretében színes programokkal várják a családokat és vasútbarátokat.

Elszállt költségek és romló jövedelmezőség a vasúti árufuvarozóknál

A vasúti árufuvarozók fajlagos költségei 10,3%-kal nőttek, miközben a fajlagos bevételek csak 2,2%-kal tudtak emelkedni.