fbpx
2024. március 1. péntek

A hidrogén nem a távoli jövő, az iparág készen áll a technológia alkalmazására (x)

A vasút is keresi a lehetőségeit, hogy elmozoghasson a környezetbarát megoldások felé: a Deutsche Bahn például 2040-re el akarja érni a klímasemlegességet – e célból szövetkezett a Siemensszel. A német vasúti járműgyártó Észak-Rajna-Vesztfáliában, azon belül is Wegberg-Wildenrathban kialakított tesztelő és validációs központjában ismertette akkumulátoros és a hidrogénhajtású fejlesztéseit, a DB pedig bemutatta az utóbbihoz rendszeresíthető mobil töltőállomását.

AKKUPAKK

Az akkumulátoros vonat kifejlesztett és már tesztelt modellje 140 km/órás sebességre, és akkuról hajtva 80–120 hatótávra képes: ez a Mireo Plus B. A szerelvény nem piros, a sárga orr hivatott jelezni, hogy a belbecs, az más, mint a sima EMU-é. A motorvonatból három német tartomány mellett Dánia is rendelt már hetet, így 61 kelt el eddig. A Mireo Plus B a kocsik alján elhelyezett lítiumionos akkumulátorok révén képes olyan helyeken is közlekedni, ahol nincs felsővezeték, amiből áramot vételezhetne. A kétkocsis szerelvényeket 2024 végéig kell leszállítani a megrendelőknek, és északon Midtjylland régióban közlekednek majd két vonalon, a dízeleket nyugdíjazva. Személyes tapasztalatunk, hogy a Mireo rendkívül halk, nagyon puhán fut, kiválóan gyorsul. A Siemens szakértői többször meg is jegyezték, hogy mind a B, mind a H verzió ugyanazt a teljesítményt tudja letenni a sínre, mint a sima Mireo.

HIDROGÉNCELLA

A H2goesRail-projektet a német Digitális és Közlekedési Minisztérium 13,74 millió euróval (5,1 milliárd forinttal) támogatja a hidrogénüzemű és üzemanyagcellás technológiák nemzeti innovációs programja keretében. Nem véletlenül, hiszen a németországi viszonylatoktól függően 520 tonna károsanyag-kibocsátás is megspórolható az új technológiával. A Mirei Plus H tesztjei előrehaladott állapotban vannak, akárcsak a Siemens és a DB közös, a vonatok hidrogénnel való ellátására kidolgozott projektje. A mobil üzemanyagtöltő gyakorlatilag két félpótkocsi, amit közúton szinte bárhova el lehet juttatni. Az üzemanyag-vételezés során a vonat és az állomás folyamatosan kommunikál egymással, hogy a megfelelő paraméterű hidrogéngáz érkezzen a vonatba. A Siemens emberei szerint a vonat üzemanyagtartályában levő hidrogén semmilyen többletveszélyt nem hordoz a hagyományos üzemanyagokhoz képest. A hidrogén elégetése során fennmaradt vizet a Mireo külön e célra kifejlesztett berendezése fogja fel.
A hidrogén nem a távoli jövő, az iparág máris készen áll a technológia alkalmazására.

- Hirdetés -


(Borítókép: Vörös Attila)

Ezek is érdekelhetik

A Siemens megveszi a MIREL gyártóját

A szlovák HMN sro megvételével a német cég kiegészített közép-európai portfólióját. A Siemens Mobility befejezte a HMH sro, szlovákiai székhelyű technológiai vállalat felvásárlását. Ennek a...

Nyolcvan helyett 95 motorvonatot szerezne be a MÁV-START

A visszavont előzetes piaci konzultációt bővítve írjak majd ki. A közbeszerzési rendszer szerint a MÁV-START lezárta azt az előzetes piaci konzultációt (EPK), amelyet nyolcvan –...

Tizenöt korszerű mozdonyt bérelnek a MÁV-START számára

A Magyar Vasút konferencián külön szekció foglalkozik a hazai kötöttpályás járműfejlesztéssel. Október második felétől állnak szolgálatba a belföldi InterCity és a Bécsbe közlekedő EuroCity viszonylatokban...

106 új berlini S-Bahn szerelvény a Siemenstől és a Stadlertől

Az  új berlini S-Bahn-flotta teljessé vált: mind a 106 vonat forgalomba állt.

Az ÖBB 540 Mireo motorvonatra szerződött a Siemenssel

Felerészben három-, illetve négyrészes, elektromos szerelvényekről szól az ötmilliárd eurós üzlet. Igaz, csak keretszerződésként, de hatalmas volumenről állapodott meg az osztrák államvasút és a Siemens...

Bérelt mozdonyok érkezhetnek a MÁV-START-hoz

Huszonöt Siemens Eurosprinter B189 mozdony bérléséről tárgyalnak az Akiemmel. Az iho.hu értesülése szerint szeptembertől 25 Eurosprinter ES64F4 típusú négyáramnemű villanymozdonyt bérel majd a MÁV-START –...

Legfrissebb híreink

Felújítják a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonalat

Több 700 millió euróból újítják meg az első spanyol nagysebességű vasútvonal komplett infrastruktúráját.

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Online szerkesztőségünk egy körkérdés formájában új rovattal jelentkezik: a vasúti ágazatban tevékenykedő szakembereket kérdezünk meg egy-egy aktuális témában, akik röviden véleményt nyilvánítanak arról. Elsőként a csendes vasútvonalakkal kapcsolatban kérdeztünk három szakembert.

Az Egyesült Királyság a legbiztonságosabb, Magyarország a középmezőnyben

Az elmúlt években megnőtt a vasúti balesetek és siklások száma Magyarországon. Európai összevetésben azonban még így is a középmezőnybe tartozik hazánk.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Felújítják a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonalat

Több 700 millió euróból újítják meg az első spanyol nagysebességű vasútvonal komplett infrastruktúráját.

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Online szerkesztőségünk egy körkérdés formájában új rovattal jelentkezik: a vasúti ágazatban tevékenykedő szakembereket kérdezünk meg egy-egy aktuális témában, akik röviden véleményt nyilvánítanak arról. Elsőként a csendes vasútvonalakkal kapcsolatban kérdeztünk három szakembert.

Olcsóbb lesz az utazás Szeged és Szabadka között

Március 1-jétől a nemzetközi jegyek és a bérletek is olcsóbbak lesznek.

A rovat további cikkei

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Online szerkesztőségünk egy körkérdés formájában új rovattal jelentkezik: a vasúti ágazatban tevékenykedő szakembereket kérdezünk meg egy-egy aktuális témában, akik röviden véleményt nyilvánítanak arról. Elsőként a csendes vasútvonalakkal kapcsolatban kérdeztünk három szakembert.

Az Egyesült Királyság a legbiztonságosabb, Magyarország a középmezőnyben

Az elmúlt években megnőtt a vasúti balesetek és siklások száma Magyarországon. Európai összevetésben azonban még így is a középmezőnybe tartozik hazánk.

Olcsóbb lesz az utazás Szeged és Szabadka között

Március 1-jétől a nemzetközi jegyek és a bérletek is olcsóbbak lesznek.
$('.slider').slick({ infinite: true, dots: true, arrows: false, autoplay: true, autoplaySpeed: 3000, fade: true, fadeSpeed: 1000 });