fbpx
2025. január 20. hétfő

Vasúti digitalizáció egyenlő harminc százalékkal nagyobb kapacitás

Nagy volt az érdeklődés a HUNGRAIL digitalizációs munkacsoportjában. A V0 lehet az első olyan magyar vasútvonal, amely eleve a digitalizált vasút követelményeinek megfelelően épül.

Mint ismert, a V0 beruházásának előkészítése a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület égisze alatt történik. A Budapestet délről elkerülő tehervasút tervezésével együtt egy országos vasúti áruforgalmi koncepció is készül, ehhez kapcsolódva pedig egy tanulmány a vasúti digitalizáció lehetőségeiről. A három kérdés összekapcsolása könnyen érthető: ha egyszer napjainkban az élet szinte minden területére rászakadnak a digitalizáció lehetőségei, kézenfekvő, hogy amennyiben egy új vasútvonal épül, ezeket már a tervezés legkorábbi fázisaitól figyelembe vegyék. A kelet-nyugati árufuvarozás bizonyos szegmenseiben ma igen jelentős Ferencváros állomás szerepe, sok fuvarozó operátor tevékenységének bázisa. A V0 viszont messze elkerüli majd Ferencvárost, vagyis a teherszállítás teljes rendszerét át kell állítani, ha működésbe lép a V0. A szóban forgó funkciókat máshová kell telepíteni, persze nem XIX., hanem XXI. századi módon. Elég, ha az uniós célként bevezetni tervezett digitális, automatikus kapcsolókészülékre (DAC) gondolunk, amely teljesen átalakítja a kocsirendezést. Ahhoz, hogy a V0 (vagy esetleg az ahhoz kapcsolódó szakaszok) mentén alakítsunk ki olyan állomásokat, ahol ez a tevékenység majd végezhető, már ennek figyelembe vételével kell elindítani a munkát.

A Vasúti digitalizáció című tanulmány  a projekt keretén belül, de függetlenül készül, tartalma megszületésének – imént ismertetett – körülményei ellenére a teljes magyar vasútra vonatkozik. Első változatát a V0 megvalósíthatósági tanulmányához és az országos vasúti áruforgalmi koncepcióhoz hasonlóan a Trenecon Tanácsadó és Tervező Kft., valamint a Főmterv’TT Fővárosi Mérnöki Tervező és Tanácsadó Zrt. írta, majd az anyag néhány érdekelt szervezet (MÁV, HUNGRAIL, Thales, Siemens Mobility, MLSZKSZ) észrevételei alapján bővült. Erről a munkaközi dokumentumról zajlott, helyesebb talán azt mondani, hogy kezdődött vita április 14-én a Hungrail digitalizációs munkacsoportjában 25 résztvevővel. A tanulmányt készítő konzorcium tagjai, illetve a megrendelő HUNGRAIL képviselőin kívül részt vettek az eszmecserében a pályahálózat-működtetők (MÁV, GYSEV), a VPE Kft., az áruszállító vasútvállalatok és a digitalizációval foglalkozó vasútipari cégek szakemberei, a moderálást a helyszínt is biztosító Siemens Mobility Kft. ügyvezető igazgatója, Ludvig László vállalta magára.

- Hirdetés -

A tanulmány kiindulása, hogy a vasúti digitalizáció célja sem lehet más, mint a vasúti áruszállítás volumenének és arányának növelése a vasút versenyképességének, szolgáltatási színvonalának (ezen belül kapacitásának) emelésével. Az idézett Deutsche Bahn szerint a digitális megoldások segítségével körülbelül harminc százalékkal nagyobb forgalmat lehet lebonyolítani ugyanazon a vasúti hálózaton, mint digitális megoldások nélkül. Bármennyire is magasak a digitalizálás költségei, még így is sokkal olcsóbban és gyorsabban lehet telepíteni a digitális rendszereket, mint a vasút alap-infrastruktúráját.

A digitalizált vasúti áruszállítás legfontosabb funkciói a piaci szereplők szempontjából
A digitalizált vasúti áruszállítás legfontosabb funkciói a piaci szereplők szempontjából (forrás: Trenecon/Főmterv konzorcium)

A tanulmány hét olyan területet azonosít, ahol a digitalizáció ma és a jövőben jelentős tényező lehet:

  1. Vonatbefolyásolás (ERMTS/ETCS L2)
  2. Forgalommenedzsment
  3. Önvezetés
  4. Kommunikáció (FMRCS)
  5. Okos infrastruktúra
  6. Okos járművek (DAC, járműfigyelés, -analízis)
  7. Big Dat

A tanulmánynak végső formájában egy végcélt kell majd kijelölnie, ahová 2030 körül kívánatos eljutni a digitalizációban, 2050-es kitekintéssel.

Borítókép forrás: Trenecon/Főmterv konzorcium

Ezek is érdekelhetik

Figyelmeztetnek a vasúti szervezetek a DAC-kal kapcsolatban

A tervezés és koordináció fontosságát hangsúlyozták, legyen szó a DAC migrációs stratégiáról, karbantartási ütemezésről vagy infrastrukturális munkafolyamatokról.

Kovács Imre: „Szeptember elsejétől árat kell emelnünk” – Rádió Café interjú

Optimista a vasúti árufuvarozás jövőjéről, ugyanakkor komoly kihívásokkal kell szembenézni az ágazat szereplőinek az infrastruktúra fejlesztése és a szabályozások terén. – A Rádió Café vendége volt Kovács Imre a Rail Cargo Hungaria igazgatóságának elnöke.

Lázár: megállapodtunk a kínaiakkal a V0 megépítéséről

Meg fogjuk építeni az M8-as autópályát és a V0-ás vasúti körgyűrűt, amely generációkra meg fogja oldani a dunaújvárosiak életét! – jelentette be Lázár János...

Kínaiakkal fejlesztik a magyar vasúthálózatot

A kínai elnök budapesti találkozóján több megállapodás is született arról, hogy a távol-keleti országgal közösen fejleszti a kormány a magyar vasúthálózatot. Szijjártó Péter külügyminiszter jelentette...

V0 nélkül megborulhat az egész gazdaság

Az iparfejlesztés, a kombinált fuvarozás négy-öt éven belüli megduplázódása az infrastruktúra mielőbbi fejlesztését követelik.

Hatékony működést tesznek lehetővé a GYSEV digitális beruházásai

A Magyar Vasút Meetup konferenciáján a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút (GYSEV) Zrt. forgalomirányítási és digitalizációs beruházásairól Ikker Tibor, a vállalat pályavasúti igazgatója tartott előadást.

Legfrissebb híreink

Mosóczi Lászlót a GYSEV igazgatóságának elnökévé nevezték ki

2025. január elsejétől Dr. Mosóczi László tölti be a GYSEV Zrt. igazgatóságának elnöki pozícióját, Hegyi Zsolt is pozíciót kapott.

Bemutatták az első elkészült emeletes kocsiszekrényt a Stadler szolnoki üzemében

A Stadler idén ünnepli a szolnoki kocsiszekrény üzeme alapításának 15. évfordulóját.

Egyeskocsi-fuvarozással terelt árut közútról vasútra a Rail Cargo Hungaria

A Rail Cargo Hungaria egyedi rakodási technikával és vasúti egyeskocsi-fuvarozási megoldással szállítja az Ukrajnából érkező acélhuzalt.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

A közszolgáltatási piacon 2034-től lehet verseny

A MÁV-val és a GYSEV-vel megkötötték a szerződéseket, a buszközlekedésre márciusban jön a pályázat. A tervek szerint idén márciusban írják ki a tendert Magyarország teljes...

Több mint negyedmillió éjszakai utas a MÁV-START-nál

Budapest Béccsel versenyez a legtöbb éjszakai járattal érintett csomópont címéért. Európában néhány éve megfordult a trend, elsősorban az osztrák államvasút befektetése nyomán növekszik a hálókocsis,...

Violeta Bulc és a Dán Államvasutak kapták a vasúti Oscar-díjat

Az Európai Vasúti Díjat a CER és az UNIFE ítélte oda az Európai Bizottság korábbi közlekedési biztosának, illetve a DSB-nek. Az Európai Vasúti Díjat már...

A rovat további cikkei

Bemutatták az első elkészült emeletes kocsiszekrényt a Stadler szolnoki üzemében

A Stadler idén ünnepli a szolnoki kocsiszekrény üzeme alapításának 15. évfordulóját.

Egyeskocsi-fuvarozással terelt árut közútról vasútra a Rail Cargo Hungaria

A Rail Cargo Hungaria egyedi rakodási technikával és vasúti egyeskocsi-fuvarozási megoldással szállítja az Ukrajnából érkező acélhuzalt.

Logisztikaicsarnok-fejlesztésbe kezd az Alstom 600 millió forint értékben

A logisztikai csarnok építését a telephely kapacitásnövelése és a termelési volumen 40 százalékos emelkedése indokolja.