fbpx
2024. március 1. péntek

Vasúti digitalizáció egyenlő harminc százalékkal nagyobb kapacitás

Nagy volt az érdeklődés a HUNGRAIL digitalizációs munkacsoportjában. A V0 lehet az első olyan magyar vasútvonal, amely eleve a digitalizált vasút követelményeinek megfelelően épül.

Mint ismert, a V0 beruházásának előkészítése a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület égisze alatt történik. A Budapestet délről elkerülő tehervasút tervezésével együtt egy országos vasúti áruforgalmi koncepció is készül, ehhez kapcsolódva pedig egy tanulmány a vasúti digitalizáció lehetőségeiről. A három kérdés összekapcsolása könnyen érthető: ha egyszer napjainkban az élet szinte minden területére rászakadnak a digitalizáció lehetőségei, kézenfekvő, hogy amennyiben egy új vasútvonal épül, ezeket már a tervezés legkorábbi fázisaitól figyelembe vegyék. A kelet-nyugati árufuvarozás bizonyos szegmenseiben ma igen jelentős Ferencváros állomás szerepe, sok fuvarozó operátor tevékenységének bázisa. A V0 viszont messze elkerüli majd Ferencvárost, vagyis a teherszállítás teljes rendszerét át kell állítani, ha működésbe lép a V0. A szóban forgó funkciókat máshová kell telepíteni, persze nem XIX., hanem XXI. századi módon. Elég, ha az uniós célként bevezetni tervezett digitális, automatikus kapcsolókészülékre (DAC) gondolunk, amely teljesen átalakítja a kocsirendezést. Ahhoz, hogy a V0 (vagy esetleg az ahhoz kapcsolódó szakaszok) mentén alakítsunk ki olyan állomásokat, ahol ez a tevékenység majd végezhető, már ennek figyelembe vételével kell elindítani a munkát.

A Vasúti digitalizáció című tanulmány  a projekt keretén belül, de függetlenül készül, tartalma megszületésének – imént ismertetett – körülményei ellenére a teljes magyar vasútra vonatkozik. Első változatát a V0 megvalósíthatósági tanulmányához és az országos vasúti áruforgalmi koncepcióhoz hasonlóan a Trenecon Tanácsadó és Tervező Kft., valamint a Főmterv’TT Fővárosi Mérnöki Tervező és Tanácsadó Zrt. írta, majd az anyag néhány érdekelt szervezet (MÁV, HUNGRAIL, Thales, Siemens Mobility, MLSZKSZ) észrevételei alapján bővült. Erről a munkaközi dokumentumról zajlott, helyesebb talán azt mondani, hogy kezdődött vita április 14-én a Hungrail digitalizációs munkacsoportjában 25 résztvevővel. A tanulmányt készítő konzorcium tagjai, illetve a megrendelő HUNGRAIL képviselőin kívül részt vettek az eszmecserében a pályahálózat-működtetők (MÁV, GYSEV), a VPE Kft., az áruszállító vasútvállalatok és a digitalizációval foglalkozó vasútipari cégek szakemberei, a moderálást a helyszínt is biztosító Siemens Mobility Kft. ügyvezető igazgatója, Ludvig László vállalta magára.

- Hirdetés -

A tanulmány kiindulása, hogy a vasúti digitalizáció célja sem lehet más, mint a vasúti áruszállítás volumenének és arányának növelése a vasút versenyképességének, szolgáltatási színvonalának (ezen belül kapacitásának) emelésével. Az idézett Deutsche Bahn szerint a digitális megoldások segítségével körülbelül harminc százalékkal nagyobb forgalmat lehet lebonyolítani ugyanazon a vasúti hálózaton, mint digitális megoldások nélkül. Bármennyire is magasak a digitalizálás költségei, még így is sokkal olcsóbban és gyorsabban lehet telepíteni a digitális rendszereket, mint a vasút alap-infrastruktúráját.

A digitalizált vasúti áruszállítás legfontosabb funkciói a piaci szereplők szempontjából
A digitalizált vasúti áruszállítás legfontosabb funkciói a piaci szereplők szempontjából (forrás: Trenecon/Főmterv konzorcium)

A tanulmány hét olyan területet azonosít, ahol a digitalizáció ma és a jövőben jelentős tényező lehet:

  1. Vonatbefolyásolás (ERMTS/ETCS L2)
  2. Forgalommenedzsment
  3. Önvezetés
  4. Kommunikáció (FMRCS)
  5. Okos infrastruktúra
  6. Okos járművek (DAC, járműfigyelés, -analízis)
  7. Big Dat

A tanulmánynak végső formájában egy végcélt kell majd kijelölnie, ahová 2030 körül kívánatos eljutni a digitalizációban, 2050-es kitekintéssel.

Borítókép forrás: Trenecon/Főmterv konzorcium

Ezek is érdekelhetik

A távoli kapcsoláson kívül milyen szerepe lehet a DAC-nak a digitalizációban?

Bizonyos digitális funkciók már megjelentek a teherszállításban, a rakománymonitoringban és -követésben, de nem dőlt még el, hogy pontosan mire fogjuk használni a digitális automatikus kapcsolót.

Új elnökkel folytatja a HUNGRAIL árufuvarozási bizottsága

Sok a feladat a vasút körül, hiszen egyre messzebb látszanak a 2030-as EU-s célok. A HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület továbbra is elkötelezetten képviseli a hazai...

Európának több vasút kell, a vasútnak több Európa

A CER sürgeti a közös európai vasútirányítási rendszer kiépítését és az utasok hatékonyabb védelmét. Az Európai Vasuti és Pályahálózat-működtetők Közössége (CER) kedden tartotta 73. közgyűlését,...

Az Alstom 59 Flirtöt szerelt föl ETCS-sel

Európában az Alstom szállította az összes ETCS-szel felszerelt vonatok 70 százalékát. Az Alstom sikeresen zárta a MÁV-START azon Flirt motorvonatainak felszerelését ETCS L2 fedélzeti berendezéssel,...

A vasút tíz éve jön

Megnyílt a V-Híd első, kétnapos, nemzetközi mérnökkonferenciája Balatonalmádiban. Miért hívtuk össze ezt a kétnapos mérnökkonferenciát? – tette föl a kérdést megnyitója elején Sárváry István, a...

Nem hívogató a vasút jövője az egységes kommunikációs rendszer nélkül

A jövő még csak részben jött el – foglalhatjuk össze a Pwc tanulmányának lényegét.

Legfrissebb híreink

Felújítják a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonalat

Több 700 millió euróból újítják meg az első spanyol nagysebességű vasútvonal komplett infrastruktúráját.

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Online szerkesztőségünk egy körkérdés formájában új rovattal jelentkezik: a vasúti ágazatban tevékenykedő szakembereket kérdezünk meg egy-egy aktuális témában, akik röviden véleményt nyilvánítanak arról. Elsőként a csendes vasútvonalakkal kapcsolatban kérdeztünk három szakembert.

Az Egyesült Királyság a legbiztonságosabb, Magyarország a középmezőnyben

Az elmúlt években megnőtt a vasúti balesetek és siklások száma Magyarországon. Európai összevetésben azonban még így is a középmezőnybe tartozik hazánk.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

A közszolgáltatási piacon 2034-től lehet verseny

A MÁV-val és a GYSEV-vel megkötötték a szerződéseket, a buszközlekedésre márciusban jön a pályázat. A tervek szerint idén márciusban írják ki a tendert Magyarország teljes...

Több mint negyedmillió éjszakai utas a MÁV-START-nál

Budapest Béccsel versenyez a legtöbb éjszakai járattal érintett csomópont címéért. Európában néhány éve megfordult a trend, elsősorban az osztrák államvasút befektetése nyomán növekszik a hálókocsis,...

Violeta Bulc és a Dán Államvasutak kapták a vasúti Oscar-díjat

Az Európai Vasúti Díjat a CER és az UNIFE ítélte oda az Európai Bizottság korábbi közlekedési biztosának, illetve a DSB-nek. Az Európai Vasúti Díjat már...

A rovat további cikkei

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Online szerkesztőségünk egy körkérdés formájában új rovattal jelentkezik: a vasúti ágazatban tevékenykedő szakembereket kérdezünk meg egy-egy aktuális témában, akik röviden véleményt nyilvánítanak arról. Elsőként a csendes vasútvonalakkal kapcsolatban kérdeztünk három szakembert.

Az Egyesült Királyság a legbiztonságosabb, Magyarország a középmezőnyben

Az elmúlt években megnőtt a vasúti balesetek és siklások száma Magyarországon. Európai összevetésben azonban még így is a középmezőnybe tartozik hazánk.

Olcsóbb lesz az utazás Szeged és Szabadka között

Március 1-jétől a nemzetközi jegyek és a bérletek is olcsóbbak lesznek.
$('.slider').slick({ infinite: true, dots: true, arrows: false, autoplay: true, autoplaySpeed: 3000, fade: true, fadeSpeed: 1000 });