fbpx
2024. március 5. kedd

Egységben az erő – avagy gördülőállomány fejlesztés a MÁV-START Zrt. FLIRT motorvonat flottájának egységesítése során

A MÁV Zrt. a kétezres évek elején jelentős járműfejlesztést valósított meg, melynek keretében 2006. és 2010. között, két lépcsőben 60 FLIRT típusú motorvonatot szerzett be a Budapest elővárosi közlekedés modernizálása érdekében. Ezek voltak az első, úgynevezett „piros” FLIRT-ök, amelyek azonnal rendkívül népszerűvé váltak az utazóközönség körében, alacsony fajlagos energiafelhasználásuk, intenzív gyorsítóképességük, 160 km/h engedélyezett sebességük, megbízhatóságuk és üzemkészségük nélkülözhetetlenné tette azokat a személyszállításban.

Az egyre növekvő utasigényekre reagálva a MÁV-START Zrt. 2014. és 2016. között KÖZOP és IKOP forrásból, több lépcsőben, további 63 új FLIRT típusú motorvonatot szerzett be, bővítve a Budapest elővárosi közlekedésben részt vevő FLIRT motorvonati járműflottát. Ezek az úgynevezett „kék” FLIRT-ök, amelyek piros társaikkal együtt utasok tízmillióit szállították el úticéljukhoz az elmúlt másfél évtizedben.
Mind a 2004-2010., mind a 2014-2016. évek között utasforgalomba állt FLIRT motorvonatok egy járműtípushoz tartoznak. Alacsonypadlósak, utasterük akadálymentesen bejárható és klimatizált, mosdóik zárt rendszerű WC-vel felszereltek, amelyek mozgáskorlátozottak számára is használhatóak. Többcélú terüket kerekesszékesek is használhatják, de babakocsik és kerékpárok is szállíthatóak a fedélzeten. A tágas, világos, elővárosi utazásra tervezett járműveken az utasélményt szolgálja az ingyenesen használható wifi is.

Az utasok igényeinek megfelelően a járműgyártó által végzett korszerűsítések, az utazási komfort növelését, az esélyegyenlőséget és az üzemeltetés egyszerűsítését célzó fejlesztések miatt a különböző generációt képviselő FLIRT motorvonatok mégis eltértek egymástól, ezért a MÁV-START Zrt. úgy döntött, hogy a régebbi flotta felszereltségét, műszaki színvonalát és arculatát az újabb, kék-fehér színű FLIRT-ökhöz igazítja.

Az átalakítástól az utasok elégedettségének javulása, az utasszám további emelkedése, valamint az üzemeltetés és a karbantartás hatékonyságának javulása volt várható. A teljes flotta egységesítése érdekében számos feladatot és fejlesztést kellett megvalósítani: korszerűsítésre került az utastájékoztató-rendszer, amelynek köszönhetően korszerű monitorokon lehet értesülni az utazással, menetrenddel kapcsolatos információkról, például a várható érkezési és indulási időkről, a csatlakozási lehetőségekről, valamint a rendkívüli eseményekkel kapcsolatos tudnivalókról. Laptopok, mobiltelefonok töltéséhez használható dugaszoló aljzatokat és USB-töltőket szereltek be az ülések mellé. Fejlesztették az ajtóknál beszerelt mozgássérült-emelőket, amelynek köszönhetően az azt használók már nem csak szemből, hanem oldalról is fel tudnak szállni a járműre a keskenyebb peronokról. A mosdók belső felületét graffiti- és karcálló fóliával fedték be. A vakok és gyengénlátók egyértelmű eligazodása és tájékoztatása érdekében Braille-írásos szövegeket helyeztek el a fedélzeten. Az utasbiztonság fokozása érdekében korszerűsítésre került a videós térfigyelő rendszer, a képminőség javulása mellett a készülékek éjjellátó funkcióval is rendelkeznek.

A fejlesztés opciós feladatként tartalmazta a külső színterv és feliratok egységesítését, így piros járművek az újabbakkal megegyező kék-fehér külső színvilágot kaptak. Az egységesítési projekt munkálatainak finanszírozása az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program forrásainak terhére, 100 százalékos támogatás mellett valósult meg.

A tervezést és előkészítést követő a fentebb ismertetett munkák elvégzésére kiírt nyílt közbeszerzési pályázat nyertese a Stadler Trains Magyarország Vasúti Szolgáltató Kft., a Stadler Trains Magyarország Vasúti Karbantartó Kft. és a G-SIS Integrations Informatikai Zrt. alkotta konzorcium, mellyel a MÁV-START Zrt. 2018-ban kötötte meg a támogatási szerződés aláírását követően 2019. decemberében hatályba lépett vállalkozás szerződést. A motorvonatok átalakítás Celldömölkön az úgynevezett B típusú kocsijavító Stadler Konzorcium által bérelt kettő bérelt vágányán zajlik. Egy-egy jármű átalakítása több mint egy hónapba telik. Hetekig tart a szét- illetve összeszerelés, közte természetesen az átalakítás, miközben a motorvonaton kívül zajlik a fóliázás előkészítése, a kocsiszekrények felületén a korrózió megelőző kezelések, majd maga a fóliázás, mindez olyan egyedülálló, új technológiával, amely a szállító számára is referenciaértékűnek számít. A feladatokat jól képzett magyar munkaerő végzi az átszereléshez szükséges speciális eszközök és szerszámok felhasználásával.
Az első felújított FLIRT 2020. novemberében állt forgalomba, a teljes flotta átalakítása 2023. végére fejeződik be.

A piros járművek elsősorban a dunántúli vonalakon, így Budapest-Győr-Hegyeshalom, Székesfehérvár-Balatonfüred, Budapest-Székesfehérvár-Nagykanizsa, Budapest-Pusztaszabolcs-Dombóvár, illetve Budapest és Dunaújváros között közlekedtek. Az átalakítás és az egységesítés után is itt álltak újból forgalomba és szolgálják az utazóközönség igényeit, még hosszú éveken át, ugyanolyan magas színvonalon, mint fiatalabb társaik.

Ezek is érdekelhetik

Miért drága az olcsó bérlet?

Ekés András mobilitási szakértő, a Mobilissimus ügyvezetője és a FAIRTIQ kelet-közép-európai képviselőjének írása a részletszabályozást még nem ismerve járja körül az olcsó árazásban rejlő lehetőségeket és kockázatokat, nem csak a közlekedés területéről.

Megkezdődtek az új állomási liftek építési munkálatai Tatabányán

A MÁV akadálymentesítést célzó projektjének keretében a tatabányai állomáson három új lift épül, mintegy 1 milliárd forintból.

Csökkenő pontosság: közös pont a svéd és a magyar vasútban

A skandináv országban tavaly késtek a vonatok a legtöbbet 2010 óta. Az adatokat torzítja egy egyszeri, kirívó eset. 

Kisokos a helyközi közlekedés új tarifarendszeréről

Március 1-jén lép életbe a magyar helyközi közlekedés új tarifarendszere.

Digitális, okos, kényelmes

Az okosjegy, a prémiumszolgáltatás és az online jegyváltás népszerűsége is nőtt a MÁV-START-nál. A MÁV-START belföldi és nemzetközi vonatait tavaly rekordszámú, mintegy 181 millió utazáshoz...

Letörte a sorompót, majd megállt a vonat útjában

Szaporodnak az útátjáróban a balesetek, és általában nem a vasút a hibás. A MÁV ismételten felhívja a közúton közlekedők figyelmét arra, hogy a vasúti átjárókban...

Legfrissebb híreink

Elindult a Magyar Vasút Podcast csatorna!

Beszélgetőpartnereink:
Dr. Mosóczi László vezérigazgató, MÁV-START Zrt. vezérigazgató, VOLÁNBUSZ Zrt.
Dr. Kormányos László műszaki és üzemeltetési vezérigazgató-helyettes, MÁV-START Zrt.
Hegyi Zsolt szolgáltatásfejlesztési és értékesítési vezérigazgató-helyettes, MÁV-START Zrt.
Kruchina Vince általános vezérigazgató-helyettes ,VOLÁNBUSZ Zrt.

Felújítják a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonalat

Több 700 millió euróból újítják meg az első spanyol nagysebességű vasútvonal komplett infrastruktúráját.

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Akik válaszolnak:
Németh Réka forgalmi és üzemviteli főigazgató, MÁV Zrt.
Dr. Katona László vezérigazgató, MMV Magyar Magánvasút Zrt.
Hegedűs Zsolt teherkocsi üzembentartás vezető, Rail Cargo Hungaria Zrt.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

További cikkek a szerzőtől

Elindult a Magyar Vasút Podcast csatorna!

Beszélgetőpartnereink:
Dr. Mosóczi László vezérigazgató, MÁV-START Zrt. vezérigazgató, VOLÁNBUSZ Zrt.
Dr. Kormányos László műszaki és üzemeltetési vezérigazgató-helyettes, MÁV-START Zrt.
Hegyi Zsolt szolgáltatásfejlesztési és értékesítési vezérigazgató-helyettes, MÁV-START Zrt.
Kruchina Vince általános vezérigazgató-helyettes ,VOLÁNBUSZ Zrt.

Felújítják a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonalat

Több 700 millió euróból újítják meg az első spanyol nagysebességű vasútvonal komplett infrastruktúráját.

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Akik válaszolnak:
Németh Réka forgalmi és üzemviteli főigazgató, MÁV Zrt.
Dr. Katona László vezérigazgató, MMV Magyar Magánvasút Zrt.
Hegedűs Zsolt teherkocsi üzembentartás vezető, Rail Cargo Hungaria Zrt.

A rovat további cikkei

Felújítják a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonalat

Több 700 millió euróból újítják meg az első spanyol nagysebességű vasútvonal komplett infrastruktúráját.

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Akik válaszolnak:
Németh Réka forgalmi és üzemviteli főigazgató, MÁV Zrt.
Dr. Katona László vezérigazgató, MMV Magyar Magánvasút Zrt.
Hegedűs Zsolt teherkocsi üzembentartás vezető, Rail Cargo Hungaria Zrt.

Az Egyesült Királyság a legbiztonságosabb, Magyarország a középmezőnyben

Az elmúlt években megnőtt a vasúti balesetek és siklások száma Magyarországon. Európai összevetésben azonban még így is a középmezőnybe tartozik hazánk.
$('.slider').slick({ infinite: true, dots: true, arrows: false, autoplay: true, autoplaySpeed: 3000, fade: true, fadeSpeed: 1000 });