fbpx
2025. január 20. hétfő

CRRC: dízelből hidrogén mozdony

A kínai állami vasúttársaság bemutatta a Ningdong hidrogén üzemanyagcellás üzemű mozdonyt, amelyet egy dízelüzemű vontatóból alakítottak át.  A hidrogénvonatok a Kínában üzemelő 7800 dízelmozdony akár 90 százalékát is helyettesíthetik, állítja a gyártó.

Az új hidrogénmozdony akár 190 órát is üzemelhet, és két óra alatt tölti fel a 270 kilogrammos cseppfolyósított hidrogéntatrályát, jelentette be  China Railway Rolling Stock Corporation (CRRC). A South China Morning Post jelentése szerint a Ningdongot a napokban mutatták be Datong városában, Shanxi tartományban.

A CRRC Changchun Railway Company és a Chengdu Rail Transit közös erőfeszítésével a dízelmotoros mozdonyt hidrogén üzemanyagcellás üzeművé alakították át. A Ningdong számos biztonsági megoldást alkalmaz, beleértve az intelligens felügyeletet és a hidrogén üzemanyagcellás rendszer mechanikus reteszelését.
A Ningdong tűzfalat is kapott, amely elszigeteli a hidrogéntárolót az üzemanyagcelláktól. Független szellőzőrendszert telepítettek a hidrogéntároló helyiségbe, amely állítólag öt percen belül kicseréli a levegőt.

– A hidrogén tiszta, megújuló energia. A hidrogénüzemű mozdonyok működési költsége körülbelül a fele a belső égésű mozdonyokénak

- Hirdetés -

– mondta Liang Zhenzhong, a CRRC Datong vezérigazgató-helyettese és főmérnöke a kínai Science and Technology Daily című napilapnak.

A CRRC becslése szerint a hidrogénvonatok a Kínában üzemelő 7800 dízelmozdony akár 90 százalékát is helyettesíthetik, amelyek az ország flottájának 36 százalékát teszik ki.

Májusban a CRRC jelentette be egy hidrogénüzemű városi vonat kifejlesztését, amely a gyártó szerint akár 160 km/órás sebességgel, 600 km-es hatótávolsággal fog futni.

Európában már szolgálatba álltak hidrogénvonatok: a francia járműgyártó Alstom Coradia iLint hidrogénvonatát már tesztelik. De épített ilyen technológiával készült járművet a Siemens és a Stadler is.

Balázs Gáspár, az Alstom Transport Hungary Zrt. vezérigazgatója korábban lapunknak azt mondta, hogy a magyar pályahálózat 60 százaléka dízelüzemű, e vonalak jelentős részén hozhat zöld megoldást a hidrogéncella, hiszen nem fogjuk mindet villamosítani, legalábbis rövid távon biztosan nem.

A hidrogénhajtás legfőbb előnye az akkumulátorral szemben az akciórádiusz: az előbbivel szerelt motorvonatnak gyakorlatilag megegyezik a hatótávolsága a dízellel, az utóbbi mondjuk 150 kilométerével szemben ezer kilométert is megtehet egy töltéssel egy hidrogénüzemű vonat.

Az Altom németországi rekordkísérlete alkalmával 1175 kilométert futott a szerelvény egy töltéssel.

A dízelmozdonyok lecserelése Magyarországon is aktuális kérdés. Miként néhány nappal ezelőtt megírtuk, a hazai mozdonyállomány az 1990-es években közel 1600 darabról alig több mint 1100-ig esett vissza, azóta pedig néhány tucatos növekedés után 1189 darab volt. A villamos mozdonyok száma enyhén növekedett az elmúlt évtizedben. A dízelek száma esett vissza leginkább, az 1990-es 1087-ről 613-ra csökkent 2000-ig. Azóta pedig évről évre néhány darabbal csökkenve 575 darabra esett vissza. Mindent egybevetve a félezres a hazai dízelvonatató állomány cseréje az előttünk álló évtized egyik legfontosabb feladata.

Borítókép: CRRC

Ezek is érdekelhetik

A CRRC ZELC magyar partnerével európai termelési központot tervez

A magyar Acemil csoport a CRRC Zhuzhou Locomotive Co-val együttműködve gördülőállomány-gyártó üzemet építene Magyarországon.

Bemutatták a Budapest-Belgrád vasútvonal új kínai vonatát

A kínai szupervonatok Magyarországon is közlekednek majd, amennyiben rendelkezni fognak a szükséges engedélyekkel.

10.000 tonnát húz a hidrogén-mozdony

Kulcsfontosságú áttörést ért el a nagy teljesítményű hidrogén-meghajtású mozdonyok alkalmazása terén Kína. Nemrég a CRRC Zhuzhou Locomotive Co., Ltd. és a China Energy Group által...

Hibrid tolatómozdonyok Pekingben

A CRRC Dalian Locomotive and Rolling Stock Co. által kifejlesztett Fuxing FXN3B tolatómozdonyok első tételét a közelmúltban telepítették a kínai főváros több pályaudvarára. A mozdonyok...

Világrekorder lett a Stadler FLIRT H2 vonata

Guinness-rekordot ért a hidrogénüzemű személyszállító vonat által megtett leghosszabb, üzemanyag-utántöltés és újratöltés nélküli távolság.

Kínai vasútipari vállalatot először vizsgálnak külföldi támogatások miatt az Európai Unióban

Az Európai Bizottság átfogó vizsgálatot kezdeményezett a külföldi támogatások ügyében a kínai CRRC Qingdao Sifang Locomotive, az állami tulajdonú CRRC Corporation leányvállalata ellen, amely anyavállalat érdekelt a Budapest-Belgrád vasútvonal építésében.

Legfrissebb híreink

Mosóczi Lászlót a GYSEV igazgatóságának elnökévé nevezték ki

2025. január elsejétől Dr. Mosóczi László tölti be a GYSEV Zrt. igazgatóságának elnöki pozícióját, Hegyi Zsolt is pozíciót kapott.

Bemutatták az első elkészült emeletes kocsiszekrényt a Stadler szolnoki üzemében

A Stadler idén ünnepli a szolnoki kocsiszekrény üzeme alapításának 15. évfordulóját.

Egyeskocsi-fuvarozással terelt árut közútról vasútra a Rail Cargo Hungaria

A Rail Cargo Hungaria egyedi rakodási technikával és vasúti egyeskocsi-fuvarozási megoldással szállítja az Ukrajnából érkező acélhuzalt.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Tovább gyorsulnak a vonatok és a vasúti beruházások Kínában

A kínai Guiyang -Guangzhou gyorsvasút 250 kilométer/óráról 300-ra emeli üzemi sebességét. A China Railway országosan 432 milliárd jüant (59,2 milliárd dollárt) fektetett be 2023 első nyolc hónapjában vasútfejlesztésbe, ami 7,2 százalékkal több, mint tavaly.

A vasút valódi nyelve a jelzések rendszere

Továbbra is zajlik az EU és a vasúti szakmai szövetségek között a mozdonyvezetők nyelvtudását előíró szabályozás körüli egyeztetés. Az ALLRAIL és az ERFA szakmai szövetségek konszenzusos javaslatokat terjesztettek elő a közelmúltban. A HUNGRAIL azonban továbbra sem látja megvalósíthatónak, hogy a hazai mozdonyvezetőket B1 szintű angol nyelvtudással lássák el. 

Az idei és a jövő évi juttatásokról tárgyaltak a közlekedési vállalatok és a szakszervezetek

A béremelésről tárgyaltak a MÁV-VOLÁN-csoport és a szakminisztérium képviselői az érdekképviseletekkel.

A rovat további cikkei

Bemutatták az első elkészült emeletes kocsiszekrényt a Stadler szolnoki üzemében

A Stadler idén ünnepli a szolnoki kocsiszekrény üzeme alapításának 15. évfordulóját.

Egyeskocsi-fuvarozással terelt árut közútról vasútra a Rail Cargo Hungaria

A Rail Cargo Hungaria egyedi rakodási technikával és vasúti egyeskocsi-fuvarozási megoldással szállítja az Ukrajnából érkező acélhuzalt.

Logisztikaicsarnok-fejlesztésbe kezd az Alstom 600 millió forint értékben

A logisztikai csarnok építését a telephely kapacitásnövelése és a termelési volumen 40 százalékos emelkedése indokolja.