A kínai állami vasúttársaság bemutatta a Ningdong hidrogén üzemanyagcellás üzemű mozdonyt, amelyet egy dízelüzemű vontatóból alakítottak át. A hidrogénvonatok a Kínában üzemelő 7800 dízelmozdony akár 90 százalékát is helyettesíthetik, állítja a gyártó.
Az új hidrogénmozdony akár 190 órát is üzemelhet, és két óra alatt tölti fel a 270 kilogrammos cseppfolyósított hidrogéntatrályát, jelentette be China Railway Rolling Stock Corporation (CRRC). A South China Morning Post jelentése szerint a Ningdongot a napokban mutatták be Datong városában, Shanxi tartományban.
A CRRC Changchun Railway Company és a Chengdu Rail Transit közös erőfeszítésével a dízelmotoros mozdonyt hidrogén üzemanyagcellás üzeművé alakították át. A Ningdong számos biztonsági megoldást alkalmaz, beleértve az intelligens felügyeletet és a hidrogén üzemanyagcellás rendszer mechanikus reteszelését.
A Ningdong tűzfalat is kapott, amely elszigeteli a hidrogéntárolót az üzemanyagcelláktól. Független szellőzőrendszert telepítettek a hidrogéntároló helyiségbe, amely állítólag öt percen belül kicseréli a levegőt.
– A hidrogén tiszta, megújuló energia. A hidrogénüzemű mozdonyok működési költsége körülbelül a fele a belső égésű mozdonyokénak
– mondta Liang Zhenzhong, a CRRC Datong vezérigazgató-helyettese és főmérnöke a kínai Science and Technology Daily című napilapnak.
A CRRC becslése szerint a hidrogénvonatok a Kínában üzemelő 7800 dízelmozdony akár 90 százalékát is helyettesíthetik, amelyek az ország flottájának 36 százalékát teszik ki.
Májusban a CRRC jelentette be egy hidrogénüzemű városi vonat kifejlesztését, amely a gyártó szerint akár 160 km/órás sebességgel, 600 km-es hatótávolsággal fog futni.
Európában már szolgálatba álltak hidrogénvonatok: a francia járműgyártó Alstom Coradia iLint hidrogénvonatát már tesztelik. De épített ilyen technológiával készült járművet a Siemens és a Stadler is.
Balázs Gáspár, az Alstom Transport Hungary Zrt. vezérigazgatója korábban lapunknak azt mondta, hogy a magyar pályahálózat 60 százaléka dízelüzemű, e vonalak jelentős részén hozhat zöld megoldást a hidrogéncella, hiszen nem fogjuk mindet villamosítani, legalábbis rövid távon biztosan nem.
A hidrogénhajtás legfőbb előnye az akkumulátorral szemben az akciórádiusz: az előbbivel szerelt motorvonatnak gyakorlatilag megegyezik a hatótávolsága a dízellel, az utóbbi mondjuk 150 kilométerével szemben ezer kilométert is megtehet egy töltéssel egy hidrogénüzemű vonat.
Az Altom németországi rekordkísérlete alkalmával 1175 kilométert futott a szerelvény egy töltéssel.
A dízelmozdonyok lecserelése Magyarországon is aktuális kérdés. Miként néhány nappal ezelőtt megírtuk, a hazai mozdonyállomány az 1990-es években közel 1600 darabról alig több mint 1100-ig esett vissza, azóta pedig néhány tucatos növekedés után 1189 darab volt. A villamos mozdonyok száma enyhén növekedett az elmúlt évtizedben. A dízelek száma esett vissza leginkább, az 1990-es 1087-ről 613-ra csökkent 2000-ig. Azóta pedig évről évre néhány darabbal csökkenve 575 darabra esett vissza. Mindent egybevetve a félezres a hazai dízelvonatató állomány cseréje az előttünk álló évtized egyik legfontosabb feladata.
Borítókép: CRRC