fbpx
2024. szeptember 15. vasárnap
spot_img

CRRC: dízelből hidrogén mozdony

A kínai állami vasúttársaság bemutatta a Ningdong hidrogén üzemanyagcellás üzemű mozdonyt, amelyet egy dízelüzemű vontatóból alakítottak át.  A hidrogénvonatok a Kínában üzemelő 7800 dízelmozdony akár 90 százalékát is helyettesíthetik, állítja a gyártó.

Az új hidrogénmozdony akár 190 órát is üzemelhet, és két óra alatt tölti fel a 270 kilogrammos cseppfolyósított hidrogéntatrályát, jelentette be  China Railway Rolling Stock Corporation (CRRC). A South China Morning Post jelentése szerint a Ningdongot a napokban mutatták be Datong városában, Shanxi tartományban.

A CRRC Changchun Railway Company és a Chengdu Rail Transit közös erőfeszítésével a dízelmotoros mozdonyt hidrogén üzemanyagcellás üzeművé alakították át. A Ningdong számos biztonsági megoldást alkalmaz, beleértve az intelligens felügyeletet és a hidrogén üzemanyagcellás rendszer mechanikus reteszelését.
A Ningdong tűzfalat is kapott, amely elszigeteli a hidrogéntárolót az üzemanyagcelláktól. Független szellőzőrendszert telepítettek a hidrogéntároló helyiségbe, amely állítólag öt percen belül kicseréli a levegőt.

– A hidrogén tiszta, megújuló energia. A hidrogénüzemű mozdonyok működési költsége körülbelül a fele a belső égésű mozdonyokénak

- Hirdetés -

– mondta Liang Zhenzhong, a CRRC Datong vezérigazgató-helyettese és főmérnöke a kínai Science and Technology Daily című napilapnak.

A CRRC becslése szerint a hidrogénvonatok a Kínában üzemelő 7800 dízelmozdony akár 90 százalékát is helyettesíthetik, amelyek az ország flottájának 36 százalékát teszik ki.

Májusban a CRRC jelentette be egy hidrogénüzemű városi vonat kifejlesztését, amely a gyártó szerint akár 160 km/órás sebességgel, 600 km-es hatótávolsággal fog futni.

Európában már szolgálatba álltak hidrogénvonatok: a francia járműgyártó Alstom Coradia iLint hidrogénvonatát már tesztelik. De épített ilyen technológiával készült járművet a Siemens és a Stadler is.

Balázs Gáspár, az Alstom Transport Hungary Zrt. vezérigazgatója korábban lapunknak azt mondta, hogy a magyar pályahálózat 60 százaléka dízelüzemű, e vonalak jelentős részén hozhat zöld megoldást a hidrogéncella, hiszen nem fogjuk mindet villamosítani, legalábbis rövid távon biztosan nem.

A hidrogénhajtás legfőbb előnye az akkumulátorral szemben az akciórádiusz: az előbbivel szerelt motorvonatnak gyakorlatilag megegyezik a hatótávolsága a dízellel, az utóbbi mondjuk 150 kilométerével szemben ezer kilométert is megtehet egy töltéssel egy hidrogénüzemű vonat.

Az Altom németországi rekordkísérlete alkalmával 1175 kilométert futott a szerelvény egy töltéssel.

A dízelmozdonyok lecserelése Magyarországon is aktuális kérdés. Miként néhány nappal ezelőtt megírtuk, a hazai mozdonyállomány az 1990-es években közel 1600 darabról alig több mint 1100-ig esett vissza, azóta pedig néhány tucatos növekedés után 1189 darab volt. A villamos mozdonyok száma enyhén növekedett az elmúlt évtizedben. A dízelek száma esett vissza leginkább, az 1990-es 1087-ről 613-ra csökkent 2000-ig. Azóta pedig évről évre néhány darabbal csökkenve 575 darabra esett vissza. Mindent egybevetve a félezres a hazai dízelvonatató állomány cseréje az előttünk álló évtized egyik legfontosabb feladata.

Borítókép: CRRC

Ezek is érdekelhetik

Bemutatták a Budapest-Belgrád vasútvonal új kínai vonatát

A kínai szupervonatok Magyarországon is közlekednek majd, amennyiben rendelkezni fognak a szükséges engedélyekkel.

10.000 tonnát húz a hidrogén-mozdony

Kulcsfontosságú áttörést ért el a nagy teljesítményű hidrogén-meghajtású mozdonyok alkalmazása terén Kína. Nemrég a CRRC Zhuzhou Locomotive Co., Ltd. és a China Energy Group által...

Hibrid tolatómozdonyok Pekingben

A CRRC Dalian Locomotive and Rolling Stock Co. által kifejlesztett Fuxing FXN3B tolatómozdonyok első tételét a közelmúltban telepítették a kínai főváros több pályaudvarára. A mozdonyok...

Világrekorder lett a Stadler FLIRT H2 vonata

Guinness-rekordot ért a hidrogénüzemű személyszállító vonat által megtett leghosszabb, üzemanyag-utántöltés és újratöltés nélküli távolság.

Kínai vasútipari vállalatot először vizsgálnak külföldi támogatások miatt az Európai Unióban

Az Európai Bizottság átfogó vizsgálatot kezdeményezett a külföldi támogatások ügyében a kínai CRRC Qingdao Sifang Locomotive, az állami tulajdonú CRRC Corporation leányvállalata ellen, amely anyavállalat érdekelt a Budapest-Belgrád vasútvonal építésében.

A Stadler növeli hidrogénvonatainak számát Kaliforniában

Kalifornia állam és a Stadler további hat hidrogénvonatról írt alá megállapodást a 2023 októberében aláírt keretszerződés alapján.

Legfrissebb híreink

Megállíthatatlanul idősödik az európai vasúti szakma

Automatizáció és digitalizáció nélkül esélytelennek látszik az egyre fokozódó vasúti munkaerőhiány kezelése.

Újabb Vectron AC mozdonnyal bővíti flottáját a FOXrail

A magyar árufuvarozó  vasúttársaság ismét egy Siemens Mobility-féle Vectron AC mozdonnyal bővíti járműparkját.

A CRRC ZELC magyar partnerével európai termelési központot tervez

A magyar Acemil csoport a CRRC Zhuzhou Locomotive Co-val együttműködve gördülőállomány-gyártó üzemet építene Magyarországon.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Tovább gyorsulnak a vonatok és a vasúti beruházások Kínában

A kínai Guiyang -Guangzhou gyorsvasút 250 kilométer/óráról 300-ra emeli üzemi sebességét. A China Railway országosan 432 milliárd jüant (59,2 milliárd dollárt) fektetett be 2023 első nyolc hónapjában vasútfejlesztésbe, ami 7,2 százalékkal több, mint tavaly.

A vasút valódi nyelve a jelzések rendszere

Továbbra is zajlik az EU és a vasúti szakmai szövetségek között a mozdonyvezetők nyelvtudását előíró szabályozás körüli egyeztetés. Az ALLRAIL és az ERFA szakmai szövetségek konszenzusos javaslatokat terjesztettek elő a közelmúltban. A HUNGRAIL azonban továbbra sem látja megvalósíthatónak, hogy a hazai mozdonyvezetőket B1 szintű angol nyelvtudással lássák el. 

Az idei és a jövő évi juttatásokról tárgyaltak a közlekedési vállalatok és a szakszervezetek

A béremelésről tárgyaltak a MÁV-VOLÁN-csoport és a szakminisztérium képviselői az érdekképviseletekkel.

A rovat további cikkei

Újabb Vectron AC mozdonnyal bővíti flottáját a FOXrail

A magyar árufuvarozó  vasúttársaság ismét egy Siemens Mobility-féle Vectron AC mozdonnyal bővíti járműparkját.

A CRRC ZELC magyar partnerével európai termelési központot tervez

A magyar Acemil csoport a CRRC Zhuzhou Locomotive Co-val együttműködve gördülőállomány-gyártó üzemet építene Magyarországon.

Kötelező jegyelővételi zónát vezet be a MÁV

Az új tanév kezdetétől és a kalauz nélküli rendszer kiterjesztésével egyidőben kötelező elővételes jegyvásárlást vezet be a vasúttársaság.