Nehéz feladat a vasúti gördülőállomány beszerzése manapság, amikor gyorsan változnak a környezetvédelmi előírások. Nehéz kiszámítani, milyen technológia lesz a befutó, de a dízel meghajtást egyre több korlátozás éri.
A Kaliforniai Levegőminőségi Bizottság (CARB) április végén úttörő rendeletet fogadott el, aminek célja a régi dízelüzemű vonatok kivonásának felgyorsítása. A használatban lévő mozdonyokról szóló rendelet az Egyesült Államokban először tiltja be a 23 évnél idősebb mozdonyok használatát, miközben előírja, hogy az új, zéró kibocsátású mozdonyok már 2030-tól kezdődően kezdjék meg a flottába való belépést.
Az Egyesült Államokban Európával ellentétben nincsenek emissziós szabályok a mozdonyokra, és nem is egységesek a műszaki előírások, hanem államonként eltérőek. A 23 éves életkorral nagy bajban lennének a magyar vasútvállalatok, mivel ennél fiatalabb dízelmozdony csak elvétve fordul elő hazánkban.
Az International Railway Journal cikke szerint még mindig messze vagyunk attól Európában, hogy egységes stratégia alakuljon ki azzal, hogy mi is történjen a vasúti dízel vontatással. A meglévő dízeleket a kőolaj helyett növényi vagy hidrogén alapú üzemanyaggal is lehetne hajtani. Az új beszerzéseknél még nyitott kérdés, hogy lesz-e uniós szintű vagy akár egyes országokra vonatkozó előírás, és/vagy pénzügyi ösztönző, hogy akkumulátoros, hidrogén meghajtású vagy valamilyen más technológiát válasszanak. Az egységes stratégia pedig fontos lenne, mert több évtizedre kiiható döntésekről van szó, és a felkészülés is jelentősebb időt vesz igényeb a beszerzéseknél, de fel kell készülni az új üzemeltetési elvárásokra is.
Az európai mozdonyok fele még mindig dízel. A hazai mozdonyok fele dízel az Eurostat adatai szerint, ami megfelel a kelet-közép-európai régiós átlagnak. Ausztriában csak a mozdonyok harmada, Spanyolországban pedig még tizede sem dízel meghajtású. Így a dízelmozdonyok kivezetése sokkal nagyobb kihívásnak ígérkezik a keleti EU tagállamokban. Arányaiban itt eleve több mozdony van a vasúti áruszállítás nagyobb szerepe miatt, de több még minidig az „ablakos” vonat, az új motorvonatok számának növekedésével várhatóan tovább csökkenek a mozdonyok száma.
Mozdonyból azonban még így is nagyon sok van Európában, amit hamarosan cserélni kellene: az a Vasúti Gördülőállomány Bérbeadók Európai Szövetsége (EARRL) szerint 15 ezer európai dízelmozdonyt kellene cserélni – amiről korábban a Magyar Vasút Online is beszámolt.
Mivel a 2021-es adatok alapján Magyarországon 575 dízel mozdonyt használnak, mindez azt jelenti, hogy
a lecserélendő európai dízelmozdonyok 4 százaléka magyarországi.
A hazai mozdonyállomány az 1990-es években közel 1600 darabról alig több mint 1100-ig esett vissza, azóta pedig néhány tucatos növekedés után 1189 darab volt. A villamos mozdonyok száma enyhén növekedett az elmúlt évtizedben. A dízel száma esett vissza leginkább, az 1990-es 1087-ről 613-ra csökkent 2000-ig. Azóta pedig évről évre néhány darabbal csökkenve 575 darabra esett vissza.
Amíg villamos mozdonyból mind a közszolgáltatást végző MÁV és GYSEV is vásárolt, illetve utóbbi lízingelt, dízel beszerzés nem történt esetükben az elmúlt évtizedekben. A villamos mozdonyoknál a vasúti áruszállító vállalatok szerepe ma már meghatározó, hiszen körülbelül 220 mozdonyuk van, ezek java része modern mozdony. A vonali dízelek közül 77 darabbal, a tolatómozdonyok közül 98 darabbal rendelkeznek a NavigátorVilág folyóirat 2022. július-augusztusi számának gyűjtése szerint.
A MÁV mozdonyainak átlagéletkora 43 év, de különösen a dízelek szorulnának egyre inkább cserére. Így a magyar vasút szempontjából ezért igen fontos kérdés, hogy a mozdonyok cseréjénél milyen műszaki megoldás lehetséges egyrészt az átalakuló európai előírások tükrében, másrészt az eltérő meghajtások életciklusra vonatkozó költsége hogyan alakul át az energiahordozók árának emelkedése és az egyes eltérő energiaforrások közötti átalakulásának hatására.
Címlapkép: Deutsche Bahn