fbpx
2024. május 20. hétfő

Kaliforniában nem lesz több új dízelmozdony – itthon is félezer vontató cseréje aktuális

Nehéz feladat a vasúti gördülőállomány beszerzése manapság, amikor gyorsan változnak a környezetvédelmi előírások. Nehéz kiszámítani, milyen technológia lesz a befutó, de a dízel meghajtást egyre több korlátozás éri.

A Kaliforniai Levegőminőségi Bizottság (CARB) április végén úttörő rendeletet fogadott el, aminek célja a régi dízelüzemű vonatok kivonásának felgyorsítása. A használatban lévő mozdonyokról szóló rendelet az Egyesült Államokban először tiltja be a 23 évnél idősebb mozdonyok használatát, miközben előírja, hogy az új, zéró kibocsátású mozdonyok már 2030-tól kezdődően kezdjék meg a flottába való belépést.

Az Egyesült Államokban Európával ellentétben nincsenek emissziós szabályok a mozdonyokra, és nem is egységesek a műszaki előírások, hanem államonként eltérőek. A 23 éves életkorral nagy bajban lennének a magyar vasútvállalatok, mivel ennél fiatalabb dízelmozdony csak elvétve fordul elő hazánkban.

- Hirdetés -

Az International Railway Journal cikke szerint még mindig messze vagyunk attól Európában, hogy egységes stratégia alakuljon ki azzal, hogy mi is történjen a vasúti dízel vontatással. A meglévő dízeleket a kőolaj helyett növényi vagy hidrogén alapú üzemanyaggal is lehetne hajtani. Az új beszerzéseknél még nyitott kérdés, hogy lesz-e uniós szintű vagy akár egyes országokra vonatkozó előírás, és/vagy pénzügyi ösztönző, hogy akkumulátoros, hidrogén meghajtású vagy valamilyen más technológiát válasszanak. Az egységes stratégia pedig fontos lenne, mert több évtizedre kiiható döntésekről van szó, és a felkészülés is jelentősebb időt vesz igényeb a beszerzéseknél, de fel kell készülni az új üzemeltetési elvárásokra is.

Az európai mozdonyok fele még mindig dízel. A hazai mozdonyok fele dízel az Eurostat adatai szerint, ami megfelel a kelet-közép-európai régiós átlagnak. Ausztriában csak a mozdonyok harmada, Spanyolországban pedig még tizede sem dízel meghajtású. Így a dízelmozdonyok kivezetése sokkal nagyobb kihívásnak ígérkezik a keleti EU tagállamokban. Arányaiban itt eleve több mozdony van a vasúti áruszállítás nagyobb szerepe miatt, de több még minidig az „ablakos” vonat, az új motorvonatok számának növekedésével várhatóan tovább csökkenek a mozdonyok száma.

Mozdonyból azonban még így is nagyon sok van Európában, amit hamarosan cserélni kellene: az  a Vasúti Gördülőállomány Bérbeadók Európai Szövetsége (EARRL) szerint 15 ezer európai dízelmozdonyt kellene cserélni – amiről korábban a Magyar Vasút Online is beszámolt.

Mivel a 2021-es adatok alapján Magyarországon 575 dízel mozdonyt használnak, mindez azt jelenti, hogy

a lecserélendő európai dízelmozdonyok 4 százaléka magyarországi.

A hazai mozdonyállomány az 1990-es években közel 1600 darabról alig több mint 1100-ig esett vissza, azóta pedig néhány tucatos növekedés után 1189 darab volt. A villamos mozdonyok száma enyhén növekedett az elmúlt évtizedben. A dízel száma esett vissza leginkább, az 1990-es 1087-ről 613-ra csökkent 2000-ig. Azóta pedig évről évre néhány darabbal csökkenve 575 darabra esett vissza.

Forrás: ENSZ

Amíg villamos mozdonyból mind a közszolgáltatást végző MÁV és GYSEV is vásárolt, illetve utóbbi lízingelt, dízel beszerzés nem történt esetükben az elmúlt évtizedekben. A villamos mozdonyoknál a vasúti áruszállító vállalatok szerepe ma már meghatározó, hiszen körülbelül 220 mozdonyuk van, ezek java része modern mozdony. A vonali dízelek közül 77 darabbal, a tolatómozdonyok közül 98 darabbal rendelkeznek a NavigátorVilág folyóirat 2022. július-augusztusi számának gyűjtése szerint.

A MÁV mozdonyainak átlagéletkora 43 év, de különösen a dízelek szorulnának egyre inkább cserére. Így a magyar vasút szempontjából ezért igen fontos kérdés, hogy a mozdonyok cseréjénél milyen műszaki megoldás lehetséges egyrészt az átalakuló európai előírások tükrében, másrészt az eltérő meghajtások életciklusra vonatkozó költsége hogyan alakul át az energiahordozók árának emelkedése és az egyes eltérő energiaforrások közötti átalakulásának hatására.           

Címlapkép: Deutsche Bahn

Ezek is érdekelhetik

Calabria: újabb 3 keskenynyomközű hidrogénes Stadler-motorvonat

Olaszországban két régióban is üzemanyagcellás szerelvényekkel zöldítenek 950 milliméteren. A Ferrovie della Calabria (FdC) három új keskeny nyomtávú hidrogénvonatot hívott le a Stadlertől a tavaly...

Németország: érkeznek még új dízelvonatok is

Szlovénia, Ausztria és Szlovákia járműhelyzetének bemutatása után szeptemberi számunkban a német regionális vonalak elektromos járműveit vettük sorra. Most a felsővezeték nélküli vonalak vonataival folytatjuk. Elöljáróban: a német piac a kezdeti extremitások után megtalálni látszik az üzemidő-optimumot is.

Ismét Szolnokon készülnek a kaliforniai hidrogénvonatok kocsiszekrényei

Újabb négy üzemanyagcellás Flirt H2-t rendelt Kalifornia, plusz 25-re kért opciót. Kalifornia állam és a Stadler megállapodást írt alá, ennek értelmében a svájci járműgyártó négy...

Alstom hidrogénbemutatók

Olaszországban a Brescia–Iseo–Edolo vonalon 2025 elején már üzemanyagcellás Coradia Stream motorvonatok szolgálnak. Egy rendezvényhez kapcsolódva mutatták be az olasz Camonica-völgyben az Alstom hidrogénüzemű Coradia Stream...

Akku, dízel, hidrogén vagy villamosítás?

A zöld technológiák fejlődése és a szén-dioxid-csökkentési elvárások miatt egyre összetettebb feladat a vasútvállalatok számára megtalálni az ideális választást a társasági járműflotta beszerzésekor.

A hidrogéné a jövő a vasúton

Mosóczi László a Hungrail Magyar Vasút Clubban mozdonyokról, IC+-ról, hidrogénhajtásról is beszélt.

Legfrissebb híreink

Egyre több vasutast támadnak meg

Drasztikusan, közel 40 százalékkal emelkedett tavaly a korábbi évekhez képest a MÁV dolgozói ellen elkövetett, erőszakos támadások száma. 2023-ban összesen 78 alkalommal rontottak az...

Gigakamionok: drága, veszélyes, de legalább környezetszennyező – videó

A magyarok 88 százaléka szerint a nehezebb és hosszabb tehergépkocsik - más néven megakamionok vagy gigakamionok - súlyos károkat okoznak a közúti infrastruktúrában és...

Cseh cégek mutatkoztak be a magyar vasúti szektornak

Magyar részről a Hungrail Magyar Vasúti Egyesületet kérte fel szervezőnek és koordinátornak Csehország budapesti nagykövetsége, hogy létre jöhessen a vasúti szektorban tevékenykedő vállalatok találkozója....

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Nem lesz szükség Ukrajnába nyomtávváltásra?

Már épülnek Ukrajnában a normál nyomtávú szakaszok, amik feleslegessé teszik nem csak Záhonynál, hanem a lengyel, szlovák szakaszon is a költséges átrakásokat. Már fektetik a...

Most kell lépni, hogy 2028 után legyen végre több uniós forrás a vasútra!

Hiába a zöld átállás tervezete, az előző hétéves ciklusban csökkent a közlekedés uniós finanszírozása.

Zöld kötvényekkel még olcsóbbá vált a vasúti járművek beszerzése EUROFIMA hitelből

A jövőben egyre nagyobb szerepe lehet a vasúti járműbeszerzéseknél, hogy mennyiben felelnek meg a vasúttársaságok a bankok zöld jelentéstételi elvárásainak.

A rovat további cikkei

Gigakamionok: drága, veszélyes, de legalább környezetszennyező – videó

A magyarok 88 százaléka szerint a nehezebb és hosszabb tehergépkocsik - más néven megakamionok vagy gigakamionok - súlyos károkat okoznak a közúti infrastruktúrában és...

Cseh cégek mutatkoztak be a magyar vasúti szektornak

Magyar részről a Hungrail Magyar Vasúti Egyesületet kérte fel szervezőnek és koordinátornak Csehország budapesti nagykövetsége, hogy létre jöhessen a vasúti szektorban tevékenykedő vállalatok találkozója....

Nem lesz szükség Ukrajnába nyomtávváltásra?

Már épülnek Ukrajnában a normál nyomtávú szakaszok, amik feleslegessé teszik nem csak Záhonynál, hanem a lengyel, szlovák szakaszon is a költséges átrakásokat. Már fektetik a...