Magyar részről a Hungrail Magyar Vasúti Egyesületet kérte fel szervezőnek és koordinátornak Csehország budapesti nagykövetsége, hogy létre jöhessen a vasúti szektorban tevékenykedő vállalatok találkozója. A keddi eseményről Hódosi Lajost, a Hungrail ügyvezető igazgatóját kérdeztük.
– Hogy jött létre a találkozó a cseh és a magyar vasútszakma között?
– A csehországi vasúti ipari szövetség, az ACRI – cseh kormányzati támogatással, export elősegítési céllal – szervez olyan találkozókat, ahol a cseh vasúti cégek bemutatkozhatnak, illetve partnereket találhatnak az adott ország iparában. Voltak ilyen találkozók több európai országban is, ezúttal Magyarországra, a magyar vasúti szektorra esett a választásuk. A Hungrailt a nagykövetség kérte fel, hogy segítsünk a szervezésben.
– Milyennek ítéli meg az eseményt?
– A cseh és a magyar visszajelzések alapján egyértelműen nagyon sikeres volt. Tagvállalataink is nagy számban képviseltették magukat ezen a találkozón, a csehek részéről pedig rekord létszámú delegáció érkezett, tizenhét vállalat mutatkozott be röviden, ezt követően pedig eszmecserét B2B tárgyalásokat folytattak a potenciális partnerek képviselői. Ugyancsak örömmel tapasztaltuk, hogy számos cseh cég képviselője magyarul is folyékonyan beszélt, ami nagyban segítheti a közös munkát és tanúsítja, hogy szorosabbra szeretnék fűzni a kapcsolatot a magyar vasúti szektorral.
– A cseh nagykövet asszony által megnyitott rendezvényen magyar részről dr. Bói Loránd az ÉKM helyettes-államtitkára, Németh Réka a MÁV Zrt. főigazgatója és ön köszöntötték a résztvevőket. Mit tartott a legfontosabbnak elmondani a találkozón?
– Talán a legfontosabb, hogy idehaza még sokat kell beruházni a vasútba. Ezt bár időben el lehet tolni, de elkerülni nem lehet. Fel kell készítenünk a magyar vasutat az iparfejlesztés által generált, növekvő logisztikai igények versenyképes kiszolgálására. Jelenleg a pályaszakaszok 40 százalékán lassújel van, a járműállomány elavult. Nagyon nagy lehetőséget látok a cseh cégekkel történő együttműködésben, hiszen nagyon komoly fejlesztések előtt állunk – elég csak V0-ra, vagy a Visegrádi négyek fővárosai között kiépülő, nagysebességű gyorsvasút hazai szakaszának megvalósítására gondolni. A cseh vasúti cégek pedig nem ismeretlenek idehaza: számos olyan vállalkozás van, akinek a termékével közvetlenül vagy közvetve, de találkozik már most is a magyar utazóközönség: említhetem a miskolci villamosokat, de részletekbe jobban belemenve például a székek, ragasztástechnikai anyagok, szigetelő anyagok – mind beépülnek a magyar vasúti pályahálózaton közlekedő járművekbe, amikkel nap mint nap találkoznak az utazók.
– A találkozó záróakkordjaként megmutatták a vendégeknek a Dunakeszi Járműjavító Kft. telepét. Mit szóltak hozzá?
– Le voltak nyűgözve. Nem voltak tisztában azzal, hogy a hamarosan évszázados múltú járműjavító ilyen nagy és ennyire sokrétű tevékenységet végez. Hálásak voltak a bejárásért és a gyártásért felelős igazgató úr azt kísérő szakszerű és lelkes vezetésért.