fbpx
2024. október 6. vasárnap
spot_img

A vasút valódi nyelve a jelzések rendszere

Továbbra is zajlik az EU és a vasúti szakmai szövetségek között a mozdonyvezetők nyelvtudását előíró szabályozás körüli egyeztetés. Az ALLRAIL és az ERFA szakmai szövetségek konszenzusos javaslatokat terjesztettek elő a közelmúltban. A HUNGRAIL azonban továbbra sem látja megvalósíthatónak, hogy a hazai mozdonyvezetőket B1 szintű angol nyelvtudással lássák el. 

Az ALLRAIL és az ERFA szakmai szövetségek javaslata szerint elegendő lenne, ha a belföldi járatokon dolgozó mozdonyvezetők számára nem vezetnének be nyelvvizsga kötelezettséget. A nemzetközi forgalomban a mozdonyvezetőknek azonban az angol B1, vagy az  érintett ország nyelvének a megfelelő ismeretével kellene rendelkeznie. Az indoklás szerint a nemzetközi vasúti közlekedés a közúti és légi közlekedéshez képest jelentős működési akadályokba ütközik a szigorú nemzeti nyelvi követelmények miatt, amelyek akadályozzák a nemzetközi utazás fejlődését. A nemzetközi vasúti közlekedés növekedésének elősegítése érdekében a mozdonyvezetők számára előírt követelmények jelentős módosítására van szükség.

Az EU jelenlegi tervei szerint a mozdonyvezetőknek B1 szintű nyelvtudással kell rendelkezniük azon a hálózaton, amelyen közlekednek. Ezt a követelményt azért dolgozták ki, hogy a mozdonyvezetők és az infrastruktúra működtetői kellő mértékben tudjanak egymással kommunikálni. Ennek azonban az az ára, hogy a nemzetközi vasúti közlekedés lehetősége a nemzeti határokon változó szabályok miatt korlátokba ütközik. Az Európai Parlamentben megvitatták azt a kérdést, hogy miként lehetne olyan nyelvi rendszert létrehozni, amely lehetővé teszi a zökkenőmentesebb határon átnyúló mozgást.

- Hirdetés -

Az ALLRAIL és az ERFA úgy véli, hogy az irányelv felülvizsgálata során a nemzetközi forgalomban az angol nyelvet közös nyelvként kellene bevezetni, miközben a meglévő nemzeti nyelvi követelményeket is fenntartják. Ez azt jelenti, hogy

a belföldi járatokon dolgozó mozdonyvezetők számára nem vezetnek be új kötelezettséget. A nemzetközi forgalomban a mozdonyvezetőnek az érintett ország nyelvének, vagy az angol nyelv megfelelő ismeretével kell rendelkeznie.

Lapunk kérdéssel fordult a magyar vasútvállalatokat képviselő HUNGRAIL-hez, mi a hazai álláspont a kérdésben. Az egyesület szakmai vezetője, Dénesfalvy Ágnes szerint

nem támogatja a HUNGRAIL, hogy a mozdonyvezetők részére elvárás legyen bármilyen nyelvtudás megszerzése.

Részben a képzési idejük és költségük növekedne ezáltal: bizonyos számítások szerint 3,3 millió Ft/ fő-be kerül egy B1 szintű angol nyelvtudás megszerzése a vasútvállalatnak, beleszámolva az oktatás, vizsga díját, a munkából való kiesés és helyettesítés díját, utazási költséget, stb. Másrészt felmerülhet a kérdés, hogy az új nyelvtudással Magyarországon maradnának-e a mozdonyvezetők, vagy adott esetben egy jobb ajánlatot kínáló országban vállalnának munkát. 

Az is megfontolandó, hogy a mozdonyvezetői angol nyelvtudás elvárásával feltételezzük, hogy valamennyi ország forgalmi szolgálattevői, szintén beszélik az angol nyelvet. Ez nincs így a valóságban, tehát akkor a forgalmi szolgálattevők, és más munkakörökben, akikkel a mozdonyvezető kapcsolatba kerül, is mind biztosítani kellene az angol nyelvi képzést.

Továbbá érdemes azt is megjegyezni, hogy

a B1 szintű angol nyelvtudás nem tartalmazza a vasútszakmai szókészletet, tehát kérdés, hogy elegendő lenne-e a mozdonyvezetők vasúti közlekedésének kommunikációjához.

 A vasút nyelve a vasúti jelzések rendszere, amelyet minden mozdonyvezető ért, baleset és problémamentes esetben tökéletesen elegendő lehet. Ezen felül esetleg felmerülhet az igény veszélyhelyzet esetére vagy mintamondatok (típusmondatok) alkalmazására (határforgalomban bevett gyakorlat, de nem tud előre lefedni minden egyes esetet), vagy mozdonyvezetőket segítő nyelvi applikáció alkalmazására.

Ezek is érdekelhetik

Menetvonal-elosztással növelnék a vasúti áruszállítás kapacitásait az EU-ban

Több kapacitást, jobb tervezhetőséget így pontosabb tehervonatokat hozhat az Európai Bizottság kapacitásszabályozási javaslata. Az Európai Bizottság idén nyáron publikálta javaslatát arról, hogyan lehetne több kapacitást...

Gyorsabb jogszabályalkotásra sürgetik a Bizottságot a vasúti érdekképviseletek

Az Európai Bizottság intézkedéseket javasolt a teherszállítás hatékonyabbá és fenntarthatóbbá tételére. A vasúti szakmai szervezetek gyors jogszabályalkotást kérnek a testülettől.

Legfrissebb híreink

10 milliárd eurós vasúti beruházás van tervben

A vasút fejlesztésére a politikai akarat megvan, de az uniós források elmaradása miatt a nemzeti mobilitási szektor finanszírozási mixe nem ideális.

Homolya Róbert: ha vasút, akkor zöld technológia, ha pedig zöld technológia, akkor Stadler!

Dr. Homolya Róberttel, a Stadler Trains Magyarország Zrt elnökével készítettünk exkluzív interjút a 2024-es InnoTrans kiállítás helyszínén.

Többet, gyorsabban, hatékonyabban! A takarópanelek mögött zajlik a valódi innováció

A kapacitásnövekedés és a modularizáció lényegesebbek a vasúti járműipar szempontjából, mint hogy a mellékvonalakon akkus vagy hidrogénhajtású vonatokkal fogunk járni.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Tovább gyorsulnak a vonatok és a vasúti beruházások Kínában

A kínai Guiyang -Guangzhou gyorsvasút 250 kilométer/óráról 300-ra emeli üzemi sebességét. A China Railway országosan 432 milliárd jüant (59,2 milliárd dollárt) fektetett be 2023 első nyolc hónapjában vasútfejlesztésbe, ami 7,2 százalékkal több, mint tavaly.

Az idei és a jövő évi juttatásokról tárgyaltak a közlekedési vállalatok és a szakszervezetek

A béremelésről tárgyaltak a MÁV-VOLÁN-csoport és a szakminisztérium képviselői az érdekképviseletekkel.

Belépnének a kínai piacra az európai vasútgyártók

Az EU keményebb fellépéssel próbálkozik Kínával szemben, többek közt a vasúti járművek piacán.

A rovat további cikkei

Homolya Róbert: ha vasút, akkor zöld technológia, ha pedig zöld technológia, akkor Stadler!

Dr. Homolya Róberttel, a Stadler Trains Magyarország Zrt elnökével készítettünk exkluzív interjút a 2024-es InnoTrans kiállítás helyszínén.

Többet, gyorsabban, hatékonyabban! A takarópanelek mögött zajlik a valódi innováció

A kapacitásnövekedés és a modularizáció lényegesebbek a vasúti járműipar szempontjából, mint hogy a mellékvonalakon akkus vagy hidrogénhajtású vonatokkal fogunk járni.

Vasúti influenszer díj – újdonság az Innotrans-on

Az InnoTrans szervezői vasúti influenszer díjakat hoztak létre világ vezető közlekedéstechnológiai és mobilitási szakvásárán.