Továbbra is zajlik az EU és a vasúti szakmai szövetségek között a mozdonyvezetők nyelvtudását előíró szabályozás körüli egyeztetés. Az ALLRAIL és az ERFA szakmai szövetségek konszenzusos javaslatokat terjesztettek elő a közelmúltban. A HUNGRAIL azonban továbbra sem látja megvalósíthatónak, hogy a hazai mozdonyvezetőket B1 szintű angol nyelvtudással lássák el.
Az ALLRAIL és az ERFA szakmai szövetségek javaslata szerint elegendő lenne, ha a belföldi járatokon dolgozó mozdonyvezetők számára nem vezetnének be nyelvvizsga kötelezettséget. A nemzetközi forgalomban a mozdonyvezetőknek azonban az angol B1, vagy az érintett ország nyelvének a megfelelő ismeretével kellene rendelkeznie. Az indoklás szerint a nemzetközi vasúti közlekedés a közúti és légi közlekedéshez képest jelentős működési akadályokba ütközik a szigorú nemzeti nyelvi követelmények miatt, amelyek akadályozzák a nemzetközi utazás fejlődését. A nemzetközi vasúti közlekedés növekedésének elősegítése érdekében a mozdonyvezetők számára előírt követelmények jelentős módosítására van szükség.
Az EU jelenlegi tervei szerint a mozdonyvezetőknek B1 szintű nyelvtudással kell rendelkezniük azon a hálózaton, amelyen közlekednek. Ezt a követelményt azért dolgozták ki, hogy a mozdonyvezetők és az infrastruktúra működtetői kellő mértékben tudjanak egymással kommunikálni. Ennek azonban az az ára, hogy a nemzetközi vasúti közlekedés lehetősége a nemzeti határokon változó szabályok miatt korlátokba ütközik. Az Európai Parlamentben megvitatták azt a kérdést, hogy miként lehetne olyan nyelvi rendszert létrehozni, amely lehetővé teszi a zökkenőmentesebb határon átnyúló mozgást.
Az ALLRAIL és az ERFA úgy véli, hogy az irányelv felülvizsgálata során a nemzetközi forgalomban az angol nyelvet közös nyelvként kellene bevezetni, miközben a meglévő nemzeti nyelvi követelményeket is fenntartják. Ez azt jelenti, hogy
a belföldi járatokon dolgozó mozdonyvezetők számára nem vezetnek be új kötelezettséget. A nemzetközi forgalomban a mozdonyvezetőnek az érintett ország nyelvének, vagy az angol nyelv megfelelő ismeretével kell rendelkeznie.
Lapunk kérdéssel fordult a magyar vasútvállalatokat képviselő HUNGRAIL-hez, mi a hazai álláspont a kérdésben. Az egyesület szakmai vezetője, Dénesfalvy Ágnes szerint
nem támogatja a HUNGRAIL, hogy a mozdonyvezetők részére elvárás legyen bármilyen nyelvtudás megszerzése.
Részben a képzési idejük és költségük növekedne ezáltal: bizonyos számítások szerint 3,3 millió Ft/ fő-be kerül egy B1 szintű angol nyelvtudás megszerzése a vasútvállalatnak, beleszámolva az oktatás, vizsga díját, a munkából való kiesés és helyettesítés díját, utazási költséget, stb. Másrészt felmerülhet a kérdés, hogy az új nyelvtudással Magyarországon maradnának-e a mozdonyvezetők, vagy adott esetben egy jobb ajánlatot kínáló országban vállalnának munkát.
Az is megfontolandó, hogy a mozdonyvezetői angol nyelvtudás elvárásával feltételezzük, hogy valamennyi ország forgalmi szolgálattevői, szintén beszélik az angol nyelvet. Ez nincs így a valóságban, tehát akkor a forgalmi szolgálattevők, és más munkakörökben, akikkel a mozdonyvezető kapcsolatba kerül, is mind biztosítani kellene az angol nyelvi képzést.
Továbbá érdemes azt is megjegyezni, hogy
a B1 szintű angol nyelvtudás nem tartalmazza a vasútszakmai szókészletet, tehát kérdés, hogy elegendő lenne-e a mozdonyvezetők vasúti közlekedésének kommunikációjához.
A vasút nyelve a vasúti jelzések rendszere, amelyet minden mozdonyvezető ért, baleset és problémamentes esetben tökéletesen elegendő lehet. Ezen felül esetleg felmerülhet az igény veszélyhelyzet esetére vagy mintamondatok (típusmondatok) alkalmazására (határforgalomban bevett gyakorlat, de nem tud előre lefedni minden egyes esetet), vagy mozdonyvezetőket segítő nyelvi applikáció alkalmazására.