fbpx
2024. április 14. vasárnap

Még várat magára a hidrogén-technológiai áttörés

Sikerrel teljesítette tesztjét nyilvános vasúti pályán a spanyol hidrogénvonat. A járműgyártásban egyre nagyobb szerepet kap a hidrogén-technológia. Szakértők ugyanakkor arra figyelmeztetnek, hogy a zöldenergia termelés megsokszorozása nélkül nincs esély a technológia áttörésére.

Fontos mérföldkőhöz érkezett a spanyolországi FCH2Rail projekt keretében a hidrogénüzemű, bimod demonstrációs vonat, amely engedélyt kapott nyílt vasúti hálózaton végzett tesztek végzésére. A tervezett útvonalak közül az elsőt sikerrel teljesítette az Aragóniai Pireneusokban – tette közzé a Hydrogen-central.com.  Az FCH2Rail projektet a CAF, a DLR, a Toyota, a Renfe, az Adif, a CNH2, az IP és a Stemmann-Technik társaságokból álló konzorcium hajtja végre.

A projekt egy jelenlegi Renfe járműre épül, amelyben a CAF új megoldást telepített a hidrogéncellákból és akkumulátorokból származó energia hibridizálásából, és integrálta azt a korábban a már létrehozott vontatási rendszerrel. 

Mint ismert, az Alstom, a Stadler és a Siemens már korábban piacképes hidrogénvonatokkal állt elő. Az Alstom forgalomba is helyezett néhányat tavaly Németországban, Bréma közelében. Mindezek mellett tavaly bejelentették a harmadik európai hidrogén-fejlesztést is, miután megkezdték a próbaüzemét a Deutsche Bahn (DB) és a Siemens Mireo Plus H hidrogén vonatának. Az új szerelvények tankolása olyan gyors, mint a hagyományos dízel motorvonatoké. Ráadásul a meghajtásukhoz szükséges hidrogént is képesek előállítani a gyártók. A megújuló energiát elektrolízisre használják, így a töltés helyszínén tudják megtermelni a zöldhidrogént.

A nem villamosított vasútvonalakon jelenleg dízelhajtású járművek üzemelnek. Európában ilyen az összes vonal hatvan százaléka. Viszont a zéró szén-dioxid kibocsátású hidrogénhajtásra a teljes átállás akár évtizedekig eltarthat.

- Hirdetés -

A Magyar Hidrogéntechnológiai Szövetség elnöke szerint az évtized végére nagyobb szerephez juthat a hidrogén a megújuló energiamixben Európában, így Magyarországon is. Sőt, teret nyerhet a járműiparban is. Ráadásul a hidrogénnel működő járművek akár 15 perc alatt feltölthetők lehetnek.

Lepsényi István, a Magyar Hidrogéntechnológiai Szövetség – valamint a MÁV Magyar Államvasutak Zrt. igazgatóságának elnöke – szerint a hidrogén elengedhetetlen ahhoz, hogy megszűnjön a fosszilis energia felhasználása, és elérjük a klímasemlegességet 2050-re.

Mint energiahordozó a hidrogén megkerülhetetlen kulcstechnológia. Alkalmazása számos területen szükséges, kezdve a közlekedéstől az energetikán át az ipari folyamatokig. 

A hidrogént, annak érdekében, hogy kellően funkcionális legyen, megújuló (nap, szél, geotermikus és biomassza) energiából, illetve nem megújuló, de alacsony szén-dioxid-tartalmú nukleáris energiából kell előállítani – nyilatkozta Lepsényi István.

Megjegyezte, szükség van nagy kapacitású elektrolizáló berendezésekre is, melyek vízből hidrogént állítanak elő. Így az energia magas energiasűrűség mellett gyakorlatilag korlátlan ideig tárolható. Valamint kellenek üzemanyagcellák is, amelyek végül visszaalakíthatják a hidrogént elektromos árammá. Hozzáfűzte, az említett technológiát az Európai Unió 2030-ra széles körben alkalmazni szeretné. 

Hanula Barna, a győri Széchenyi István Egyetem Audi Hungaria Járműmérnöki Karának docense azt nyilatkozta a témában, hogy a vízbontással előállított hidrogén kiváló energiatároló, és alkalmazása feltétlenül szükségesnek látszik, mert a megújuló energiaforrásokból származó energiát leginkább hidrogén, vagy hidrogént tartalmazó molekulák formáján tudjuk kellő mennyiségben és ideig tárolni. A tiszta hidrogén viszont nem szállítható könnyen, a mai gázvezeték-infrastruktúra alighanem csak komoly beruházások árán tudná megoldani ezt a feladatot. Molekulaként a hidrogént szintetikus metán vagy ammónia formájában tudjuk tárolni. Utóbbi két változatban könnyen szállítható is. A metánt fel lehet használni üzemanyagként, míg az ammóniából könnyen újra előállítható hidrogén.

A szakember szerint azonban a zöld hidrogén-technológia szűk keresztmetszete jelenleg az energia.

Szerintre majd akkor fogunk tudni kellő mennyiségben előállítani zöld hidrogént, ha lesz elegendő zöld áramunk.

Borítókép: Indulásra kész a CAF hidrogén-akkus hibridje (Fotó: Hydrogen-central.com)

Ezek is érdekelhetik

A Stadler növeli hidrogénvonatainak számát Kaliforniában

Kalifornia állam és a Stadler további hat hidrogénvonatról írt alá megállapodást a 2023 októberében aláírt keretszerződés alapján.

Akku, dízel, hidrogén vagy villamosítás?

A zöld technológiák fejlődése és a szén-dioxid-csökkentési elvárások miatt egyre összetettebb feladat a vasútvállalatok számára megtalálni az ideális választást a társasági járműflotta beszerzésekor.

CRRC: dízelből hidrogén mozdony

A kínai állami vasúttársaság bemutatta a Ningdong hidrogén üzemanyagcellás üzemű mozdonyt, amelyet egy dízelüzemű vontatóból alakítottak át.  A hidrogénvonatok a Kínában üzemelő 7800 dízelmozdony akár 90 százalékát is helyettesíthetik, állítja a gyártó.

Akku vagy hidrogén? Siemens: mindkettő!

A száz kilométernél rövidebb, nem villamosított pályán az akkumulátor, ennél hosszabb távon a hidrogén a jó választás – mondta Albrecht Neumann, a Siemens Mobility Rolling Stock vezérigazgatója.

Szolnokról az Amerikai Egyesült Államokba

A részben a Stadler szolnoki ütemében gyártott FLIRT H2 motorvonat elkezdte a gyártói teszteket Svájcban.

Jelentős fejlesztést hajt végre az Alstom Mátranovákon

Az Alstom és a Stadler mellett már a Siemens is piacképes hidrogénvonatot kínál.

Legfrissebb híreink

Közel hatmilliárd forintos fejlesztési programmal növeli gyártási kapacitásait az Alstom

A fejlesztési program eredményeként 40 százalékkal tervezi növelni gyártási kapacitásait a mátranováki forgóvázkeret-gyártó telephelyén.

A hazai vasúti piac számára is tanulságos konstrukcióban indult el az European Sleeper új éjszakai járata

Az új éjszakai járat Prága és Brüsszel között március 25-én indult.

Rendszerszintű megoldásokat kell találni az infrastruktúra fejlesztések során

Egy-egy rosszul előkészített fejlesztés miatt forgalomszervezési lehetőségeket veszítenek el az árufuvarozó társaságok.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Tovább gyorsulnak a vonatok és a vasúti beruházások Kínában

A kínai Guiyang -Guangzhou gyorsvasút 250 kilométer/óráról 300-ra emeli üzemi sebességét. A China Railway országosan 432 milliárd jüant (59,2 milliárd dollárt) fektetett be 2023 első nyolc hónapjában vasútfejlesztésbe, ami 7,2 százalékkal több, mint tavaly.

A vasút valódi nyelve a jelzések rendszere

Továbbra is zajlik az EU és a vasúti szakmai szövetségek között a mozdonyvezetők nyelvtudását előíró szabályozás körüli egyeztetés. Az ALLRAIL és az ERFA szakmai szövetségek konszenzusos javaslatokat terjesztettek elő a közelmúltban. A HUNGRAIL azonban továbbra sem látja megvalósíthatónak, hogy a hazai mozdonyvezetőket B1 szintű angol nyelvtudással lássák el. 

Az idei és a jövő évi juttatásokról tárgyaltak a közlekedési vállalatok és a szakszervezetek

A béremelésről tárgyaltak a MÁV-VOLÁN-csoport és a szakminisztérium képviselői az érdekképviseletekkel.

A rovat további cikkei

A hazai vasúti piac számára is tanulságos konstrukcióban indult el az European Sleeper új éjszakai járata

Az új éjszakai járat Prága és Brüsszel között március 25-én indult.

Rendszerszintű megoldásokat kell találni az infrastruktúra fejlesztések során

Egy-egy rosszul előkészített fejlesztés miatt forgalomszervezési lehetőségeket veszítenek el az árufuvarozó társaságok.

Kalauz nélküli tesztüzem a MÁV-nál

A Pilisvörösvár és Rákos között közlekedő S76-os vonatokon teszt jelleggel jegyvizsgáló nélkül közlekednek.