fbpx
2024. április 16. kedd

Kínai vasútipari vállalatot először vizsgálnak külföldi támogatások miatt az Európai Unióban

Az Európai Bizottság átfogó vizsgálatot kezdeményezett a külföldi támogatások ügyében a kínai CRRC Qingdao Sifang Locomotive, az állami tulajdonú CRRC Corporation leányvállalata ellen, amely anyavállalata érdekelt a Budapest-Belgrád vasútvonal építésében.

A Bizottság részletes vizsgálatot indított a külföldi támogatások potenciálisan piactorzító szerepére vonatkozóan, gyakorolva a külföldi támogatásokról szóló rendelet szerinti hatásköreit. Ez a vizsgálat közbeszerzési eljárásra vonatkozik. Ez azt mutatja, hogy a Bizottság eltökélt szándéka, hogy megőrizze a belső piac integritását annak biztosítása révén, hogy a külföldi támogatások kedvezményezettjei ne részesülhessenek tisztességtelen előnyből, hogy az EU-ban közbeszerzési szerződéseket szerezzenek a tisztességes verseny kárára – írja az Európai Bizottság közleménye.

- Hirdetés -

A vizsgálat azt követően indult, hogy a CRRC Qingdao Sifang Locomotive Co., Ltd., a CRRC Corporation leányvállalata, egy kínai állami tulajdonú vonatgyártó bejelentést tett a Bizottságnak. A kérelem a bolgár Közlekedési és Hírközlési Minisztérium által indított közbeszerzési eljárásra vonatkozik, amely több elektromos „push-pull” vonat biztosítására, valamint a kapcsolódó karbantartási és személyzeti képzési szolgáltatásokra vonatkozik.

A külföldi támogatásokról szóló rendelet értelmében a vállalkozások kötelesek bejelenteni közbeszerzési pályázataikat az EU-ban, ha a szerződés becsült értéke meghaladja a 250 millió EUR-t, és ha a bejelentést megelőző három évben legalább 4 millió EUR összegű külföldi pénzügyi hozzájárulást nyújtottak legalább egy harmadik országtól.

A CRRC Qingdao Sifang Locomotive-tól kapott értesítés előzetes felülvizsgálatát követően a Bizottság indokoltnak ítélte részletes vizsgálat megindítását, mivel elegendő jel utal arra, hogy a vállalat a belső piacot torzító külföldi támogatásban részesült. Ehhez a Bizottságnak értékelnie kellett, hogy a külföldi pénzügyi hozzájárulás olyan támogatásnak minősül-e, amely közvetlenül vagy közvetve szelektív előnyt biztosít a vállalat számára; és hogy ez lehetővé teszi-e a vállalat számára, hogy indokolatlanul előnyös ajánlatot nyújtson be.

A részletes vizsgálat során a Bizottság tovább fogja vizsgálni az állítólagos külföldi támogatásokat, és minden szükséges információt meg fog szerezni annak megállapításához, hogy azok lehetővé tették-e a CRRC Qingdao Sifang Locomotive számára, hogy indokolatlanul előnyös ajánlatot nyújtson be az ajánlatra. Egy ilyen ajánlat azt eredményezheti, hogy a közbeszerzési eljárásban részt vevő más vállalkozások is elveszítik értékesítési lehetőségeiket.

A külföldi támogatásokról szóló rendelet rendelkezéseivel összhangban a Bizottság részletes vizsgálatának végén elfogadhat a vállalat által javasolt kötelezettségvállalásokat, ha azok teljes mértékben és hatékonyan orvosolják a torzulást, megtilthatja a szerződés odaítélését, vagy kifogást nem tartalmazó határozatot hozhat.

A CRRC Qingdao Sifang Locomotive 2024. január 22-én hiánytalan bejelentést nyújtott be. Ettől az időponttól kezdve a Bizottságnak 110 munkanap áll a rendelkezésére, hogy 2024. július 2-ig végleges határozatot hozzon. A részletes vizsgálat megindítása nem befolyásolja a vizsgálat eredményét.

A CRRC Corporation Limited (más néven CRRC) kínai állami tulajdonú vasútijármű-gyártó. Bevételét tekintve ez a világ legnagyobb járműgyártója. A vasútijármű-gyártók gyártják a vasúti üzemeltetők által használt mozdonyokat és kocsikat, valamint alpályákat, villamosokat és egyéb vasúti járműveket.

Borítókép forrás: © European Union, 2024 

Ezek is érdekelhetik

Fordítva sült el a puska Nagy-Britanniában – esettanulmány egy félrement fejlesztésről

Az egyik új gyorsvasúti pályán lassabban haladnak a szerelvények, mint a felújítás előtt.

A vasúti infrastrukturát is megtizedeli az éghajlatváltozás

Az egyre melegebb nyarak a sínpárokat, és a felsővezetékeket is megviselik.

Újabb lépéssel közelebb az egységes európai vasúti törzshálózat felé

Magabiztos többséggel fogadta el az Európai Parlament közlekedési szakbizottsága (TRAN Committee) a TEN-T rendelet felülvizsgálatát.

Katonai Mobilitási Munkacsoport létrehozásáról döntött a Honvédelmi Miniszter

A Magyar Honvédség feladatainak hatékonyabb ellátása, valamint a folyamatban lévő és tervezett közlekedési infrastruktúrát érintő fejlesztések során a honvédelmi érdekek hatékonyabb érvényesítése érdekében Katonai Mobilitási Munkacsoportot hozott létre Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter derül ki a Magyar Közlönyből.

Újvidék és Szabadka között 2025 tavaszán indulhatnak a vonatok

A szerbek már tervezik Belgrádtól Nišig, onnan pedig Szófia, illetve Szkopje irányába a pálya fejlesztését. A már működő, 75 kilométeres Belgrád és Újvidék közötti szakaszhoz...

Cáfolta a szaktárca, hogy leállt volna a Budapest–Belgrád vasútvonal kivitelezése

A MÁV és vállalkozója között hatályos szerződés szerint folyik a vasútvonal felújítása – ezt az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) közölte a Világgazdasággal.

Legfrissebb híreink

Új európai vasúti közlekedési folyosók jönnek létre

A kilenc kijelölt folyosóból öt Magyarország területét is érinti.

Közel hatmilliárd forintos fejlesztési programmal növeli gyártási kapacitásait az Alstom

A fejlesztési program eredményeként 40 százalékkal tervezi növelni gyártási kapacitásait a mátranováki forgóvázkeret-gyártó telephelyén.

A hazai vasúti piac számára is tanulságos konstrukcióban indult el az European Sleeper új éjszakai járata

Az új éjszakai járat Prága és Brüsszel között március 25-én indult.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Új európai vasúti közlekedési folyosók jönnek létre

A kilenc kijelölt folyosóból öt Magyarország területét is érinti.

Közel hatmilliárd forintos fejlesztési programmal növeli gyártási kapacitásait az Alstom

A fejlesztési program eredményeként 40 százalékkal tervezi növelni gyártási kapacitásait a mátranováki forgóvázkeret-gyártó telephelyén.

Rendszerszintű megoldásokat kell találni az infrastruktúra fejlesztések során

Egy-egy rosszul előkészített fejlesztés miatt forgalomszervezési lehetőségeket veszítenek el az árufuvarozó társaságok.

A rovat további cikkei

Közel hatmilliárd forintos fejlesztési programmal növeli gyártási kapacitásait az Alstom

A fejlesztési program eredményeként 40 százalékkal tervezi növelni gyártási kapacitásait a mátranováki forgóvázkeret-gyártó telephelyén.

A hazai vasúti piac számára is tanulságos konstrukcióban indult el az European Sleeper új éjszakai járata

Az új éjszakai járat Prága és Brüsszel között március 25-én indult.

Rendszerszintű megoldásokat kell találni az infrastruktúra fejlesztések során

Egy-egy rosszul előkészített fejlesztés miatt forgalomszervezési lehetőségeket veszítenek el az árufuvarozó társaságok.