Az Európai Bizottság átfogó vizsgálatot kezdeményezett a külföldi támogatások ügyében a kínai CRRC Qingdao Sifang Locomotive, az állami tulajdonú CRRC Corporation leányvállalata ellen, amely anyavállalata érdekelt a Budapest-Belgrád vasútvonal építésében.
A Bizottság részletes vizsgálatot indított a külföldi támogatások potenciálisan piactorzító szerepére vonatkozóan, gyakorolva a külföldi támogatásokról szóló rendelet szerinti hatásköreit. Ez a vizsgálat közbeszerzési eljárásra vonatkozik. Ez azt mutatja, hogy a Bizottság eltökélt szándéka, hogy megőrizze a belső piac integritását annak biztosítása révén, hogy a külföldi támogatások kedvezményezettjei ne részesülhessenek tisztességtelen előnyből, hogy az EU-ban közbeszerzési szerződéseket szerezzenek a tisztességes verseny kárára – írja az Európai Bizottság közleménye.
A vizsgálat azt követően indult, hogy a CRRC Qingdao Sifang Locomotive Co., Ltd., a CRRC Corporation leányvállalata, egy kínai állami tulajdonú vonatgyártó bejelentést tett a Bizottságnak. A kérelem a bolgár Közlekedési és Hírközlési Minisztérium által indított közbeszerzési eljárásra vonatkozik, amely több elektromos „push-pull” vonat biztosítására, valamint a kapcsolódó karbantartási és személyzeti képzési szolgáltatásokra vonatkozik.
A külföldi támogatásokról szóló rendelet értelmében a vállalkozások kötelesek bejelenteni közbeszerzési pályázataikat az EU-ban, ha a szerződés becsült értéke meghaladja a 250 millió EUR-t, és ha a bejelentést megelőző három évben legalább 4 millió EUR összegű külföldi pénzügyi hozzájárulást nyújtottak legalább egy harmadik országtól.
A CRRC Qingdao Sifang Locomotive-tól kapott értesítés előzetes felülvizsgálatát követően a Bizottság indokoltnak ítélte részletes vizsgálat megindítását, mivel elegendő jel utal arra, hogy a vállalat a belső piacot torzító külföldi támogatásban részesült. Ehhez a Bizottságnak értékelnie kellett, hogy a külföldi pénzügyi hozzájárulás olyan támogatásnak minősül-e, amely közvetlenül vagy közvetve szelektív előnyt biztosít a vállalat számára; és hogy ez lehetővé teszi-e a vállalat számára, hogy indokolatlanul előnyös ajánlatot nyújtson be.
A részletes vizsgálat során a Bizottság tovább fogja vizsgálni az állítólagos külföldi támogatásokat, és minden szükséges információt meg fog szerezni annak megállapításához, hogy azok lehetővé tették-e a CRRC Qingdao Sifang Locomotive számára, hogy indokolatlanul előnyös ajánlatot nyújtson be az ajánlatra. Egy ilyen ajánlat azt eredményezheti, hogy a közbeszerzési eljárásban részt vevő más vállalkozások is elveszítik értékesítési lehetőségeiket.
A külföldi támogatásokról szóló rendelet rendelkezéseivel összhangban a Bizottság részletes vizsgálatának végén elfogadhat a vállalat által javasolt kötelezettségvállalásokat, ha azok teljes mértékben és hatékonyan orvosolják a torzulást, megtilthatja a szerződés odaítélését, vagy kifogást nem tartalmazó határozatot hozhat.
A CRRC Qingdao Sifang Locomotive 2024. január 22-én hiánytalan bejelentést nyújtott be. Ettől az időponttól kezdve a Bizottságnak 110 munkanap áll a rendelkezésére, hogy 2024. július 2-ig végleges határozatot hozzon. A részletes vizsgálat megindítása nem befolyásolja a vizsgálat eredményét.
A CRRC Corporation Limited (más néven CRRC) kínai állami tulajdonú vasútijármű-gyártó. Bevételét tekintve ez a világ legnagyobb járműgyártója. A vasútijármű-gyártók gyártják a vasúti üzemeltetők által használt mozdonyokat és kocsikat, valamint alpályákat, villamosokat és egyéb vasúti járműveket.
Borítókép forrás: © European Union, 2024