fbpx
2024. március 1. péntek

Véget ért a magyar vasút eddigi legforróbb nyara

A mai nappal utószezoni menetrendre váltott a nemzeti vasúttársaság, és ezzel hivatalosan vége szakadt a 2023-as nyári főszezonnak. Ez az évad alighanem sokáig emlékezetes marad, nemigen fordult elő korábban, hogy a közlekedési miniszter bocsánatot kényszerült kérni az utazó közönségtől a vasút szolgáltatásának a színvonala miatt.

Ma vette kezdetét a MÁV balatoni utószezoni menetrendje, amely szeptember 24-ig tartja fenn a sűrűbb közlekedést. Mint korábban lapunk is beszámolt róla, Budapestről a Balaton déli partjára továbbra is óránként, felváltva indulnak a Balaton és Tópart InterCity-k. A Balaton északi partján a Kék Hullám Expressz a főszezonban már megszokott menetrend szerint, gyorsvonati kocsikkal közlekedik a Déli pályaudvar és Tapolca között. 

A balatoni nyár idén meglehetősen szélsőségesre sikerült, hol zuhogott, máskor tombolt a kánikula, de

a közvélemény figyelmét mégis inkább a mellékvonalak és a Bzmot motorvonatok műszaki állapota foglalkoztatta. 

- Hirdetés -

Nem véletlenül, a vasúttársaság ugyanis arról adott hírt július közepén, hogy a Debrecenből Fehérgyarmatra közlekedő  személyvonat (6314) Hodász állomástól nem ment tovább, helyette pótlóbuszt állítottak be Fehérgyarmatig. Az ok: a Bz motorvonat hűtővize – feltehetően műszaki hiba miatt – felforrt. A tartályból kiáramló gőz több utasnak égési sérülést okozott, őket a kiérkezett mentők ellátták.

Önmagában az is kínos, hogy öt MÁV-ügyfélnek a kötözőben ér véget az utazása, azonban ez

a műszaki hiba – mint utóbb kiderült – komoly következményekkel járt a teljes Bzmot flottára, sőt a mellékvonali hálózatra nézve.

A MÁV–Volán-csoport ugyanis hamarosan bejelentette, hogy augusztus elsejétől – további intézkedésig – 10 regionális vasútvonalon vonathelyettesítő autóbuszokkal szolgálja ki utasait. Az érintett mellékvonalakon közlekedő korszerű, légkondicionált autóbuszok kiszámítható és a korábbinál kényelmesebb eljutást tesznek majd lehetővé utasainknak – írta a MÁV.

De ezzel még nem ért véget a kínos eset következményeinek sora:

Lázár János közlekedési miniszter a kormány nevében bocsánatot kért a hodászi vasúti baleset sérültjeitől, és emellett minden utastól, akiknek késés vagy a járművek műszaki színvonala miatt kellemetlenségei támadtak.

Kifejtette, az az elvi álláspontja, hogy az első az utas testi épsége, és csak azután jön az a kérdés, hogy közlekedik-e a vonat. Ha nem tudja a MÁV garantálni, hogy az utasait ne érje baleset, akkor inkább állítsák le az érintett vonalat.

Ezek után nem is csodálkozhattunk, amiért felmerült, hogy esetleg újabb mellékvonalakon állhat le a vasúti személyszállítás. A vasúttársaság azonban igyekezett mindenkit megnyugtatni: egyelőre nem született döntés arról, hogy további mellékvonalakon kerülne sor közlekedésimód-váltásra. Nem egyes vonalak vagy vonalcsoportok, hanem a regionális vonalhálózat egészét illetően vizsgálják azt, hogyan lehet a leginkább üzembiztos, kiszámítható és fenntartható közlekedést biztosítani az utasoknak.

Szerencsére azért  más híreket is kaptunk: decembertől néhány mellékvonalon a MÁV-START helyett a GYSEV fogja szállítani az utasokat. 

A magyar vasút nehézségei ezen a nyáron azonban nem értek véget a vasúti mellékvonalak járatainak autóbuszos pótlásával.

Kiderült, hogy a nemzetközi fővonalakon is problémák vannak.

Az 1-es, azaz a Budapest–Hegyeshalom–Rajka-vonalon – amelyik a Budapest-Bécs Railjet járatokat is kiszolgálja – sebességkorlátozást vezettek be. Az okokról a hvg.hu kérdezte a MÁV-ot. A vasúttársaság szerint az érintett, Biatorbágy és Szárliget közötti szakaszon a pálya korossága többszörösen meghaladta a tervezési életciklusát. Az állapotromlást az idei nyáron tapasztalt intenzív esőzések és az elmúlt napok hősége felgyorsította. 

A MÁV közlése szerint részletesen kidolgozott tervvel rendelkeznek a probléma megoldására, és a közlekedési tárcával együttműködve a helyzet megoldásán dolgoznak.

Addig is, átmenetileg, ahogy a sínek túlmelegedése esetén a magyar kötöttpálya-hálózat más szakaszain is, további sebességkorlátozások révén garantálható csak a közlekedés biztonsága.

A Budapest-Győr-Hegyeshalom vonalon a vonatok menetideje 5-10, esetenként 10-20 perccel meghosszabbodhat.

Borítókép: A közlekedési miniszter bocsánatot kért (Lázár János fb)

Ezek is érdekelhetik

Olcsóbb lesz az utazás Szeged és Szabadka között

Március 1-jétől a nemzetközi jegyek és a bérletek is olcsóbbak lesznek.

Kisokos a helyközi közlekedés új tarifarendszeréről

Március 1-jén lép életbe a magyar helyközi közlekedés új tarifarendszere.

Lázár János: „Sínre tesszük a vasútfejlesztést!”

Lázár János építési és közlekedési miniszter vezetői állománygyűlést tartott az elért eredményekről és kitűzött célokról.

Hároméves a MÁV-START CO2-számlálója

A MÁV-START 2021. február 17. óta működteti a CO2-számlálót. A vasúttársaság azzal a céllal indította el a kezdeményezést, hogy tudatosítsa, a közlekedési mód választásával is jelentősen csökkenthető a légkörbe kerülő károsanyag mennyisége.

2023-ban tovább romlott a magyar vonatok menetrendszerűsége

Az InterCity vonatok közül tízből négy tudott csak öt percnél kevesebb késsel célba érni, minden ötödik negyedóránál is hosszabb várakozásra kényszerült. A vasúti késések a...

Digitális, okos, kényelmes

Az okosjegy, a prémiumszolgáltatás és az online jegyváltás népszerűsége is nőtt a MÁV-START-nál. A MÁV-START belföldi és nemzetközi vonatait tavaly rekordszámú, mintegy 181 millió utazáshoz...

Legfrissebb híreink

Elindult a Magyar Vasút Podcast csatorna!

Újabb mérföldkőhöz érkezett a Magyar Vasút portfólió: podcast csatornát indítottunk.

Felújítják a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonalat

Több 700 millió euróból újítják meg az első spanyol nagysebességű vasútvonal komplett infrastruktúráját.

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Online szerkesztőségünk egy körkérdés formájában új rovattal jelentkezik: a vasúti ágazatban tevékenykedő szakembereket kérdezünk meg egy-egy aktuális témában, akik röviden véleményt nyilvánítanak arról. Elsőként a csendes vasútvonalakkal kapcsolatban kérdeztünk három szakembert.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Tovább gyorsulnak a vonatok és a vasúti beruházások Kínában

A kínai Guiyang -Guangzhou gyorsvasút 250 kilométer/óráról 300-ra emeli üzemi sebességét. A China Railway országosan 432 milliárd jüant (59,2 milliárd dollárt) fektetett be 2023 első nyolc hónapjában vasútfejlesztésbe, ami 7,2 százalékkal több, mint tavaly.

A vasút valódi nyelve a jelzések rendszere

Továbbra is zajlik az EU és a vasúti szakmai szövetségek között a mozdonyvezetők nyelvtudását előíró szabályozás körüli egyeztetés. Az ALLRAIL és az ERFA szakmai szövetségek konszenzusos javaslatokat terjesztettek elő a közelmúltban. A HUNGRAIL azonban továbbra sem látja megvalósíthatónak, hogy a hazai mozdonyvezetőket B1 szintű angol nyelvtudással lássák el. 

Az idei és a jövő évi juttatásokról tárgyaltak a közlekedési vállalatok és a szakszervezetek

A béremelésről tárgyaltak a MÁV-VOLÁN-csoport és a szakminisztérium képviselői az érdekképviseletekkel.

A rovat további cikkei

Felújítják a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonalat

Több 700 millió euróból újítják meg az első spanyol nagysebességű vasútvonal komplett infrastruktúráját.

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Online szerkesztőségünk egy körkérdés formájában új rovattal jelentkezik: a vasúti ágazatban tevékenykedő szakembereket kérdezünk meg egy-egy aktuális témában, akik röviden véleményt nyilvánítanak arról. Elsőként a csendes vasútvonalakkal kapcsolatban kérdeztünk három szakembert.

Az Egyesült Királyság a legbiztonságosabb, Magyarország a középmezőnyben

Az elmúlt években megnőtt a vasúti balesetek és siklások száma Magyarországon. Európai összevetésben azonban még így is a középmezőnybe tartozik hazánk.
$('.slider').slick({ infinite: true, dots: true, arrows: false, autoplay: true, autoplaySpeed: 3000, fade: true, fadeSpeed: 1000 });