A kormány bejelentette a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér vasúti összeköttetésének megvalósítását, amely már évtizedek óta tervezett közlekedési beruházás. A fejlesztés részeként 27 kilométer új vasútvonal épül Kőbánya és Monor között, így a repülőtér közvetlenül bekapcsolódik az országos vasúthálózatba.
Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter és Lázár János építési és közlekedési miniszter közös sajtótájékoztatóján elhangzott tervezet szerint a Nyugati pályaudvarról mintegy 20 perc alatt lesz elérhető a repülőtér, a vonatok 160 km/órás sebességgel közlekednek majd, a jegyár pedig 3000–4000 forint körül alakulhat, ami például a taxiárakhoz képest mindenképp versenyképes lesz. A kivitelezésre egy koncesszió keretében nemzetközi tendert írnak ki. A vasútvonal fejlesztésének becsült költsége egymilliárd euró (~400 millió Ft).
Lázár János kiemelte, hogy a beruházás mellet szólt az is, hogy erre a vasútvonalra az áruszállítás miatt is szükség van. Mint mondta, Magyarország hamarosan 1 millió db autót fog gyártani, és ezeket az EU-s szabályok szerint döntően vasúton kell majd szállítani a nyugat-európai piacokra.
A sajtóeseményen arról is beszéltek a miniszterek, hogy a vasútfejlesztési projekt része egy átfogóbb, 2,5 milliárd eurós (~1000 milliárd forint) repülőtéri fejlesztési csomagnak, amely magában foglalja a 3-as terminál megépítését és a környező úthálózat bővítését is. A terminál alapkövét tervezetten 2026 márciusában teszik le, a teljes beruházás befejezését 2034–2035-re tervezik.
Nagy Márton arról is bejelentést tett, hogy a kormány egy új holdingot is létrehoz Aviatica néven, amelybe a Budapest Airport, a HungaroControl, valamint a debreceni és sármelléki repülőterek tartoznak majd. Emellett a tervek között szerepel egy új, vidéki cargorepülőtér létrehozása is, magánbefektetők bevonásával.
Nyitókép forrása: Lázár János Facebook-oldal


