Nem a hodászi baleset miatt szűnik meg a személyszállítás a regionális vasútvonalakon.
A MÁV–Volán-csoport augusztus elsejétől – további intézkedésig – 10 regionális vasútvonalon vonathelyettesítő autóbuszokkal szolgálja ki utasait. Az érintett mellékvonalakon közlekedő korszerű, légkondicionált autóbuszok kiszámítható és a korábbinál kényelmesebb eljutást tesznek majd lehetővé utasainknak – írja a MÁV közleménye.
Ezekről a vasúti mellékvonalakról tűnnek el a személyszállító vonatok a jövő hónaptól:
- 89 sz. (Miskolc-Tiszai―) Nyékládháza ― Tiszaújváros,
- 114 sz. (Mátészalka―) Kocsord alsó ― Csenger,
- 121 sz. Újszeged―Mezőhegyes,
- 125 sz. Mezőhegyes―Battonya,
- 38 sz. Somogyszob―Nagyatád,
- 47 sz. (Dombóvár―) Godisa ― Komló,
- 78 sz. Balassagyarmat―Ipolytarnóc,
- 98 sz. Abaújszántó―Hidasnémeti,
- 103 sz. Karcag―Tiszafüred,
- 146 sz. Lakitelek ― Kunszentmárton (―Szentes).
Bár a döntés az után kerül nyilvánosságra, hogy Lázár János építési és közlekedési miniszter vizsgálatot rendelt el az utasok sérülésével járó hodászi baleset miatt, a közlemény hangsúlyozza, hogy a döntés korábbi, nem azzal összefüggésben született:
Noha az érintett mellékvonalak többségén a balesetben is érintett Bz-motorvonatok közlekednek,
fontosnak tartjuk leszögezni, hogy az intézkedés nincs összefüggésben a hodászi Bz-balesettel, a módváltás tervezése már korábban elindult. A Bz-flotta valóban elöregedett, ami gyakran vezet a járművek meghibásodáshoz, ugyanakkor a kiegyenlítő tartály – balesetet okozó – meghibásodása nem magyarázható a járművek életkorával. Ennek a – járművek koránál fiatalabb, többször cserélt és rendszeresen ellenőrzött – alkatrésznek a meghibásodása kifejezetten ritka. A hiba okának feltárása alapos vizsgálatot igényel, amely jelenleg is zajlik.
Így a módváltásba bevont 10 regionális mellékvonal esetében hangsúlyosan nem az utasbiztonsággal kapcsolatos kérdések indokolják az autóbuszos vonathelyettesítő járatok közlekedtetését, hanem a jármű- és személyzethiány.
Nyitóképünkön archív felvétel Bz-szerelvényekről Abaújszántón (fotó: Tevan Imre)