fbpx
2024. március 1. péntek

Vágányzári segédvontatás ingyen és bérmentve

A nagy cseh korridorfelújítás befejeztével véget ért a pályavasút toló-előfogatoló vontatási szolgáltatása a meredekebb terelő útvonalakon. Rajtol a Deutsche Bahn. Az ottani piaci szereplők már meghallgatásra találtak. Terjed az ingyenesség?

Németország

A DB Netz a napokban dízelmozdonypark felépítésébe fogott – bérelt és saját tulajdonú vontatási eszközökből –, hogy ezentúl a korridorokat érintő vágányzárak esetében nyújtson térítésmentes vontatási szolgáltatást a nem villamosított terelő útvonalakon, ahol erre szükség lesz.

Első gyakorlati pilotprojektjük, ahol a saját eszközpark szereplését tesztelik, a Bingen–Mannheim vonalra (Alsenztalbahn) korlátozódik arra az időre, amikor 2024 júliusa és decembere között a Frankfurt am Main–Mannheim (Riedbahn) felújítása miatti vágányzár lesz érvényben. Ezt a szakaszt mostanában napi háromszáznál is több tehervonat használja. Nem mellesleg ez lesz az első korridormunka, amit új műszaki-szervezési koncepció alapján szerveznek. Ez kevesebb beavatkozást, vágányzárat tesz szükségessé a jövőben, ráadásul az ingyen vágányzári vontatást is magába foglalja könnyítésként az érintett vasútvállalatoknak.

- Hirdetés -

A szükséges vontatási kapacitás egy részét pályáztatás útján szerezné be a pályavasút. Jelenleg a szükséges kapacitást pontosítandó tárgyalnak mind az érdeklődő vontatási szolgáltatókkal, mind a főbb ügyfelekkel. A tanulságok és költségmérleg ismeretében finomítják majd a végső megoldást.

Csehország

Itt már véget ért az első segédvontatási kampány (2021. április–2023. június), méghozzá kis híján hatezer tehervonat megsegítésével és bő egymilliárd bruttótonna-km szállítási teljesítménnyel. Annak idején, 2020 végén a Regiojet (RJ) nyerte meg a Správa Železnic (SŽ) negyedmilliárd koronás pályázatát a Brno–Maloměřice–Kutná Hora viszonylatú szolgáltatás nyújtásáért, amit az SŽ első ízben nem csak megszervezett, hanem térítésmentesen ajánlott fel a tehervasúti társaságoknak. Az RJ kapacitása optimális kihasználásáért nyújt tehervasúti trakciós szolgáltatást – önállóan nem végez árufuvarozást. Üzletpolitikájukkal, eszközgazdálkodásukkal összhangban levőnek találták az eddiginél állandóbb, intenzívebb tehervasúti szolgáltatásnyújtást, az SŽ-vel kialakítható, kiszámítható rendelkezésre állási díjakkal.

A vágányzári tervezés lezárása után, 2021. májusában a szerződést kibővítették: eredetileg négy Vectront, tartalékgépet és 18 mozdonyvezetőt kellett kiállítani a 230–250. számú vonal folyamatos lefedésére, de a szolgáltatás külön pályáztatás nélkül több ízben és ideiglenesen a 300. számú vonalon is hozzáférhető volt.

Az ország legforgalmasabb korridorján (010–260. számú vonalak), a Česká Třebová–Kolín viszonylaton a változó részleges vágányzár, később a Svitavy–Brno szakaszon a teljes vágányzár minden érintett féltől komoly előkészítést igényelt. A fő terelő útvonal a brnói csomópontot északnyugati irányba hagyta el, Havlíčkův Brod legnagyobb csomóponttal. A vontatási feszültség a Kutná Hora–Brno szakaszon 25kV 50Hz. A rövidke egyenáramú szakaszon a sík terepviszonyok nem teszik szükségessé a szolgáltatás nyújtását – ellentétben a Vysočina hegyvidékét leküzdő váltóáramú szakasszal. Ez tette szükségessé a megkövetelt paraméterű toló-előfogatoló szolgáltatást. Az RJ-t a legalacsonyabb ár alapján választották ki nyílt pályázat keretében, élénk, hétszereplős versenyben.

A térítésmentes segédvontatást a vasutak a ŽESNAD.cz révén szorgalmazták. A szövetség a nem banális szervezési, problémakezelési feladatokból is kivette a részét. A kihívás sikeres teljesítése csökkentette a vágányzári többletterhelést (megelőzve az üzletvesztést), kisebb lett a vágányzárak negatív modal shift kockázata, és az erőforrások jóval hatékonyabb felhasználását tette lehetővé azzal, hogy minden vasúttársaság egyénileg szervezte meg ezt a vontatási szolgáltatást.

A cseh segédvontatási pályázat résztvevői

ČD Cargo, LTE, ODOS, LokoTrain, Cargo Motion és az LTE. Utóbbi ajánlata például alig másfél millió koronával volt több a győztes RJ 244 milliójánál.

Ezek is érdekelhetik

Új elnökkel folytatja a HUNGRAIL árufuvarozási bizottsága

Sok a feladat a vasút körül, hiszen egyre messzebb látszanak a 2030-as EU-s célok. A HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület továbbra is elkötelezetten képviseli a hazai...

Rekordmélységben a Deutsche Bahn pontossága

Novemberben csak minden második távolsági vonat érkezett meg időben: ez az 52 százalékos eredmény új negatív rekord idén. A masszív restancia elsődleges okaként az országszerte zajló felújítási munkálatokat nevezte meg a német vasúttársaság.

Harmadik fázisához ért a szárligeti felújítás

Ismét járnak a nemzetközi vonatok és néhány elővárosi is csúcsidőben. A győri fővonal felújításának legösszetettebb fázisa november 17-ig tartott, ebben az időszakban egyik vágányon sem...

A V-Híd Cargo alkalmazkodik a kihívásokkal teli környezethez

Vanya László, a V-Híd Cargo Zrt. vezérigazgatója arról is beszélt a vele készült interjúban, hogy a pályaüzemeltetés rendelkezzen olyan kiszámítható stratégiával, amely alapján a piaci szereplők tervezhetnek.

A MÁV fizeti a dízelelőfogatot

A győri vonal vágányzára alatt a tehervonatokat villanygépükkel együtt húzzák át az 5-ös vonalon. Speciális rendet dolgoztak ki a MÁV szakemberei a Székesfehér–Komárom közötti vonalra, amely...

Teljesen a tehervonatoké lesz az 5-ös vonal

Október 27-től mindkét vágányt lezárják Szárliget és Biatorbágy között. A Budapest-Győr-Hegyeshalom vonal felújítása új szakaszához érkezik. Szeptembertől az egyik vágány van zárva, október 27-től viszont...

Legfrissebb híreink

Elindult a Magyar Vasút Podcast csatorna!

Újabb mérföldkőhöz érkezett a Magyar Vasút portfólió: podcast csatornát indítottunk.

Felújítják a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonalat

Több 700 millió euróból újítják meg az első spanyol nagysebességű vasútvonal komplett infrastruktúráját.

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Online szerkesztőségünk egy körkérdés formájában új rovattal jelentkezik: a vasúti ágazatban tevékenykedő szakembereket kérdezünk meg egy-egy aktuális témában, akik röviden véleményt nyilvánítanak arról. Elsőként a csendes vasútvonalakkal kapcsolatban kérdeztünk három szakembert.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Konzerválás: cseh szárnyvonalból húspástétom?

Hasonló gondokkal küszködnek a Monarchia utódállamai. A prágai közlekedéspolitika különleges kifejezésnek ad értelmet a gyér kihasználtságú vonalak fenntartásból való kivonásakor.

Külföldi munkavállalók lehetséges integrációja az egyes vasútvállalatoknál

A vasúti HR-terület drasztikus kihívás előtt áll. Évről évre szeretnénk hinni, legfeljebb megközelítjük a hullámvölgyet, többek közt a mozdonyvezetők létszáma tekintetében. Ám egyre inkább azzal szembesülünk, hogy három, legfeljebb négy éven belül eljön a neheze: a tömeges nyugdíjba vonulás. Máshol hasonló folyamatok zajlanak, árnyalatnyi különbségekkel. Betekintés a német helyzetbe.

Németország: a D-Ticket első száz napja

A német országos bérletről összegyűjtötték az első benyomásokat. Közbenső mérleg, következtetések. És a leendő tervek?

A rovat további cikkei

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Online szerkesztőségünk egy körkérdés formájában új rovattal jelentkezik: a vasúti ágazatban tevékenykedő szakembereket kérdezünk meg egy-egy aktuális témában, akik röviden véleményt nyilvánítanak arról. Elsőként a csendes vasútvonalakkal kapcsolatban kérdeztünk három szakembert.

Az Egyesült Királyság a legbiztonságosabb, Magyarország a középmezőnyben

Az elmúlt években megnőtt a vasúti balesetek és siklások száma Magyarországon. Európai összevetésben azonban még így is a középmezőnybe tartozik hazánk.

Csökkenő pontosság: közös pont a svéd és a magyar vasútban

A skandináv országban tavaly késtek a vonatok a legtöbbet 2010 óta. Az adatokat torzítja egy egyszeri, kirívó eset. 
$('.slider').slick({ infinite: true, dots: true, arrows: false, autoplay: true, autoplaySpeed: 3000, fade: true, fadeSpeed: 1000 });