fbpx
2025. január 22. szerda

Konzerválás: cseh szárnyvonalból húspástétom?

Hasonló gondokkal küszködnek a Monarchia utódállamai. A különbségek nemcsak történelmiek, hanem a hozzáállás terén is tetten érhetők. A prágai közlekedéspolitika különleges kifejezésnek ad értelmet a gyér kihasználtságú vonalak fenntartásból való kivonásakor.

A cseh vasúti törvény módosítása rendelkezik vasútvonalak „konzerválásának” feltételeiről, a megelőző eljárásról. A szokatlan hangzású konzerválás kifejezés azt fejezi ki, hogy a közlekedési nyomvonalat az utókorra gondolva úgymond „tartósítják” – nagyban megkönnyítve adott esetben a más közlekedési módok általi igénybe vételét: például kerékpárutat lehet rajta létesíteni, más utóhasznosítás kiindulópontja is lehet a konzerválás. A törvényhozás ezzel megakadályozná, hogy a nyomvonal közlekedési funkciója teljesen elvesszen és beépíthetővé váljon. Ez a vasút újjáépítésének is kedvezhet, ha a későbbiekben újra jelentős utazási igény keletkezne a viszonylaton.

Párhuzamok és különbségek

A vasútvonalak konzerválására vonatkozó törvényt többszöri nekirugaszkodás, a paraméterek módosítása után fogadta el a képviselőház. A kérdés másfél tucatnyi vonalat érint, ezek közül napjainkban hét forgalommentes.
Mind a magyar, mind a cseh térségi hálózatok gyéren lakott vidékeket is kiszolgálnak. A strukturális hiányosságok Magyarországon súlyosabbak, míg Csehországban a vasúti árufuvarozás nagyobb mértékben sűrűsödik össze a korridorokon. A szárnyvonalak nyomvonalainak korabeli kialakításánál cseh sajátosságnak tekinthető a katonai/stratégiai szempontok érvényesülése. Magyarországon a birtokrendszer és a mezőgazdaság szállítási igényei voltak a meghatározó szempontok.

- Hirdetés -

Feltételrendszer és eljárásrend

A Martin Kupka cseh közlekedési miniszter által jegyzett törvénymódosítás értelmében a vasútvonal tulajdonosa a feltételek fennállásakor törvényileg szabályozott módon vonhatja ki az adott vonalat az üzemeltetésből.

A kivonás kritériumai:

  1. A vonal éves forgalma két egymást követő évben háromszáz személy- és 12 tehervonat alá csökken.
  2. A pályavasút beadja a közlekedési hatóságnak az üzemeltetés beszüntetése iránti kérelmet, amit a hatóság véleményeztet a régióval, az önkormányzatokkal és a védelmi minisztériummal.

A változtatás nem jelenti automatikusan a vonal végleges bezárását, ugyanakkor éves szinten országosan nyolcmilliárd koronás (hozzávetőlegesen 128 milliárd forintos) megtakarításra számítanak. A miniszter azzal érvel, hogy a konzerválás megkönnyíti a vonal jövőbeni helyreállítását, ha a megújuló igények alátámasztják az üzemeltetés újrakezdését, lehetővé téve az utóhasznosítást is.

Eszmék és érdekek

Az egyeztetéseken részt vettek a pályavasút, a szolgáltatás révén kiszolgált régiók önkormányzatai, a kereskedelmi kamara, a vasút, a civil szervezet képviselői, további több közlekedési szakértő. A megbeszéléseken a korábbi magas küszöbértékeket lejjebb vették, és a következő megállapításokat tették:

  • mivel maga a törzshálózat is bajban van, a kihasználatlan mellékvonalak fölöslegesen terhet jelentenek,
  • tekintettel kell lenni a közvetett gazdasági hatásokra, eszmei értékekre is, a valós megtakarítás mértéke ugyanis kétséges,
  • a jövőben reális lehetőség nyílik majd arra, hogy számos vasútvonal gazdát cserélhessen,
  • az egyes szárnyvonalak nem eshetnek azonos megítélés alá, minden esetben egyedi mérlegelésre van szükség,
  • alfa és ómega a hosszú távú tervezés megléte.
  • képalá:

Borítókép: A Novinsky viadukt az észak-csehországi Krystofovo Udoliban. A műtárgyat az egykori Ústecko-Teplické vasútvonal utolsó (Liberec és Česká Lípa közötti) szakaszaként 1900-ben nyitották meg a forgalom előtt.

Ezek is érdekelhetik

Csehország, Szlovákia vagy Magyarország: melyik országban fordul elő több vonatsiklás?

A Railtarget.eu portál megvizsgálta, hogy hazánkban, Csehországban vagy Szlovákiában történik több vasúti siklási baleset.

Több mint negyedmillió éjszakai utas a MÁV-START-nál

Budapest Béccsel versenyez a legtöbb éjszakai járattal érintett csomópont címéért. Európában néhány éve megfordult a trend, elsősorban az osztrák államvasút befektetése nyomán növekszik a hálókocsis,...

A DAC-bevezetésre is lesz támogatás Csehországban

A DAC-bevezetésre is lesz támogatás Csehországban. Az Európai Bizottság újraindítja a cseh vasúthálózat átjárhatóságát támogató programot.

V4 vasút: varsói NSV, vármegyebérlet

Egyeztettek a visegrádi kormányok közlekedési felelősei. Jogszabályi egyeztetések, finanszírozási kérdések és egymás jó gyakorlatának megismerése is szerepelt a visegrádi négyek (V4) csoport Szlovákiában, a magas-tátrai...

Olcsó heti vonatbérlet a Csehországban utazóknak

A magyar és német példát követve Csehországban is bevezetik az alacsony árú vasúti bérleteket, amikkel akár az egész országot is körbeutazhatjuk. A cseh kormány azt reméli, hogy a kezdeményezés jó hatással lesz a turizmusra.

Csehország 159 motorvonatot vásárol

A regionális vasútvonalakra a következő három évben villamos, akkus és dízeles járművek érkeznek. Vigyázó szemünket mindig érdemes Prágára vetnünk, ha mintát keresünk a magyar vasút...

Legfrissebb híreink

Mosóczi Lászlót a GYSEV igazgatóságának elnökévé nevezték ki

2025. január elsejétől Dr. Mosóczi László tölti be a GYSEV Zrt. igazgatóságának elnöki pozícióját, Hegyi Zsolt is pozíciót kapott.

Bemutatták az első elkészült emeletes kocsiszekrényt a Stadler szolnoki üzemében

A Stadler idén ünnepli a szolnoki kocsiszekrény üzeme alapításának 15. évfordulóját.

Egyeskocsi-fuvarozással terelt árut közútról vasútra a Rail Cargo Hungaria

A Rail Cargo Hungaria egyedi rakodási technikával és vasúti egyeskocsi-fuvarozási megoldással szállítja az Ukrajnából érkező acélhuzalt.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Külföldi munkavállalók lehetséges integrációja az egyes vasútvállalatoknál

A vasúti HR-terület drasztikus kihívás előtt áll. Évről évre szeretnénk hinni, legfeljebb megközelítjük a hullámvölgyet, többek közt a mozdonyvezetők létszáma tekintetében. Ám egyre inkább azzal szembesülünk, hogy három, legfeljebb négy éven belül eljön a neheze: a tömeges nyugdíjba vonulás. Máshol hasonló folyamatok zajlanak, árnyalatnyi különbségekkel. Betekintés a német helyzetbe.

Németország: a D-Ticket első száz napja

A német országos bérletről összegyűjtötték az első benyomásokat. Közbenső mérleg, következtetések. És a leendő tervek?

Vágányzári segédvontatás ingyen és bérmentve

A nagy cseh korridorfelújítás befejeztével véget ért a pályavasút toló-előfogatoló vontatási szolgáltatása a meredekebb terelő útvonalakon. Rajtol a Deutsche Bahn. Az ottani piaci szereplők már meghallgatásra találtak. Terjed az ingyenesség?

A rovat további cikkei

600 milliárd forintból fejlődhet az alföldi térség vasútja

Magyarország kormánya az elmúlt száz esztendő legnagyobb alföldi vasútépítési fejlesztésére készül a következő években.

Naponta másfél kilométernyi új vágány a miskolci vonalon

A beruházás célja, hogy a vonalszakaszon megszűnjenek a sebességkorlátozások és a késések, kiszámíthatóbbá váljon a menetrend, az utazási idő akár 5 perces rövidítésével.

Megkezdődött a Keleti pályaudvar rekonstrukciós programja

Az utasok szóhasználatának megfelelő módon újulnak meg a MÁV-csoport személyszállítói szolgáltatásaihoz kapcsolódó márkanevek és logók.