fbpx
2024. március 2. szombat

Konzerválás: cseh szárnyvonalból húspástétom?

Hasonló gondokkal küszködnek a Monarchia utódállamai. A különbségek nemcsak történelmiek, hanem a hozzáállás terén is tetten érhetők. A prágai közlekedéspolitika különleges kifejezésnek ad értelmet a gyér kihasználtságú vonalak fenntartásból való kivonásakor.

A cseh vasúti törvény módosítása rendelkezik vasútvonalak „konzerválásának” feltételeiről, a megelőző eljárásról. A szokatlan hangzású konzerválás kifejezés azt fejezi ki, hogy a közlekedési nyomvonalat az utókorra gondolva úgymond „tartósítják” – nagyban megkönnyítve adott esetben a más közlekedési módok általi igénybe vételét: például kerékpárutat lehet rajta létesíteni, más utóhasznosítás kiindulópontja is lehet a konzerválás. A törvényhozás ezzel megakadályozná, hogy a nyomvonal közlekedési funkciója teljesen elvesszen és beépíthetővé váljon. Ez a vasút újjáépítésének is kedvezhet, ha a későbbiekben újra jelentős utazási igény keletkezne a viszonylaton.

Párhuzamok és különbségek

A vasútvonalak konzerválására vonatkozó törvényt többszöri nekirugaszkodás, a paraméterek módosítása után fogadta el a képviselőház. A kérdés másfél tucatnyi vonalat érint, ezek közül napjainkban hét forgalommentes.
Mind a magyar, mind a cseh térségi hálózatok gyéren lakott vidékeket is kiszolgálnak. A strukturális hiányosságok Magyarországon súlyosabbak, míg Csehországban a vasúti árufuvarozás nagyobb mértékben sűrűsödik össze a korridorokon. A szárnyvonalak nyomvonalainak korabeli kialakításánál cseh sajátosságnak tekinthető a katonai/stratégiai szempontok érvényesülése. Magyarországon a birtokrendszer és a mezőgazdaság szállítási igényei voltak a meghatározó szempontok.

- Hirdetés -

Feltételrendszer és eljárásrend

A Martin Kupka cseh közlekedési miniszter által jegyzett törvénymódosítás értelmében a vasútvonal tulajdonosa a feltételek fennállásakor törvényileg szabályozott módon vonhatja ki az adott vonalat az üzemeltetésből.

A kivonás kritériumai:

  1. A vonal éves forgalma két egymást követő évben háromszáz személy- és 12 tehervonat alá csökken.
  2. A pályavasút beadja a közlekedési hatóságnak az üzemeltetés beszüntetése iránti kérelmet, amit a hatóság véleményeztet a régióval, az önkormányzatokkal és a védelmi minisztériummal.

A változtatás nem jelenti automatikusan a vonal végleges bezárását, ugyanakkor éves szinten országosan nyolcmilliárd koronás (hozzávetőlegesen 128 milliárd forintos) megtakarításra számítanak. A miniszter azzal érvel, hogy a konzerválás megkönnyíti a vonal jövőbeni helyreállítását, ha a megújuló igények alátámasztják az üzemeltetés újrakezdését, lehetővé téve az utóhasznosítást is.

Eszmék és érdekek

Az egyeztetéseken részt vettek a pályavasút, a szolgáltatás révén kiszolgált régiók önkormányzatai, a kereskedelmi kamara, a vasút, a civil szervezet képviselői, további több közlekedési szakértő. A megbeszéléseken a korábbi magas küszöbértékeket lejjebb vették, és a következő megállapításokat tették:

  • mivel maga a törzshálózat is bajban van, a kihasználatlan mellékvonalak fölöslegesen terhet jelentenek,
  • tekintettel kell lenni a közvetett gazdasági hatásokra, eszmei értékekre is, a valós megtakarítás mértéke ugyanis kétséges,
  • a jövőben reális lehetőség nyílik majd arra, hogy számos vasútvonal gazdát cserélhessen,
  • az egyes szárnyvonalak nem eshetnek azonos megítélés alá, minden esetben egyedi mérlegelésre van szükség,
  • alfa és ómega a hosszú távú tervezés megléte.
  • képalá:

Borítókép: A Novinsky viadukt az észak-csehországi Krystofovo Udoliban. A műtárgyat az egykori Ústecko-Teplické vasútvonal utolsó (Liberec és Česká Lípa közötti) szakaszaként 1900-ben nyitották meg a forgalom előtt.

Ezek is érdekelhetik

Több mint negyedmillió éjszakai utas a MÁV-START-nál

Budapest Béccsel versenyez a legtöbb éjszakai járattal érintett csomópont címéért. Európában néhány éve megfordult a trend, elsősorban az osztrák államvasút befektetése nyomán növekszik a hálókocsis,...

A DAC-bevezetésre is lesz támogatás Csehországban

A DAC-bevezetésre is lesz támogatás Csehországban. Az Európai Bizottság újraindítja a cseh vasúthálózat átjárhatóságát támogató programot.

V4 vasút: varsói NSV, vármegyebérlet

Egyeztettek a visegrádi kormányok közlekedési felelősei. Jogszabályi egyeztetések, finanszírozási kérdések és egymás jó gyakorlatának megismerése is szerepelt a visegrádi négyek (V4) csoport Szlovákiában, a magas-tátrai...

Olcsó heti vonatbérlet a Csehországban utazóknak

A magyar és német példát követve Csehországban is bevezetik az alacsony árú vasúti bérleteket, amikkel akár az egész országot is körbeutazhatjuk. A cseh kormány azt reméli, hogy a kezdeményezés jó hatással lesz a turizmusra.

Csehország 159 motorvonatot vásárol

A regionális vasútvonalakra a következő három évben villamos, akkus és dízeles járművek érkeznek. Vigyázó szemünket mindig érdemes Prágára vetnünk, ha mintát keresünk a magyar vasút...

Bécs–Prága alternatív vasútvonalat fejlesztenek

Veselí nad Lužnicí és České Velenice között 2028-ig villamosítják a hiányzó szakaszt Csehországban. Leonore Gewessler osztrák szövetségi klímavédelmi és közlekedési miniszter, valamint Martin Kupka cseh...

Legfrissebb híreink

Elindult a Magyar Vasút Podcast csatorna!

Beszélgetőpartnereink:
Dr. Mosóczi László vezérigazgató, MÁV-START Zrt. vezérigazgató, VOLÁNBUSZ Zrt.
Dr. Kormányos László műszaki és üzemeltetési vezérigazgató-helyettes, MÁV-START Zrt.
Hegyi Zsolt szolgáltatásfejlesztési és értékesítési vezérigazgató-helyettes, MÁV-START Zrt.
Kruchina Vince általános vezérigazgató-helyettes ,VOLÁNBUSZ Zrt.

Felújítják a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonalat

Több 700 millió euróból újítják meg az első spanyol nagysebességű vasútvonal komplett infrastruktúráját.

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Akik válaszolnak:
Németh Réka forgalmi és üzemviteli főigazgató, MÁV Zrt.
Dr. Katona László vezérigazgató, MMV Magyar Magánvasút Zrt.
Hegedűs Zsolt teherkocsi üzembentartás vezető, Rail Cargo Hungaria Zrt.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Külföldi munkavállalók lehetséges integrációja az egyes vasútvállalatoknál

A vasúti HR-terület drasztikus kihívás előtt áll. Évről évre szeretnénk hinni, legfeljebb megközelítjük a hullámvölgyet, többek közt a mozdonyvezetők létszáma tekintetében. Ám egyre inkább azzal szembesülünk, hogy három, legfeljebb négy éven belül eljön a neheze: a tömeges nyugdíjba vonulás. Máshol hasonló folyamatok zajlanak, árnyalatnyi különbségekkel. Betekintés a német helyzetbe.

Németország: a D-Ticket első száz napja

A német országos bérletről összegyűjtötték az első benyomásokat. Közbenső mérleg, következtetések. És a leendő tervek?

Vágányzári segédvontatás ingyen és bérmentve

A nagy cseh korridorfelújítás befejeztével véget ért a pályavasút toló-előfogatoló vontatási szolgáltatása a meredekebb terelő útvonalakon. Rajtol a Deutsche Bahn. Az ottani piaci szereplők már meghallgatásra találtak. Terjed az ingyenesség?

A rovat további cikkei

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Akik válaszolnak:
Németh Réka forgalmi és üzemviteli főigazgató, MÁV Zrt.
Dr. Katona László vezérigazgató, MMV Magyar Magánvasút Zrt.
Hegedűs Zsolt teherkocsi üzembentartás vezető, Rail Cargo Hungaria Zrt.

Az Egyesült Királyság a legbiztonságosabb, Magyarország a középmezőnyben

Az elmúlt években megnőtt a vasúti balesetek és siklások száma Magyarországon. Európai összevetésben azonban még így is a középmezőnybe tartozik hazánk.

Csökkenő pontosság: közös pont a svéd és a magyar vasútban

A skandináv országban tavaly késtek a vonatok a legtöbbet 2010 óta. Az adatokat torzítja egy egyszeri, kirívó eset. 
$('.slider').slick({ infinite: true, dots: true, arrows: false, autoplay: true, autoplaySpeed: 3000, fade: true, fadeSpeed: 1000 });