fbpx
2024. november 8. péntek

A V-Híd Cargo alkalmazkodik a kihívásokkal teli környezethez

Három éve egy Szergejjel és húsz teherkocsival indult a V-Híd áruszállítási karriere. Ma már negyven mozdonnyal és csaknem ezer kocsival dolgozik a V-Híd Cargo. De Vanya László, a V-Híd Cargo Zrt. vezérigazgatója arról is beszélt a vele készült interjúban, hogy a pályaüzemeltetés rendelkezzen olyan kiszámítható stratégiával, amely alapján a piaci szereplők tervezhetnek.

H-Magyar Vasút: – Mielőtt elkezdtük volna a beszélgetést, éppen arról egyeztetett a kollégáival, hogy hogyan jut el az 1-es vonal felújításához a szükséges alapanyag. A Biatorbágy és Szárliget közötti szakasz nagy visszhangot kapott a sajtóban. Egy áruszállító számára mekkora kihívás ez a munka?
Vanya László: – Közel 150 ezer tonna követ, 95 ezer betonaljat és ezer szál sínt kell a helyszínre szállítanunk két és fél hónap alatt, miközben nekünk kell gondoskodnunk arról is, hogy a vissznyereményi anyagok ne legyenek útban. Óramű pontossággal kell teljesítenünk, hiszen a munkák az ország legforgalmasabb vonalán zajlanak. Ilyen esetekben nagyon komoly logisztikai műveletre lesz szükség.

HMV: – Az 1-es vonal rossz minősége miatt elrendelt sebességkorlátozás, majd a felújítás miatti vágányzár újra rávilágított arra, hogy a rendszeres karbantartást nem lehet megúszni. Mennyire nehezítik meg a korlátozások a tervezést és a szállítást?
VL: – Most éppen 32 vágányzár van érvényben a magyar pályákon és rengeteg a lassújel. Nagyon fontos, hogy a Magyarország területén futó áruszállítási folyosók rendben legyenek. Ha a nemzetközi cégek rendszeresen abba futnak bele, hogy nem lehet nagy időveszteség nélkül átmenni, akkor más utat választanak. Fontos, hogy a pályaüzemeltetés rendelkezzen olyan kiszámítható stratégiával, amely alapján a piaci szereplők tervezni tudnak. Csak a V-Híd Cargo több ezer tonna árut mozgat naponta. A megrendelők joggal várják el, hogy időben teljesítsünk.

- Hirdetés -

HMV: – Ön egy magyar tulajdonú vasúti vállalatcsoport meghatározó szereplője. De pontosan ismeri a másik oldalt is, hiszen korábban a MÁV-nál dolgozott. Hogyan látja a vasúti teherszállítás jövőjét?
VL: – Vasutascsaládból számazom. Gyerekkorom óta rajongok a vasútért. Édesapám Pécsett a Pályafenntartási Főnökséget vezette. Tőle nagyon sokat tanultam a vasútról és annak működéséről. 2004-ben léptem be az állami vasúthoz, de dolgoztam a legnagyobb piaci részesedéssel rendelkező vasúti fuvarozónál is. Láttam, és most is látom, hogy a kollégák rengeteget tesznek azért, hogy a legjobbat kihozzák a meglévő rendszerekből. Úgy gondolom, hogy a szakértelem megvan, piacbarát célok fogalmazódnak meg, de mindez kormányzati akarat nélkül keveset ér.

HMV: – Magyarország fontos tranzitország. Egy jól kihasznált vasúthálózat jó üzlet az államnak is, hiszen a pályahasználatból komoly bevétele származhat a MÁV-nak.
VL: – Igen, de ehhez az kell, hogy jól karbantartott pályáink mellett megfelelő állomási vágányok, rakterületek és iparvágányok álljanak rendelkezésre, a tengelyterhelés pedig megfelelő legyen. Jelenleg az állomásokon lévő rakterületek a vissznyereményi anyagokkal vannak tele, amik nem segítik a vasúti kocsiba rakodást. És mindig legyenek jól átgondolt és előkészített fejlesztési tervek. Amikor elkezdődött a Budapest–Belgrád, a Püspökladány–Biharkeresztes, valamint a Békéscsaba–Lőkösháza átépítése, de Szeged–Röszke még nem volt kész, akkor sokan fogták a fejüket.

HMV: – Mennyire irreális elvárás, hogy drasztikusan változzon a szállítási módok aránya?
VL: – Ausztriában az áruszállítás harminc százalékát vasúton bonyolítják le, Svájcban ez az arány még magasabb. Itthon ez bőven húsz százalék alatt van. Hét év múlva dupláznunk kellene, hogy elérjük az európai uniós klímavédelmi célokat. Nem csak a pályákat kell rendbe rakni, de vonzóvá is kell tenni a szállításnak ezt a formáját. Ehhez jelentős forradalomra van szükség!

HMV: – Mire gondol?
VL: – A Covid és az azt követő válság megmutatta, hogy a vasút megbízható és hatékony szállítási módot jelenthet. Ha hétköznap bárhol felmegy az M1-es, M3-as vagy M5-ös autópályára csak kamionokat lát a külső sávban. A forgalmi adatok azt mutatják, hogy a közutak lassan megtelnek, így a vasút minden szempontból jó alternatíva lehet. Egy tehervonat ötven kamion áruját el tudja vinni. Erősítenünk kell a vasúti lobbit. A Covid idején az üzemanyag ársapkát kapott, miközben a vasúti cégek terhei nem változtak. Közben Európa számos országában radikálisan csökkentették vagy ideiglenesen eltörölték a pályahasználati díjakat.

HMV: – Szükség van pozitív diszkriminációra?
KL: – Azt gondolom, hogy

a vasúti ágazatnak tisztességes gazdasági és versenyfeltételeket kell kapnia

a közúti árufuvarozással szemben. De ez nemcsak a cégekről szól. A vasút az egyetlen fenntartható szárazföldi szállítási mód. A vasút fontos eszköze lehet a klímaváltozás elleni küzdelemnek, mivel segít csökkenteni a szén-dioxid-kibocsátást, minimalizálja a közúti közlekedés környezeti hatásait, és hozzájárul a fenntartható közlekedési megoldások terjedéséhez.

HMV: – Egy reklámban hallottam, hogy a V-Híd Csoport a klímabarát vasút magyar építője. A flottájukban sok a dízelmozdony, ami kétezer tonna vontatásánál nem éppen környezetbarát.
VL: – Ez igaz, de sok helyen villamosított pálya híján máshogy nem tudjuk elhozni az anyagot. Ráadásul a kivitelezések során nincsen működő felsővezeték-hálózat, ezért először a dízelkapacitásunk kiépítése volt a cél. De ma már a mozdonyaink fele környezetbarát.

Vanya László, V-Híd Cargo Zrt.

HMV: – Három éve léptek a piacra. Miért döntöttek úgy, hogy az áruszállításba is belevágnak?
VL: – A V-Híd Csoport nagyon komoly vasúti beruházások főszereplője. Békéscsaba–Lőkösháza, Szeged–Röszke, Budapest–Belgrád. Csak három nagyprojekt, ahol nagyon fontos, hogy minden anyag időben ott legyen. Ki voltunk szolgáltatva a szállítmányozó cégeknek. Gyakran szembesültünk azzal, hogy a nemzetközi fuvarok miatt háttérbe szorultunk. Három éve, 2020-ban úgy döntöttünk, hogy nem várunk tovább. Először a cég vagyonkezelőjén keresztül kezdtük szervezni a szállítási kapacitást, majd 2022-ben létrehoztuk a V-Híd Cargót. Azóta pedig folyamatosan fejlesztünk.

HMV: – Megéri házon belül szállítani?
VL: – A kezdetek valóban arról szóltak, hogy a projekthelyszínekre eljuttassuk az építéshez szükséges alapanyagot, de ma már egyre több külső partnerrel dolgozunk. Legtöbb alkalommal fát, gabonát és követ szállítunk. Tavaly már másfél százalékos volt a piaci részesedésünk, és a cél a folyamatos növekedés.

HMV: – Sokan agresszív terjeszkedést emlegetnek a V-Híd Cargo kapcsán. Mi a véleménye erről?
VL: – Terjeszkedni ott lehet, ahol erre van lehetőség. A vasúti áruszállítás részben a multik területe volt. Mi viszont a rugalmassággal és az őszinte kommunikációval bizalmat szereztünk a piacon. Nálunk minden megrendelés személyre szabott. Azt gondolom, hogy a három év alatt sikerült egy versenyképes flottát és egy nagyon profi csapatot összehozni.

HMV: – Az ukrán határhoz közel, Tornyospálcán négy hónap alatt hoztak létre egy vasúti átrakót. Ez azt is jelenti, hogy a V-Híd Cargo Ukrajna felől gyorsabban tudja továbbvinni az árut?
VL: – Pontosan. Minden fejlesztésünk mögött az áll, hogy csökkentsük a kiszolgáltatottságunkat a piacon. Célunk, hogy egy nagy logisztikai hálót építsünk ki, ennek pedig része az átrakó is. Sokan azt gondolták, hogy mi erre nem vagyunk képesek. De megcsináltuk. A működésünkre komplex stratégiát dolgoztunk ki. A flottában lévő mozdonyok és vasúti kocsik karbantartását, javítását saját szakembereink végzik, de mobil szerelőcsapatot is létrehoztunk. A kollégák a nap bármelyik pillanatában bárhol bevethetők.

HMV: – És mennyire vágták keresztbe a számításaikat a gazdasági nehézségek?
VL: – Nem mondom, hogy nem kaptunk sokkot, amikor megérkeztek az első számlák. Az energiaárak drasztikus emelkedése miatt át kellett ütemezni a megvalósításra váró feladatokat. De sikerült kimozogni az elmúlt másfél évet úgy, hogy közben a fontos beruházásokról nem kellett lemondanunk. Nagyon remélem, hogy a nehezén túl vagyunk.

HMV: – A szakmában azt mondják, hogy szeret építeni. A V-Híd Cargo kész, működik. Milyen feladatok várnak önre?
VL: – Közel sincs kész, de elindultunk egy úton. Az, hogy nehéz piaci körülmények között sikerült létrehozni egy jól működő áruszállító céget, kiváló bizonyíték arra, hogy a vasútban van jövő. Lassan húsz éve vagyok a szakmában. Nagyon sokan segítették ez idő alatt a munkámat, rengeteget tanultam és tanulok mindennap. A mentoraimnak most sem lehetek eléggé hálás. De én inkább úgy fogalmaznék, hogy a V-Híd Cargo megérkezett és úton van, de messze még a végállomás. A kék mozdonyaink folyamatosan dolgoznak, de a terveink nagy része még megvalósításra vár.

Vanya László, V-Híd Cargo Zrt.

HMV: – Mennyire lát előre?
VL: – Hosszú távra tervezünk és több évre előre gondolkodunk. Szeretnénk a piaci részesedésünket növelni, korszerű mozdonyokat, teherkocsikat hadrendbe állítani. Továbbra is a legfontosabb cél a magyarországi igények kiszolgálása, de már a nemzetközi szereplés is napirenden van. Keressük a lehetőségét annak, hogy nemzetközi vasútvállalati engedélyt szerezzünk, hogy meghatározó szerepet tölthessünk be a régióban.

HMV: – Visszatérve a beszélgetésünk elejére. Ehhez az is kell, hogy a fontos vonalakon gond nélkül végig menjenek a szerelvények.
VL: – Ha a feltételek nem mindig megfelelőek, mi akkor is a legjobb megoldást keressük. Ez így volt tegnap és így lesz holnap is. De biztos vagyok benne, hogy a vasúti fejlesztésekre előbb-utóbb lesz pénz. Addig is a legfontosabb, hogy a meglévő pályák karbantartására legyen extra forrás. Mert ha nem így lesz, akkor a lassújelek és vágányzárak teljesen lenullázzák a magyar vasúti áruszállítást.

Fotó: Szecsődi Balázs

Ezek is érdekelhetik

Kritikus vágányzárhelyzetre kell felkészülni augusztusban

Az érintett hazai vasúti árufuvarozó szerint a vágányzárak idején több napra lebénulhat a hazai intermodális forgalom legnagyobb része.

Kovács Imre: „Szeptember elsejétől árat kell emelnünk” – Rádió Café interjú

Optimista a vasúti árufuvarozás jövőjéről, ugyanakkor komoly kihívásokkal kell szembenézni az ágazat szereplőinek az infrastruktúra fejlesztése és a szabályozások terén. – A Rádió Café vendége volt Kovács Imre a Rail Cargo Hungaria igazgatóságának elnöke.

Új elnökkel folytatja a HUNGRAIL árufuvarozási bizottsága

Sok a feladat a vasút körül, hiszen egyre messzebb látszanak a 2030-as EU-s célok. A HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület továbbra is elkötelezetten képviseli a hazai...

Még idén holdinggá alakulhat a MÁV

Az államvasút átszervezéséről a V-Híd konferenciáján beszélt Kikina Artúr vezérigazgató-helyettes. Az Építési és Közlekedési Minisztérium vasútépítésért felelős addigi helyettes államtitkárát, Kikina Artúrt január 15-i hatállyal...

A vasút tíz éve jön

Megnyílt a V-Híd első, kétnapos, nemzetközi mérnökkonferenciája Balatonalmádiban. Miért hívtuk össze ezt a kétnapos mérnökkonferenciát? – tette föl a kérdést megnyitója elején Sárváry István, a...

Az áruszállítás jövője a közút és a vasút együttműködésén alapul

Barna Zsolt úgy véli, a vasútnak megbízhatóságban, szolgáltatási minőségben, de kapacitásban is javulnia kell, különben nem tud teret hódítani a kombinált fuvarozás.

Legfrissebb híreink

Piaci konzultáció a gördülőállomány biztosítása érdekében

A 950 milliárd forintos keret 8 évig biztosíthat fedezetet a járművek teljeskörű karbantartására, nagyjavítására és balesetes javításokra.

A Német Közlekedési Minisztérium továbbra is támogatja az egyes kocsi fuvarozást

A Német Közlekedési Minisztérium 90 millió euró értékben adott támogatást a vasúti egyes kocsi fuvarozásra.

Megkezdődött a Keleti pályaudvar rekonstrukciós programja

Az utasok szóhasználatának megfelelő módon újulnak meg a MÁV-csoport személyszállítói szolgáltatásaihoz kapcsolódó márkanevek és logók.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Hirdetésspot_img
Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Piaci konzultáció a gördülőállomány biztosítása érdekében

A 950 milliárd forintos keret 8 évig biztosíthat fedezetet a járművek teljeskörű karbantartására, nagyjavítására és balesetes javításokra.

Megkezdődött a Keleti pályaudvar rekonstrukciós programja

Az utasok szóhasználatának megfelelő módon újulnak meg a MÁV-csoport személyszállítói szolgáltatásaihoz kapcsolódó márkanevek és logók.

Több mint 100 db új jegykiadó automatát telepít a MÁV-VOLÁN-csoport

A Volánbusz hálózatán 93, a HÉV-nél 11, a MÁV-START-nál pedig 6 db új automata fog üzemelni, ezzel országszerte 658-ra nő az automaták száma.

A rovat további cikkei

A NAV partner a vasúti határforgalmi teljesítmény növelésében

A világ legnagyobb vasútipari és közlekedési szakvásárán az idei évben 2940 kiállító szervezet jelent meg 59 országból.

Megkapták az üzembehelyezési és típusengedélyüket az RCH új villany-hibrid tolatómozdonyai

A járművekkel az üzemeltetési költségek csökkenthetők, és az RCH ott is tud szolgáltatást biztosítani, ahol nincs, vagy átmenetileg nem áll rendelkezésre felsővezeték.

Hol drága és olcsó a vasúti áruszállítás?

Magyarországon az európai átlaghoz képest költségesebb a vasúti áruszállítás költsége.