A győri vonal vágányzára alatt a tehervonatokat villanygépükkel együtt húzzák át az 5-ös vonalon.
Speciális rendet dolgoztak ki a MÁV szakemberei a Székesfehér–Komárom közötti vonalra, amely a hegyeshalmi fővonal teljes lezárása, október 27. és november 17. között a tehervonatok zöme számára terelőútként szolgál majd. A felsővezeték nélküli mellékvonalon minél kevesebb rendezéssel kívánják átjuttatni a szerelvényeket, ezért a Kelenföldről Székesfehérvárra, illetve Győr irányából Komáromba érkező vonatokat lehetőleg egyben, villanymozdonyukkal együtt húzzák át az 5-ös vonalon, hogy Komáromtól, illetve Székesfehérvártól az eredeti mozdonnyal mehessenek tovább.
Ehhez az 5-ös vasútvonal végpontjaira nyolc nagy teljesítményű dízelmozdonyt rendelnek. Ezek költségét a vágányzári kerülőirány költségei között magára vállalja a MÁV – derült ki a cég közleményéből.
Ez a megoldás biztosítja a kerülőútirányként kijelölt vonal maximális kapacitáskihasználását, illetve azt, hogy Székesfehérváron és Komáromban az állomási vágányok ne telítődjenek, az egyéb irányú közlekedés pedig ne lehetetlenüljön el az állomás túlterhelése miatt.
Ez lesz tehát a háromhetes vágányzár alatt a főszabály a tehervonatok közlekedésére, de a legnagyobb terhelésű szerelvényeket ketté kell majd bontani, hogy dízelvonatatással – az emelkedőket is figyelembe véve – megfelelő módon közlekedhessenek. Kisebb számban lesznek olyan tehervonatok is, amelyek nem az 5-ös vonalon, hanem Székesfehérvár–Veszprém, mások pedig Szobon és Szlovákián át mehetnek.
A MÁV pénteken a rendkívüli forgalmi rend részleteiről tájékoztatást tartott a vasútvállalatok és egyéb érintettek számára a társaság budapesti székházában. A felek konszenzusos megoldásnak fogadták el a MÁV szakemberei által felvázolt rendet, és kérték a folyamatos személyes és online kommunikáció fenntartását az ügyben.
A hegyeshalmi vasúti fővonal Biatorbágy és Szárliget közötti szakaszának felújítása szeptember közepén indult az egyik (déli) vágány lezárásával. Az alépítményhibák javítása és a talaj stabilizációja azonban átmenetileg mindkét vágány kizárását szükségessé teszi, írja a MÁV. Ahogy a személyforgalomnak, a vasúti áruszállításnak is kulcsfontosságú szakasza az 1-es fővonal, a legtöbb tehervonat itt halad át. A teljes pályazár idején a MÁV–Volán-csoport a személyforgalmat pótlóbuszokkal szolgálja ki.
Nyitóképünk archív felvétel egy tehervonatról az 5-ös vonalon (fotó: Tevan Imre).