fbpx
2024. december 11. szerda
spot_img

Rekordmélységben a Deutsche Bahn pontossága

Novemberben csak minden második távolsági vonat érkezett meg időben: ez az 52 százalékos eredmény új negatív rekord idén. A masszív restancia elsődleges okaként az országszerte zajló felújítási munkálatokat nevezte meg a német vasúttársaság.

A regionális és a távolsági járatok menetrendszerűsége év eleje óta folyamatosan esik vissza, elsősorban azonban októberről novemberre zuhant be a pontosság. A távolsági vonatok (intercityk és az ICE-k) januárban még 73 százalékban érték el céljukat legfeljebb hat perc késéssel, novemberre viszont már 52 százalékra estek vissza. A regionális járatok eredménye ezzel szemben sokkal jobb: az év első hónapjában 93 százalékos pontossággal közlekedtek, és novemberben is 85,5 százalékot könyvelhettek el.

Egy vonat akkor számít pontosnak, ha a menetrend szerinti érkezést maximum hat perccel haladja meg (az ábrán piros vonal, a 7–16 perces késések arányát szürke vonal mutatja). Novemberben a távolsági járatok 74 százaléka maradt a 16 perces határ alatt – vagyis a maradék 24 százalék annál többet késett.

- Hirdetés -

A 24 nonprofit szervezetet és százötvennél is több, a vasúti ágazatban működő vállalatot tömörítő, német Allianz pro-Schiene szövetség szerint a helyzet még annál is rosszabb, mint a január–október közötti 66 százalékos átlagérték. Úgy vélik, a Deutsche Bahn biztosan alul fogja teljesíteni a 2023-as évre tervezett hetven százalék feletti célját.

A vasúttársaság szerint a távolsági vonatok körülbelül 75 százaléka késett meg útközben legalább egy felújítási helyszín miatt. A DB-nek az idén jelentősen növelnie kellett a felújítások mennyiségét a munkálatokat illető hatalmas lemaradás okán: körülbelül kétmilliárd euró saját forrást is fel kellett használniuk a nem megfelelő állapotú infrastruktúra helyrehozására.

Éves szinten különösen a rövid távú építési munkálatok ugrottak meg: novemberben 11 százalékkal több helyszínen zajlik fejlesztés, mint a tavalyi év hasonló időszakában. A pontosság viszont kilenc százalékkal esett vissza tavaly novemberhez képest. Az Allianz pro-Schiene szerint a helyzet az utasok szemszögéből nézve rendkívül lehangoló – a vasúthálózat fejlesztésének több évtizedes elhanyagolását tekintve azonban nem is meglepő.

Ezek is érdekelhetik

A MÁV-nál már szezon van

Az utasigényekhez igazodva a MÁV-VOLÁN-csoport idén is „megnyújtja” a balatoni szezont.

Csökkenő pontosság: közös pont a svéd és a magyar vasútban

A skandináv országban tavaly késtek a vonatok a legtöbbet 2010 óta. Az adatokat torzítja egy egyszeri, kirívó eset. 

Az SBB további öt Girunót rendel a Stadlertől

Folyamatosan szállítja a Stadler a nagy sebességű vonatokat, amelyek a Gotthard-alagútban járnak majd. Az SBB további öt Giruno nagy sebességű vonatot vesz a Stadlertől az...

2023-ban tovább romlott a magyar vonatok menetrendszerűsége

Az InterCity vonatok közül tízből négy tudott csak öt percnél kevesebb késsel célba érni, minden ötödik negyedóránál is hosszabb várakozásra kényszerült. A vasúti késések a...

Több mint negyedmillió éjszakai utas a MÁV-START-nál

Budapest Béccsel versenyez a legtöbb éjszakai járattal érintett csomópont címéért. Európában néhány éve megfordult a trend, elsősorban az osztrák államvasút befektetése nyomán növekszik a hálókocsis,...

Megtorpanás a német járműbeszerzésben

Novemberben csak minden második távolsági vonat érkezett meg időben: ez az 52 százalékos eredmény új negatív rekord idén. A masszív restancia elsődleges okaként az országszerte zajló felújítási munkálatokat nevezte meg a német vasúttársaság.

Legfrissebb híreink

A MÁV 285 db IC kocsi beszerzésére készül

Hegyi Zsolt bejelentette, hogy a vasúttársaság járműállományát bővíteni és korszerűsíteni szükséges, amelyre több megoldás is van.

Katona László: a biztonságon nem lehet takarékoskodni

Az MMV számára a biztonság az első, amin nem szabad spórolni, de látni kell, hogy racionalizálni szükséges az ellenőrzési folyamatokat.

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A korszerű KISS motorvonatok környezeti előnyei az energiahatékonyság, valamint a légszennyezéstől, egyéb károsanyag-kibocsátástól mentes és zajszegény üzem.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Katona László: a biztonságon nem lehet takarékoskodni

Az MMV számára a biztonság az első, amin nem szabad spórolni, de látni kell, hogy racionalizálni szükséges az ellenőrzési folyamatokat.

A veszélyes áru szegmens növekedésére a vasútnak is fel kell készülnie

Minél nagyobb arányban vasúton és biztonságban kell történnie a veszélyes áruk szállításának.

Piaci konzultáció a gördülőállomány biztosítása érdekében

A 950 milliárd forintos keret 8 évig biztosíthat fedezetet a járművek teljeskörű karbantartására, nagyjavítására és balesetes javításokra.

A rovat további cikkei

December 15-től lép életbe az új menetrend, de kevés változás lesz

A MÁV és a GYSEV meghirdette a jövő évi belföldi közforgalmú menetrendet, mind a két szolgáltató esetében csak kisebb változások lesznek.

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A korszerű villamos motorvonatok közlekedtetése lehetővé teszi a környezetterhelés csökkentését.

Országos Haváriaközpontot hoz létre a MÁV

Új gyakorlatot fog bevezetni a MÁV a rendkívüli forgalmi helyzetek kezelésére, legkésőbb 2025. január elsejétől éles lesz a rendszer.