fbpx
2024. március 5. kedd

Új elnökkel folytatja a HUNGRAIL árufuvarozási bizottsága

Sok a feladat a vasút körül, hiszen egyre messzebb látszanak a 2030-as EU-s célok.

A HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület továbbra is elkötelezetten képviseli a hazai árufuvarozási ágazat érdekeit, és idén még koncentráltabb munkára lesz szükség, ugyanis egyre nehezebb helyzetbe kerül a vasúti áruszállítás, úgy az európai jogalkotásban, mind a hazai működési környezetben.

A HUNGRAIL január végén megtartotta az idei évi első árufuvarozási bizottságsági ülését. A testület vezetését az idei évtől Kovács Imre, a Rail Cargo Hungaria vezérigazgatója vette át. A résztvevők áttekintették az elmúlt időszak eredményeit és a bizottság előtt álló legfontosabb feladatokat.

- Hirdetés -

Az egyesület minden csatornán hangsúlyozza, hogy sajnálatos módon egyre messzebb kerülünk a 2030-as EU-s célok megvalósulásától. A HUNGRAIL tagvállalatai által elfogadott 2024-es szakmai terv alapján szükség van a vasúti árufuvarozási piac még erőteljesebb, láthatóbb megjelenítésére, előnyeinek bemutatására, kihívásainak nyomatékosítására, valamint az elért eredmények ellenére érdekeinek még hangsúlyosabb képviseletére. Ez volt fókuszában a 2024. január 31-én tartott árufuvarozási bizottsági ülésnek is.

Kovács Imre (fotó: Tevan Imre)
Kovács Imre (fotók: Tevan Imre)

Köszöntőjében Kovács Imre kiemelte:

a vasúti árufuvarozás már sok krízist megélt az elmúlt években, amelyeket együttműködve sikerült túlélnie a szektornak. Mindig vannak új feladatok, amelyek a vasúti árufuvarozás versenyképességét és jövőjét veszélyeztetik, ami miatt küzdeni kell, ezért is örültem a felkérésnek. Bízok abban, hogy a HUNGRAIL-lal még sikeresebben fogjuk tudni a vasúti árufuvarozók és a teljes vasúti szektor érdekeit képviselni.

Hódosi Lajos, a HUNGRAIL ügyvezető igazgatója azt mondta:

fontos eredményeket értünk el a tavalyi évben, úgy mint a vasútiegyeskocsi-fuvarozás költségvetési támogatásának megújítása, a hálózat-hozzáférési díj (HHD) felár részének elengedése a 2023. évre, a vontatási energia stabilabb, tervezhetőbb ára, valamint nagy mérföldkő volt, hogy a V0 tehervasúthoz elkészült a megvalósíthatósági tanulmány, ahhoz kapcsolódva egy országos vasúti árufuvarozási koncepció.

Tavaly decemberben megalakult az intermodális kerekasztal (IMK) érdekvédelmi szervezetek, köztük a HUNGRAIL részvételével. Az új ernyőszervezet hozzájárult az EU-s kombinált fuvarozási rendelet felülvizsgálatánál a magyar álláspont kialakításához. Az IMK 2024-es feladatai között említést érdemel az úthasználati díj növekményének felhasználása. A cél, hogy az intermodális fuvarozás fejlesztésére fordítsák. Büszkén emelhetjük, ki, hogy a HUNGRAIL fogja vezetni az IMK vasúti munkacsoportját, illetve Hódosi Lajos azt is bejelentette, hogy egy másik ernyőszervezet, a Logisztikai Egyeztető Fórum (LEF) elnöki pozícióját a HUNGRAIL tölti be két évig.

Az árufuvarozási bizottság meghatározta, hogy a HUNGRAIL előtt álló legfontosabb szakmai érdekvédelmi feladatok az alábbiak:

  • vágányzárak jobb szervezése
  • határforgalom gyorsítása
  • a vasút elérhetőségének javítása
  • önálló energiabeszerzés a vasútvállalatoknak
  • az intermodális fuvarozás fejlesztése
  • módváltást segítő szabályozási környezet kialakítása

Mogyorósi Szilvia, a HUNGRAIL szakpolitikai és nemzetközi ügyekért felelős vezetője az EU-s zöld árufuvarozási csomag egyes elemeiről, azok vasútra várható hatásairól, az azonosított kockázatokról beszélt.

A tehergépjárművek fizikai méretére vonatkozó, úgynevezett Weights & Dimensions irányelv komoly veszélyként azonosítható a vasút szempontjából, hiszen egyfajta fordított modális váltásként a vasútról terelne át forgalmakat a közútra.

A vasút digitalizációja a biztosítóberendezésektől, vonatbefolyásolástól, kommunikációs rendszerektől a TSI-n keresztül a digitális automatikus kapcsolókészülékig (DAC) számos témát ölel föl. Az elektronikus áruszállítási információ (eFTI) kötelezettséget és lehetőséget is jelent majd a vasútvállalatoknak.

Az árufuvarozási bizottság ülése (fotó: Tevan Imre)
Az árufuvarozási bizottság ülése

Dénesfalvy Ágnes, a HUNGRAIL szakmai vezetője először az energiával kapcsolatos aktuális témákat foglalta össze. Érintette, hogy a vasútvállalatok milyen intézkedésekkel javíthatják energiahatékonyságukat, és azt is, hogy az EKR-rendszer segítségével hogyan juthatnak ezek megvalósítása által többletbevételekhez, vagy csökkenthetik a HHD mértékét.

A Szeged–Röszke–Szabadka vonalon kialakult helyzet súlyos problémákat okoz az áruszállító vasútvállalatoknak. Nincs kellő kapacitás a tehervonatok számára. A teljesen lezárt Budapest–Kelebia fővonal kerülőjeként funkcionáló útvonalon a magyar oldalon és Szabadkán is folyó átépítés, a személyvonatok megemelt száma, hatósági és pályavasúti előírások is csökkentik a közlekedő tehervonatok számát. A HUNGRAIL részt vesz a problémák feloldását célzó erőfeszítésekben, javaslatainkkal segítjük a minisztérium és az érintett vasúti szereplők munkáját.

A 19/2011-es NFM rendelet felülvizsgálati munkájában a HUNGRAIL is részt vett. A képzési előírások módosítása, amelytől a munkaerőhelyzet javulása várható, megtörtént, elkészült a jogi kodifikáció munkája is. Szó esett arról is, hogy a HUNGRAIL a vasútiparban folyó különböző oktatási, képzési tevékenységekhez milyen támogatások bevezetését szorgalmazza.

Nyitóképünkön tehervonat Bátaszéknél (fotó: Sevcsik Gergely).

Ezek is érdekelhetik

Európa régiós vezetői több árut terelnének vasútra

Ha meg akarjuk fékezni, majd csökkenteni az áruszállítási ágazat károsanyag-kibocsátásának növekedését, sokkal nagyobb szerepet kell adni a vasútnak. A közlekedés, különösen a közúti közlekedés hátrányai...

A távoli kapcsoláson kívül milyen szerepe lehet a DAC-nak a digitalizációban?

Bizonyos digitális funkciók már megjelentek a teherszállításban, a rakománymonitoringban és -követésben, de nem dőlt még el, hogy pontosan mire fogjuk használni a digitális automatikus kapcsolót.

Felülvizsgálják az állami támogatások szabályozását az EU-ban

A CER-workshopon a vasutak megismerhették egymás gyakorlatát. Az Európai Vasúti és Pályaműködtető társaságok Közössége (CER) által szervezett műhelymegbeszélés célja volt, hogy az európai vasutak, szervezetek...

Európának több vasút kell, a vasútnak több Európa

A CER sürgeti a közös európai vasútirányítási rendszer kiépítését és az utasok hatékonyabb védelmét. Az Európai Vasuti és Pályahálózat-működtetők Közössége (CER) kedden tartotta 73. közgyűlését,...

Violeta Bulc és a Dán Államvasutak kapták a vasúti Oscar-díjat

Az Európai Vasúti Díjat a CER és az UNIFE ítélte oda az Európai Bizottság korábbi közlekedési biztosának, illetve a DSB-nek. Az Európai Vasúti Díjat már...

Egyre nagyobb távolságra éri meg vasúton szállítani

Szlovák kutatók modellezték, mikor és honnan éri meg a közép-európai nagyvárosokból vasúton árut szállítani közút helyett. Az eredmények szerint egyre távolabb kerülünk az uniós...

Legfrissebb híreink

Elindult a Magyar Vasút Podcast csatorna!

Beszélgetőpartnereink:
Dr. Mosóczi László vezérigazgató, MÁV-START Zrt. vezérigazgató, VOLÁNBUSZ Zrt.
Dr. Kormányos László műszaki és üzemeltetési vezérigazgató-helyettes, MÁV-START Zrt.
Hegyi Zsolt szolgáltatásfejlesztési és értékesítési vezérigazgató-helyettes, MÁV-START Zrt.
Kruchina Vince általános vezérigazgató-helyettes ,VOLÁNBUSZ Zrt.

Felújítják a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonalat

Több 700 millió euróból újítják meg az első spanyol nagysebességű vasútvonal komplett infrastruktúráját.

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Akik válaszolnak:
Németh Réka forgalmi és üzemviteli főigazgató, MÁV Zrt.
Dr. Katona László vezérigazgató, MMV Magyar Magánvasút Zrt.
Hegedűs Zsolt teherkocsi üzembentartás vezető, Rail Cargo Hungaria Zrt.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Lázár János: „Sínre tesszük a vasútfejlesztést!”

Lázár János építési és közlekedési miniszter vezetői állománygyűlést tartott az elért eredményekről és kitűzött célokról.

Az SBB további öt Girunót rendel a Stadlertől

Folyamatosan szállítja a Stadler a nagy sebességű vonatokat, amelyek a Gotthard-alagútban járnak majd. Az SBB további öt Giruno nagy sebességű vonatot vesz a Stadlertől az...

Vasúton és rolleren kedvezménnyel

Február 15-től elérhető a GYSEV-nél a 700 forintos Lime E-mobilitási jegy. A GYSEV és a Lime megállapodása értelmében február 15-től elérhető a GYSEV jegypénztáraiban a...

A rovat további cikkei

Felújítják a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonalat

Több 700 millió euróból újítják meg az első spanyol nagysebességű vasútvonal komplett infrastruktúráját.

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Akik válaszolnak:
Németh Réka forgalmi és üzemviteli főigazgató, MÁV Zrt.
Dr. Katona László vezérigazgató, MMV Magyar Magánvasút Zrt.
Hegedűs Zsolt teherkocsi üzembentartás vezető, Rail Cargo Hungaria Zrt.

Az Egyesült Királyság a legbiztonságosabb, Magyarország a középmezőnyben

Az elmúlt években megnőtt a vasúti balesetek és siklások száma Magyarországon. Európai összevetésben azonban még így is a középmezőnybe tartozik hazánk.
$('.slider').slick({ infinite: true, dots: true, arrows: false, autoplay: true, autoplaySpeed: 3000, fade: true, fadeSpeed: 1000 });