Október 27-től mindkét vágányt lezárják Szárliget és Biatorbágy között.
A Budapest-Győr-Hegyeshalom vonal felújítása új szakaszához érkezik. Szeptembertől az egyik vágány van zárva, október 27-től viszont november 17-ig mindkettőt lezárják, az első számú fővonalon egyáltalán nem haladhatnak át vonatok Szárliget és Biatorbágy között, de éjjel Torbágy és Budaörs között sem. A tehervonatokat ebben az időszakban az 5-ös vonalra terelik, tehát Budapest–Székesfehérvár–Komárom–Győr útvonalon haladhatnak – derül ki a MÁV közleményéből. Hogy az áruszállítás minél zavartalanabb lehessen, a MÁV olyan megoldást javasolt, amely szerint személyszállítás egyáltalán ne legyen a vonalon, az itteni személyvonatokat is busszal kell pótolni.
A nyilvánosságban – ismét – vita bontakozott ki erről a közlekedési rendről, hiszen Komárom és Székesfehérvár között az utóbbi években volt, hogy mindössze két vagy egy vonatpár szállított utasokat vagy éppen egy se. Szűk egy év óta viszont lényegében kétórás, ütemes menetrend van érvényben, és a jobb szolgáltatásnak az utasszámban is megvan az eredménye. Sokan most attól félnek, hogy a vágányzári buszos pótlás egyfajta előkészítése lehet egy újabb vonalbezárásnak. Ezt viszont a MÁV határozottan cáfolta:
A háromhetes vonatpótlás bevezetése átmeneti és rendkívüli intézkedés, ezt követően a vasútvonalon visszaáll majd az eddig megszokott szolgáltatás és ismét járnak majd személyszállító vonatok
– írták az iho kérdésére.
A vita szakmai része arról szól, hogy a terelés idején elférnek-e a tehervonatok mellett személyszállító vonatok. A vonal déli részén kisebbek az állomástávolságok, így itt nagyobb a vonal elméleti kapacitása, ezért a Magyar Közlekedési Klub (MKK) olyan menetrendet szerkesztett, ahol Kisbér és Székesfehérvár között megmaradnak a személyvonatok.
A magyarvasut.hu információi szerint a vágányzár előkészítése során valóban felmerült személyszállító vonatok közlekedtetése, akár a civilszervezet javaslatához hasonlóan, akár csak az éjszakai, hálókocsis nemzetközi vonatok erre irányításával, ám végül a szakemberek elvetették ezt az ötletet, és úgy döntöttek, hogy tisztán a tehervonatoké lesz a pálya ezen a három héten, mert a fennálló szituációban különösen fontos az áruszállítás igényeinek akceptálása. A HUNGRAIL tagvállalataitól valóban érkeztek olyan visszajelzések, amelyek üdvözölték, hogy az eddigi gyakorlattól eltérően az 1-es vonal vágányzárának tervezésénél kiemelten vették figyelembe a cargócégek érdekeit.
A döntésnél ezeket a szempontokat mérlegelték:
- Az 1-es vonal szerepe a legfontosabb a teherszállításban, az ország gazdasága számára kulcsfontosságú cégek is igénybe veszik megrendelőként
- A vágányzárat miniszteri utasításra, szokatlanul rövid határidővel léptették életbe, így a fuvarszerződéseket a vasútvállalatok már megkötötték a szóban forgó időszakra
- A dízeles vontatás miatt a hosszabb tehervonatokat meg kell majd osztani, így a normál helyzetben az 1-es vonalon járó vonatmennyiségnél nagyobbra kell számítani
- Az MKK-nak ugyan igaza van abban, hogy az 5-ös vonal déli részén nagyobb vonali kapacitás áll rendelkezésre, ám az általuk javasolt megoldáshoz nincs elegendő állomási kapacitás, mert az állomásokon korlátozott a használható vágányok száma, a csak 20 kilométer/órával járható váltók miatt pedig a kijáró tehervonatok hosszabban foglalják a pályát.
A teljes vágányzár idején magán az 1-es vonalon érvényes általános közlekedési rend az elővárosban:
- A Keleti pályaudvar és Budapest-Kelenföld között óránként vonatok közlekednek G12-es jelzéssel
- A Déli pályaudvar és Biatorbágy között S10-es jelzésű vonatok 30 percenként közlekednek
- Győr és Szárliget között az S10-es jelzésű vonatok 60 percenként közlekednek
- Az S12-es vonatok Tatabánya és Oroszlány között óránként, módosított indulási időkkel közlekednek, biztosítva a csatlakozást a pótlóbuszokhoz.
- A reggeli időszakban Győr és Hegyeshalom felől közlekedő gyorsított vonatok és személyvonatok Tatabányáig közlekednek.
- Az elővárosi vonatok pótlóbuszai Tatabánya és Biatorbágy között közlekednek
(Egyes vonatok menetrendje ehhez képest is módosul.)
Belföldi távolsági vonatok, IC-k:
A soproni IC-k és a szombathelyi Savaria IC-k, valamint a Szentgotthárd érintésével közlekedő Dráva és Mura InterCity-k, a nemzetközi EuroCity és Railjet vonatok csak Tatabányáig közlekednek, onnan eredeti alapmenetrendjük szerint fordulnak vissza Győr, illetve Hegyeshalom felé.
Nemzetközi távolsági vonatok:
- A RegioJet vonatai Prága, Bécs, illetve Győr között mennek, Győr és Budapest között a cseh cég saját buszaival szállítja az utasokat
- A Railjet, az EuroCity vonatok Tatabányáig közlekednek és onnan fordulnak vissza Győr, Hegyeshalom, Bécs, illetve Szombathely, Szentgotthárd felé
- A távolsági vonatok pótlóbuszai Budapest-Kelenföld és Tatabánya között egész nap kb. 30 percenként közlekednek
- A Kálmán Imre EuroNight Salzburg, valamint Zürich, Stuttgart felől – Bécsen és Pozsonyon keresztül – Szobnál érkezik a magyar határra, az alapmenetrend szerinti belföldi szakasza egy részén, Győr és Tatabánya között mentesítővonat közlekedik
- A Hortobágy EuroCity, a Dacia nemzetközi gyorsvonat és a Transilvania EuroCity nem közlekedik a Keleti pályaudvar és Tatabánya között. A vonatok Románia és Ukrajna felől az éjszakai fekvő- és hálóhelyes kocsikkal csak Budapest-Keletiig közlekednek, onnan indulnak vissza eredeti indulási időpontban
Pótlóbuszok:
Összesen hétfajta pótlóbuszt vetnek be. Hajnaltól késő estig az elővárosi vonatok helyett Tatabánya és Biatorbágy, éjszaka pedig Tatabánya és Budaörs között, a távolsági és nemzetközi vonatok helyett egész nap Tatabánya és Kelenföld között közlekednek mindkét irányban.
Nyitóképünk forrása a MÁV, az átépülő 1-es vonalat mutatja.