fbpx
2025. március 18. kedd

Harmadik fázisához ért a szárligeti felújítás

Ismét járnak a nemzetközi vonatok és néhány elővárosi is csúcsidőben.

A győri fővonal felújításának legösszetettebb fázisa november 17-ig tartott, ebben az időszakban egyik vágányon sem közlekedtek a vonatok. A Szárliget és Biatorbágy közötti pályarekonstrukció ütemterv szerint halad, a legtöbb forgalmi változással járó időszaknak vége van. A bal vágányt forgalomba helyezték – derül ki a MÁV közleményéből.

Szombaton elkezdődött az 1-es vonal rekonstrukciójának harmadik, befejező üteme. December 9-én be is fejeződik

– ígéri a MÁV.

November 18-án az átépített bal vágányán megindul a részleges forgalom. A jobb, azaz Győr irányú vágányon zajlik az átépítés egyvágányú vonatforgalom mellett, ezért menetirányonként és óránként csak egy-egy személyszállító vonat haladhat át az érintett szakaszon. A nemzetközi vonatok és egyes reggeli csúcsidei és délutáni, esti személyvonatok és G10-es járatok ismét teljes útvonalukon, Budapestig közlekednek, illetve onnan indulnak. Az S10-es vonatok csak a Déli pályaudvar és Biatorbágy (éjszakánként Budaörs), illetve Szárliget és Győr, az S12-es járatok pedig csak Tatabánya és Oroszlány között járnak. Az InterCity-k csak Tatabányáig közlekednek és onnan fordulnak vissza Győr, illetve Sopron, Szombathely felé. A köztes szakaszon a már megszokott IC-, S10-es, X10-es, S100-as és S101-es pótlóbuszokat lehet igénybe venni. A külföldről érkező nemzetközi vonatok késése miatt a közlekedés kiszámíthatósága csökken.

Szombaton ugyancsak visszaengedték a személyszállító vonatokat a Komárom–Székesfehérvár közötti, 5-ös vonalra, amely a munkálatok második, az 1-es fővonal teljes kizárásával járó fázisában a fő terelőútvonalat jelentették a tehervonatok számára.

A három ütemre felosztott, mintegy három hónapig tartó munkálatsorozat első üteme idején a bal vágányban síneket, betonaljakat cseréltek, elvégezték az ágyazatrostálást. Naponta átlagosan kétezer vágányméteres szakasz ágyazatrostálását és ezerötszáz vágányméter átépítését kellett elvégezi.

A két sínpár tekintetében összesen két és fél kilométer hosszan az alépítményt (vasúti töltés, bevágás) is helyreállították a második ütemben, azaz a vágány alatt ezeken a szakaszokon talajstabilizáló és vízzáró réteget alakítottak ki, teljesen újraépítették a pályát.

A teljes forgalomszünetelés ideje alatt Biatorbágyon, Herceghalmon, Bicskén és Szár megállóhelyen egyéb, az utazási komfortot javító karbantartást is végeztek. Megújultak a peronok, mintegy 150-200 méteren új, egyenletes aszfaltburkolatot terítettek. Ezenkívül az állomási épületek homlokzatát, továbbá a várótermek, a mosdók és az aluljárók falait is javították, kifestették, tisztították, javították az esőbeállókat és a padokat is.

A harmadik ütem során a jobb vágány felújítását végzi el a MÁV FKG, hasonlóan az első ütem során a másik vágányon végzett rekonstrukcióhoz.

A MÁV és a leányvállalata, a MÁV FKG részéről több mint 1100 munkavállaló, szakértő vesz részt a tervezési és kivitelezési folyamatokban, hogy december 9-i határidőre végezzenek a pályarekonstrukcióval.

Ekkor azonban még nem áll majd vissza az eredeti pályasebesség, figyelmeztet a MÁV:

A megengedett pályasebesség a felújítást követően átmenetileg legfeljebb 80 kilométer/óra lehet, mert az ágyazat tömörségét kialakító dinamikus vágánystabilizátorok erre a tartományra képesek beállítani a tömörséget.

A további szükséges tömörítést az áthaladó vonatforgalom biztosítja. Az átépített vágányokon áthaladó forgalom után – folyamatos ellenőrzések mellett –, lehetséges a pályasebesség lépcsőzetes emelése, mindaddig, amíg el nem éri a vasúti pályára jellemző maximális pályasebességét.

Ebben a „bejáratós” szakaszban a személyvonatoknál 5-6 perces, a távolsági vonatoknál 8-10 perces késés várható, majd a megengedett pályasebesség fokozatosan, legfeljebb heti 20 kilométer/órával emelhető, így előreláthatólag három hét után válik biztosítottá az eredeti 140-es sebesség – a bal vágányon várhatóan a téli menetrendváltástól, a jobb vágányon pedig az év végétől.

Márciustól a nyár elejéig több ütemben, eltérő szakaszokon – ugyancsak technológiai előírások alapján – vágányszabályozást kell végezni, ez több alkalommal a menetrend kisebb mértékű módosításával jár majd – közölte a MÁV.

Nyitóképünkön a rekonstrukció (fotó: MÁV).

Ezek is érdekelhetik

Állomásmegújítási program: új pályázati szakasz meghirdetésére kerül sor

Nagy volt az érdeklődés, viszont akadt sok hiányosság is a MÁV és az ÉKM közös állomásmegújítási programjára érkezett pályázatokban, így újabb fordulót hirdetnek.

Irány a Tisza-tó vonattal!

Ideális lehetőséget biztosít a fővárosból indulóknak a MÁV Tisza-tó sebesvonata, hogy a kirándulók kényelmesen eljussanak a tó partjára.

Egy éves a MÁV megújult tarifarendszere – rekordok 2024-ben

A tarifareform hatására jelentősen nőtt a közösségi közlekedés népszerűsége, ezáltal az utasforgalom is - 1 milliárd utazás volt 2024-ben.

Sárgulnak a MÁV tram-train járművei

A vasútvillamosok elejét élénksárga matricázással teszik feltűnőbbé, hogy jobban kitűnjenek a közúti forgalomból, és csökkentsék a balesetek számát.

Új, akkumulátoros villamos motorvonatokkal erősít a Cseh Vasút

Az ABB és a Skoda Group partneri együttműködése részeként az ABB innovatív vontatási akkumulátorokat szállít a cseh vasúttársaságnak.

Szolgálatba állt a MÁV harmadik bérelt Vectron mozdonya is

Az új járművekkel a Budapest-Miskolc vonali IC-k, a Miskolc környéki IC-k és személyvonatok, valamint a Budapest-Békéscsaba között közlekedő IC vonatok élén találkozhatnak az utasok.

Legfrissebb híreink

Az állomásfelújítási program országos szintjén lesz csak új pályázati kiírás

Csak legfelső, országos szintjén lesz új kiírás, a térségi és helyi szintű fejlesztések esetében a pályázati lehetőség továbbra is él.

Állomásmegújítási program: új pályázati szakasz meghirdetésére kerül sor

Nagy volt az érdeklődés, viszont akadt sok hiányosság is a MÁV és az ÉKM közös állomásmegújítási programjára érkezett pályázatokban, így újabb fordulót hirdetnek.

Irány a Tisza-tó vonattal!

Ideális lehetőséget biztosít a fővárosból indulóknak a MÁV Tisza-tó sebesvonata, hogy a kirándulók kényelmesen eljussanak a tó partjára.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Állomásmegújítási program: új pályázati szakasz meghirdetésére kerül sor

Nagy volt az érdeklődés, viszont akadt sok hiányosság is a MÁV és az ÉKM közös állomásmegújítási programjára érkezett pályázatokban, így újabb fordulót hirdetnek.

MV Körkérdés: eredmények, várakozások a vasúti árufuvarozásban

Körkérdés a vasúti árufuvarozási helyzetről. Véleményt mond Kovács Imre, Boda János, Guba László és Katona László.

Nagy Bálint: a szaktárca célja, hogy a vasút részaránya növekedjen

Az államtitkár szövetséget ajánlott a vasúti árufuvarozásban részt vevő szereplők számára.

A rovat további cikkei

Állomásmegújítási program: új pályázati szakasz meghirdetésére kerül sor

Nagy volt az érdeklődés, viszont akadt sok hiányosság is a MÁV és az ÉKM közös állomásmegújítási programjára érkezett pályázatokban, így újabb fordulót hirdetnek.

Irány a Tisza-tó vonattal!

Ideális lehetőséget biztosít a fővárosból indulóknak a MÁV Tisza-tó sebesvonata, hogy a kirándulók kényelmesen eljussanak a tó partjára.

Déli Körvasút: megkezdődik a Szerémi út feletti új híd szerelése

Végső fázisába ért a Szerémi út feletti vasúti híd jobb oldali felszerkezetének szerelése, már az összes hídelem a szerelőtéren van.