Az átjárhatósági műszaki előírások (ÁME-k, TSI-k) 2024-es frissítése nem csak egyszerűsíti a személykocsik engedélyezését, de forradalmasíthatja azok piacát is – mit jelent ez a hazai járműiparnak? Erről a HUNGRAIL Vasúti Járműipari Szimpóziumán hallhat!
RIC – a nemzetközi célú személykocsik csereszabványának három betűje annak ellenére parancsol még mindig tekintélyt az európai vasúti piacon, hogy a szabvány új engedélyezéseknél már nem használatos, hiszen a jármű TSI-k felváltották őket. Az EU nyílt vasúti versenypiacával nem volt kompatibilis, hogy vasúttársaságok közötti megállapodás születik nem csupán a kocsik kialakításáról, hanem azok közlekedésének kereskedelmi feltételeiről, hiszen ez azt implikálta, hogy Európa vasúttársaságai nem versenyeznek, hanem a határokon a kocsikat egymásnak átadva együttműködnek egymással.
Azonban mivel az uniós járműengedélyezési keretrendszer visszafele kompatibilis, minden jármű élettartama végéig megőrzi az eredeti engedélyét – így nem csoda, hogy a használt vasúti személykocsi-piac kiemelt kategóriájának számítanak a történetileg egész Európában futásengedéllyel bíró RIC-kocsik. Annál is inkább, mivel az eddigi EU-s engedélyezési keretrendszer kétszintű: a jármű alrendszerre vonatkozó TSI-k mellett az engedélyezési területen belüli országok nemzeti szabályait is ki kell elégíteni, amely nemzetközi kocsik esetén hosszú, a kívánt bevetési terület minden országát és hatóságát végiglátogató engedélyezési folyamatot vetített előre, egyben értelmezhetetlenül magas akadályokat gördített egy minden EU-s országra leengedélyezett jármű elé.
Márpedig univerzális engedéllyel bíró személyszállító járművekre igen nagy a piac igénye, nem csupán a nemzetközi személyszállítás dinamikus felfutása miatt, hanem azért, mert az univerzális járművek rugalmasan vethetőek be (erről szólt cikksorozatunk első része) és ez a kockázatok csökkenésével a járművek finanszírozását is egyszerűbbé teszi (erről cikksorozatunk második részében írtunk).
Ebben is újdonságot hoz az Európai Bizottság még tavaly év végén elfogadott és 2024 szeptemberében hatályba is lépő TSI módosítási csomagja, amely a vasúti piac igényeire reagálva visszahozza a teljes európai engedélyezés lehetőségét, egyenlőre ugyan csak a 250 km/h-nál alacsonyabb sebességre engedélyezett, vezetőállásal vagy önálló hajtással nem rendelkező klasszikus személykocsiknak (vagy az azokból képzett zárt szerelvényeknek), de kinyitva a lehetőségét annak, hogy a későbbi TSI-módosítások során a specifikációt kiegészítsék akár univerzális európai nagysebességű motorvonatokra is.
Az LOC/PAS TSI 7.1.1.5 pontja szerint az ilyen univerzális kocsiknak a TSI alapelőírásain túl meg kell felelniük a TSI univerzális kocsikra vonatkozó előírásainak is – ezek közül bizonyos előírások ugyan továbbra is országspecifikusak (így nem teljesítésük a kocsit kizárja az adott ország vasútjáról az amúgy univerzális engedélyen belül), azonban teljesülésüket már nem a nemzeti hatóság és a DeBo-k, hanem az ERA és a NoBo-k fogják ellenőrizni, így a külön-külön nemzeti engedélyezésre nem lesz szükség, egyetlen ERA-eljárásban elérhető lesz az univerzális engedély. Az országspecifikus részletszabályok tüzetes felülvizsgálatára és szűkítésére pedig a Bizottság 2027 végéig adott magának határidőt. Külön problémát jelent a foglaltságellenőrzési rendszerekkel (sínáramkörökkel, tengelyszámlálókkal) való kompatibilitás biztosítása, mivel itt az EU-s országok már a RIC-előírások korszaka óta kezdtek el egészen különböző műszaki kialakításokat használni: ezzel ezidáig azt tették szükségessé, hogy az újonnan engedélyezett kocsi próbafutáson bizonyítsa, hogy a biztosítóberendezést elektromágneses emissziójával a szó szoros és átvitt értelmében sem ejti zavarba. Itt a CCS TSI 13. cikke hoz új rendszert: a tagállamoknak 2024 december 31-ig az empirikus mérés helyett objektív paraméterekkel (frekvenciatartományok, eltűrt zajértékek) kell jellemezniük az általuk használt foglaltságérzékelési rendszereket és 2025. december 31-ig hatályon kívül helyezniük a próbafutásra vonatkozó nemzeti szabályaikat annak érdekében hogy egy NoBo által tanúsítható laboratóriumi mérésen letudható legyen az összes olyan foglaltságérzékelési rendszerrel való kompatibilitás ahol a jármű előfordulhat, amely bekerül a jármű adatlapjára, hogy azt a közlekedtető vasúttársaság az OPE TSI által már most is előírt útvonalkompatibilitási ellenőrzésen (a megengedett vonathosszhoz és tengelyterheléshez hasonlóan) ellenőrizni tudja.
Az idén ősszel hatályba lépő TSI-változtatási csomag az Európai Unió hivatalos lapjának különszámában is elérhető, ezen a weboldalon.
Arról pedig, hogy az új előírások milyen kihívásokat és milyen lehetőségeket jelentenek a hazai járműgyártásban, a HUNGRAIL 2024. május 28-i I. Vasúti Járműipari Szimpóziumán és Kiállításán hallhat, ahol külön szekció tárgyalja az innováció kérdését, panelbeszélgetésen megszólaltatva a hazai járműgyártás kiemelt szereplőit. Részletes program és regisztrációs lehetőség elérhető a Magyar Vasút honlapján: https://magyarvasut.hu/vasuti-jarmugyartas-szimpozium/