fbpx
2025. május 16. péntek

Segíteni kell a kombinált fuvarozás vasúti ágát!

A HUNGRAIL elküldte javaslatait a szaktárcához az intermodális árufuvarozás EU-s irányelv módosításához.

Az intermodális szállítás, ezen belül a kombinált fuvarozás részarányának növelésében nyilvánvalóan a vasútnak van kulcsszerepe. Az egész kérdés azért merül föl az Európai Unió zöld csomagja részeként, a tanácsi irányelv azért kívánja hatékonyabban támogatni a kombinált fuvarozást, mert a közlekedésben a közúti szállítás környezetterhelése a többszöröse a vasúténak, a belvízi vagy tengeri szállításénak.

A HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület szerint a fentiek miatt is

az egyes fuvarfeladatok teljesítése során a vasúti szakasznak a lehető leghosszabbnak kell lennie, a közúti lábnak kiegészítő, rövid rá-, illetve elhordó funkciót szabad ellátnia

- Hirdetés -

– ezt tartalmazza az az állásfoglalás, amelyet az egyesület juttatott el az Építési és Közlekedési Minisztériumhoz.

Az európai, különösen a magyar tapasztalatok szerint a gyakorlatban a kombinált fuvarozás elterjedésének gátjait jelenleg elsősorban a vasúti oldalon kell keresni. A vasúti láb megbízhatóságát, gyorsaságát, kapacitását, szervezettségét, hatékonyságát növelni, az árát csökkenteni szükséges.

A HUNGRAIL a saját nevében és a nemrég megalakult Intermodális kerekasztal egyik alapítójaként is azt szorgalmazza, hogy a megújuló irányelvben az eddig napvilágot látott elképzelésekkel szemben a kombinált fuvarozás vasúti lábánál is jelenjenek meg a további elterjedését támogató ösztönzők.

Konkrét javaslatok:

  • A kombinált fuvarozást segíteni hivatott szabályozási, támogatási formák a vasúti oldal vállalkozásait is illessék meg, ideértve nemcsak az infrastruktúra fejlesztését, hanem annak üzemeltetését és fokozottabb karbantartását is. Az irányelv valamennyi szereplő (közúti és vízi teherfuvarozók, árufuvarozó vasúti társaságok, szállítmányozók, operátorok, pályahálózat- működtetők, terminálok) számára, egységes elvek szerint biztosítson adókedvezményt és egyéb támogatási formát, ne csupán a közúti szakaszra vonatkozó támogatási formák jelenjenek meg.
  • A kombinált fuvarozás támogatórendszere minél nemzetközibb legyen, ez szükséges a hatékonyságához, hiszen a fuvarfeladatok zöme több országot érint!
  • Hasznos lenne egy közös európai platform létrehozása a tapasztalatok, legjobb gyakorlatok kölcsönös megismerésére.
  • A vállalkozások számára álljanak rendelkezésre kombinált fuvarozáshoz szükséges számítási platformok!
  • A kombinált fuvarozáshoz szükséges adminisztráció minél egyszerűbb legyen, a jelenlegihez képest semmiképp ne jelentsen többletterhet, többletköltséget!
  • Jelenjen meg az infrastruktúra fejlesztése és folyamatos, hosszú távú, kiszámítható karbantartása, felújítása a támogatandó célok között (pályasebesség növelése, alkalmasság 740 méteres vonatokra, lassújelek fölszámolása, vágányzárak nemzetközi összehangolása)!
  • Legyen támogatás a terminálok, kikötők fejlesztésére, az oda vezető vasúti, közúti szakaszok javítására.
  • Megfontolandó egy adatbázis létrehozása a terminálok és a nyitott kombinált vonatok (hajók) paramétereiről, menetrendjéről.
  • A kombinált fuvarozáshoz szükséges eszközök (konténerek, félpótkocsik, daruk, rakodók, rakodókeretek) beszerzésének támogatása is szükséges.
  • A kedvezményes infrastruktúra-használati díjak ne csak az útdíjaknál legyenek, hanem a vasúti pálya használatánál is!
  • A közúti rá- és elhordás időszakos vezetési tilalmainak feloldása csak annyiban valósuljon meg, amennyiben tényleg a kombinált fuvarozást segíti!
  • Az üres konténerek szállításának támogatását bővíteni szükséges olyan esetekre, amikor azokat a kirakodási pontról a következő berakodási pontra fuvarozzák depó érintése nélkül.
  • A kombinált fuvarozás árának 2030-ig elérendő csökkentésére nem tűnik jó megoldásnak az egységes, 10 százalékos cél, hiszen az egyes országokban jelenleg nem egyforma a kombinált fuvarozás árhátránya, így differenciálni szükséges.
  • A tagállamoktól várt, az intermodális szállítás ösztönzésére vonatkozó nemzeti keretterv kidolgozásába vonják be a szektor szereplőit is!

Nyitóképünk a BILK-en készült (fotó: RCH).

Ezek is érdekelhetik

Megújult Berkenye vasútállomása

A MÁV-csoport célja, hogy nem csak a nagypályaudvarok, de vidéki vasútállomások is megújuljanak országszerte.

Helyére került a Déli Körvasút Szerémi út felett átmenő hídeleme

Helyére került a Szerémi út és az 1-es villamosvonal felett épülő új vasúti híd 250 tonnás acélszerkezete.

Elszállt költségek és romló jövedelmezőség a vasúti árufuvarozóknál

A vasúti árufuvarozók fajlagos költségei 10,3%-kal nőttek, miközben a fajlagos bevételek csak 2,2%-kal tudtak emelkedni.

Az állomásfelújítási program országos szintjén lesz csak új pályázati kiírás

Csak legfelső, országos szintjén lesz új kiírás, a térségi és helyi szintű fejlesztések esetében a pályázati lehetőség továbbra is él.

Állomásmegújítási program: új pályázati szakasz meghirdetésére kerül sor

Nagy volt az érdeklődés, viszont akadt sok hiányosság is a MÁV és az ÉKM közös állomásmegújítási programjára érkezett pályázatokban, így újabb fordulót hirdetnek.

Nagy Bálint: a szaktárca célja, hogy a vasút részaránya növekedjen

Az államtitkár szövetséget ajánlott a vasúti árufuvarozásban részt vevő szereplők számára.

Legfrissebb híreink

RCH: vasúttörténeti tesztfutás villany-hibrid mozdonnyal

Sikerrel zárult a Rail Cargo Hungaria villany-hibrid technológiával működő vonali mozdonyának tesztfutása.

A MÁV megindította a „hosszú nyarat”

A MÁV az idei évben is elő-, fő- és utószezoni többletkapacitásokkal biztosít jobb eljutási lehetőséget a Balaton környékére utazóknak.

Az Európai Parlament nagyobb pénzügyi támogatást szán hosszú távon a közlekedésnek

Az Európai Parlament előzetes álláspontot fogadott el az EU következő, 2027-et követő időszakra vonatkozó hosszú távú költségvetéséről.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Hirdetésspot_img
Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Új vasúti ipari vágánnyal és rakodóterülettel bővül az iváncsai ipari terület

A beruházás tervezetten 2026 nyarára elkészül. Elsődleges cél az áruszállítás gyorsabb és költséghatékonyabb lebonyolítása.

Leállt a vonatközlekedés az Ibériai-félszigeten

A Renfe, a Ouigo, a helyi vasutak egyaránt a szolgáltatás szüneteltetését jelentették be – általános áramszünet okozza a fennakadást.

Keleten kell, nyugatról jön

Európában kiterjedt piaca van a használt vasúti járműveknek, a sikeres üzlethez azonban itt is szerencse, vagy komoly erőfeszítések kellenek. 

A rovat további cikkei

A MÁV megindította a „hosszú nyarat”

A MÁV az idei évben is elő-, fő- és utószezoni többletkapacitásokkal biztosít jobb eljutási lehetőséget a Balaton környékére utazóknak.

Az Európai Parlament nagyobb pénzügyi támogatást szán hosszú távon a közlekedésnek

Az Európai Parlament előzetes álláspontot fogadott el az EU következő, 2027-et követő időszakra vonatkozó hosszú távú költségvetéséről.

Deutsche Bahn eladta a DB Schenkert

A Deutsche Bahn értékesítette a logisztikai leányvállalatát, a DB Schenkert a DSV dán közlekedési és logisztikai társaságnak.