fbpx
2024. április 16. kedd

Segíteni kell a kombinált fuvarozás vasúti ágát!

A HUNGRAIL elküldte javaslatait a szaktárcához az intermodális árufuvarozás EU-s irányelv módosításához.

Az intermodális szállítás, ezen belül a kombinált fuvarozás részarányának növelésében nyilvánvalóan a vasútnak van kulcsszerepe. Az egész kérdés azért merül föl az Európai Unió zöld csomagja részeként, a tanácsi irányelv azért kívánja hatékonyabban támogatni a kombinált fuvarozást, mert a közlekedésben a közúti szállítás környezetterhelése a többszöröse a vasúténak, a belvízi vagy tengeri szállításénak.

A HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület szerint a fentiek miatt is

az egyes fuvarfeladatok teljesítése során a vasúti szakasznak a lehető leghosszabbnak kell lennie, a közúti lábnak kiegészítő, rövid rá-, illetve elhordó funkciót szabad ellátnia

- Hirdetés -

– ezt tartalmazza az az állásfoglalás, amelyet az egyesület juttatott el az Építési és Közlekedési Minisztériumhoz.

Az európai, különösen a magyar tapasztalatok szerint a gyakorlatban a kombinált fuvarozás elterjedésének gátjait jelenleg elsősorban a vasúti oldalon kell keresni. A vasúti láb megbízhatóságát, gyorsaságát, kapacitását, szervezettségét, hatékonyságát növelni, az árát csökkenteni szükséges.

A HUNGRAIL a saját nevében és a nemrég megalakult Intermodális kerekasztal egyik alapítójaként is azt szorgalmazza, hogy a megújuló irányelvben az eddig napvilágot látott elképzelésekkel szemben a kombinált fuvarozás vasúti lábánál is jelenjenek meg a további elterjedését támogató ösztönzők.

Konkrét javaslatok:

  • A kombinált fuvarozást segíteni hivatott szabályozási, támogatási formák a vasúti oldal vállalkozásait is illessék meg, ideértve nemcsak az infrastruktúra fejlesztését, hanem annak üzemeltetését és fokozottabb karbantartását is. Az irányelv valamennyi szereplő (közúti és vízi teherfuvarozók, árufuvarozó vasúti társaságok, szállítmányozók, operátorok, pályahálózat- működtetők, terminálok) számára, egységes elvek szerint biztosítson adókedvezményt és egyéb támogatási formát, ne csupán a közúti szakaszra vonatkozó támogatási formák jelenjenek meg.
  • A kombinált fuvarozás támogatórendszere minél nemzetközibb legyen, ez szükséges a hatékonyságához, hiszen a fuvarfeladatok zöme több országot érint!
  • Hasznos lenne egy közös európai platform létrehozása a tapasztalatok, legjobb gyakorlatok kölcsönös megismerésére.
  • A vállalkozások számára álljanak rendelkezésre kombinált fuvarozáshoz szükséges számítási platformok!
  • A kombinált fuvarozáshoz szükséges adminisztráció minél egyszerűbb legyen, a jelenlegihez képest semmiképp ne jelentsen többletterhet, többletköltséget!
  • Jelenjen meg az infrastruktúra fejlesztése és folyamatos, hosszú távú, kiszámítható karbantartása, felújítása a támogatandó célok között (pályasebesség növelése, alkalmasság 740 méteres vonatokra, lassújelek fölszámolása, vágányzárak nemzetközi összehangolása)!
  • Legyen támogatás a terminálok, kikötők fejlesztésére, az oda vezető vasúti, közúti szakaszok javítására.
  • Megfontolandó egy adatbázis létrehozása a terminálok és a nyitott kombinált vonatok (hajók) paramétereiről, menetrendjéről.
  • A kombinált fuvarozáshoz szükséges eszközök (konténerek, félpótkocsik, daruk, rakodók, rakodókeretek) beszerzésének támogatása is szükséges.
  • A kedvezményes infrastruktúra-használati díjak ne csak az útdíjaknál legyenek, hanem a vasúti pálya használatánál is!
  • A közúti rá- és elhordás időszakos vezetési tilalmainak feloldása csak annyiban valósuljon meg, amennyiben tényleg a kombinált fuvarozást segíti!
  • Az üres konténerek szállításának támogatását bővíteni szükséges olyan esetekre, amikor azokat a kirakodási pontról a következő berakodási pontra fuvarozzák depó érintése nélkül.
  • A kombinált fuvarozás árának 2030-ig elérendő csökkentésére nem tűnik jó megoldásnak az egységes, 10 százalékos cél, hiszen az egyes országokban jelenleg nem egyforma a kombinált fuvarozás árhátránya, így differenciálni szükséges.
  • A tagállamoktól várt, az intermodális szállítás ösztönzésére vonatkozó nemzeti keretterv kidolgozásába vonják be a szektor szereplőit is!

Nyitóképünk a BILK-en készült (fotó: RCH).

Ezek is érdekelhetik

Felülvizsgálják az állami támogatások szabályozását az EU-ban

A CER-workshopon a vasutak megismerhették egymás gyakorlatát. Az Európai Vasúti és Pályaműködtető társaságok Közössége (CER) által szervezett műhelymegbeszélés célja volt, hogy az európai vasutak, szervezetek...

Új elnökkel folytatja a HUNGRAIL árufuvarozási bizottsága

Sok a feladat a vasút körül, hiszen egyre messzebb látszanak a 2030-as EU-s célok. A HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület továbbra is elkötelezetten képviseli a hazai...

Újra Kovács Imre a Rail Cargo Hungaria vezérigazgatója

Raisz Csaba az RCH új pénzügyi vezérigazgató-helyettese. Dr. Kovács Imre, a Rail Cargo Hungaria (RCH) igazgatóságának elnöke a Rail Cargo Group (RCG) igazgatóságában betöltött ötéves...

Bővül a HUNGRAIL aktivitása a CER-ben

A Magyar Vasúti Egyesület egy pénzügyi munkabizottság tagja lett. A HUNGRAIL csatlakozott az Európai Vasúti és Pályahálózat-működtetők Közössége (CER) a vasúti infrastruktúra finanszírozása biztonságának megteremtését...

A BKK bérlet olcsóbb lesz márciustól

Jól járnak a közösségi közlekedés használói a központi régióban. A tavasz kezdetétől a tömegközlekedést használó budapestieknek minden hónapban el kell dönteniük, hogy BKK-bérletet vásárolnak 8950...

Megállapodtak a Budapest-bérletről

Márciustól a havi Pest vármegyei, illetve országbérlet érvényes a BKK járataira, a bevételeket teljesítményarányosan osztják el a cégek. Lázár János és Karácsony Gergely közös közleményt...

Legfrissebb híreink

Új európai vasúti közlekedési folyosók jönnek létre

A kilenc kijelölt folyosóból öt Magyarország területét is érinti.

Közel hatmilliárd forintos fejlesztési programmal növeli gyártási kapacitásait az Alstom

A fejlesztési program eredményeként 40 százalékkal tervezi növelni gyártási kapacitásait a mátranováki forgóvázkeret-gyártó telephelyén.

A hazai vasúti piac számára is tanulságos konstrukcióban indult el az European Sleeper új éjszakai járata

Az új éjszakai járat Prága és Brüsszel között március 25-én indult.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Lázár János: „Sínre tesszük a vasútfejlesztést!”

Lázár János építési és közlekedési miniszter vezetői állománygyűlést tartott az elért eredményekről és kitűzött célokról.

Az SBB további öt Girunót rendel a Stadlertől

Folyamatosan szállítja a Stadler a nagy sebességű vonatokat, amelyek a Gotthard-alagútban járnak majd. Az SBB további öt Giruno nagy sebességű vonatot vesz a Stadlertől az...

Vasúton és rolleren kedvezménnyel

Február 15-től elérhető a GYSEV-nél a 700 forintos Lime E-mobilitási jegy. A GYSEV és a Lime megállapodása értelmében február 15-től elérhető a GYSEV jegypénztáraiban a...

A rovat további cikkei

Közel hatmilliárd forintos fejlesztési programmal növeli gyártási kapacitásait az Alstom

A fejlesztési program eredményeként 40 százalékkal tervezi növelni gyártási kapacitásait a mátranováki forgóvázkeret-gyártó telephelyén.

A hazai vasúti piac számára is tanulságos konstrukcióban indult el az European Sleeper új éjszakai járata

Az új éjszakai járat Prága és Brüsszel között március 25-én indult.

Rendszerszintű megoldásokat kell találni az infrastruktúra fejlesztések során

Egy-egy rosszul előkészített fejlesztés miatt forgalomszervezési lehetőségeket veszítenek el az árufuvarozó társaságok.