fbpx
2025. január 13. hétfő

Segíteni kell a kombinált fuvarozás vasúti ágát!

A HUNGRAIL elküldte javaslatait a szaktárcához az intermodális árufuvarozás EU-s irányelv módosításához.

Az intermodális szállítás, ezen belül a kombinált fuvarozás részarányának növelésében nyilvánvalóan a vasútnak van kulcsszerepe. Az egész kérdés azért merül föl az Európai Unió zöld csomagja részeként, a tanácsi irányelv azért kívánja hatékonyabban támogatni a kombinált fuvarozást, mert a közlekedésben a közúti szállítás környezetterhelése a többszöröse a vasúténak, a belvízi vagy tengeri szállításénak.

A HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület szerint a fentiek miatt is

az egyes fuvarfeladatok teljesítése során a vasúti szakasznak a lehető leghosszabbnak kell lennie, a közúti lábnak kiegészítő, rövid rá-, illetve elhordó funkciót szabad ellátnia

- Hirdetés -

– ezt tartalmazza az az állásfoglalás, amelyet az egyesület juttatott el az Építési és Közlekedési Minisztériumhoz.

Az európai, különösen a magyar tapasztalatok szerint a gyakorlatban a kombinált fuvarozás elterjedésének gátjait jelenleg elsősorban a vasúti oldalon kell keresni. A vasúti láb megbízhatóságát, gyorsaságát, kapacitását, szervezettségét, hatékonyságát növelni, az árát csökkenteni szükséges.

A HUNGRAIL a saját nevében és a nemrég megalakult Intermodális kerekasztal egyik alapítójaként is azt szorgalmazza, hogy a megújuló irányelvben az eddig napvilágot látott elképzelésekkel szemben a kombinált fuvarozás vasúti lábánál is jelenjenek meg a további elterjedését támogató ösztönzők.

Konkrét javaslatok:

  • A kombinált fuvarozást segíteni hivatott szabályozási, támogatási formák a vasúti oldal vállalkozásait is illessék meg, ideértve nemcsak az infrastruktúra fejlesztését, hanem annak üzemeltetését és fokozottabb karbantartását is. Az irányelv valamennyi szereplő (közúti és vízi teherfuvarozók, árufuvarozó vasúti társaságok, szállítmányozók, operátorok, pályahálózat- működtetők, terminálok) számára, egységes elvek szerint biztosítson adókedvezményt és egyéb támogatási formát, ne csupán a közúti szakaszra vonatkozó támogatási formák jelenjenek meg.
  • A kombinált fuvarozás támogatórendszere minél nemzetközibb legyen, ez szükséges a hatékonyságához, hiszen a fuvarfeladatok zöme több országot érint!
  • Hasznos lenne egy közös európai platform létrehozása a tapasztalatok, legjobb gyakorlatok kölcsönös megismerésére.
  • A vállalkozások számára álljanak rendelkezésre kombinált fuvarozáshoz szükséges számítási platformok!
  • A kombinált fuvarozáshoz szükséges adminisztráció minél egyszerűbb legyen, a jelenlegihez képest semmiképp ne jelentsen többletterhet, többletköltséget!
  • Jelenjen meg az infrastruktúra fejlesztése és folyamatos, hosszú távú, kiszámítható karbantartása, felújítása a támogatandó célok között (pályasebesség növelése, alkalmasság 740 méteres vonatokra, lassújelek fölszámolása, vágányzárak nemzetközi összehangolása)!
  • Legyen támogatás a terminálok, kikötők fejlesztésére, az oda vezető vasúti, közúti szakaszok javítására.
  • Megfontolandó egy adatbázis létrehozása a terminálok és a nyitott kombinált vonatok (hajók) paramétereiről, menetrendjéről.
  • A kombinált fuvarozáshoz szükséges eszközök (konténerek, félpótkocsik, daruk, rakodók, rakodókeretek) beszerzésének támogatása is szükséges.
  • A kedvezményes infrastruktúra-használati díjak ne csak az útdíjaknál legyenek, hanem a vasúti pálya használatánál is!
  • A közúti rá- és elhordás időszakos vezetési tilalmainak feloldása csak annyiban valósuljon meg, amennyiben tényleg a kombinált fuvarozást segíti!
  • Az üres konténerek szállításának támogatását bővíteni szükséges olyan esetekre, amikor azokat a kirakodási pontról a következő berakodási pontra fuvarozzák depó érintése nélkül.
  • A kombinált fuvarozás árának 2030-ig elérendő csökkentésére nem tűnik jó megoldásnak az egységes, 10 százalékos cél, hiszen az egyes országokban jelenleg nem egyforma a kombinált fuvarozás árhátránya, így differenciálni szükséges.
  • A tagállamoktól várt, az intermodális szállítás ösztönzésére vonatkozó nemzeti keretterv kidolgozásába vonják be a szektor szereplőit is!

Nyitóképünk a BILK-en készült (fotó: RCH).

Ezek is érdekelhetik

Iparvágányokról első kézből

A vasúti szektor résztvevőitől sokkal nagyobb együttműködésre lesz szükség, amelyhez a HUNGRAIL és társszervezetei kiváló kereteket tudnak biztosítani.

Dr. Bakai Kristóf Péter: a logisztikai racionalitások kiszolgálására készek vagyunk

Dr. Bakai Kristóf Péterrel beszélgettünk a vasúti szektort érintő határforgalmi kihívásokról, fejlesztésekről, aktualitásokról.

Országos állomásmegújítási program indul

Az Építési és Közlekedési Minisztérium és a MÁV közös állomásmegújítási programot indított, melyre a pályázati kiírások már elérhetők.

600 milliárd forintból fejlődhet az alföldi térség vasútja

Magyarország kormánya az elmúlt száz esztendő legnagyobb alföldi vasútépítési fejlesztésére készül a következő években.

A NAV partner a vasúti határforgalmi teljesítmény növelésében

A világ legnagyobb vasútipari és közlekedési szakvásárán az idei évben 2940 kiállító szervezet jelent meg 59 országból.

Lázár János: 10 vasúti pályaudvart építünk újjá

A világ legnagyobb vasútipari és közlekedési szakvásárán az idei évben 2940 kiállító szervezet jelent meg 59 országból.

Legfrissebb híreink

Tízpontos vállalást tett Lázár János a közösségi közlekedés fejlesztéséért

Olyan vasútfejlesztési, közlekedésfejlesztési elemeket tartalmaznak, amelyek egy jó részének már az idei évben örülhetnek az utasok.

Orientálható-e a pályaválasztás?

Tibenszky Moni Lisával, a Felelős Szülők Iskolájának alapító-ügyvezetőjével beszélgettünk a pályaválasztás kérdésköréről, a vasúti szektor vonzerejéről.

Már ingyenes a kutya- és a kerékpárszállítás a MÁV-csoport járatain Budapesten

Ingyenessé vált a kerékpár- és kutyaszállítás Budapesten belül a MÁV azon járatain, amelyeken ez eddig csak külön díjfizetés ellenében volt lehetséges.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Tízpontos vállalást tett Lázár János a közösségi közlekedés fejlesztéséért

Olyan vasútfejlesztési, közlekedésfejlesztési elemeket tartalmaznak, amelyek egy jó részének már az idei évben örülhetnek az utasok.

Orientálható-e a pályaválasztás?

Tibenszky Moni Lisával, a Felelős Szülők Iskolájának alapító-ügyvezetőjével beszélgettünk a pályaválasztás kérdésköréről, a vasúti szektor vonzerejéről.

Megújul a MÁV-csoport vezetése

A MÁV-csoport bejelentette, hogy 2025. január 1-jétől hogyan fog változni a vállalatcsoport vezetése.

A rovat további cikkei

Orientálható-e a pályaválasztás?

Tibenszky Moni Lisával, a Felelős Szülők Iskolájának alapító-ügyvezetőjével beszélgettünk a pályaválasztás kérdésköréről, a vasúti szektor vonzerejéről.

Már ingyenes a kutya- és a kerékpárszállítás a MÁV-csoport járatain Budapesten

Ingyenessé vált a kerékpár- és kutyaszállítás Budapesten belül a MÁV azon járatain, amelyeken ez eddig csak külön díjfizetés ellenében volt lehetséges.

Iparvágányokról első kézből

A vasúti szektor résztvevőitől sokkal nagyobb együttműködésre lesz szükség, amelyhez a HUNGRAIL és társszervezetei kiváló kereteket tudnak biztosítani.