fbpx
2024. szeptember 15. vasárnap
spot_img

Még mindig elmarad a Covid előtti szinttől az európai vasúti személyszállítás

Nem hoztak áttörést az országbérletek, a fenntarthatósági szólamok: az országok többségében kevesebben vonatoztak, mint 2019-ben. Nem látszik reálisnak, hogy Európa tömegeket ültetne autóból vonatra.

Tavaly csupán kilenc európai országban volt nagyobb a vasúti személyszállítás teljesítménye, mint a koronavírus-járványt megelőző utolsó, 2019-es évben. 19 országban azonban elmaradt az utaskilométerben kifejezett teljesítmény a korábbi évektől.

A 2019-es szinthez képest két százalékkal alacsonyabb volt még mindig a vasúti személyszállítás teljesítménye 2022-ben.

Ezt azon uniós tagországok adatai alapján lehetett megvizsgálni, ahonnan adatot lehetett gyűjteni. Több ország ugyanis sajnos vagy nem gyűjt, vagy csak nagy késsel tesz közzé információt a vasúti közlekedéssel kapcsolatban.

- Hirdetés -

Mindez azonban nem is olyan rossz eredmény, ha az egyéni közúti közlekedésben leginkább használt benzin felhasználását vesszük: a 27 uniós tagállamban ugyanis az 6 százalékkal esett szintén 2019-2022 között.

https://datawrapper.dwcdn.net/jN4Bl/1/

Az egyes országok között nagyok a különbségek: az olcsónak szánt közlekedési bérletekben élen járó Németország finoman szólva sem sikersztori: az európai átlagot jóval meghaladó, hatszázalékos volt a vasúti személyszállítás csökkenése 2019-hez képest.

Magyarország az üdítő kivételek közé tartozik: 2022-ben egy százalékkal nőtt a vasúti utasteljesítmény a járvány előtti utolsó évhez viszonyítva.

Mindez azonban a legkisebb növekedés volt, hazánkat előzte hét másik ország is. A legnagyobb növekedést Szlovénia (+13%), Horvátország (+12%) és Lengyelország (+7%) ért el. A két déli szomszédunkban a vasúti személyszállítási szerep kifejezetten alacsony, de Lengyelországban is átlag alatti, így még a növekedéssel sem állnak túl jól személyszállítási modal split alapján.

Több unión kívüli országra is elérhetők adatok: Törökország az európai vasútbajnok, már ha az öreg kontinenshez számítjuk: 58 százalékkal nőtt a vasúti személyszállítás teljesítménye a Covid után. Igaz, ott is kifejezetten kicsi volt eddig a vasút szerepe, de a gyorsan bővülő nagysebességű hálózat, a fejlődő elővárosi vonalak segítenek a gyors felzárkózásban.

A mobilitási trendek követése nem túl egyszerű, mert amíg néhány éve még bőven elég volt a benzinfelhasználás követése, ma már ez nem igazán teljes az elektromos személyautók gyors előretörése miatt. A fogyasztás változásának is lehetne szerepe, de hiába lehetnének hatékonyabbak az európai autók, az egyre nagyobb és nehezebb SUV-ok terjedése ellenkezőleg hat. A közúti személyforgalom adatai csak többéves késéssel, nem túl egységes módszertan szerint készülnek, ezért nem teljesen megbízhatóak.

A vasút esetében elvileg könnyebb a helyzet, de itt is nehéz egységes képet kapni. Belgium nemcsak az Eurostat számára nem ad adatokat, hanem semmilyen vasúti adatot nem gyűjt a statisztikai hivatal. Olaszországban pedig továbbra sem érhetők el a 2022-es adatok. Magyarország is bizalmas adatnak nyilvánította a vasúti közlekedés információit, ezért a KSH-nál egyébként nyilvánosan fellelhető információkat nem teszik közzé az Eurostat felületén. Az uniós statisztikában hiba is akad: 12,5 milliárd utaskilométert tartalmaz, ami négyszeresnél is nagyobb ugrás lenne egyetlen év alatt. A valóságban a 4,6 milliárd utaskilométer azonban elmarad a 2019-es csúcstól.

Az európai mobilitás vasút felé fordítási így még várat magára, de még az ennek követését lehetővé tevő adatok egységes és rendszeres összegyűjtése is.

Címlapkép forrása: Unsplash

Ezek is érdekelhetik

Új szabályok tárnak fel új lehetőségeket ősztől az európai járműgyártásban

Az átjárhatósági műszaki előírások (ÁME-k, TSI-k) 2024-es frissítése nem csak egyszerűsíti a személykocsik engedélyezését, de forradalmasíthatja azok piacát is – mit jelent ez a...

Hat százalékkal csökkent tavaly a vasúti áruszállítás teljesítménye

2023 utolsó negyedévében öt százalékkal esett vissza a megelőző év azonos időszakához képest.

Az országbérlet hozott gyógyulást a járványra

Tavaly rekordokat döntött a közösségi közlekedés. A MÁV–Volán-csoport járatain 2023-ban 837 millió utazás történt. Ez 118 millióval több, mint 2022-ben, ami azt mutatja, hogy a...

Több mint negyedmillió éjszakai utas a MÁV-START-nál

Budapest Béccsel versenyez a legtöbb éjszakai járattal érintett csomópont címéért. Európában néhány éve megfordult a trend, elsősorban az osztrák államvasút befektetése nyomán növekszik a hálókocsis,...

Egyre nagyobb távolságra éri meg vasúton szállítani

Szlovák kutatók modellezték, mikor és honnan éri meg a közép-európai nagyvárosokból vasúton árut szállítani közút helyett. Az eredmények szerint egyre távolabb kerülünk az uniós...

A cél az egységes európai hálózat

A vonatok még nem, a tárgyalások már nagy sebességre kapcsoltak az EU-ban. Az Európai Bizottság, Parlament és Tanács is elszánt, hogy még a nyári európai...

Legfrissebb híreink

Megállíthatatlanul idősödik az európai vasúti szakma

Automatizáció és digitalizáció nélkül esélytelennek látszik az egyre fokozódó vasúti munkaerőhiány kezelése.

Újabb Vectron AC mozdonnyal bővíti flottáját a FOXrail

A magyar árufuvarozó  vasúttársaság ismét egy Siemens Mobility-féle Vectron AC mozdonnyal bővíti járműparkját.

A CRRC ZELC magyar partnerével európai termelési központot tervez

A magyar Acemil csoport a CRRC Zhuzhou Locomotive Co-val együttműködve gördülőállomány-gyártó üzemet építene Magyarországon.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Megállíthatatlanul idősödik az európai vasúti szakma

Automatizáció és digitalizáció nélkül esélytelennek látszik az egyre fokozódó vasúti munkaerőhiány kezelése.

A Covid elmúlt, a vasutak pénzügyei még mindig nem heverték ki

A koronavírus járvány már évek óta elmúlt, de hosszú távon érezhető marad a hatása a vasúti szektorban

Világszerte erős az európai vasútipar, aminek munkát ad a koros járműflotta

Az átlagosan 23 éves uniós vasúti flotta a keleti tagállomokban jóval korosabb. A dízel járművek és a koros mozdonyok cseréje leginkább új motorvonatok iránti igényt fog jelenteni.

A rovat további cikkei

Ősztől bővül a kalauz nélküli közlekedés Budapest elővárosában

A tesztüzemet követően döntött a MÁV-START: folytatják, sőt ki is bővítik a jegyvizsgáló személyzet nélküli közlekedést.

A Covid elmúlt, a vasutak pénzügyei még mindig nem heverték ki

A koronavírus járvány már évek óta elmúlt, de hosszú távon érezhető marad a hatása a vasúti szektorban

Egyre többen választják a vasutat az adriai nyaraláshoz

A nyári szezonban szinte végig közel teltházzal közlekedett a MÁV Adria IC járata. A vasúttársaság szeptemberre speciális ajánlattal készül.