fbpx
2024. május 21. kedd

Még mindig elmarad a Covid előtti szinttől az európai vasúti személyszállítás

Nem hoztak áttörést az országbérletek, a fenntarthatósági szólamok: az országok többségében kevesebben vonatoztak, mint 2019-ben. Nem látszik reálisnak, hogy Európa tömegeket ültetne autóból vonatra.

Tavaly csupán kilenc európai országban volt nagyobb a vasúti személyszállítás teljesítménye, mint a koronavírus-járványt megelőző utolsó, 2019-es évben. 19 országban azonban elmaradt az utaskilométerben kifejezett teljesítmény a korábbi évektől.

A 2019-es szinthez képest két százalékkal alacsonyabb volt még mindig a vasúti személyszállítás teljesítménye 2022-ben.

Ezt azon uniós tagországok adatai alapján lehetett megvizsgálni, ahonnan adatot lehetett gyűjteni. Több ország ugyanis sajnos vagy nem gyűjt, vagy csak nagy késsel tesz közzé információt a vasúti közlekedéssel kapcsolatban.

- Hirdetés -

Mindez azonban nem is olyan rossz eredmény, ha az egyéni közúti közlekedésben leginkább használt benzin felhasználását vesszük: a 27 uniós tagállamban ugyanis az 6 százalékkal esett szintén 2019-2022 között.

https://datawrapper.dwcdn.net/jN4Bl/1/

Az egyes országok között nagyok a különbségek: az olcsónak szánt közlekedési bérletekben élen járó Németország finoman szólva sem sikersztori: az európai átlagot jóval meghaladó, hatszázalékos volt a vasúti személyszállítás csökkenése 2019-hez képest.

Magyarország az üdítő kivételek közé tartozik: 2022-ben egy százalékkal nőtt a vasúti utasteljesítmény a járvány előtti utolsó évhez viszonyítva.

Mindez azonban a legkisebb növekedés volt, hazánkat előzte hét másik ország is. A legnagyobb növekedést Szlovénia (+13%), Horvátország (+12%) és Lengyelország (+7%) ért el. A két déli szomszédunkban a vasúti személyszállítási szerep kifejezetten alacsony, de Lengyelországban is átlag alatti, így még a növekedéssel sem állnak túl jól személyszállítási modal split alapján.

Több unión kívüli országra is elérhetők adatok: Törökország az európai vasútbajnok, már ha az öreg kontinenshez számítjuk: 58 százalékkal nőtt a vasúti személyszállítás teljesítménye a Covid után. Igaz, ott is kifejezetten kicsi volt eddig a vasút szerepe, de a gyorsan bővülő nagysebességű hálózat, a fejlődő elővárosi vonalak segítenek a gyors felzárkózásban.

A mobilitási trendek követése nem túl egyszerű, mert amíg néhány éve még bőven elég volt a benzinfelhasználás követése, ma már ez nem igazán teljes az elektromos személyautók gyors előretörése miatt. A fogyasztás változásának is lehetne szerepe, de hiába lehetnének hatékonyabbak az európai autók, az egyre nagyobb és nehezebb SUV-ok terjedése ellenkezőleg hat. A közúti személyforgalom adatai csak többéves késéssel, nem túl egységes módszertan szerint készülnek, ezért nem teljesen megbízhatóak.

A vasút esetében elvileg könnyebb a helyzet, de itt is nehéz egységes képet kapni. Belgium nemcsak az Eurostat számára nem ad adatokat, hanem semmilyen vasúti adatot nem gyűjt a statisztikai hivatal. Olaszországban pedig továbbra sem érhetők el a 2022-es adatok. Magyarország is bizalmas adatnak nyilvánította a vasúti közlekedés információit, ezért a KSH-nál egyébként nyilvánosan fellelhető információkat nem teszik közzé az Eurostat felületén. Az uniós statisztikában hiba is akad: 12,5 milliárd utaskilométert tartalmaz, ami négyszeresnél is nagyobb ugrás lenne egyetlen év alatt. A valóságban a 4,6 milliárd utaskilométer azonban elmarad a 2019-es csúcstól.

Az európai mobilitás vasút felé fordítási így még várat magára, de még az ennek követését lehetővé tevő adatok egységes és rendszeres összegyűjtése is.

Címlapkép forrása: Unsplash

Ezek is érdekelhetik

Az országbérlet hozott gyógyulást a járványra

Tavaly rekordokat döntött a közösségi közlekedés. A MÁV–Volán-csoport járatain 2023-ban 837 millió utazás történt. Ez 118 millióval több, mint 2022-ben, ami azt mutatja, hogy a...

Több mint negyedmillió éjszakai utas a MÁV-START-nál

Budapest Béccsel versenyez a legtöbb éjszakai járattal érintett csomópont címéért. Európában néhány éve megfordult a trend, elsősorban az osztrák államvasút befektetése nyomán növekszik a hálókocsis,...

Egyre nagyobb távolságra éri meg vasúton szállítani

Szlovák kutatók modellezték, mikor és honnan éri meg a közép-európai nagyvárosokból vasúton árut szállítani közút helyett. Az eredmények szerint egyre távolabb kerülünk az uniós...

A cél az egységes európai hálózat

A vonatok még nem, a tárgyalások már nagy sebességre kapcsoltak az EU-ban. Az Európai Bizottság, Parlament és Tanács is elszánt, hogy még a nyári európai...

Segíteni kell a kombinált fuvarozás vasúti ágát!

A HUNGRAIL elküldte javaslatait a szaktárcához az intermodális árufuvarozás EU-s irányelv módosításához. Az intermodális szállítás, ezen belül a kombinált fuvarozás részarányának növelésében nyilvánvalóan a vasútnak...

A Flirt a legmegbízhatóbb vonat az Egyesült Királyságban és Magyarországon is

A Stadler részben Szolnokon készült motorvonatai szigorú, objektív mutatók alapján érdemelték ki a kitüntető címet. Tavaly már harmadszor nyerték el a Greater Anglia hibrid Flirt...

Legfrissebb híreink

Új távlatokat nyit az európai vasúti járművek üzemeltetési modelleiben a műszaki standardizáció

A Siemens és az Alstom már elindította a saját projektjeit, de az egész szektor ugrásra kész – a HUNGRAIL Vasúti Járműipari Szimpóziumán Ön is ott lehet az első sorban!

Egyre több vasutast támadnak meg

Drasztikusan, közel 40 százalékkal emelkedett tavaly a korábbi évekhez képest a MÁV dolgozói ellen elkövetett, erőszakos támadások száma. 2023-ban összesen 78 alkalommal rontottak az...

Gigakamionok: drága, veszélyes, de legalább környezetszennyező – videó

A magyarok 88 százaléka szerint a nehezebb és hosszabb tehergépkocsik - más néven megakamionok vagy gigakamionok - súlyos károkat okoznak a közúti infrastruktúrában és...

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Nem lesz szükség Ukrajnába nyomtávváltásra?

Már épülnek Ukrajnában a normál nyomtávú szakaszok, amik feleslegessé teszik nem csak Záhonynál, hanem a lengyel, szlovák szakaszon is a költséges átrakásokat. Már fektetik a...

Most kell lépni, hogy 2028 után legyen végre több uniós forrás a vasútra!

Hiába a zöld átállás tervezete, az előző hétéves ciklusban csökkent a közlekedés uniós finanszírozása.

Zöld kötvényekkel még olcsóbbá vált a vasúti járművek beszerzése EUROFIMA hitelből

A jövőben egyre nagyobb szerepe lehet a vasúti járműbeszerzéseknél, hogy mennyiben felelnek meg a vasúttársaságok a bankok zöld jelentéstételi elvárásainak.

A rovat további cikkei

A MÁV-nál már szezon van

Az utasigényekhez igazodva a MÁV-VOLÁN-csoport idén is „megnyújtja” a balatoni szezont.

Összeolvad a MÁV és a VOLÁN telefonos ügyfélszolgálata

2024. május 1-től két területen is szintet lép a MÁV-START és a Volánbusz integrációja: a telefonos utas-tájékoztatás egységesítésének, a jegyváltási lehetőségek bővítésének előnyeit is...

Bevált a tarifareform a MÁV-VOLÁN-csoportnál

Márciusban rekordszámú, 932 ezer ország- és vármegyebérletet, valamint napijegyet váltottak az utasok.