fbpx
2024. október 7. hétfő
spot_img

Új távlatokat nyit az európai vasúti járművek üzemeltetési modelleiben a műszaki standardizáció

A Siemens és az Alstom már elindította a saját projektjeit, de az egész szektor ugrásra kész – a HUNGRAIL Vasúti Járműipari Szimpóziumán Ön is ott lehet az első sorban!

A Siemens 2024 februárjában indította útnak Németországban Smart Train Lease néven motorvonat-lízing üzletágát, amely a vállalatcsoport saját gyártású Mireo motorvonatának Mireo Smart változatára épül. Ez a motorvonat fixen specifikált, így alacsony egységköltséggel gyártható változata, háromkocsis, fix ajtó- és ülőhelykiosztású, 214 férőhelyes befogadóképességgel, a német belföldi piacra optimalizálva kizárólag egyáramnemű változatban, az ETCS és a német nemzeti PZB vonatbefolyásoló rendszerekkel, a standardizált kialakításnak köszönhetően tanusítvánnyal és engedélyeztetve érhető el a majdani üzemeltetőknek. 

A célpiac a Németországban igen élénk vasúti közszolgáltatási versenypiac. A Siemens láthatóan olyan jármű lízingjét kínálja fel, amellyel bármely, potenciális szolgáltató jó esélyekkel indul bármely, a szövetségi tartományok és közlekedési szövetségek által kiírt, adott vonalcsoportra szóló közszolgáltatási tenderen – ahogy Benjamin Dobernecker, a Smart Train Lease vezérigazgatója nyilatkozott. Hozzátette: a vasúti szolgáltatóknak olyan egyszerűvé szeretnék tenni a járműlízinget, ahogy autót szokás bérelni. Az éremnek persze két oldala van, hiszen ez azt jelenti, hogy ha a lízingelő vasúttársaság esetleg mégsem lesz sikeres (amire Németországban is volt már példa, elég az Abellio csúfos Észak-Rajna-Vesztfáliai kudarcára gondolni), akkor a Smart Train Lease alacsony kockázattal veheti vissza a motorvonatokat, hiszen gyakorlatilag egy újrafestés után tudja azokat egy másik szolgáltatónak, esetleg Németország teljesen másik szegletébe lízingelni.

- Hirdetés -

Mindeközben a másik európai járműóriás, az Alstom az Egyesült Királyságban lépett ki a járműgyártás kereteiből: 2024 márciusában jelentették be, hogy saját vasúttársaságot alapítanak, amely természetesen az Alstom saját gyártású motorvonataival fog open access alapon új járatokat indítani London és a Shropshire grófságban található Wrexham között – együtt dolgozva egy vasúti tanácsadó céggel olyan településeket terveznek felfűzni, amelyeknek jelenleg nincsen közvetlen londoni kapcsolata. Ezzel nem csupán üzleti, hanem jogi szempontból is érdekes piaci résre találtak, hiszen a ma nem létező távolsági kapcsolatokra nem is létezhet (a magyar közszolgáltatási szerződésekhez hasonlóan a jelenlegi vonatokat közlekedtető vasúttársaságnak kizárólagos szolgáltatási jogosultságot biztosító) koncesszió, ami a piacra lépésüket korlátozhatná.

A tervezett open access modell azt jelenti, hogy az Alstom a vonatokat saját üzleti kockázatára közlekedtetné. A rizikót csökkenti, hogy ha az eredetileg tervezett Wrexham-London viszonylat mégsem a várakozások szerint teljesít, a motorvonatok univerzális kialakításának hála, más útvonalakkal is lehet kísérletezni.

A Siemens és az Alstom kísérleteiben nem csak az a közös, hogy egy-egy vasúti járműgyártó tulajdonképpen saját maga számára kezd el járművet gyártani, hanem az egész vasúti szektor számára küldött üzenet: a standard műszaki kialakítású járművek használata alacsony kockázatú beruházás, hiszen szemben egy szűk piacra specifikált és egyedileg oda tanúsíttatott-engedélyeztetett járművel. Így az üzemeltető vasúttársaságot nem terheli az üzleti modell kockázata: a jármű nem egy adott üzleti modell rabja, ha valami nem a tervek szerint alakul, alacsony elsüllyedt költség mellett lehet az értékes gördülőállománynak új bevetési területet találni.

Az alacsony üzleti kockázatok pedig új távlatokat nyitnak meg a motorvonatok finanszírozásában, melyben a cikksorozat következő részében írunk. Addig se maradjon le azonban a vasúti járműgyártás legújabb innovációiról és hazai vonatkozásairól! A HUNGRAIL 2024. május 28-i I. Vasúti Járműipari Szimpóziumán és Kiállításán külön szekció tárgyalja az új technológiák által jelentett kihívásokat és lehetőségeket, ahol panelbeszélgetésen osztják majd meg gondolataikat a hazai járműgyártás kiemelt szereplői. Részletes program és regisztrációs lehetőség elérhető a Magyar Vasút honlapján: https://magyarvasut.hu/vasuti-jarmugyartas-szimpozium/

Fotó: Siemens Mobility

Ezek is érdekelhetik

Nagy sebességű vasút: Egyiptom és Európa a középpontban

Egyiptomban is megjelennek majd nagysebességű vonatok a Siemens által, míg a Hitachi Rail járművei Európa-szerte fognak közlekedni.

Kiemelt érdeklődés kíséri az InnoTrans szakvásárt

Az InnoTrans 200 ezer négyzetméterén 42 csarnokban állították ki termékeiket és mutatják be szolgáltatásaikat a cégek, minden közlekedéstechnikával kapcsolatos szakterület bemutatkozott.

Tehetséggondozásról és innovációs projektek indításáról kötött stratégiai együttműködési megállapodást az Alstom és a Miskolci Egyetem

Stratégiai együttműködési megállapodást írt alá az Alstom, az intelligens és fenntartható mobilitás globális piacvezető vállalata, és a Miskolci Egyetem.

Izraelben fejleszt kisvasutat az Alstom

Az Alstom bejelentette, hogy 54 Citadis LRV-ből álló flottát szállít és üzemeltet az izraeli Haifa és Názáret közötti 41 km-es kisvasúthoz. Az Electrával és a...

A műszaki átjárhatóság kiterjesztése hozhatja meg az európai járműbeszerzésben a magántőke étvágyát

Cikksorozatuk új részében beszámolunk az európai járműpiacon elindult új finanszírozási trendekről – a hazai vonatkozósokról pedig a HUNGRAIL Vasúti Járműipari Szimpóziumán hallhat! Az európai járműipar...

Közel hatmilliárd forintos fejlesztési programmal növeli gyártási kapacitásait az Alstom

A fejlesztési program eredményeként 40 százalékkal tervezi növelni gyártási kapacitásait a mátranováki forgóvázkeret-gyártó telephelyén.

Legfrissebb híreink

10 milliárd eurós vasúti beruházás van tervben

A vasút fejlesztésére a politikai akarat megvan, de az uniós források elmaradása miatt a nemzeti mobilitási szektor finanszírozási mixe nem ideális.

Homolya Róbert: ha vasút, akkor zöld technológia, ha pedig zöld technológia, akkor Stadler!

Dr. Homolya Róberttel, a Stadler Trains Magyarország Zrt elnökével készítettünk exkluzív interjút a 2024-es InnoTrans kiállítás helyszínén.

Többet, gyorsabban, hatékonyabban! A takarópanelek mögött zajlik a valódi innováció

A kapacitásnövekedés és a modularizáció lényegesebbek a vasúti járműipar szempontjából, mint hogy a mellékvonalakon akkus vagy hidrogénhajtású vonatokkal fogunk járni.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Szakmailag is mozgalmas napok az InnoTranson

A vasúti szektorban tevékenykedő vállalatok már használnak generatív mesterséges intelligenciát, ráadásul különböző módokon.

Jól halad a MÁV pályafelújítása, 5 perccel is csökkenhet a menetidő

A korszerűsítéssel az év végétől megbízhatóbbá, kiszámíthatóbbá válik a vonatforgalom, közel 20 km hosszon megszűnik a sebességkorlátozás.

RCH: 450 ezer tonna cukorrépa szállítása várható

A Rail Cargo Hungaria a szükséges vasúti kocsi és vontatási kapacitás biztosításával felkészült a fuvarozási feladatokra.

A rovat további cikkei

Homolya Róbert: ha vasút, akkor zöld technológia, ha pedig zöld technológia, akkor Stadler!

Dr. Homolya Róberttel, a Stadler Trains Magyarország Zrt elnökével készítettünk exkluzív interjút a 2024-es InnoTrans kiállítás helyszínén.

Többet, gyorsabban, hatékonyabban! A takarópanelek mögött zajlik a valódi innováció

A kapacitásnövekedés és a modularizáció lényegesebbek a vasúti járműipar szempontjából, mint hogy a mellékvonalakon akkus vagy hidrogénhajtású vonatokkal fogunk járni.

Vasúti influenszer díj – újdonság az Innotrans-on

Az InnoTrans szervezői vasúti influenszer díjakat hoztak létre világ vezető közlekedéstechnológiai és mobilitási szakvásárán.