fbpx
2024. június 16. vasárnap

Új távlatokat nyit az európai vasúti járművek üzemeltetési modelleiben a műszaki standardizáció

A Siemens és az Alstom már elindította a saját projektjeit, de az egész szektor ugrásra kész – a HUNGRAIL Vasúti Járműipari Szimpóziumán Ön is ott lehet az első sorban!

A Siemens 2024 februárjában indította útnak Németországban Smart Train Lease néven motorvonat-lízing üzletágát, amely a vállalatcsoport saját gyártású Mireo motorvonatának Mireo Smart változatára épül. Ez a motorvonat fixen specifikált, így alacsony egységköltséggel gyártható változata, háromkocsis, fix ajtó- és ülőhelykiosztású, 214 férőhelyes befogadóképességgel, a német belföldi piacra optimalizálva kizárólag egyáramnemű változatban, az ETCS és a német nemzeti PZB vonatbefolyásoló rendszerekkel, a standardizált kialakításnak köszönhetően tanusítvánnyal és engedélyeztetve érhető el a majdani üzemeltetőknek. 

A célpiac a Németországban igen élénk vasúti közszolgáltatási versenypiac. A Siemens láthatóan olyan jármű lízingjét kínálja fel, amellyel bármely, potenciális szolgáltató jó esélyekkel indul bármely, a szövetségi tartományok és közlekedési szövetségek által kiírt, adott vonalcsoportra szóló közszolgáltatási tenderen – ahogy Benjamin Dobernecker, a Smart Train Lease vezérigazgatója nyilatkozott. Hozzátette: a vasúti szolgáltatóknak olyan egyszerűvé szeretnék tenni a járműlízinget, ahogy autót szokás bérelni. Az éremnek persze két oldala van, hiszen ez azt jelenti, hogy ha a lízingelő vasúttársaság esetleg mégsem lesz sikeres (amire Németországban is volt már példa, elég az Abellio csúfos Észak-Rajna-Vesztfáliai kudarcára gondolni), akkor a Smart Train Lease alacsony kockázattal veheti vissza a motorvonatokat, hiszen gyakorlatilag egy újrafestés után tudja azokat egy másik szolgáltatónak, esetleg Németország teljesen másik szegletébe lízingelni.

- Hirdetés -

Mindeközben a másik európai járműóriás, az Alstom az Egyesült Királyságban lépett ki a járműgyártás kereteiből: 2024 márciusában jelentették be, hogy saját vasúttársaságot alapítanak, amely természetesen az Alstom saját gyártású motorvonataival fog open access alapon új járatokat indítani London és a Shropshire grófságban található Wrexham között – együtt dolgozva egy vasúti tanácsadó céggel olyan településeket terveznek felfűzni, amelyeknek jelenleg nincsen közvetlen londoni kapcsolata. Ezzel nem csupán üzleti, hanem jogi szempontból is érdekes piaci résre találtak, hiszen a ma nem létező távolsági kapcsolatokra nem is létezhet (a magyar közszolgáltatási szerződésekhez hasonlóan a jelenlegi vonatokat közlekedtető vasúttársaságnak kizárólagos szolgáltatási jogosultságot biztosító) koncesszió, ami a piacra lépésüket korlátozhatná.

A tervezett open access modell azt jelenti, hogy az Alstom a vonatokat saját üzleti kockázatára közlekedtetné. A rizikót csökkenti, hogy ha az eredetileg tervezett Wrexham-London viszonylat mégsem a várakozások szerint teljesít, a motorvonatok univerzális kialakításának hála, más útvonalakkal is lehet kísérletezni.

A Siemens és az Alstom kísérleteiben nem csak az a közös, hogy egy-egy vasúti járműgyártó tulajdonképpen saját maga számára kezd el járművet gyártani, hanem az egész vasúti szektor számára küldött üzenet: a standard műszaki kialakítású járművek használata alacsony kockázatú beruházás, hiszen szemben egy szűk piacra specifikált és egyedileg oda tanúsíttatott-engedélyeztetett járművel. Így az üzemeltető vasúttársaságot nem terheli az üzleti modell kockázata: a jármű nem egy adott üzleti modell rabja, ha valami nem a tervek szerint alakul, alacsony elsüllyedt költség mellett lehet az értékes gördülőállománynak új bevetési területet találni.

Az alacsony üzleti kockázatok pedig új távlatokat nyitnak meg a motorvonatok finanszírozásában, melyben a cikksorozat következő részében írunk. Addig se maradjon le azonban a vasúti járműgyártás legújabb innovációiról és hazai vonatkozásairól! A HUNGRAIL 2024. május 28-i I. Vasúti Járműipari Szimpóziumán és Kiállításán külön szekció tárgyalja az új technológiák által jelentett kihívásokat és lehetőségeket, ahol panelbeszélgetésen osztják majd meg gondolataikat a hazai járműgyártás kiemelt szereplői. Részletes program és regisztrációs lehetőség elérhető a Magyar Vasút honlapján: https://magyarvasut.hu/vasuti-jarmugyartas-szimpozium/

Fotó: Siemens Mobility

Ezek is érdekelhetik

Izraelben fejleszt kisvasutat az Alstom

Az Alstom bejelentette, hogy 54 Citadis LRV-ből álló flottát szállít és üzemeltet az izraeli Haifa és Názáret közötti 41 km-es kisvasúthoz. Az Electrával és a...

A műszaki átjárhatóság kiterjesztése hozhatja meg az európai járműbeszerzésben a magántőke étvágyát

Cikksorozatuk új részében beszámolunk az európai járműpiacon elindult új finanszírozási trendekről – a hazai vonatkozósokról pedig a HUNGRAIL Vasúti Járműipari Szimpóziumán hallhat! Az európai járműipar...

Közel hatmilliárd forintos fejlesztési programmal növeli gyártási kapacitásait az Alstom

A fejlesztési program eredményeként 40 százalékkal tervezi növelni gyártási kapacitásait a mátranováki forgóvázkeret-gyártó telephelyén.

Ludvig László a Magyar Vagon vezérigazgatója

A szakember tavalyig a Siemens Mobility Kft. ügyvezető igazgatójaként tevékenykedett. Ludvig László maga jelentette be a váltást a közösségi média felületein: A Siemensnél eltöltött közel 20...

Az Alstom 59 Flirtöt szerelt föl ETCS-sel

Európában az Alstom szállította az összes ETCS-szel felszerelt vonatok 70 százalékát. Az Alstom sikeresen zárta a MÁV-START azon Flirt motorvonatainak felszerelését ETCS L2 fedélzeti berendezéssel,...

Felújítják a MÁV-START 25 Traxx mozdonyát

A forgóvázak, a hajtóművek, a kerékpárok és a motorok is javítást kapnak. Az Alstom és a MÁV Vagon Kft. mintegy 3 millió euró értékű szerződést...

Legfrissebb híreink

UIRR: csökkent a szállítmányozás 2023-ban

A szervezet májusi közgyűlésén zárták a tavalyi üzleti évek és bemutatták az új testületi felállást.

A Stadler bemutatta a Szerb Vasutaknak gyártott legújabb FLIRT motorvonatot

A szerb nemzeti vasúttársaság 2021-ben rendelt tizennyolc FLIRT motorvonatot a Stadlertől, teljesítése 2025. tavaszára várható.

A vasúti fafuvarozás fenntartása gazdasági és környezeti érdek

A vasúti fafuvarozás fenntartásának szükségességét hangsúlyozzák a Rail Cargo Hungaria, a Rail Cargo Logistics – Hungaria és nyolc erdészeti vállalat döntéshozói.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

A vasúti fafuvarozás fenntartása gazdasági és környezeti érdek

A vasúti fafuvarozás fenntartásának szükségességét hangsúlyozzák a Rail Cargo Hungaria, a Rail Cargo Logistics – Hungaria és nyolc erdészeti vállalat döntéshozói.

Dráguló vasúti pályadíj: felgyorsulhat a hazai vállalkozó vasúti társaságok piacvesztése

Fuvarozó vasútvállalatok, a HUNGRAIL és az ÉKM is nyilatkoztak a Világgazdaságnak az emelt vasúti pályadíj miértjéről, hatásairól.

Megújul a vasúti képzés

Az Építési és Közlekedési Minisztérium a vasúti társaságok, képzőszervek igényeihez is jobban igazodó új képzési rendszert alakított ki.

A rovat további cikkei

A Stadler bemutatta a Szerb Vasutaknak gyártott legújabb FLIRT motorvonatot

A szerb nemzeti vasúttársaság 2021-ben rendelt tizennyolc FLIRT motorvonatot a Stadlertől, teljesítése 2025. tavaszára várható.

A vasúti fafuvarozás fenntartása gazdasági és környezeti érdek

A vasúti fafuvarozás fenntartásának szükségességét hangsúlyozzák a Rail Cargo Hungaria, a Rail Cargo Logistics – Hungaria és nyolc erdészeti vállalat döntéshozói.

Dráguló vasúti pályadíj: felgyorsulhat a hazai vállalkozó vasúti társaságok piacvesztése

Fuvarozó vasútvállalatok, a HUNGRAIL és az ÉKM is nyilatkoztak a Világgazdaságnak az emelt vasúti pályadíj miértjéről, hatásairól.