fbpx
2025. november 18. kedd

Új távlatokat nyit az európai vasúti járművek üzemeltetési modelleiben a műszaki standardizáció

A Siemens és az Alstom már elindította a saját projektjeit, de az egész szektor ugrásra kész – a HUNGRAIL Vasúti Járműipari Szimpóziumán Ön is ott lehet az első sorban!

A Siemens 2024 februárjában indította útnak Németországban Smart Train Lease néven motorvonat-lízing üzletágát, amely a vállalatcsoport saját gyártású Mireo motorvonatának Mireo Smart változatára épül. Ez a motorvonat fixen specifikált, így alacsony egységköltséggel gyártható változata, háromkocsis, fix ajtó- és ülőhelykiosztású, 214 férőhelyes befogadóképességgel, a német belföldi piacra optimalizálva kizárólag egyáramnemű változatban, az ETCS és a német nemzeti PZB vonatbefolyásoló rendszerekkel, a standardizált kialakításnak köszönhetően tanusítvánnyal és engedélyeztetve érhető el a majdani üzemeltetőknek. 

A célpiac a Németországban igen élénk vasúti közszolgáltatási versenypiac. A Siemens láthatóan olyan jármű lízingjét kínálja fel, amellyel bármely, potenciális szolgáltató jó esélyekkel indul bármely, a szövetségi tartományok és közlekedési szövetségek által kiírt, adott vonalcsoportra szóló közszolgáltatási tenderen – ahogy Benjamin Dobernecker, a Smart Train Lease vezérigazgatója nyilatkozott. Hozzátette: a vasúti szolgáltatóknak olyan egyszerűvé szeretnék tenni a járműlízinget, ahogy autót szokás bérelni. Az éremnek persze két oldala van, hiszen ez azt jelenti, hogy ha a lízingelő vasúttársaság esetleg mégsem lesz sikeres (amire Németországban is volt már példa, elég az Abellio csúfos Észak-Rajna-Vesztfáliai kudarcára gondolni), akkor a Smart Train Lease alacsony kockázattal veheti vissza a motorvonatokat, hiszen gyakorlatilag egy újrafestés után tudja azokat egy másik szolgáltatónak, esetleg Németország teljesen másik szegletébe lízingelni.

Mindeközben a másik európai járműóriás, az Alstom az Egyesült Királyságban lépett ki a járműgyártás kereteiből: 2024 márciusában jelentették be, hogy saját vasúttársaságot alapítanak, amely természetesen az Alstom saját gyártású motorvonataival fog open access alapon új járatokat indítani London és a Shropshire grófságban található Wrexham között – együtt dolgozva egy vasúti tanácsadó céggel olyan településeket terveznek felfűzni, amelyeknek jelenleg nincsen közvetlen londoni kapcsolata. Ezzel nem csupán üzleti, hanem jogi szempontból is érdekes piaci résre találtak, hiszen a ma nem létező távolsági kapcsolatokra nem is létezhet (a magyar közszolgáltatási szerződésekhez hasonlóan a jelenlegi vonatokat közlekedtető vasúttársaságnak kizárólagos szolgáltatási jogosultságot biztosító) koncesszió, ami a piacra lépésüket korlátozhatná.

A tervezett open access modell azt jelenti, hogy az Alstom a vonatokat saját üzleti kockázatára közlekedtetné. A rizikót csökkenti, hogy ha az eredetileg tervezett Wrexham-London viszonylat mégsem a várakozások szerint teljesít, a motorvonatok univerzális kialakításának hála, más útvonalakkal is lehet kísérletezni.

A Siemens és az Alstom kísérleteiben nem csak az a közös, hogy egy-egy vasúti járműgyártó tulajdonképpen saját maga számára kezd el járművet gyártani, hanem az egész vasúti szektor számára küldött üzenet: a standard műszaki kialakítású járművek használata alacsony kockázatú beruházás, hiszen szemben egy szűk piacra specifikált és egyedileg oda tanúsíttatott-engedélyeztetett járművel. Így az üzemeltető vasúttársaságot nem terheli az üzleti modell kockázata: a jármű nem egy adott üzleti modell rabja, ha valami nem a tervek szerint alakul, alacsony elsüllyedt költség mellett lehet az értékes gördülőállománynak új bevetési területet találni.

Az alacsony üzleti kockázatok pedig új távlatokat nyitnak meg a motorvonatok finanszírozásában, melyben a cikksorozat következő részében írunk. Addig se maradjon le azonban a vasúti járműgyártás legújabb innovációiról és hazai vonatkozásairól! A HUNGRAIL 2024. május 28-i I. Vasúti Járműipari Szimpóziumán és Kiállításán külön szekció tárgyalja az új technológiák által jelentett kihívásokat és lehetőségeket, ahol panelbeszélgetésen osztják majd meg gondolataikat a hazai járműgyártás kiemelt szereplői. Részletes program és regisztrációs lehetőség elérhető a Magyar Vasút honlapján: https://magyarvasut.hu/vasuti-jarmugyartas-szimpozium/

Fotó: Siemens Mobility

Ezek is érdekelhetik

Az Alstom 6600 négyzetméternyi napelem telepítésével zöldíti áramfelhasználását Mátranovákon

A 1,5 megawatt kapacitású napelempark évente a gyár áramfogyasztásának több mint 20 százalékát biztosítja majd megújuló energiaforrásból.

Megkezdődik a német vasúthálózat energetikai hálózatüzemeltetésének modernizációja

A Deutsche Bahn Energie a német vasúthálózat villamosenergia-rendszerének korszerűsítésébe kezd, várhatóan 2028-ra készülhet el.

Logisztikaicsarnok-fejlesztésbe kezd az Alstom 600 millió forint értékben

A logisztikai csarnok építését a telephely kapacitásnövelése és a termelési volumen 40 százalékos emelkedése indokolja.

Bemutatkozott az első Coradia Stream regionális villamos motorvonat Romániában

A flotta összesen 37 megrendelt Alstom villamos motorvonatból áll, melyek a magyarországi Mátranovákon gyártott forgóvázkeretekre épültek.

Balázs Gáspár: „Európa-szerte a vasúté a jövő, és itthon is izgalmas feladatok várnak ránk!”

Mátranovákon hatmilliárd forintból fejlesztik a forgóvázkereteket gyártó telephelyet, Budapesten a vasúti és HÉV járművek beszerzésére készülnek.

Többet, gyorsabban, hatékonyabban! A takarópanelek mögött zajlik a valódi innováció

A kapacitásnövekedés és a modularizáció lényegesebbek a vasúti járműipar szempontjából, mint hogy a mellékvonalakon akkus vagy hidrogénhajtású vonatokkal fogunk járni.

Legfrissebb híreink

Újra gépi vasútkocsi-tisztítás Szegeden

A MÁV közel 800 millió forintos fejlesztésének köszönthetően Szeged-Rendező állomáson egy új kocsimosó létesült.

60 milliárd forint saját forrást áldoz a MÁV a jövő évi pályaberuházásokra

A program országos szintű, a lassújelek felszámolásán túl lesznek olyan helyszínek is, ahol komolyabb beavatkozásokra kerül sor.

A METRANS tovább fejleszti szolgáltatását a Xi’an–Budapest vasúti folyosón

A METRANS együttműködési megállapodást (MoU) írt alá a Beijing Trans Eurasia-val és a Xi’an Nemzetközi Kikötővel

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Újra gépi vasútkocsi-tisztítás Szegeden

A MÁV közel 800 millió forintos fejlesztésének köszönthetően Szeged-Rendező állomáson egy új kocsimosó létesült.

Új vezérigazgató a GYSEV CARGO Zrt. élén

Riegler Andrást, a GYSEV CARGO Zrt. jelenlegi Gazdálkodási vezetőjét választották a vállalat új vezérigazgatójának.

KÉKTÚRA mozdonyt és motorvonatot mutatott be a GYSEV

Az újonnan matricázott járművekkel a természetjárás és a fenntartható közlekedés kapcsolatát népszerűsíti a GYSEV.

A rovat további cikkei

60 milliárd forint saját forrást áldoz a MÁV a jövő évi pályaberuházásokra

A program országos szintű, a lassújelek felszámolásán túl lesznek olyan helyszínek is, ahol komolyabb beavatkozásokra kerül sor.

A METRANS tovább fejleszti szolgáltatását a Xi’an–Budapest vasúti folyosón

A METRANS együttműködési megállapodást (MoU) írt alá a Beijing Trans Eurasia-val és a Xi’an Nemzetközi Kikötővel

Új vezérigazgató a GYSEV CARGO Zrt. élén

Riegler Andrást, a GYSEV CARGO Zrt. jelenlegi Gazdálkodási vezetőjét választották a vállalat új vezérigazgatójának.