fbpx
2024. április 21. vasárnap

Nem nő a vasút részaránya az európai áruszállításban

Nem látni a jelét a zöld átállásnak az európai áruszállítási piacon, nem tud a vasút forgalmat átcsábítani a közútról a sínekre.

Nem sok eredményük van az Európai Unió közlekedéspolitikai intézkedéseinek, ha a vasúti áruszállítási teljesítményeket vizsgáljuk. Az elmúlt két évtizedben 18-ról 17 százalékra csökkent a vasút részesedése a szárazföldi áruszállításon belül, ha csak a közúttal közösen vizsgáljuk. Magyarán a két modális mód kéz a kézben nőtt vagy csökkent.

A statisztikai adatok alapján azért némi pozitívumot fel lehet lelni: 2012-től 2020-ig ha nagyon lassan is, de tovább szorult vissza a vasút, ez az utóbbi években megállt. Talán szerepe lehetett ebben, hogy a koronavírus-járvány idején látni lehetett, hogy mennyivel megbízhatóbb és kiszámíthatóbb közlekedési mód a vasút, mint a közút.

- Hirdetés -

Összesen 23 ország esetében lehetett a hosszú időszakra adatokat fellelni, ahol van vasúti közlekedés. Magyarország ráadásul kimagaslóan jól teljesít, hiszen a 17 százalékos uniós szárazföldi áruszállítási átlagnál jelentősen magasabb a hazai 26 százalékos érték.

Csökkenő vasúti teljesítmény

Az EU-ban és a térségünkben is jelentős visszaesett azonban a vasúti áruszállítás teljesítménye az idei év első két negyedévében. A figyelembe vehető 23 országban összesen 8 százalékkal kevesebb árut szállítottak vasúton az idei év első felévben, mint a megelőző hat hónapban. Mindez rég nem látott csökkenésnek felel meg. A térségben Csehországban (-11%) és Magyarországon volt a legnagyobb a visszaesés.

Hosszabb távon vizsgálva is látható, hogy a vasút teljesítménye nem túl dinamikusan változott az EU országok összességében. A 2008/2009-es gazdasági világválság gyors csökkenést majd kilábalást hozott, de a térségben inkább a csökkenés volt a jellemző – különösen Romániában és Szlovákiában. Magyarországon és Németországban volt a legnagyobb a növekedés két évtized alatt.

Uniós módváltási tervek

„2020 májusában a vasúti árufuvarozás újraindítására szólítottunk fel az Európai Unióban, hogy 2030-ra 30%-os modális részarányt érjünk el. Három év alatt ez a modális részesedés kissé csökkent, bár a volumen nőtt” – számolt be a sikertelenségről Karima Delli, az Európa Parlament Közlekedési és Idegenforgalmi Bizottságának elnöke idén igen őszintén a helyzetről.

A vasúti áruszállítás előnyben részesítése nemcsak gazdaságosabb lenne, hanem mintegy tízszer kevesebb üvegházhatású gáz (ühg) kibocsájtásával járna azonos tonnakilométer-teljesítmény mellett, mint a közúti árufuvarozás. Ezen az sem változtat, ha elektromos kamionok jellennek meg az európai utakon, a dízelmozdonyokkal vonatott vonatok is kevésbé károsak, mint a zöldnek beállított e-kamionok. Szerencsére azonban az európai vasúti áruszállítás túlnyomó többsége elektromos vontatással közlekedik, és a vonalak villamosítása is folytatódik.

Ha a 700 kilométernél nagyobb távolságoknál sikerülte közúti fuvarozásról áttérni, akkor az éves 2,8 milliárd tonnás uniós ühg-kibocsájtás közel két százalékát lehetne megtakarítani. Ezzel a vasúti árufuvarozás részaránya 36 százalékra nőne az EU-ban.

Az EU zöld közlekedési stratégiája már nem is fogalmazott meg célokat a modális megoszlásra: a vasúti áruszállítás teljesítményének duplázódását várják 2050-ig. Ennek java része a gazdaság tervezett növekedéséhez köthető. Érdemi lépést, politikát az EU nem tudott elfogadni, hogy segítsége a vasúti áruszállítás közlekedési munkamegosztásban játszott szerepének növekedését.

Nyitóképünk forrása: DB.

Ezek is érdekelhetik

Elmaradt a vasúti fordulat az európai kohéziós politikában

Továbbra is több forrást biztosít az EU a közúti fejlesztésekre, mint a vasútiakra a 2021-2027 közötti tagállami fejlesztési tervek elemzése alapján. A 2021-2027 között elkölteni...

Európa régiós vezetői több árut terelnének vasútra

Ha meg akarjuk fékezni, majd csökkenteni az áruszállítási ágazat károsanyag-kibocsátásának növekedését, sokkal nagyobb szerepet kell adni a vasútnak. A közlekedés, különösen a közúti közlekedés hátrányai...

Felülvizsgálják az állami támogatások szabályozását az EU-ban

A CER-workshopon a vasutak megismerhették egymás gyakorlatát. Az Európai Vasúti és Pályaműködtető társaságok Közössége (CER) által szervezett műhelymegbeszélés célja volt, hogy az európai vasutak, szervezetek...

Új elnökkel folytatja a HUNGRAIL árufuvarozási bizottsága

Sok a feladat a vasút körül, hiszen egyre messzebb látszanak a 2030-as EU-s célok. A HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület továbbra is elkötelezetten képviseli a hazai...

Európának több vasút kell, a vasútnak több Európa

A CER sürgeti a közös európai vasútirányítási rendszer kiépítését és az utasok hatékonyabb védelmét. Az Európai Vasuti és Pályahálózat-működtetők Közössége (CER) kedden tartotta 73. közgyűlését,...

Violeta Bulc és a Dán Államvasutak kapták a vasúti Oscar-díjat

Az Európai Vasúti Díjat a CER és az UNIFE ítélte oda az Európai Bizottság korábbi közlekedési biztosának, illetve a DSB-nek. Az Európai Vasúti Díjat már...

Legfrissebb híreink

Most kell lépni, hogy 2028 után legyen végre több uniós forrás a vasútra!

Hiába a zöld átállás tervezete, az előző hétéves ciklusban csökkent a közlekedés uniós finanszírozása.

Bevált a tarifareform a MÁV-VOLÁN-csoportnál

Márciusban rekordszámú, 932 ezer ország- és vármegyebérletet, valamint napijegyet váltottak az utasok.

V0 nélkül megborulhat az egész gazdaság

Az iparfejlesztés, a kombinált fuvarozás négy-öt éven belüli megduplázódása az infrastruktúra mielőbbi fejlesztését követelik.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Most kell lépni, hogy 2028 után legyen végre több uniós forrás a vasútra!

Hiába a zöld átállás tervezete, az előző hétéves ciklusban csökkent a közlekedés uniós finanszírozása.

Zöld kötvényekkel még olcsóbbá vált a vasúti járművek beszerzése EUROFIMA hitelből

A jövőben egyre nagyobb szerepe lehet a vasúti járműbeszerzéseknél, hogy mennyiben felelnek meg a vasúttársaságok a bankok zöld jelentéstételi elvárásainak.

Elérte a RegioJet magánvasút Ukrajnát is

A csehek legújabb nemzetközi összeköttetés Csapot és Prágát köti össze.

A rovat további cikkei

Bevált a tarifareform a MÁV-VOLÁN-csoportnál

Márciusban rekordszámú, 932 ezer ország- és vármegyebérletet, valamint napijegyet váltottak az utasok.

V0 nélkül megborulhat az egész gazdaság

Az iparfejlesztés, a kombinált fuvarozás négy-öt éven belüli megduplázódása az infrastruktúra mielőbbi fejlesztését követelik.

Új európai vasúti közlekedési folyosók jönnek létre

A kilenc kijelölt folyosóból öt Magyarország területét is érinti.