fbpx
2024. szeptember 11. szerda
spot_img

Nem nő a vasút részaránya az európai áruszállításban

Nem látni a jelét a zöld átállásnak az európai áruszállítási piacon, nem tud a vasút forgalmat átcsábítani a közútról a sínekre.

Nem sok eredményük van az Európai Unió közlekedéspolitikai intézkedéseinek, ha a vasúti áruszállítási teljesítményeket vizsgáljuk. Az elmúlt két évtizedben 18-ról 17 százalékra csökkent a vasút részesedése a szárazföldi áruszállításon belül, ha csak a közúttal közösen vizsgáljuk. Magyarán a két modális mód kéz a kézben nőtt vagy csökkent.

A statisztikai adatok alapján azért némi pozitívumot fel lehet lelni: 2012-től 2020-ig ha nagyon lassan is, de tovább szorult vissza a vasút, ez az utóbbi években megállt. Talán szerepe lehetett ebben, hogy a koronavírus-járvány idején látni lehetett, hogy mennyivel megbízhatóbb és kiszámíthatóbb közlekedési mód a vasút, mint a közút.

- Hirdetés -

Összesen 23 ország esetében lehetett a hosszú időszakra adatokat fellelni, ahol van vasúti közlekedés. Magyarország ráadásul kimagaslóan jól teljesít, hiszen a 17 százalékos uniós szárazföldi áruszállítási átlagnál jelentősen magasabb a hazai 26 százalékos érték.

Csökkenő vasúti teljesítmény

Az EU-ban és a térségünkben is jelentős visszaesett azonban a vasúti áruszállítás teljesítménye az idei év első két negyedévében. A figyelembe vehető 23 országban összesen 8 százalékkal kevesebb árut szállítottak vasúton az idei év első felévben, mint a megelőző hat hónapban. Mindez rég nem látott csökkenésnek felel meg. A térségben Csehországban (-11%) és Magyarországon volt a legnagyobb a visszaesés.

Hosszabb távon vizsgálva is látható, hogy a vasút teljesítménye nem túl dinamikusan változott az EU országok összességében. A 2008/2009-es gazdasági világválság gyors csökkenést majd kilábalást hozott, de a térségben inkább a csökkenés volt a jellemző – különösen Romániában és Szlovákiában. Magyarországon és Németországban volt a legnagyobb a növekedés két évtized alatt.

Uniós módváltási tervek

„2020 májusában a vasúti árufuvarozás újraindítására szólítottunk fel az Európai Unióban, hogy 2030-ra 30%-os modális részarányt érjünk el. Három év alatt ez a modális részesedés kissé csökkent, bár a volumen nőtt” – számolt be a sikertelenségről Karima Delli, az Európa Parlament Közlekedési és Idegenforgalmi Bizottságának elnöke idén igen őszintén a helyzetről.

A vasúti áruszállítás előnyben részesítése nemcsak gazdaságosabb lenne, hanem mintegy tízszer kevesebb üvegházhatású gáz (ühg) kibocsájtásával járna azonos tonnakilométer-teljesítmény mellett, mint a közúti árufuvarozás. Ezen az sem változtat, ha elektromos kamionok jellennek meg az európai utakon, a dízelmozdonyokkal vonatott vonatok is kevésbé károsak, mint a zöldnek beállított e-kamionok. Szerencsére azonban az európai vasúti áruszállítás túlnyomó többsége elektromos vontatással közlekedik, és a vonalak villamosítása is folytatódik.

Ha a 700 kilométernél nagyobb távolságoknál sikerülte közúti fuvarozásról áttérni, akkor az éves 2,8 milliárd tonnás uniós ühg-kibocsájtás közel két százalékát lehetne megtakarítani. Ezzel a vasúti árufuvarozás részaránya 36 százalékra nőne az EU-ban.

Az EU zöld közlekedési stratégiája már nem is fogalmazott meg célokat a modális megoszlásra: a vasúti áruszállítás teljesítményének duplázódását várják 2050-ig. Ennek java része a gazdaság tervezett növekedéséhez köthető. Érdemi lépést, politikát az EU nem tudott elfogadni, hogy segítsége a vasúti áruszállítás közlekedési munkamegosztásban játszott szerepének növekedését.

Nyitóképünk forrása: DB.

Ezek is érdekelhetik

Vasútfejlesztés is szerepel az EU 1,2 milliárd eurós támogatási csomagjában

A beruházási keret a vasút mellett a vízellátás és szennyvízkezelés, az innováció fejlesztését, valamint a régió vállalkozásainak zöldítését célozza.

Tovább csökken az áruszállítás teljesítménye, a vasút a nemzetközi fuvarokra épít

A vasút stagnálással nyitotta a 2024-es első negyedévet, míg a közúti fuvarozás gyors növekedéssel dolgozta le a tavalyi mélyrepülését.

Az EU közlekedési miniszterei megállapodtak a kapacitás-elosztási rendelettervezetről

A június 18-ai közlekedési miniszteri tanács elfogadta az általános megközelítést a kapacitás-elosztási rendelettervezettel kapcsolatban.

Európa a közúti áruszállítás felé mozdult el, nem működik a brüsszeli közlekedéspolitika

Nem tud megállnia  a kontinensen a vasúti áruszállítás részarányának csökkenése.

Eurómilliárdokkal támogatják az egyeskocsi-fuvarozást

Az Európai Bizottság 1,7 milliárd eurós támogatási programot hagyott jóvá Németország számára 2029-ig az egyeskocsi-fuvarozás és a kocsicsoportos szállítás támogatására. A Bizottság közölte: a támogatás...

Új szabályok tárnak fel új lehetőségeket ősztől az európai járműgyártásban

Az átjárhatósági műszaki előírások (ÁME-k, TSI-k) 2024-es frissítése nem csak egyszerűsíti a személykocsik engedélyezését, de forradalmasíthatja azok piacát is – mit jelent ez a...

Legfrissebb híreink

Újabb Vectron AC mozdonnyal bővíti flottáját a FOXrail

A magyar árufuvarozó  vasúttársaság ismét egy Siemens Mobility-féle Vectron AC mozdonnyal bővíti járműparkját.

A CRRC ZELC magyar partnerével európai termelési központot tervez

A magyar Acemil csoport a CRRC Zhuzhou Locomotive Co-val együttműködve gördülőállomány-gyártó üzemet építene Magyarországon.

Kötelező jegyelővételi zónát vezet be a MÁV

Az új tanév kezdetétől és a kalauz nélküli rendszer kiterjesztésével egyidőben kötelező elővételes jegyvásárlást vezet be a vasúttársaság.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

A Covid elmúlt, a vasutak pénzügyei még mindig nem heverték ki

A koronavírus járvány már évek óta elmúlt, de hosszú távon érezhető marad a hatása a vasúti szektorban

Világszerte erős az európai vasútipar, aminek munkát ad a koros járműflotta

Az átlagosan 23 éves uniós vasúti flotta a keleti tagállomokban jóval korosabb. A dízel járművek és a koros mozdonyok cseréje leginkább új motorvonatok iránti igényt fog jelenteni.

Vasúti fordulat nélkül nem lehet megállítani a közlekedési szennyezés növekedését

Több vasúti áruszállítással és személyszállítással lehetne a folyamatot megállítani.

A rovat további cikkei

A CRRC ZELC magyar partnerével európai termelési központot tervez

A magyar Acemil csoport a CRRC Zhuzhou Locomotive Co-val együttműködve gördülőállomány-gyártó üzemet építene Magyarországon.

Kötelező jegyelővételi zónát vezet be a MÁV

Az új tanév kezdetétől és a kalauz nélküli rendszer kiterjesztésével egyidőben kötelező elővételes jegyvásárlást vezet be a vasúttársaság.

Speciális kalodarendszerrel szállít vasúti kerékpárokat a TS Hungária

A kétsoros kalodarendszerrel teherkocsinként 30 db vasúti kerékpár szállítható, ez versenyképes alternatíva a közúti fuvarozással szemben.