fbpx
2024. december 11. szerda
spot_img

A cél az egységes európai hálózat

A vonatok még nem, a tárgyalások már nagy sebességre kapcsoltak az EU-ban.

Az Európai Bizottság, Parlament és Tanács is elszánt, hogy még a nyári európai parlamenti választások előtt tető alá hozzák a megállapodásokat, annak érdekében, hogy a Green Deal keretében kitűzött stratégiai célok (2030-ra az európai nagy sebességű vasútforgalom megduplázása, 2050-re megháromszorozása) megugorhatóak legyenek.

Az európai nagysebességű vasúthálózatot is újradefiniáló TEN-T-rendeletmódosításban elért kompromisszumot 2024. január 17-én az Európai Parlamentben, Strasbourgban konferencián mutatták be, a TEN-T vasúthálózat menetrendtervezését új alapokra helyező rendelettervezetet pedig egy nappal korábban, Luxembourgban tárgyalták meg a nemzetközi vasúti közlekedésben érdekelt minisztériumokat tömörítő Platform for International Rail Passenger Transport (IRP) szakértői.

A sietség azért is fontos, mert az EP választások után a brüsszeli politika kevésbé a vasút halandó problémáival, és inkább az új Bizottság portfólióinak és irányvonalainak kialkudásával lesz elfoglalva.

- Hirdetés -

A két uniós rendelet egymásra épülését Herald Ruijters, a Bizottság mobilitáspolitikáért felelős főigazgató-helyettese húzta alá. A sorok között utalva arra is, hogy a DG MOVE (a Bizottság mobilitási és közlekedési főigazgatósága) vezetésében tavaly beállt változások után már nem a kontinensen belüli légi közlekedés homályosan definiált kizöldítése, hanem kifejezetten onnan a forgalom vasútra terelése a cél.

Ahhoz, hogy a repülők utasait vonatra ültessük, nem csupán nagy sebességű vasúti infrastruktúrára, hanem azon sűrű, versenyképes és megfizethető vasúti szolgáltatásra is szükség van, amit a piacnyitás és a szolgáltatók közötti verseny hozhat el

– utóbbinak a vasút műszaki kötöttségeihez való igazítása érdekében viszont alapjaiban kell megreformálni az európai vasúti menetrendszerkesztés és kapacitáselosztás folyamatát.

Az infrastruktúrát szabályozó TEN-T rendelet kapcsán a kompromisszum már megszületett, a kapacitáselosztási rendeletben viszont azt a jelenlegi belga EU-elnökség február végéig szeretné tető alá hozni, ami igen ambiciózus célnak mondható, hiszen jelenleg az egyik legalapvetőbb kérdésben van vita a Bizottság és a Parlament között:

az Európai Bizottság a kapacitáselosztást a pályaműködtetők önszabályozására építené, a Parlament viszont olyan módosító javaslatot mutatott be, amely egy új központi, uniós szerv, az ERICA (European Rail International Capacity Allocation body) kezébe adna döntési jogköröket.

Azt az aggályt pedig, hogy az elsősorban állami szubvenciókból gazdálkodó pályaműködtetők önszerveződő módon motiváltak lennének a nemzetközi vasúti forgalom növelésére, a minisztériumi szakértők luxembourgi egyeztetésén is osztották: kevés példa van jelenleg arra, hogy egy pályaműködtető a repülőtér-üzemeltetőkhöz hasonlóan lobbizzon a vasúttársaságoknál új járatok indításáért. Ez a kevés példa is (például a csalagút és az ahhoz vezető angol nagysebességű vonal) inkább kivételnek számít, hiszen profittermelésben érdekelt magánüzemeltetésben vannak, és nem a közvetlen állami finanszírozás jellemző rájuk. Ezért a tagállami minisztériumok szintén azt keresik, hogy milyen ösztönzőket tudnának az új jogszabályi keretek között felhasználni a pályavasutak forgalom- és ügyfélorienteltságának növelésére.

A tagállami finanszírozás fontosságát a mindkét eseményt árgus szemekkel figyelő, az állami vasúttársaságokat tömörítő CER lobbiszervezet elnöke, Alberto Mazzola is aláhúzta: több évre előre kiszámítható menetrendtervezés csak akkor lehetséges, ha a pályműködtetők több évre kiszámítható állami finanszírozásban is részesülnek. A strasbourgi konferencián részt vett a MÁV vezérigazgatója, Pafféri Zoltán, aki egyébként a CER strukturális finanszírozási munkacsoportját is vezeti.

Pafféri Zoltán ugyancsak erre utalva elmondta, hogy a Magyarországot Ausztriával, Szlovákiával, Csehországgal, Lengyelországgal összekötő, a környezetvédelmi engedélyezés finisében álló nagy sebességű vasút megépítése 15 éves finanszírozási elköteleződést igényelne, de közben a magyar vasútnak csak egy évre előre vannak biztosított forrásai, ellentétben például Ausztriával, ahol 6 évre előre tervez közösen a minisztérium és a pályavasút.

Nyitóképünkön egy DB ICE-szerelvény.

Ezek is érdekelhetik

A vasúti ágazat fenntartható, jövőorientált uniós közlekedéspolitikát kér a közlekedési miniszterektől

Szükség van egy olyan európai nagysebességű vasúti főtervre, amely 2050-re összekötné az összes európai fővárost és nagyvárost.

A CER hétvégi csúcstalálkozóján Budapesti Nyilatkozatot fogadtak el

Az esemény kiemelt témájaként a vasútfinanszírozás kritikus kérdéseit vitatták meg a résztvevők.

Vasútfejlesztés is szerepel az EU 1,2 milliárd eurós támogatási csomagjában

A beruházási keret a vasút mellett a vízellátás és szennyvízkezelés, az innováció fejlesztését, valamint a régió vállalkozásainak zöldítését célozza.

Eurómilliárdokkal támogatják az egyeskocsi-fuvarozást

Az Európai Bizottság 1,7 milliárd eurós támogatási programot hagyott jóvá Németország számára 2029-ig az egyeskocsi-fuvarozás és a kocsicsoportos szállítás támogatására. A Bizottság közölte: a támogatás...

Sínen van az új EU-s kapacitáselosztási rendelet

Első olvasatban elfogadták az új Európai Uniós kapacitáselosztási rendelettervezettel kapcsolatos tárgyalási álláspontot.

Az Európai Parlament első olvasatban elfogadta a Weights & Dimensions irányelv módosítását

A vasútnak tovább kell lobbiznia, hogy a jogszabály ne maradjon csak a közút zöldítésének szintjén, hanem az a teljes közlekedés zöldítését segítse.

Legfrissebb híreink

Katona László: a biztonságon nem lehet takarékoskodni

Az MMV számára a biztonság az első, amin nem szabad spórolni, de látni kell, hogy racionalizálni szükséges az ellenőrzési folyamatokat.

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A korszerű KISS motorvonatok környezeti előnyei az energiahatékonyság, valamint a légszennyezéstől, egyéb károsanyag-kibocsátástól mentes és zajszegény üzem.

Bemutatkozott az első Coradia Stream regionális villamos motorvonat Romániában

A flotta összesen 37 megrendelt Alstom villamos motorvonatból áll, melyek a magyarországi Mátranovákon gyártott forgóvázkeretekre épültek.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Többet, gyorsabban, hatékonyabban! A takarópanelek mögött zajlik a valódi innováció

A kapacitásnövekedés és a modularizáció lényegesebbek a vasúti járműipar szempontjából, mint hogy a mellékvonalakon akkus vagy hidrogénhajtású vonatokkal fogunk járni.

“All-In” az új hajtástechnológiákra – vagy az adottságokhoz igazodó, fokozatos fejlődés

A dekarbonizációs célok melletti feltétlen elköteleződés nem, az ahhoz vezető út azonban már megosztotta a HUNGRAIL I. Vasúti Járműipari Szimpóziumának felszólalóit a vasúti járműipar...

Új szabályok tárnak fel új lehetőségeket ősztől az európai járműgyártásban

Az átjárhatósági műszaki előírások (ÁME-k, TSI-k) 2024-es frissítése nem csak egyszerűsíti a személykocsik engedélyezését, de forradalmasíthatja azok piacát is – mit jelent ez a...

A rovat további cikkei

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A korszerű KISS motorvonatok környezeti előnyei az energiahatékonyság, valamint a légszennyezéstől, egyéb károsanyag-kibocsátástól mentes és zajszegény üzem.

Bemutatkozott az első Coradia Stream regionális villamos motorvonat Romániában

A flotta összesen 37 megrendelt Alstom villamos motorvonatból áll, melyek a magyarországi Mátranovákon gyártott forgóvázkeretekre épültek.

December 15-től lép életbe az új menetrend, de kevés változás lesz

A MÁV és a GYSEV meghirdette a jövő évi belföldi közforgalmú menetrendet, mind a két szolgáltató esetében csak kisebb változások lesznek.