fbpx
2024. október 7. hétfő
spot_img

A műszaki átjárhatóság kiterjesztése hozhatja meg az európai járműbeszerzésben a magántőke étvágyát

Cikksorozatuk új részében beszámolunk az európai járműpiacon elindult új finanszírozási trendekről – a hazai vonatkozósokról pedig a HUNGRAIL Vasúti Járműipari Szimpóziumán hallhat!

Az európai járműipar két óriása, a Siemens és az Alstom is érdekes újdonságokkal szolgált idén, de korántsem új vonatokra kell gondolni: a Siemens járműlízing-üzletágat, az Alstom pedig saját vasúttársaságot alapít. Ahogy cikksorozatunk előző részében is ismertettük, a két gyártó lépése azonos irányba mutat: azt üzenik a vasúti piacnak, hogy a járműveik beszerzése alacsony kockázatú beruházás, üzletileg is értelmes befektetés.

Ez abban az olvasatban fontos üzenet, hogy az európai személyszállítási piac járműbeszerzésben ezidáig szinte kizárólag állami, vagy államilag garantált forrásokra támaszkodott. Egy vasúti jármű élettartama hosszú évtizedekig kitart, ami a fenntarthatóság szempontjából előny, finanszírozás szempontjából viszont rémálom. Melyik bank vállalná a kockázatot, hogy a még tíz év múlva is beszerzési értékük több, mint felét érő járművek bevételt fognak termelni és nem a parajosban fognak állni, mert például a kiszemelt viszonylaton nincs szabad menetvonal – miközben a menetrendtervezés mindössze egy évre előre történik? Nem csoda, hogy azok az új, magántulajdonú vasúttársaságok (például a Flixtrain, a Regiojet, vagy az European Sleeper) akik mögött nem áll tőkeerős, finanszírozási kockázatokat kezelni képes állami vasúttársaság, azok jelenleg csak használt, néha matuzsálemkorú, már közel nullára írt járművekre tudják csak építeni üzleti modelljüket.

- Hirdetés -

A légiközlekedésben, erre már megszületett a válasz – főleg a fapados forradalom bekövetkeztével: a bankok nem a légitársaságokat, hanem lízingcégeket finanszíroznak, ők vásárolják aztán meg a nagy értékű és hosszú élettartamú járműveket és kezelik ennek kockázatait: azaz ha az eredetileg kiszemelt légitársaság esetleg pár év után mégis csődbe megy, a repülőgépek nem a levesbe, hanem a festőműhelybe mennek: átbrandelés után már egy másik légitársaság zászlaja alatt termelhetik vissza beszerzésük költségét. Ehhez azonban az szükséges, hogy a járművek bevetési területe univerzális legyen: míg Bernoulli törvényei minden légtérben ugyanúgy tartják magasban a repülőgépeket, a vasút esetén hálózatról hálózatra eltérő jogszabályok és műszaki specifikációk szabják meg a futásalkalmasságot – hogy mit tervez ez ügyben az Európai Unió, arról cikksorozatunk következő, befejező részében számolunk be.

A légiközlekedés magántőke-vonzó képességét pedig – amint adottak a széles körben bevethető, alacsony finanszírozási kockázatú járművek – sikeresen kezdte el másolni a vasút is; annál is inkább, mivel egyre több befektető választ zöld minősítésű befektetési politikát, amibe értelemszerűen a vasút beletartozik, de a légiközlekedés nem. 2021-ben már az olasz Trenitalia úgy vett fel 350 millió eurós hitelt az Európai Beruházási Bank (EIB) zöld kötvényprogramjából 34 darab Hitachi (akkor még Bombardier) nagysebességű Frecciarossa-motorvonatra, hogy rugalmasan tudja a változó piaci igényekhez alakítani, a flotta mely része marad az olasz hálózaton, fog versenyezni az SNCF TGV-ivel Párizs-Lyon között Franciaországban, vagy kerül a spanyol iryo-leányvállalathoz. 

Hasonlóan lép most a Thalyst frissen felvásárolt, állami garanciaháttérrel nem rendelkező, de önmagát épp zöld (széndioxid-megtakarításhoz kötött) hitelekből refinanszírozott Eurostar is: a nyolc megmaradt első generációs, a csatorna-alagútban való közlekedésre épített TMST-motorvonat, és a Thalystól örökölt 26 darab „kontinentális”, azaz az alagúttal nem, viszont a Párizs-Brüsszel-Amszterdam-Köln hálózatukkal kompatibilis motorvonat helyett 50 olyan motorvonatot vennének, amely az Eurostar teljes, öt országra kiterjedő szolgáltatási területén bevethető és ha a piaci környezet úgy alakul, vadonatúj viszonylatok (pl. London-Frankfurt) elindítására is alkalmas.

A LEO Express cseh-lengyel magánvasúttársaságot nemrégiben a spanyol államvasút Renfe-nek eladó alapítója pedig nemrég szellőztette meg német vasútbarát oldalakon, hogy a LEO Mobility néven jelenleg használt vasúti kocsik lízingjével foglalkozó új vállalkozását igazi, a légiközlekedési példával bemutatott flottamenedzserré (ROSCO – Rolling Stock Operating Company) szeretné tenni: akár 400 új, egész Európában engedélyezett vasúti kocsi beszerzését is elképzelhetőnek tartja abból a célból, hogy aztán azokat az európai vasúti piac új, kevésbé tőkeerős és kockázattűrő szereplőinek lízingelje ki.

És itthon milyen új lehetőségek nyílnak a járműfinanszírozásban? A HUNGRAIL 2024. május 28-i I. Vasúti Járműipari Szimpóziumán és Kiállításán külön szekció tárgyalja a finanszírozás kérdését, ahol panelbeszélgetésen osztják majd meg gondolataikat a hazai gazdaság kiemelt szereplői. Részletes program és regisztrációs lehetőség elérhető a Magyar Vasút honlapján: https://magyarvasut.hu/vasuti-jarmugyartas-szimpozium/

Ezek is érdekelhetik

Nagy sebességű vasút: Egyiptom és Európa a középpontban

Egyiptomban is megjelennek majd nagysebességű vonatok a Siemens által, míg a Hitachi Rail járművei Európa-szerte fognak közlekedni.

Kiemelt érdeklődés kíséri az InnoTrans szakvásárt

Az InnoTrans 200 ezer négyzetméterén 42 csarnokban állították ki termékeiket és mutatják be szolgáltatásaikat a cégek, minden közlekedéstechnikával kapcsolatos szakterület bemutatkozott.

Tehetséggondozásról és innovációs projektek indításáról kötött stratégiai együttműködési megállapodást az Alstom és a Miskolci Egyetem

Stratégiai együttműködési megállapodást írt alá az Alstom, az intelligens és fenntartható mobilitás globális piacvezető vállalata, és a Miskolci Egyetem.

Izraelben fejleszt kisvasutat az Alstom

Az Alstom bejelentette, hogy 54 Citadis LRV-ből álló flottát szállít és üzemeltet az izraeli Haifa és Názáret közötti 41 km-es kisvasúthoz. Az Electrával és a...

Új távlatokat nyit az európai vasúti járművek üzemeltetési modelleiben a műszaki standardizáció

A Siemens és az Alstom már elindította a saját projektjeit, de az egész szektor ugrásra kész – a HUNGRAIL Vasúti Járműipari Szimpóziumán Ön is ott lehet az első sorban!

Közel hatmilliárd forintos fejlesztési programmal növeli gyártási kapacitásait az Alstom

A fejlesztési program eredményeként 40 százalékkal tervezi növelni gyártási kapacitásait a mátranováki forgóvázkeret-gyártó telephelyén.

Legfrissebb híreink

10 milliárd eurós vasúti beruházás van tervben

A vasút fejlesztésére a politikai akarat megvan, de az uniós források elmaradása miatt a nemzeti mobilitási szektor finanszírozási mixe nem ideális.

Homolya Róbert: ha vasút, akkor zöld technológia, ha pedig zöld technológia, akkor Stadler!

Dr. Homolya Róberttel, a Stadler Trains Magyarország Zrt elnökével készítettünk exkluzív interjút a 2024-es InnoTrans kiállítás helyszínén.

Többet, gyorsabban, hatékonyabban! A takarópanelek mögött zajlik a valódi innováció

A kapacitásnövekedés és a modularizáció lényegesebbek a vasúti járműipar szempontjából, mint hogy a mellékvonalakon akkus vagy hidrogénhajtású vonatokkal fogunk járni.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Többet, gyorsabban, hatékonyabban! A takarópanelek mögött zajlik a valódi innováció

A kapacitásnövekedés és a modularizáció lényegesebbek a vasúti járműipar szempontjából, mint hogy a mellékvonalakon akkus vagy hidrogénhajtású vonatokkal fogunk járni.

“All-In” az új hajtástechnológiákra – vagy az adottságokhoz igazodó, fokozatos fejlődés

A dekarbonizációs célok melletti feltétlen elköteleződés nem, az ahhoz vezető út azonban már megosztotta a HUNGRAIL I. Vasúti Járműipari Szimpóziumának felszólalóit a vasúti járműipar...

Új szabályok tárnak fel új lehetőségeket ősztől az európai járműgyártásban

Az átjárhatósági műszaki előírások (ÁME-k, TSI-k) 2024-es frissítése nem csak egyszerűsíti a személykocsik engedélyezését, de forradalmasíthatja azok piacát is – mit jelent ez a...

A rovat további cikkei

Homolya Róbert: ha vasút, akkor zöld technológia, ha pedig zöld technológia, akkor Stadler!

Dr. Homolya Róberttel, a Stadler Trains Magyarország Zrt elnökével készítettünk exkluzív interjút a 2024-es InnoTrans kiállítás helyszínén.

Többet, gyorsabban, hatékonyabban! A takarópanelek mögött zajlik a valódi innováció

A kapacitásnövekedés és a modularizáció lényegesebbek a vasúti járműipar szempontjából, mint hogy a mellékvonalakon akkus vagy hidrogénhajtású vonatokkal fogunk járni.

Vasúti influenszer díj – újdonság az Innotrans-on

Az InnoTrans szervezői vasúti influenszer díjakat hoztak létre világ vezető közlekedéstechnológiai és mobilitási szakvásárán.