fbpx
2024. június 16. vasárnap

“All-In” az új hajtástechnológiákra – vagy az adottságokhoz igazodó, fokozatos fejlődés

A dekarbonizációs célok melletti feltétlen elköteleződés nem, az ahhoz vezető út azonban már megosztotta a HUNGRAIL I. Vasúti Járműipari Szimpóziumának felszólalóit a vasúti járműipar zöld irányáról szóló panelbeszélgetésen.

A vita felütéseként Lepsényi István, aki a MÁV Zrt. elnöki tisztsége mellett a Magyar Hidrogén Szövetség elnökeként is szólalt fel, arra mutatott rá, ha 2050-re a fosszilis technológiák kivezetése a cél, azokon a vasútvonalakon, amelyek most nincsenek villamosítva, már most olyan technológiát érdemes választani, ami 40 év múlva is helyt fog állni. Ebben szerinte a hidrogénnek a hosszú viszonylatoknál nincsen alternatívája, hiszen a hidrogén gyors töltés mellett magas energiasűrűséget kínál. Elmondása szerint már nem a zöld hidrogén a drága, hanem az annak felhasználásához szükséges üzemanyagcellás hajtáslánc.

Ennél összetettebb jövőképet vázolt fel Dr. Homolya Róbert, a Stadler Trains Magyarország Zrt. elnöke, a gyártó globális tapasztalataira alapozva: a hidrogén kulcsszerepét ott látja, ahol nagy, egybefüggő hálózatok egyáltalán nincsenek villamosítva – ebben kiemelte a Stadler Guiness-rekorder kaliforniai hidrogénvonatát (melynek kocsiszekrénye egyébként Szolnokon készült), amely úgy ért el egyetlen felöltéssel hatótáv-világcsócsot, hogy Kalifornia hőségében az energiaigény közel fele a klimatizálásra ment el. Olyan hálózatokon azonban, ahol részben már vannak villamosított szakaszok, a “szigetek” közötti átugráshoz az akkumulátoros technológiát tartja megfelelőnek – itt példaként Norvégiát hozta fel, ahol a nagy távolságok közepette egy gazdag, európai ország sem mondott “all in”-t sem a teljes villamosításra, sem a hidrogénre való váltásra, hanem az optimumot keresi, szakszos villamosítással és közötte akkumulátoros áthidalással. Az egyosztatú megközelítéseket azért sem tartja célravezetőnek, mivel például a hidrogén európai terjedésének a gyártási kapacitások is gátat szabnak, miközben Európa vasúthálózata már most is jelentős részben villamosított.

- Hirdetés -

Tan Yi, a CRRC Zhuzhou Locomotive Company marketing vezetője is a rugalmas megoldások és együttműködések szerepét emelte ki: a CRRC európai jelenléte nem egy egyszemélyes történet a technológiai innovációban, hanem az európai ipar szereplőivel dolgozik együtt pl. a hajtásláncok, a vonatbiztonsági, féktechnikai alrendszerek európai szállítóival. Az európai piac diverzitása miatt az innováció helyes irányának olyan platform-mozdonyt tartanak, ami mind az öt féle hajtástechnológiát integrálni, és a felhasználói igények mentén felkínálni tudja, ezt a platformot a Vossloh-val együtt fejlesztik.

Kínai mondással vezette fel, és a CRRC-hez hasonlóan az együttműködés és innováció szükségességére alapozta helyzetképét Dr. Ludvig László, a Magyar Vagon Zrt. frissen leigazolt vezérigazgatója: minden út egyetlen lépéssel kezdődik – a Magyar Vagon számára ez most az átvett MÁV-Vagon alapjain az új magyar járműgyár szervezeti kereteinek kialakítása az “egy vagon” projekt keretében. A célkitűzés, hogy a dunakeszi telephely a nemzetközi piacokon elért referenciáit, kivívott hírnevét felhasználva a gyártó nemzetközi piacokon is piacképes legyen piacképes, gyártói konzorciumokban együttműködésre alkalmas legyen – hiszen egy kisebb szereplő együttműködésben tud fejlődni, például licensz vásárlása és továbbfejlesztése által: felidézte, a 60-as években így született a MIX/A HÉV-motorvonat és a közelmóltban az IC+ is. Nem rejtette ugyanakkor véka alá Ludvig, hogy a Magyar Vagon az organikus fejlődés mellett akvizíciós terveket is dédelget: ebben a spanyol Talgo-t számára személyesen is szimpatikus gyártóként nevezte meg annak innováció-készsége miatt, hiszen ők az úttörői a passzív billenőszekrényes, a végig alacsonpadlós és a nyomtávváltó járműveknek is.

Az innováció kapcsán Homolya figyelmeztető szavai zárták az érdekfeszítő beszélgetést: ő a Stadler részéről nem gyártói, hanem tervezői kapacitást lenne hajlandó azonnal felvásárolni, hiszen a járműgyártási értékláncban a legnagyobb hozzáadott érték a mérnöki teljesítményt tartja, ami az adottságokhoz illeszkedő legmegfelelőbb technológiát megtalálja. Helyzetértékelése szerint a hazai műszaki képzés meggyengült, amíg nincs itthon rendes mérnökképzés, addig a magyar járműipar csak légvárakat tud építeni.

Ezek is érdekelhetik

Gőzerővel robog az I. Vasúti Járműipari Szimpózium

2030-ig 100.000 férőhelynyi új vasúti járműre van szüksége a magyar vasúti piacnak.

20 éve nem látott, példátlan díjemelést hozaz ősz a magyar vasútnak

Az elmúlt 20 évben nem fordult elő, hogy évközben emelik a magyar vasúti pályáért fizetendő díjat. Versenyképes fuvardíj nélkül nincs versenyképes szolgáltatás, folytatódhat az...

Kamionnal ütközött a tehervonat

Baleset miatt késtek a vonatok a Budapest-Miskolc-Sátoraljaújhely, illetve a Hidasnémeti és a Budapest-Eger vonalon - közölte a Mávinform kedd délelőtt. A balesetben tehervonat kamionnal ütközött...

Összeolvad a MÁV és a VOLÁN telefonos ügyfélszolgálata

2024. május 1-től két területen is szintet lép a MÁV-START és a Volánbusz integrációja: a telefonos utas-tájékoztatás egységesítésének, a jegyváltási lehetőségek bővítésének előnyeit is...

Kalauz nélküli tesztüzem a MÁV-nál

A Pilisvörösvár és Rákos között közlekedő S76-os vonatokon teszt jelleggel jegyvizsgáló nélkül közlekednek.

Szorosabbra fűződnek a szlovák-magyar vasúti kapcsolatok

Az egyeztetés célja a felvidéki magyarok és az anyaország közötti vasúti kapcsolat erősítése, a két ország közötti vasúti közlekedés fejlesztése.

Legfrissebb híreink

UIRR: csökkent a szállítmányozás 2023-ban

A szervezet májusi közgyűlésén zárták a tavalyi üzleti évek és bemutatták az új testületi felállást.

A Stadler bemutatta a Szerb Vasutaknak gyártott legújabb FLIRT motorvonatot

A szerb nemzeti vasúttársaság 2021-ben rendelt tizennyolc FLIRT motorvonatot a Stadlertől, teljesítése 2025. tavaszára várható.

A vasúti fafuvarozás fenntartása gazdasági és környezeti érdek

A vasúti fafuvarozás fenntartásának szükségességét hangsúlyozzák a Rail Cargo Hungaria, a Rail Cargo Logistics – Hungaria és nyolc erdészeti vállalat döntéshozói.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Új szabályok tárnak fel új lehetőségeket ősztől az európai járműgyártásban

Az átjárhatósági műszaki előírások (ÁME-k, TSI-k) 2024-es frissítése nem csak egyszerűsíti a személykocsik engedélyezését, de forradalmasíthatja azok piacát is – mit jelent ez a...

A műszaki átjárhatóság kiterjesztése hozhatja meg az európai járműbeszerzésben a magántőke étvágyát

Cikksorozatuk új részében beszámolunk az európai járműpiacon elindult új finanszírozási trendekről – a hazai vonatkozósokról pedig a HUNGRAIL Vasúti Járműipari Szimpóziumán hallhat! Az európai járműipar...

A hazai vasúti piac számára is tanulságos konstrukcióban indult el az European Sleeper új éjszakai járata

Az új éjszakai járat Prága és Brüsszel között március 25-én indult.

A rovat további cikkei

A Stadler bemutatta a Szerb Vasutaknak gyártott legújabb FLIRT motorvonatot

A szerb nemzeti vasúttársaság 2021-ben rendelt tizennyolc FLIRT motorvonatot a Stadlertől, teljesítése 2025. tavaszára várható.

A vasúti fafuvarozás fenntartása gazdasági és környezeti érdek

A vasúti fafuvarozás fenntartásának szükségességét hangsúlyozzák a Rail Cargo Hungaria, a Rail Cargo Logistics – Hungaria és nyolc erdészeti vállalat döntéshozói.

Dráguló vasúti pályadíj: felgyorsulhat a hazai vállalkozó vasúti társaságok piacvesztése

Fuvarozó vasútvállalatok, a HUNGRAIL és az ÉKM is nyilatkoztak a Világgazdaságnak az emelt vasúti pályadíj miértjéről, hatásairól.