fbpx
2024. szeptember 15. vasárnap
spot_img

“All-In” az új hajtástechnológiákra – vagy az adottságokhoz igazodó, fokozatos fejlődés

A dekarbonizációs célok melletti feltétlen elköteleződés nem, az ahhoz vezető út azonban már megosztotta a HUNGRAIL I. Vasúti Járműipari Szimpóziumának felszólalóit a vasúti járműipar zöld irányáról szóló panelbeszélgetésen.

A vita felütéseként Lepsényi István, aki a MÁV Zrt. elnöki tisztsége mellett a Magyar Hidrogén Szövetség elnökeként is szólalt fel, arra mutatott rá, ha 2050-re a fosszilis technológiák kivezetése a cél, azokon a vasútvonalakon, amelyek most nincsenek villamosítva, már most olyan technológiát érdemes választani, ami 40 év múlva is helyt fog állni. Ebben szerinte a hidrogénnek a hosszú viszonylatoknál nincsen alternatívája, hiszen a hidrogén gyors töltés mellett magas energiasűrűséget kínál. Elmondása szerint már nem a zöld hidrogén a drága, hanem az annak felhasználásához szükséges üzemanyagcellás hajtáslánc.

Ennél összetettebb jövőképet vázolt fel Dr. Homolya Róbert, a Stadler Trains Magyarország Zrt. elnöke, a gyártó globális tapasztalataira alapozva: a hidrogén kulcsszerepét ott látja, ahol nagy, egybefüggő hálózatok egyáltalán nincsenek villamosítva – ebben kiemelte a Stadler Guiness-rekorder kaliforniai hidrogénvonatát (melynek kocsiszekrénye egyébként Szolnokon készült), amely úgy ért el egyetlen felöltéssel hatótáv-világcsócsot, hogy Kalifornia hőségében az energiaigény közel fele a klimatizálásra ment el. Olyan hálózatokon azonban, ahol részben már vannak villamosított szakaszok, a “szigetek” közötti átugráshoz az akkumulátoros technológiát tartja megfelelőnek – itt példaként Norvégiát hozta fel, ahol a nagy távolságok közepette egy gazdag, európai ország sem mondott “all in”-t sem a teljes villamosításra, sem a hidrogénre való váltásra, hanem az optimumot keresi, szakszos villamosítással és közötte akkumulátoros áthidalással. Az egyosztatú megközelítéseket azért sem tartja célravezetőnek, mivel például a hidrogén európai terjedésének a gyártási kapacitások is gátat szabnak, miközben Európa vasúthálózata már most is jelentős részben villamosított.

- Hirdetés -

Tan Yi, a CRRC Zhuzhou Locomotive Company marketing vezetője is a rugalmas megoldások és együttműködések szerepét emelte ki: a CRRC európai jelenléte nem egy egyszemélyes történet a technológiai innovációban, hanem az európai ipar szereplőivel dolgozik együtt pl. a hajtásláncok, a vonatbiztonsági, féktechnikai alrendszerek európai szállítóival. Az európai piac diverzitása miatt az innováció helyes irányának olyan platform-mozdonyt tartanak, ami mind az öt féle hajtástechnológiát integrálni, és a felhasználói igények mentén felkínálni tudja, ezt a platformot a Vossloh-val együtt fejlesztik.

Kínai mondással vezette fel, és a CRRC-hez hasonlóan az együttműködés és innováció szükségességére alapozta helyzetképét Dr. Ludvig László, a Magyar Vagon Zrt. frissen leigazolt vezérigazgatója: minden út egyetlen lépéssel kezdődik – a Magyar Vagon számára ez most az átvett MÁV-Vagon alapjain az új magyar járműgyár szervezeti kereteinek kialakítása az “egy vagon” projekt keretében. A célkitűzés, hogy a dunakeszi telephely a nemzetközi piacokon elért referenciáit, kivívott hírnevét felhasználva a gyártó nemzetközi piacokon is piacképes legyen piacképes, gyártói konzorciumokban együttműködésre alkalmas legyen – hiszen egy kisebb szereplő együttműködésben tud fejlődni, például licensz vásárlása és továbbfejlesztése által: felidézte, a 60-as években így született a MIX/A HÉV-motorvonat és a közelmóltban az IC+ is. Nem rejtette ugyanakkor véka alá Ludvig, hogy a Magyar Vagon az organikus fejlődés mellett akvizíciós terveket is dédelget: ebben a spanyol Talgo-t számára személyesen is szimpatikus gyártóként nevezte meg annak innováció-készsége miatt, hiszen ők az úttörői a passzív billenőszekrényes, a végig alacsonpadlós és a nyomtávváltó járműveknek is.

Az innováció kapcsán Homolya figyelmeztető szavai zárták az érdekfeszítő beszélgetést: ő a Stadler részéről nem gyártói, hanem tervezői kapacitást lenne hajlandó azonnal felvásárolni, hiszen a járműgyártási értékláncban a legnagyobb hozzáadott érték a mérnöki teljesítményt tartja, ami az adottságokhoz illeszkedő legmegfelelőbb technológiát megtalálja. Helyzetértékelése szerint a hazai műszaki képzés meggyengült, amíg nincs itthon rendes mérnökképzés, addig a magyar járműipar csak légvárakat tud építeni.

Ezek is érdekelhetik

Személyi változás a MÁV FKG élén

Dr. Kormányos Lászlót nevezték ki a MÁV Felépítménykarbantartó és Gépjavító (FKG) Kft. új ügyvezető igazgatójának.

Egyre több a jegyvizsgáló elleni támadás a MÁV-START járatain

Az év második negyedévében tovább romlott a MÁV-START jegyvizsgálóit ért támadások száma.

Fejlesztés a MÁV app-ban: már itt is elérhető EMMA

A mai naptól elérhető a MÁV applikációban EMMA, a MÁV-VOLÁN-csoport egységes menetrendi és térképes útvonaltervezője.

Lázár János: fizetés kiegészítést kapnak a MÁV munkavállalói

Az építési és közlekedési miniszter a MÁV-VOLÁN-csoport több ezer dolgozójára vonatkozó bérintézkedést jelentett be.

Új pályaműködtetési és beruházási vezérigazgató-helyettes a MÁV-nál

Németh Rékát 2024. július 25-től a MÁV Zrt. új pályaműködtetési és beruházási vezérigazgató-helyettesének nevezték ki.

Hamarosan megérkezik az első Henschel-mozdony

Már úton van Magyarországra az első olyan Henschel-mozdony, amelyből a MÁV 15 darabot bérelne és ősztől állnának forgalomba.

Legfrissebb híreink

Megállíthatatlanul idősödik az európai vasúti szakma

Automatizáció és digitalizáció nélkül esélytelennek látszik az egyre fokozódó vasúti munkaerőhiány kezelése.

Újabb Vectron AC mozdonnyal bővíti flottáját a FOXrail

A magyar árufuvarozó  vasúttársaság ismét egy Siemens Mobility-féle Vectron AC mozdonnyal bővíti járműparkját.

A CRRC ZELC magyar partnerével európai termelési központot tervez

A magyar Acemil csoport a CRRC Zhuzhou Locomotive Co-val együttműködve gördülőállomány-gyártó üzemet építene Magyarországon.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Új szabályok tárnak fel új lehetőségeket ősztől az európai járműgyártásban

Az átjárhatósági műszaki előírások (ÁME-k, TSI-k) 2024-es frissítése nem csak egyszerűsíti a személykocsik engedélyezését, de forradalmasíthatja azok piacát is – mit jelent ez a...

A műszaki átjárhatóság kiterjesztése hozhatja meg az európai járműbeszerzésben a magántőke étvágyát

Cikksorozatuk új részében beszámolunk az európai járműpiacon elindult új finanszírozási trendekről – a hazai vonatkozósokról pedig a HUNGRAIL Vasúti Járműipari Szimpóziumán hallhat! Az európai járműipar...

A hazai vasúti piac számára is tanulságos konstrukcióban indult el az European Sleeper új éjszakai járata

Az új éjszakai járat Prága és Brüsszel között március 25-én indult.

A rovat további cikkei

Újabb Vectron AC mozdonnyal bővíti flottáját a FOXrail

A magyar árufuvarozó  vasúttársaság ismét egy Siemens Mobility-féle Vectron AC mozdonnyal bővíti járműparkját.

A CRRC ZELC magyar partnerével európai termelési központot tervez

A magyar Acemil csoport a CRRC Zhuzhou Locomotive Co-val együttműködve gördülőállomány-gyártó üzemet építene Magyarországon.

Kötelező jegyelővételi zónát vezet be a MÁV

Az új tanév kezdetétől és a kalauz nélküli rendszer kiterjesztésével egyidőben kötelező elővételes jegyvásárlást vezet be a vasúttársaság.