fbpx
2024. július 20. szombat
spot_img

Sikerül vasútra hangolnia Európát a belga uniós elnökségnek?

Jelentősebb európai uniós szerepvállalás kellene, hogy a személy- és áruszállításban nagyobb részesedést szerezhessen a vasút. Az eddigi liberalizációs lépéseken túl jóval több kell a szakértők szerint.

Január 1-jétől fél éven át Belgium tölti be az Európai Unió Tanácsának a soros elnökségét. A Back On Track Belgium nevű civil szervezet képeslapokat küldött több belga szövetségi és regionális szintű miniszternek, hogy 2024 legyen az az év, amikor a vonatok nem a múlt, hanem a jövő lesz.

Amíg Budapestről napi tucatnyi éjszakai vonat indul a nyári főszezonban, és ezzel Béccsel holtversenyben Európa éjszakaivonat-fővárosának számít, Belgium és az Európai Unió kvázi fővárosa elérhetetlen volt évtizedeken át éjszakai vonatokkal. A Nyugat-Európában kihalófélben lévő vasúti szolgáltatást egy cseh magánvasút hozta vissza Brüsszelbe.

- Hirdetés -

Az EU továbbra is a liberalizációban bízik, ám a Back on Track szerint

az európai vasúti hálózatot az elmúlt tizenöt évben teljesen liberalizálták ugyan, de az elmúlt százötven évben soha nem volt ilyen nehéz megtervezni egy vonatutat a kontinensünk másik felére. A vonatok minden eddiginél többször állnak meg a határokon, a menetrendeket nehéz megtalálni, a különböző vonatokra már nem léteznek közvetlen jegyek, és az éjszakai vonatok kocsijai gyakran négy, öt vagy akár hat évtizedesek. Ez pontosan az ellenkezője annak, amit a liberalizáció kezdetén ígértek.

Nyilatkozatuk szerint jelentős változásra van szükség, ha az Európai Unió valóban el akarja érni a klímacéljait. Ehhez egy hatékony és integrált európai vasúthálózatra lenne szükség. Úgy látják, hogy az egyenlő versenyfeltételeknél ehhez jóval többre van szükség. Ráadásul még ez is fényévekre van, hiszen a messze legszennyezőbb közlekedési módot, a repülést az európai kormányok kívánják az adózás alól, és még ezen felül is eurótízmilliárdokkal támogatják.

Különösen visszás a helyzet a sajtóban felkapott éjszakai vonatok terén, ugyanis ezek közlekedtetése csak nagyon ritkán versenyképes a támogatott és adózás nélkül működtett légijáratokkal szemben. Ezért is van, hogy a hálókocsik a magánszolgáltatóknál jellemzően nem újak, hanem több évtizedesek. Lehetőségként az javasolják, hogy hozzon létre az EU egy hálókocsi-bérbeadó céget.

Reménykedő vasúti vezetők

Az Európai Vasúti és Infrastruktúratársaságok Közössége (CER), a Nemzetközi Vasúti Egyesület (UIC) és az európai vasúti árufuvarozási vezérigazgatók Georges Gilkinet, a belga miniszterelnök-helyettes és mobilitásért felelős miniszterrel tárgyaltak december elején a várható uniós jogalkotásról, és már láttak több reményteli kezdeményezést. A hivatalos belga uniós programban is kiemelt helyet kap a fenntartható közlekedés helyzetének előremozdítása.

Ahogy a Magyar Vasút is beszámolt róla, folyamatban van a kombinált fuvarozási irányelvek átalakítása, ami tovább segítené a vasúti áruszállítást.

A tárgyalásokon az is szóba került, hogy ezzel párhuzamosan a közúti járművek tömegéről és méreteiről szóló irányelvet is felülvizsgálják, ami a várakozások szerint szintén a vasúti áruszállítás felé terelhetné az áruforgalmat.

Georges Gilkinet pedig megerősítette, hogy az ügy a soron következő belga EU-elnökség témája lesz.

Az uniós szabályozásban jelen állás szerint szigorúan határoznák meg a kombinált áruszállítás fogalmát, hogy minél nagyobb arányban kelljen vasúti és belvízi áruszállítást igénybe venni. A kombinált fuvarozásban használt tehergépkocsikra adókedvezményeket vezetnének be, feloldanák a terminálokhoz közlekedő közúti járművekre vonatkozó vezetési tilalmakat.

A közúti járművek szabályozása abban tud segíteni, hogy kötelező legyen daruzható félpótkocsikat beszerezni, a méretük pedig teljesen megfeleljen a vasúti űrszelvénynek, hogy ne legyen technikai akadálya a kombinált áruszállítás terjedésének.

Elmaradó belga módváltás

A belgák jó példával kívánnak elöl járni: a Brusseles Times tavalyi beszámolója szerint a belga kormány a vasúti szállítások mennyiségét megduplázná 2030-ig. A cél az, hogy a vasúti szállítások aránya a jelenlegi 15%-ról 30%-ra növekedjen. A tervek szerint a vasúti áruszállításokat a jelenlegi 42 millió tonnáról 2030-ra 80 millió tonnára növelik. Nehézség azonban, hogy Belgium az az ország, amelyik Hollandia mellett a legkevesebb adatot szolgáltat az Eurostat felé a közlekedéssel kapcsolatban, az állami statisztikai hivatal, a Statbel sem gyűjt semmilyen érdemi információt vasúti áruszállítással kapcsolatban. Egyedül a tonna alapú modal split értékek ismerhetők meg, de abban is elég elmaradott Belgium európai összevetésben: így a nagyívű tervek számonkérhetősége igencsak nehézkes. A modal split adatok tonnakilométer alapon csak az Eurostatnál érhetők el Belgiumra, néhány éves késsel.

Az Eurostat adatiból azonban ki lehet olvasni, hogy Belgium duplázással is messze elmaradna a zöldebb közép-kelet-európai országoktól a vasúti áruszállítás terén. Egyrészt a közúti áruszállítás is növekszik, így arányaiban a vasút szerepe nem nőne gyorsan. Másrészt Belgiumban csupán 7,2 százalék volt a vasúti áruszállítás modal split aránya 2021-ben, ami jelentősen elmarad például a magyar 26,1 százalékos, vagy az osztrák 29,6 százalékos értéktől. Remélhetőleg a sikeres közép-európai közlekedéspolitikákra is kiterjed majd a belga elnökség figyelme.

Címlapkép: Antwerpen főpályaudvara – Unsplash

Ezek is érdekelhetik

Az EU közlekedési miniszterei megállapodtak a kapacitás-elosztási rendelettervezetről

A június 18-ai közlekedési miniszteri tanács elfogadta az általános megközelítést a kapacitás-elosztási rendelettervezettel kapcsolatban.

Új szabályok tárnak fel új lehetőségeket ősztől az európai járműgyártásban

Az átjárhatósági műszaki előírások (ÁME-k, TSI-k) 2024-es frissítése nem csak egyszerűsíti a személykocsik engedélyezését, de forradalmasíthatja azok piacát is – mit jelent ez a...

Elmaradt a vasúti fordulat az európai kohéziós politikában

Továbbra is több forrást biztosít az EU a közúti fejlesztésekre, mint a vasútiakra a 2021-2027 közötti tagállami fejlesztési tervek elemzése alapján. A 2021-2027 között elkölteni...

Európa régiós vezetői több árut terelnének vasútra

Ha meg akarjuk fékezni, majd csökkenteni az áruszállítási ágazat károsanyag-kibocsátásának növekedését, sokkal nagyobb szerepet kell adni a vasútnak. A közlekedés, különösen a közúti közlekedés hátrányai...

Felülvizsgálják az állami támogatások szabályozását az EU-ban

A CER-workshopon a vasutak megismerhették egymás gyakorlatát. Az Európai Vasúti és Pályaműködtető társaságok Közössége (CER) által szervezett műhelymegbeszélés célja volt, hogy az európai vasutak, szervezetek...

Több mint negyedmillió éjszakai utas a MÁV-START-nál

Budapest Béccsel versenyez a legtöbb éjszakai járattal érintett csomópont címéért. Európában néhány éve megfordult a trend, elsősorban az osztrák államvasút befektetése nyomán növekszik a hálókocsis,...

Legfrissebb híreink

Meghatározták a vasúti teherszállítás prioritásait a következő öt évre

A CLECAT, az Európai Szállítmányozók Szövetsége meghatározta a vasúti teherszállítás prioritásait a következő öt évre.

Emeletes vonattal a Balatonra

Utazzon emeletes motorvonattal a Balatonra a Jégmadár vagy a Panoráma expresszvonattal!

MÁV-VOLÁN járatokkal a Forma-1 Magyar Nagydíjra!

A MÁV-HÉV, a Volánbusz és a MÁV-START járatai egyszerű és gyors megoldást jelentenek a Hungaroringre érkezőknek a hétvégi eseményre.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Kiemelkedőek Budapest nemzetközi vasúti kapcsolatai az európai nagyvárosok között

Csupán hat városból lehet több európai nagyvárosba közvetlen vasúti járattal eljutni, mint a magyar fővárosból.

Tovább csökken az áruszállítás teljesítménye, a vasút a nemzetközi fuvarokra épít

A vasút stagnálással nyitotta a 2024-es első negyedévet, míg a közúti fuvarozás gyors növekedéssel dolgozta le a tavalyi mélyrepülését.

Európa a közúti áruszállítás felé mozdult el, nem működik a brüsszeli közlekedéspolitika

Nem tud megállnia  a kontinensen a vasúti áruszállítás részarányának csökkenése.

A rovat további cikkei

Emeletes vonattal a Balatonra

Utazzon emeletes motorvonattal a Balatonra a Jégmadár vagy a Panoráma expresszvonattal!

MÁV-VOLÁN járatokkal a Forma-1 Magyar Nagydíjra!

A MÁV-HÉV, a Volánbusz és a MÁV-START járatai egyszerű és gyors megoldást jelentenek a Hungaroringre érkezőknek a hétvégi eseményre.

Akadályfelismerő rendszert tesztel a Siemens Mobility

A projekt célja egy balesetmegelőzést és vezető nélküli vasúti működést segítő rendszer kifejlesztése.