fbpx
2025. március 18. kedd

Sikerül vasútra hangolnia Európát a belga uniós elnökségnek?

Jelentősebb európai uniós szerepvállalás kellene, hogy a személy- és áruszállításban nagyobb részesedést szerezhessen a vasút. Az eddigi liberalizációs lépéseken túl jóval több kell a szakértők szerint.

Január 1-jétől fél éven át Belgium tölti be az Európai Unió Tanácsának a soros elnökségét. A Back On Track Belgium nevű civil szervezet képeslapokat küldött több belga szövetségi és regionális szintű miniszternek, hogy 2024 legyen az az év, amikor a vonatok nem a múlt, hanem a jövő lesz.

Amíg Budapestről napi tucatnyi éjszakai vonat indul a nyári főszezonban, és ezzel Béccsel holtversenyben Európa éjszakaivonat-fővárosának számít, Belgium és az Európai Unió kvázi fővárosa elérhetetlen volt évtizedeken át éjszakai vonatokkal. A Nyugat-Európában kihalófélben lévő vasúti szolgáltatást egy cseh magánvasút hozta vissza Brüsszelbe.

Az EU továbbra is a liberalizációban bízik, ám a Back on Track szerint

az európai vasúti hálózatot az elmúlt tizenöt évben teljesen liberalizálták ugyan, de az elmúlt százötven évben soha nem volt ilyen nehéz megtervezni egy vonatutat a kontinensünk másik felére. A vonatok minden eddiginél többször állnak meg a határokon, a menetrendeket nehéz megtalálni, a különböző vonatokra már nem léteznek közvetlen jegyek, és az éjszakai vonatok kocsijai gyakran négy, öt vagy akár hat évtizedesek. Ez pontosan az ellenkezője annak, amit a liberalizáció kezdetén ígértek.

Nyilatkozatuk szerint jelentős változásra van szükség, ha az Európai Unió valóban el akarja érni a klímacéljait. Ehhez egy hatékony és integrált európai vasúthálózatra lenne szükség. Úgy látják, hogy az egyenlő versenyfeltételeknél ehhez jóval többre van szükség. Ráadásul még ez is fényévekre van, hiszen a messze legszennyezőbb közlekedési módot, a repülést az európai kormányok kívánják az adózás alól, és még ezen felül is eurótízmilliárdokkal támogatják.

Különösen visszás a helyzet a sajtóban felkapott éjszakai vonatok terén, ugyanis ezek közlekedtetése csak nagyon ritkán versenyképes a támogatott és adózás nélkül működtett légijáratokkal szemben. Ezért is van, hogy a hálókocsik a magánszolgáltatóknál jellemzően nem újak, hanem több évtizedesek. Lehetőségként az javasolják, hogy hozzon létre az EU egy hálókocsi-bérbeadó céget.

Reménykedő vasúti vezetők

Az Európai Vasúti és Infrastruktúratársaságok Közössége (CER), a Nemzetközi Vasúti Egyesület (UIC) és az európai vasúti árufuvarozási vezérigazgatók Georges Gilkinet, a belga miniszterelnök-helyettes és mobilitásért felelős miniszterrel tárgyaltak december elején a várható uniós jogalkotásról, és már láttak több reményteli kezdeményezést. A hivatalos belga uniós programban is kiemelt helyet kap a fenntartható közlekedés helyzetének előremozdítása.

Ahogy a Magyar Vasút is beszámolt róla, folyamatban van a kombinált fuvarozási irányelvek átalakítása, ami tovább segítené a vasúti áruszállítást.

A tárgyalásokon az is szóba került, hogy ezzel párhuzamosan a közúti járművek tömegéről és méreteiről szóló irányelvet is felülvizsgálják, ami a várakozások szerint szintén a vasúti áruszállítás felé terelhetné az áruforgalmat.

Georges Gilkinet pedig megerősítette, hogy az ügy a soron következő belga EU-elnökség témája lesz.

Az uniós szabályozásban jelen állás szerint szigorúan határoznák meg a kombinált áruszállítás fogalmát, hogy minél nagyobb arányban kelljen vasúti és belvízi áruszállítást igénybe venni. A kombinált fuvarozásban használt tehergépkocsikra adókedvezményeket vezetnének be, feloldanák a terminálokhoz közlekedő közúti járművekre vonatkozó vezetési tilalmakat.

A közúti járművek szabályozása abban tud segíteni, hogy kötelező legyen daruzható félpótkocsikat beszerezni, a méretük pedig teljesen megfeleljen a vasúti űrszelvénynek, hogy ne legyen technikai akadálya a kombinált áruszállítás terjedésének.

Elmaradó belga módváltás

A belgák jó példával kívánnak elöl járni: a Brusseles Times tavalyi beszámolója szerint a belga kormány a vasúti szállítások mennyiségét megduplázná 2030-ig. A cél az, hogy a vasúti szállítások aránya a jelenlegi 15%-ról 30%-ra növekedjen. A tervek szerint a vasúti áruszállításokat a jelenlegi 42 millió tonnáról 2030-ra 80 millió tonnára növelik. Nehézség azonban, hogy Belgium az az ország, amelyik Hollandia mellett a legkevesebb adatot szolgáltat az Eurostat felé a közlekedéssel kapcsolatban, az állami statisztikai hivatal, a Statbel sem gyűjt semmilyen érdemi információt vasúti áruszállítással kapcsolatban. Egyedül a tonna alapú modal split értékek ismerhetők meg, de abban is elég elmaradott Belgium európai összevetésben: így a nagyívű tervek számonkérhetősége igencsak nehézkes. A modal split adatok tonnakilométer alapon csak az Eurostatnál érhetők el Belgiumra, néhány éves késsel.

Az Eurostat adatiból azonban ki lehet olvasni, hogy Belgium duplázással is messze elmaradna a zöldebb közép-kelet-európai országoktól a vasúti áruszállítás terén. Egyrészt a közúti áruszállítás is növekszik, így arányaiban a vasút szerepe nem nőne gyorsan. Másrészt Belgiumban csupán 7,2 százalék volt a vasúti áruszállítás modal split aránya 2021-ben, ami jelentősen elmarad például a magyar 26,1 százalékos, vagy az osztrák 29,6 százalékos értéktől. Remélhetőleg a sikeres közép-európai közlekedéspolitikákra is kiterjed majd a belga elnökség figyelme.

Címlapkép: Antwerpen főpályaudvara – Unsplash

Ezek is érdekelhetik

VTG teljes irányítást szerzett a Retrack Slovakia felett – magyar vezető is szerepet kap az irányításban

A VTG GmbH teljes körű tulajdonosává vált a Retrack Slovakia s.r.o.-nak, miután megvásárolta a fennmaradó részvényeket a Rail Services Slovakia s.r.o.-tól.

Európai közlekedési infrastruktúra fejlesztés: 9,5 milliárd eurós igény a CEF Transport keretében

A CEF 2024-es közlekedési pályázati felhívásaira összesen 258 pályázat érkezett, amelyek együttesen több mint 9,5 milliárd euró támogatást igényelnek.

Világszerte erős az európai vasútipar, aminek munkát ad a koros járműflotta

Az átlagosan 23 éves uniós vasúti flotta a keleti tagállomokban jóval korosabb. A dízel járművek és a koros mozdonyok cseréje leginkább új motorvonatok iránti igényt fog jelenteni.

Vasútfejlesztés is szerepel az EU 1,2 milliárd eurós támogatási csomagjában

A beruházási keret a vasút mellett a vízellátás és szennyvízkezelés, az innováció fejlesztését, valamint a régió vállalkozásainak zöldítését célozza.

Az EU közlekedési miniszterei megállapodtak a kapacitás-elosztási rendelettervezetről

A június 18-ai közlekedési miniszteri tanács elfogadta az általános megközelítést a kapacitás-elosztási rendelettervezettel kapcsolatban.

Új szabályok tárnak fel új lehetőségeket ősztől az európai járműgyártásban

Az átjárhatósági műszaki előírások (ÁME-k, TSI-k) 2024-es frissítése nem csak egyszerűsíti a személykocsik engedélyezését, de forradalmasíthatja azok piacát is – mit jelent ez a...

Legfrissebb híreink

Az állomásfelújítási program országos szintjén lesz csak új pályázati kiírás

Csak legfelső, országos szintjén lesz új kiírás, a térségi és helyi szintű fejlesztések esetében a pályázati lehetőség továbbra is él.

Állomásmegújítási program: új pályázati szakasz meghirdetésére kerül sor

Nagy volt az érdeklődés, viszont akadt sok hiányosság is a MÁV és az ÉKM közös állomásmegújítási programjára érkezett pályázatokban, így újabb fordulót hirdetnek.

Irány a Tisza-tó vonattal!

Ideális lehetőséget biztosít a fővárosból indulóknak a MÁV Tisza-tó sebesvonata, hogy a kirándulók kényelmesen eljussanak a tó partjára.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

UNIFE: az európai vasútipar jobb szabályozással és uniós forrássokkal gyorsítana

Az európai vasútipar jelentős átalakuláson megy keresztül: a digitalizáció, új technológiák és a finanszírozás kihívásai a legfontosabb trendek az UNIFE éves jelentése szerint.

Átveszi a lízing a vásárlás szerepét?

Személy- és teherkocsi mellett akár a legmodernebb motorvonat is bérlehető, akár már rövidtávon is az európai piacon.

Hol drága és olcsó a vasúti áruszállítás?

Magyarországon az európai átlaghoz képest költségesebb a vasúti áruszállítás költsége.

A rovat további cikkei

Állomásmegújítási program: új pályázati szakasz meghirdetésére kerül sor

Nagy volt az érdeklődés, viszont akadt sok hiányosság is a MÁV és az ÉKM közös állomásmegújítási programjára érkezett pályázatokban, így újabb fordulót hirdetnek.

Irány a Tisza-tó vonattal!

Ideális lehetőséget biztosít a fővárosból indulóknak a MÁV Tisza-tó sebesvonata, hogy a kirándulók kényelmesen eljussanak a tó partjára.

Déli Körvasút: megkezdődik a Szerémi út feletti új híd szerelése

Végső fázisába ért a Szerémi út feletti vasúti híd jobb oldali felszerkezetének szerelése, már az összes hídelem a szerelőtéren van.