A látványos nagysebességű török vasútvonal 12 óráról kettőre csökkenti a menetidőt a két végpont között.
Azt nem lehet tudni előre, hogy a május közepi országos választás eredményét befolyásolni tudja-e Törökország legújabb, 406 kilométeres nagysebességű vonala, amelyet szerdán adnak át Ankara és Sivas között, de a rezsimnek van mivel dicsekednie. A nehéz, hegyes terepen 49 alagút és 49 viadukt is készült, az előbbiek közül a leghosszabb 5,12 kilométeres, az utóbbiak közül a legmagasabb 89 méter magas – írja az International Railway Journal.
A most nyíló vonal keleti fele teljesen új nyomvonalon halad, eddig Kayseri felé kellett kerülni, így Sivas 603 kilométer helyett már csak 405-re van Ankarától vasúton. A 200 kilométeres megtakarítás jelentős, hiszen ez lesz a fő kelet-nyugati nagysebességű tengely egész Törökországon át, ha megépül majd Isztambultól nyugatra Drinápolyig (Edirne) és a bolgár határig, illetve Sivastól keletre Karsig. Az új pálya zöme 250 kilométer/órás sebességre alkalmas, a rövidítés és a gyorsulás együttes eredménye a 12 órás utazási idő 2 órára csökkenése.

Törökország 2009-ben, az Ankara-Eskişehir vonal üzembe helyezésével ismerkedett meg a nagysebességű vonatok technológiájával. Két évvel később indult az Ankara-Konya vonalon a forgalom, 2014-ban pedig az Eskişehir–Isztambul közöttin. Tavaly januárjában állt munkába a Konya–Karaman vonal. (A térkép a meglévő nagysebességű vonalakat pirossal, az újat folytonos sárgával jelöli Ankarától keletre.) Az elmúlt húsz évben – az államvasút honlapja szerint – több mint 370 milliárd lírát fektettek be a vasútba (egy líra jelenleg 17,50 forint), és a vasútra jutó részarány a közlekedési beruházásokból meghaladta a 60 százalékot.
Nyitókép: Ludger Heide / Flickr