fbpx
2024. szeptember 11. szerda
spot_img

Több mint negyedmillió éjszakai utas a MÁV-START-nál

Budapest Béccsel versenyez a legtöbb éjszakai járattal érintett csomópont címéért.

Európában néhány éve megfordult a trend, elsősorban az osztrák államvasút befektetése nyomán növekszik a hálókocsis, fekvőhelyes járatok és ezek utasainak száma is. Ez a zöld közlekedési mód a közepes távolságokon versenytársa a repülésnek, az egyetlen mód arra, hogy a turisztikai vagy üzleti útnak már az első napját is a céltelepülés belvárosában kezdhesse reggel az utas – kipihenve.

A Budapestről közvetlenül Svájcba járó éjszakai vonat útvonala (forrás: MÁV)
A Budapestről közvetlenül Svájcba járó éjszakai vonat útvonala (a térképek forrása: MÁV)

Magyarországon szerencsére soha nem ítélték kihalásra az éjszakai vonatokat, mint például Németországban. Nyugatra a nagy sebességű vasút hiánya, keletre a nemzetpolitikai szempontok, a kapcsolattartás a határokon túli magyarokkal, elsősorban a távoli Székelyfölddel eredményezte azt, hogy Budapest hosszú idő óta Béccsel versenyez az 1435 milliméteres hálózaton a legtöbb éjszakai járattal érintett csomópont címéért. A színvonal megtartásáért, növeléséért azonban új háló-, étkező- és fekvőhelyes kocsik beszerzésére lenne szükség.

- Hirdetés -

Az éjszakai nemzetközi vonatok választása vonzó azoknak, akik 800-1000 kilométeres távot utaznak, hiszen az éjjeli vonatút nagy része alvással telik – írja a MÁV közleménye. Az éjszakai vonatokon az utasok a 4-6 ágyas fekvőhelyes kocsikat, vagy az 1-3 ágyas hálókocsikat is választhatják.

Éjszakai vonattal Budapestről jól elérhető célpontok Ausztriában (forrás: MÁV)
Éjszakai vonattal Budapestről jól elérhető célpontok Ausztriában

Budapestet összesen 13 éjszakai járat érinti, a nyári időszakban pedig két éjjel közlekedő vonattal az Adriára is el lehet jutni. A Magyarországot érintő járatok többsége a MÁV-START járműveivel közlekedik, ezeket tavaly több mint negyedmillióan vették igénybe.

Naponta 10 fekvőhelyes és 8 hálókocsi közlekedik Utasellátó szolgáltatással a nemzetközi vonatokban Berlin, Stuttgart, Zürich és Brassó felé, továbbá nyáron 6 éjszakai kocsi Splitbe és további 4 kocsi Fiumébe, illetve Koperbe.

Az utasforgalom egyenletes eloszlását dinamikus árképzés segíti, az alacsonyabb kihasználtságú vonatokra a jegyárak is olcsóbban érhetőek el.

Sötétkékkel az éjszakai vonatok Budapestről Németországba (forrás: MÁV)
Sötétkékkel az éjszakai vonatok Budapestről Németországba

A legkihasználtabb járat a Budapest és Zürich között közlekedő EuroNight vonat volt, amelyen tavaly közel 90 ezren utaztak, a legtöbben a fekvőhelyes szolgáltatást igénybe véve. A második legnépszerűbb járat a 2022 decemberében Stuttgartig meghosszabbított Kálmán Imre EuroNight volt összesen 60 ezer utassal. Népszerűnek bizonyult a Budapest és Berlin közötti Metropol EuroNight vonat is: a járat december óta a klasszikus, pár évre elhagyni kényszerült és rövidebb útvonalon, Csehország és Drezda érintésével közlekedik, ezzel a tavalyi évben közel 50 ezren jutottak el az úti céljukhoz.

A Budapest és Brassó között, Csíkszereda, Gyergyószentmiklós, Sepsiszentgyörgy érintésével közlekedő Corona InterCity utasforgalma is kiemelkedő volt. A vonat kapacitásbővítésének köszönhetően 61 ezer utas utazott. Ezen a járaton a étkezőkocsi-szolgáltatást is biztosít a vasúttársaság.

Románia és Magyarország vasúti kapcsolatai (forrás: MÁV)
Románia és Magyarország vasúti kapcsolatai

Az éjszakai nemzetközi vonatokon, a háló- és fekvőhelyes kocsikon eladott termékek között, a kínálatban szereplő harapnivalók közül legnépszerűbb a Bacon&Cheddar, illetve a négysajtos háromszög szendvics. Az utasok előszeretettel fogyasztják a dobozos söröket és a kólát is. A nyári Adria InterCitykben közlekedő étkezőkocsi is népszerű volt az utasok körében. Azokon a hamburgereinkből 1500-at adtunk el, felszolgáltunk csaknem 400 adag gulyáslevest, 300 marhapörköltet is, mindehhez pedig kétezer korsó sört csapoltunk – írja a MÁV.

Az Utasellátó-kocsik számottevő része műszaki és arculati szempontból is megújult, ezek közül kiemelendő a CAF járműsorozat külső-belső arculati modernizálása, vagy a 10-ből 6 db DWA étkezőkocsinak a teljes körű, a konyhatechnikát is magában foglaló felújítása. A vasúttársaság 22 használt háló- és fekvőhelyes kocsit szerzett be. A Magyarországról elérhető éjszakai járathálózat bővítése érdekében a MÁV-START a járműállományát folyamatosan fejleszti, új kocsik beszerzését is tervezi.

Budapestről éjszakai vonattal jól elérhető cseh célpontok (forrás: MÁV)
Budapestről éjszakai vonattal jól elérhető cseh célpontok

A nyári időszakban az egész évben közlekedő járatokat további szezonális, tengerparti vonatok is kiegészítik. A 2022-ben a The Guardian Európa 10 legjobb vasúti élményutazása közé választott Adria InterCity járattal tavaly közel 14 ezren jutottak el Splitbe, míg a Koperba és Rijekába közlekedő Retró Istria Expresszen 11 ezren utaztak a horvát és a szlovén tengerpartra.

Nyitóképünkön egy hálókocsi (fotó: MÁV).

Ezek is érdekelhetik

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A korszerű villamos motorvonatok közlekedtetése lehetővé teszi a környezetterhelés csökkentését.

Ősztől bővül a kalauz nélküli közlekedés Budapest elővárosában

A tesztüzemet követően döntött a MÁV-START: folytatják, sőt ki is bővítik a jegyvizsgáló személyzet nélküli közlekedést.

Személyi változás a MÁV FKG élén

Dr. Kormányos Lászlót nevezték ki a MÁV Felépítménykarbantartó és Gépjavító (FKG) Kft. új ügyvezető igazgatójának.

Egyre több a jegyvizsgáló elleni támadás a MÁV-START járatain

Az év második negyedévében tovább romlott a MÁV-START jegyvizsgálóit ért támadások száma.

Fejlesztés a MÁV app-ban: már itt is elérhető EMMA

A mai naptól elérhető a MÁV applikációban EMMA, a MÁV-VOLÁN-csoport egységes menetrendi és térképes útvonaltervezője.

Lázár János: fizetés kiegészítést kapnak a MÁV munkavállalói

Az építési és közlekedési miniszter a MÁV-VOLÁN-csoport több ezer dolgozójára vonatkozó bérintézkedést jelentett be.

Legfrissebb híreink

Újabb Vectron AC mozdonnyal bővíti flottáját a FOXrail

A magyar árufuvarozó  vasúttársaság ismét egy Siemens Mobility-féle Vectron AC mozdonnyal bővíti járműparkját.

A CRRC ZELC magyar partnerével európai termelési központot tervez

A magyar Acemil csoport a CRRC Zhuzhou Locomotive Co-val együttműködve gördülőállomány-gyártó üzemet építene Magyarországon.

Kötelező jegyelővételi zónát vezet be a MÁV

Az új tanév kezdetétől és a kalauz nélküli rendszer kiterjesztésével egyidőben kötelező elővételes jegyvásárlást vezet be a vasúttársaság.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

A közszolgáltatási piacon 2034-től lehet verseny

A MÁV-val és a GYSEV-vel megkötötték a szerződéseket, a buszközlekedésre márciusban jön a pályázat. A tervek szerint idén márciusban írják ki a tendert Magyarország teljes...

Violeta Bulc és a Dán Államvasutak kapták a vasúti Oscar-díjat

Az Európai Vasúti Díjat a CER és az UNIFE ítélte oda az Európai Bizottság korábbi közlekedési biztosának, illetve a DSB-nek. Az Európai Vasúti Díjat már...

Az áruszállítás jövője a közút és a vasút együttműködésén alapul

Barna Zsolt úgy véli, a vasútnak megbízhatóságban, szolgáltatási minőségben, de kapacitásban is javulnia kell, különben nem tud teret hódítani a kombinált fuvarozás.

A rovat további cikkei

A CRRC ZELC magyar partnerével európai termelési központot tervez

A magyar Acemil csoport a CRRC Zhuzhou Locomotive Co-val együttműködve gördülőállomány-gyártó üzemet építene Magyarországon.

Kötelező jegyelővételi zónát vezet be a MÁV

Az új tanév kezdetétől és a kalauz nélküli rendszer kiterjesztésével egyidőben kötelező elővételes jegyvásárlást vezet be a vasúttársaság.

Speciális kalodarendszerrel szállít vasúti kerékpárokat a TS Hungária

A kétsoros kalodarendszerrel teherkocsinként 30 db vasúti kerékpár szállítható, ez versenyképes alternatíva a közúti fuvarozással szemben.