Budapest Béccsel versenyez a legtöbb éjszakai járattal érintett csomópont címéért.
Európában néhány éve megfordult a trend, elsősorban az osztrák államvasút befektetése nyomán növekszik a hálókocsis, fekvőhelyes járatok és ezek utasainak száma is. Ez a zöld közlekedési mód a közepes távolságokon versenytársa a repülésnek, az egyetlen mód arra, hogy a turisztikai vagy üzleti útnak már az első napját is a céltelepülés belvárosában kezdhesse reggel az utas – kipihenve.
Magyarországon szerencsére soha nem ítélték kihalásra az éjszakai vonatokat, mint például Németországban. Nyugatra a nagy sebességű vasút hiánya, keletre a nemzetpolitikai szempontok, a kapcsolattartás a határokon túli magyarokkal, elsősorban a távoli Székelyfölddel eredményezte azt, hogy Budapest hosszú idő óta Béccsel versenyez az 1435 milliméteres hálózaton a legtöbb éjszakai járattal érintett csomópont címéért. A színvonal megtartásáért, növeléséért azonban új háló-, étkező- és fekvőhelyes kocsik beszerzésére lenne szükség.
Az éjszakai nemzetközi vonatok választása vonzó azoknak, akik 800-1000 kilométeres távot utaznak, hiszen az éjjeli vonatút nagy része alvással telik – írja a MÁV közleménye. Az éjszakai vonatokon az utasok a 4-6 ágyas fekvőhelyes kocsikat, vagy az 1-3 ágyas hálókocsikat is választhatják.
Budapestet összesen 13 éjszakai járat érinti, a nyári időszakban pedig két éjjel közlekedő vonattal az Adriára is el lehet jutni. A Magyarországot érintő járatok többsége a MÁV-START járműveivel közlekedik, ezeket tavaly több mint negyedmillióan vették igénybe.
Naponta 10 fekvőhelyes és 8 hálókocsi közlekedik Utasellátó szolgáltatással a nemzetközi vonatokban Berlin, Stuttgart, Zürich és Brassó felé, továbbá nyáron 6 éjszakai kocsi Splitbe és további 4 kocsi Fiumébe, illetve Koperbe.
Az utasforgalom egyenletes eloszlását dinamikus árképzés segíti, az alacsonyabb kihasználtságú vonatokra a jegyárak is olcsóbban érhetőek el.
A legkihasználtabb járat a Budapest és Zürich között közlekedő EuroNight vonat volt, amelyen tavaly közel 90 ezren utaztak, a legtöbben a fekvőhelyes szolgáltatást igénybe véve. A második legnépszerűbb járat a 2022 decemberében Stuttgartig meghosszabbított Kálmán Imre EuroNight volt összesen 60 ezer utassal. Népszerűnek bizonyult a Budapest és Berlin közötti Metropol EuroNight vonat is: a járat december óta a klasszikus, pár évre elhagyni kényszerült és rövidebb útvonalon, Csehország és Drezda érintésével közlekedik, ezzel a tavalyi évben közel 50 ezren jutottak el az úti céljukhoz.
A Budapest és Brassó között, Csíkszereda, Gyergyószentmiklós, Sepsiszentgyörgy érintésével közlekedő Corona InterCity utasforgalma is kiemelkedő volt. A vonat kapacitásbővítésének köszönhetően 61 ezer utas utazott. Ezen a járaton a étkezőkocsi-szolgáltatást is biztosít a vasúttársaság.
Az éjszakai nemzetközi vonatokon, a háló- és fekvőhelyes kocsikon eladott termékek között, a kínálatban szereplő harapnivalók közül legnépszerűbb a Bacon&Cheddar, illetve a négysajtos háromszög szendvics. Az utasok előszeretettel fogyasztják a dobozos söröket és a kólát is. A nyári Adria InterCitykben közlekedő étkezőkocsi is népszerű volt az utasok körében. Azokon a hamburgereinkből 1500-at adtunk el, felszolgáltunk csaknem 400 adag gulyáslevest, 300 marhapörköltet is, mindehhez pedig kétezer korsó sört csapoltunk – írja a MÁV.
Az Utasellátó-kocsik számottevő része műszaki és arculati szempontból is megújult, ezek közül kiemelendő a CAF járműsorozat külső-belső arculati modernizálása, vagy a 10-ből 6 db DWA étkezőkocsinak a teljes körű, a konyhatechnikát is magában foglaló felújítása. A vasúttársaság 22 használt háló- és fekvőhelyes kocsit szerzett be. A Magyarországról elérhető éjszakai járathálózat bővítése érdekében a MÁV-START a járműállományát folyamatosan fejleszti, új kocsik beszerzését is tervezi.
A nyári időszakban az egész évben közlekedő járatokat további szezonális, tengerparti vonatok is kiegészítik. A 2022-ben a The Guardian Európa 10 legjobb vasúti élményutazása közé választott Adria InterCity járattal tavaly közel 14 ezren jutottak el Splitbe, míg a Koperba és Rijekába közlekedő Retró Istria Expresszen 11 ezren utaztak a horvát és a szlovén tengerpartra.
Nyitóképünkön egy hálókocsi (fotó: MÁV).