fbpx
2024. október 7. hétfő
spot_img

Duplázott a Kaszpi-tengeren a vasúti forgalom

Nagy az igény a közép-ázsiai országok és a Kína-Európa forgalomra Oroszország elkerülésével. A folyosó fejlesztésére 20 milliárd dollárt terveznek elkölteni Törökországtól Kazahsztánig.

A Világbank 2023. novemberében tette közzé jelentést a Törökország, Grúzia, Azerbajdzsán, a Kaszpi-tenger és Kazahsztán közötti vasúti korridorról. Az ezt bemutató konferenciát Tbilisziben tartották idén február 27-én. A közlekedési fejlesztések iránt jelentős politikai érdeklődés is van, és a több évtizede tervezett fejlesztések úgy látszik nagy lendületet vettek azzal, hogy Oroszországot elkerülve igyekeznek a térség államai a tengeri kikötők és Kína felé új útvonalakat nyitni.

A Transz-Kaszpi Nemzetközi Közlekedési Útvonal (angolul TITR, Trans-Caspian International Transport Route) ugyan már az 1990-es évektől létrejött, de a forgalom az utóbbi néhány évben élénkült meg.

- Hirdetés -
Forrás: Middle Corridor

A TITR Nemzetközi Szövetség adatai szerint az ezen a folyosón történő szállítás volumene 86%-kal nőtt, és elérte a 2,8 millió tonnát, szemben a 2022-es 1,5 millió tonnával. Ez jelentős növekedés a 2021-es mindössze 586 ezer tonnához képest. Igaz, a konténeres áruszállítás nem növekedett 2023-ban, inkább a hagyományos árukra volt nagyobb igény.

A fejlődést leginkább az infrastruktúra akadályozza. Törökországban ugyan megnyílt az Ankara-Sivas szakaszon a nagysebességű vasút, ami több kapacitást biztosít áruszállításra. Ám Isztambul téréségében nagyon nehézkes az átkelés, mivel a vasúti alagutat csak nagyon kis kapacitással tudják tehervonatok használni, és marad így az időigényes kompolás. A török nagyvárosok környezetében nagyon sűrű a vasúti forgalom, nehéz megbízható és gyors eljutást szervezni.

A fejlesztéseket segíti, hogy 2022 novemberében Azerbajdzsán, Grúzia, Kazahsztán és Törökország aláírta egy tervet, amely a TITR fejlesztéshez szükséges beruházások és intézkedések kiemelt irányait vázolja fel. A megrendelőket azzal segítik, hogy egy közös logisztikai céget hoz létre a négy ország vasútvállalata.

A fejlesztésre szükség lesz, hiszen a Világbank tanulmánya szerint a folyosó 2030-ra megháromszorozhatja a kereskedelmi volument 11 millió tonnára a 2021-es szinthez képest, és felére csökkentheti az eljutási időt – mondta el Rolande Pryce, a Világbank dél-kaukázusi regionális igazgatója.

2030-ig várható forgalombővülés és fő forgalmi irányok. Forrás: VIlágbank

A fejlődéshez szükséges az árak csökkentésé. Nem is az infrastruktúra hiányosságai jelentik a fő gondot, hanem inkább a szükséges gördülőállomány hiánya, valamint a vasúti átrakás a tengeri kikötőkben lassú és bonyolult.

Az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) nemrégiben készült tanulmányában arra a következtetésre jutott, hogy a TITR fejlesztéséhez közel 18,5 milliárd euró beruházásra van szükség. A Világbank egyelőre a török fejlesztési igényeket nem vizsgálta, de ezeket is szeretnék figyelembe venni.

Magyarország számára is fontos lehetőség a TITR fejlesztése, hiszen akár az Isztambul-Szófia-Belgrád-Budapest tengelyen, akár a Szófia-Vidin-Arad-Budapest tengelyen vasúton, akár tengeren Konstanca kikötője felé érkeznek a közép-ázsiai és kínai szállítmányok, azok hazánkon keresztül juthatnak el az európai piacokra.

Ezek is érdekelhetik

Ötödik negyedéve csökken az áruszállítás hazai teljesítménye

A harmadik negyedévben 12 százalékkal kevesebbet árut szállítottak hazánkban, mint egy éve. A visszaesés leginkább a közúti áruszállítást sújtja, a vasút jobban ellenáll a...

Akkorát zuhant az első negyedévben a kombinált áruszállítás, mint a koronavírus alatt

A közúti áruszállítást kevésbé viselte meg az év első három hónapja. Az év második feléig várni kell az érdemi élénkülésre.

Új nagysebességű vonal Ankara és Sivas között

A látványos nagysebességű török vasútvonal 12 óráról kettőre csökkenti a menetidőt a két végpont között.

Létrejött a Peking-Moszkva cargovasúti tengely, de Kína keresi a kerülőutakat is

Megkezdte útját az első Peking és Moszkva között közlekedő konténervonat, eközben gyorsítják a középső korridort is.

Legfrissebb híreink

10 milliárd eurós vasúti beruházás van tervben

A vasút fejlesztésére a politikai akarat megvan, de az uniós források elmaradása miatt a nemzeti mobilitási szektor finanszírozási mixe nem ideális.

Homolya Róbert: ha vasút, akkor zöld technológia, ha pedig zöld technológia, akkor Stadler!

Dr. Homolya Róberttel, a Stadler Trains Magyarország Zrt elnökével készítettünk exkluzív interjút a 2024-es InnoTrans kiállítás helyszínén.

Többet, gyorsabban, hatékonyabban! A takarópanelek mögött zajlik a valódi innováció

A kapacitásnövekedés és a modularizáció lényegesebbek a vasúti járműipar szempontjából, mint hogy a mellékvonalakon akkus vagy hidrogénhajtású vonatokkal fogunk járni.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Megállíthatatlanul idősödik az európai vasúti szakma

Automatizáció és digitalizáció nélkül esélytelennek látszik az egyre fokozódó vasúti munkaerőhiány kezelése.

A Covid elmúlt, a vasutak pénzügyei még mindig nem heverték ki

A koronavírus járvány már évek óta elmúlt, de hosszú távon érezhető marad a hatása a vasúti szektorban

Világszerte erős az európai vasútipar, aminek munkát ad a koros járműflotta

Az átlagosan 23 éves uniós vasúti flotta a keleti tagállomokban jóval korosabb. A dízel járművek és a koros mozdonyok cseréje leginkább új motorvonatok iránti igényt fog jelenteni.

A rovat további cikkei

Homolya Róbert: ha vasút, akkor zöld technológia, ha pedig zöld technológia, akkor Stadler!

Dr. Homolya Róberttel, a Stadler Trains Magyarország Zrt elnökével készítettünk exkluzív interjút a 2024-es InnoTrans kiállítás helyszínén.

Többet, gyorsabban, hatékonyabban! A takarópanelek mögött zajlik a valódi innováció

A kapacitásnövekedés és a modularizáció lényegesebbek a vasúti járműipar szempontjából, mint hogy a mellékvonalakon akkus vagy hidrogénhajtású vonatokkal fogunk járni.

Vasúti influenszer díj – újdonság az Innotrans-on

Az InnoTrans szervezői vasúti influenszer díjakat hoztak létre világ vezető közlekedéstechnológiai és mobilitási szakvásárán.