Az Európai Vasúti Díjat a CER és az UNIFE ítélte oda az Európai Bizottság korábbi közlekedési biztosának, illetve a DSB-nek.
Az Európai Vasúti Díjat már 17-szer adták át. Az Európai Vasúti és Infrastrukturális Vállalatok Közössége (CER) valamint az Európai Vasútipari Szövetség (UNIFE) Violeta Bulc erőfeszítéseit kívánta elismerni, hogy a közlekedési szakmákban, ahol a nők hagyományosan alulreprezentáltak, nagyobb szerepet kapjanak. A szlovén politikus, korábbi biztos a Nők a közlekedésben elnevezésű program élére állt. Ez a kezdeményezés a mai napig létezik, és továbbra is napirenden tartja a kérdést.
Hihetetlen, ezt nem vártam, teljesen úgy érzem magam, mint egy Oscar-átadón. Ez egyben elismerés Juncker elnök úr csapatának is
– mondta Violeta Bulc, majd hozzátette:
Ha a közlekedés zökkenőmentesen működik, a társadalom virágzik; ha viszont a közlekedés leáll, minden leáll. Ezért a közlekedési ágazatban dolgozók a társadalom súlyát viselik a vállukon.
A döntéshozókból, ágazati szakértőkből és újságírókból álló zsűri a 2024 Vasúti Úttörője díjat a DSB-nek adta, az S-tog elnevezésű elővárosi hálózaton az új biztosítóberendezés telepítése alkalmából bevezetett munkaerő-toborzási rendszerért.
A projekt egy új digitális biztosítóberendezés bevezetésével jött létre Koppenhágában és környékén. A vonatok üzemeltetésének feladata megváltozott, az automatikus működés miatt a mozdonyvezetők sokkal inkább felügyeleti munkát látnak el, nem hagyományos vezetést.
A gyorsított jelentkezési folyamat és a klasszikus mozdonyvezetőkhöz képest rövidebb, fókuszáltabb képzés lehetőséget teremtett arra, hogy a toborzásnál szélesebb legyen a merítési bázis. A projekt sikere már az első felvételi fordulókon is nyilvánvaló lett, rekordszámban voltak a jelentkezők, köztük kétszer annyi volt a nő, mint korábban.
A díjakat a CER hétfőn és kedden tartott, kétnapos rendezvénye keretében adták át Brüsszelben, a belga Királyi Szépművészeti Múzeumban.
Az eseményt megnyitó Maroš Šefčovič, az Európai Bizottság európai zöld megállapodásért felelős ügyvezető alelnöke kijelentette:
A mobilitás zöldítése kell, hogy legyen a közlekedési ágazat új növekedési engedélye. Európának erős vasúti rendszerre van szüksége ahhoz, hogy megőrizze versenyképességét, és egyúttal az éghajlati és környezetvédelmi céljait is elérje. A zöld átállás sikere a közlekedési ágazatban nagymértékben függ a vasúti piac fejlődőképességétől és innovációjától.
Az EU belga elnökségének képviseletében Georges Gilkinet belga miniszterelnök-helyettes és mobilitásért felelős miniszter a CEF-re, az európai hálózatfinanszírozási eszközre utalva azt mondta:
A fenntartható és összekapcsolt jövő felé tett úttörő lépésként a transzeurópai közlekedési hálózatról szóló rendeletről nemrégiben született megállapodás világos, hosszú távú jövőképet nyújt az európai vasúti infrastruktúrák számára. Egy ilyen jövőképhez jelentős pénzügyi forrásokra van szükség.
Nyitóképünkön Violeta Bulc (fotó: Mogyorósi Szilvia).