Múlt hét végén Párizsban tartották éves találkozójukat az európai személyszállító vasúttársaságok vezetői, ahol közös nyilatkozatban szólították fel az Európai Bizottságot a Nagysebességű Vasúti Akcióterv mielőbbi megvalósítására. Az Európai Vasúti és Infrastruktúra Társaságok Közösségének (CER) és a Nemzetközi Vasúti Szövetség (UIC) tagjai a vasút jövőjéről, valamint a kontinens közlekedési hálózatának fejlesztéséről egyeztettek.
A vasúti vezetők továbbra is azt hangsúlyozzák, hogy a nagysebességű hálózat a leggyorsabb, legkényelmesebb és legfenntarthatóbb közlekedési forma lehet az üzleti, családi és szabadidős utazásokhoz egyaránt – olvasható a CER közleményében. A várt Nagysebességű Vasúti Akcióterv célja, hogy valódi, határokon átnyúló európai nagysebességű vasúti hálózat épüljön ki, amely összeköti az uniós fővárosokat és nagyvárosokat, és zökkenőmentes kapcsolatot biztosítson a regionális és távolsági járatokkal. A becslések szerint a teljes európai hálózat kiépítése mintegy 546 milliárd eurót (~213 000 mrd Ft) igényelne, melynek első szakaszában 340 milliárd euró (~132 600 mrd Ft) értékű beruházás indulhat, amit fokozatosan akár 500 milliárd euroig is növelhetnek. A tanácskozáson Pierpaolo Settembri, az Európai Bizottság közlekedési és turisztikai biztosának kabinetvezető-helyettese hangsúlyozta: a Bizottság továbbra is elkötelezett a nagysebességű vasút fejlesztése mellett.
A résztvevők által elfogadott határozat kiemeli: a sikerhez összehangolt európai cselekvésre van szükség. Hangsúlyozták, hogy ehhez elengedhetetlen az Európai Vasúti Forgalomirányítási Rendszer (ERTMS) gyorsabb bevezetése, valamint az állami és magánszféra partnerségeinek erősítése. A finanszírozásban a Szabályozói Eszközalap modell (RAB) is szerepet kaphat, hogy a megaprojekt pénzügyileg is fenntartható legyen. Arról is szó volt, hogy reformokra van szükség a vasúti adminisztráció és adózás terén: a vasúti szolgáltatóknak versenyhátrányt jelent a légi és közúti közlekedéshez képest fennálló pénzügyi és bürokratikus teher. A vezetők igazságos energiaadózást, gyorsabb járműtanúsítást és harmonizált pályakapacitás-elosztási szabályozást sürgetnek.
A találkozón megerősítették a szektor elkötelezettségét az egységes, határokon átívelő vasúti jegyrendszer megvalósítása mellett is. A CER „Ticketing Roadmap” (jegyértékesítési ütemterv) szerint az Open Sales and Distribution Model (OSDM) bevezetése, a foglalási időtáv 6 hónapra való kiterjesztése, valamint az AJC-megállapodás (az utazás folytonosságának biztosításáról) alkalmazása már most is komoly előrelépést jelent.
E fejlesztések célja, hogy az utasok modern, több közlekedési módot integráló foglalási rendszerekhez jussanak, miközben megőrzik a vasúti vállalatok versenyképességét. A szereplők ezért a Bizottság támogatását kérik egy stabil és kiegyensúlyozott szabályozási környezet megteremtéséhez.

Forrás: CER


