fbpx
2024. május 20. hétfő

Ha hiszünk a vasútban, Magyarországon is szükség lehet NSV-re

Magyar kutató nagydíja a Közlekedéstudományi Világkonferencián.

A World Conference on Transport Research eseményét háromévente rendezik meg más-más kontinensen. Az idei, montreali konferencia hetvenfős tudományos bizottsága a több mint kétezer beadott tanulmány közül a magyar Hörcher Dánielnek és szerzőtársainak ítélte a nagydíjat a nagy sebességű vasutak (NSV) optimális sebességéről szóló munkáért. A Magyar Vasút a londoni Imperial College, valamint a budapesti műegyetem fiatal kutatóját kérdezte. Írásunk a nyomtatott havilapban megjelent interjú kibővített változatának harmadik része. Az első részben a közlekedés-gazdaságtannal foglalkoztunk, a másodikban pedig magának a tanulmánynak az eredményeivel.

Munkájuk okfejtése meglehetősen elméleti, de – akár közvetetten – lehet-e ennek (illetve a majdani folytatásának) haszna konkrét vasútfejlesztési stratégiák alkotásakor, netán projektek előkészítésekor?

- Hirdetés -

A modell gyakorlati alkalmazásának nincs akadálya, a paraméterei pontos kalibrációjához azonban nem elhanyagolható mennyiségű helyi adatra és statisztikai munkára van szükség. De az elméleti vizsgálatból levontunk általános tanulságokat is, ezek közvetlenül is alkalmazhatók a közlekedéspolitikában. A tanulmány felhívja a figyelmet a vasúti szolgáltatás szabványosításának veszélyeire. A klasszikus tervezői logika számára szemet gyönyörködtető egy országos vasúthálózat, aminek minden szakaszán azonos időközönként, azonos sebességgel, azonos fajlagos kilométerdíjért szállítunk utasokat. De a valódi közlekedési hálózatokban a kereslet eloszlása egész biztosan nem ilyen egyenletes, sőt, sokszoros ingadozásokat is mutathat akár egyetlen vonal mentén is. A modellünk akár azt az eredményt is adhatta volna, hogy az optimális vasúti sebesség független a kereslet mértékétől. Mivel nem ezt kaptuk, hanem azt, hogy egy reális tartományon belül, 100 és 300 kilométer/óra között váltakozik, így – ha a modell feltételezései helyesek – a hálózati szintű szabványosítás nagyon jelentős erőforrás-pazarlást idéz elő.

Hogyan kellene Magyarországnak viszonyulnia az NSV-tervekhez? Érdemes-e egyáltalán ezzel foglalkozni itt?

A fenti okfejtés egyenes következménye, hogy a klasszikus értelemben vett bináris NSV-pártiság és NSV-ellenesség értelmetlen: minden vasúti viszonylatnak megvan az az optimális sebessége, ami az utasok és az üzemeltető erőforrásainak túlzott pazarlását leginkább elkerüli. Ennek megfelelően én sem szeretnék a meglévő magyar nagy sebességű vasúti tervek ellen vagy azok mellett állást foglalni. Kockázat nélkül ki merem jelenteni, hogy érdemes a magyar vasúthálózat egyes szakaszain a 160 kilométeres sebesség feletti közlekedés lehetőségeit vizsgálni. Ezt a tanulmányunk is alátámasztja: ha hiszünk a vasút térnyerésében, akkor olyan utasforgalmakra kell készülnünk, amik csak a jelenleginél magasabb sebességgel szolgálhatók ki közgazdasági értelemben is optimálisan. Hogy ez csak teljesen új nyomvonalon reális, vagy meglévő pályák fejlesztésével és kapacitásbővítésével valósítható meg hatékonyabban, az komolyabb vizsgálatot érdemel.

Az új nyomvonalak építése oldalán gyakran előkerülő érv, hogy csak így érhető el a meglévő (különösen a Budapest körüli) hálózat kapacitáshiányának feloldása. Ezt az érvet nem érzem perdöntőnek egészen addig, amíg – sok más európai vasúthálózattal ellentétben – Magyarországon egyáltalán nincs még négy- vagy annál több vágányú konvencionális fővonal, amin az eltérő sebességprofilú személy- és áruszállítás nagy sebességű vasúti technológia nélkül is szétválasztható.

Mielőtt azonban túlságosan belelovallnánk magunkat az NSV körüli vitákba, szeretném megosztani a közlekedés-gazdaságtan egy másik alaptézisét a közlekedéspolitika prioritásai kapcsán: a meglévő infrastruktúránk hatékony karbantartása, finanszírozása és használatának szabályozása sokkal több figyelmet és erőforrást érdemelne, mint a látványos fejlesztéspolitika. Sajnos erről gyakran megfeledkeztünk a rendszerváltás óta eltelt bő három évtizedben. Abban bízom, hogy a közlekedés-gazdaságtani kutatás és oktatás szerepet játszhat majd abban, hogy fenntartható pályára álljon a magyar vasút erőforrás-gazdálkodása.

Nyitóképünkön egy RailJet-szerelvény Kelenföldön (fotó: MÁV).

Ezek is érdekelhetik

Az EU-s költség-haszon elemzés módszertana évtizedes lemaradásban van

A World Conference on Transport Research montreáli konferencián a magyar Hörcher Dánielnek és szerzőtársainak ítélték a nagydíjat.

Olasz vasút kötheti össze Párizst Barcelonával, nem fapados színvonalon

Az olasz Ferrovie dello Stato Italiane (FS) kiterjesztheti nagysebességű vasúti szolgáltatásait Brüsszelre, Amszterdamra, Párizsra, Berlinre és Barcelonára. A cég ambícióját az Európai Unióban 2019 júniusa óta zajló vasúti hálózati liberalizáció teszi lehetővé.

A KLM vonatjegyet kínál a rövid repülőút helyett

A rövid távú repülőutakat vonattal kell helyettesíteni, feltéve ha a vasúti menetrend ezt megengedi.

Két évet csúszik a HS2 crewe-i és eustoni ága

A brit kormány a költségek csökkentése érdekében úgy döntött, inkább a HS2 londoni Old Oak Common és a birminghami Curzon Street közötti szakasza élvez elsőbbséget.

Felpörög az európai NSV hálózat fejlesztése, ám ebből mi még kimaradunk 

Az európai hálózat nemcsak a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésében hatékony, hanem a hálózat kiépítésében részt vevők fejlődését is gyorsítani fogja.

Legfrissebb híreink

Egyre több vasutast támadnak meg

Drasztikusan, közel 40 százalékkal emelkedett tavaly a korábbi évekhez képest a MÁV dolgozói ellen elkövetett, erőszakos támadások száma. 2023-ban összesen 78 alkalommal rontottak az...

Gigakamionok: drága, veszélyes, de legalább környezetszennyező – videó

A magyarok 88 százaléka szerint a nehezebb és hosszabb tehergépkocsik - más néven megakamionok vagy gigakamionok - súlyos károkat okoznak a közúti infrastruktúrában és...

Cseh cégek mutatkoztak be a magyar vasúti szektornak

Magyar részről a Hungrail Magyar Vasúti Egyesületet kérte fel szervezőnek és koordinátornak Csehország budapesti nagykövetsége, hogy létre jöhessen a vasúti szektorban tevékenykedő vállalatok találkozója....

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Rónai: elképesztő, ami at RNE elért 20 év alatt

A RailNetEurope nemzetközi ernyőszervezet 20. születésnapja alkalmából készített a szervezet interjút Rónai Péter alelnökkel.

Lázár János: „Sínre tesszük a vasútfejlesztést!”

Lázár János építési és közlekedési miniszter vezetői állománygyűlést tartott az elért eredményekről és kitűzött célokról.

Az SBB további öt Girunót rendel a Stadlertől

Folyamatosan szállítja a Stadler a nagy sebességű vonatokat, amelyek a Gotthard-alagútban járnak majd. Az SBB további öt Giruno nagy sebességű vonatot vesz a Stadlertől az...

A rovat további cikkei

Új európai vasúti közlekedési folyosók jönnek létre

A kilenc kijelölt folyosóból öt Magyarország területét is érinti.

Közel hatmilliárd forintos fejlesztési programmal növeli gyártási kapacitásait az Alstom

A fejlesztési program eredményeként 40 százalékkal tervezi növelni gyártási kapacitásait a mátranováki forgóvázkeret-gyártó telephelyén.

Sínen van az új EU-s kapacitáselosztási rendelet

Első olvasatban elfogadták az új Európai Uniós kapacitáselosztási rendelettervezettel kapcsolatos tárgyalási álláspontot.