A MÁV-val és a GYSEV-vel megkötötték a szerződéseket, a buszközlekedésre márciusban jön a pályázat.
A tervek szerint idén márciusban írják ki a tendert Magyarország teljes területére a közúti személyszállítási közszolgáltatásokról – jelentette be a Magyar Vasút Club legutóbbi rendezvényén Mosóczi László, a MÁV-START és a Volánbusz vezérigazgatója.
Mint ismeretes, a Volánbusz szerződése lejárt 2019-ben, azóta kényszerkijelölés alapján működteti az autóbuszjáratokat. Az Európai Unió 1370/2007-es rendelete szerint tavaly december 23-ig lehetett utoljára tendereztetés nélkül meghosszabbítani – legfeljebb tíz évre – a vasúti és közúti személyszállítási közszolgáltatási szerződéseket az egyes tagállamokban. A buszos tenderen tehát más cégek is indulhatnak, de Mosóczi László bízik abban, hogy
a Volánbusz nagyon jó esélyekkel tud elindulni a versenyben.
Azzal számolhatunk, hogy a tíz évre szóló tender lejártakor, azaz 2034 tavaszától már többszereplős lehet Magyarországon a buszos közszolgáltatások piaca.
Mivel a MÁV-START-tal és a GYSEV-vel az említett időpont előtt, tavaly decemberben kötötték meg a szerződéseket a fenti uniós jogszabály lehetőségeivel élve, elmondható, hogy a vasúton is 2033 vége, 2034 eleje lehet az az időpont, amikortól a két megszokott operátoron kívül más vasútvállalatokkal is találkozhatunk közszolgáltatóként. Más országokban már jelenleg is működnek így magánvasutak, nemrég Szlovákiában mutattunk be egy ilyen példát:
A MÁV-START és a GYSEV szerződése az érintett cégek honlapjáról letölthető.
Nyitóképünkön a GYSEV és a MÁV-START egy közös rendezvénye.