fbpx
2024. október 4. péntek
spot_img

„Last Mile” néven, kibővült feladatokkal, újjáalakult a HUNGRAIL Iparvágány munkacsoportja.

A MOL vasúti és üzemeltetés vezetője, Balogh Gábor irányításával folytatja munkáját a HUNGRAIL Iparvágány Munkacsoportja, „Last Mile” néven, kibővített tevékenységi területtel. Már a testület első megbeszélése is pezsgő párbeszédre sarkallta a résztvevőket – akik közt a szektor számos szereplője képviseltette magát, mint iparvágány tulajdonos, fuvarozó, fuvaroztató, járműgyártó, pályaműködtető, -építő és -használó –, nagy horderejű feladatokkal látva el a csoportot.

A vasút versenyképessége szempontjából kulcskérdés az “utolsó kilométerek” kezelése, ezért a HUNGRAIL fontosnak tartja, hogy a témában egy külön erre szakosodott munkacsoport dolgozzon. Az iparvágányok létesítése, fejlesztése és hosszú távon történő, tervezhető fenntarthatósága a teljes vasúti árufuvarozási lánc szempontjából jelentős, hiszen a vasúton belül az iparvágányokkal valósítható meg az ipari területek bekapcsolása a vasúti hálózatba, illetve a „háztól házig” szállítás. A munkacsoport az „utolsó kilométer” (last mile) problémáira való összehangolt, egységes megoldáskeresését célozza meg annak érdekében, hogy minél több iparvágány vegyen részt aktívan a vasúti vérkeringésben.

- Hirdetés -

Az első ülésen a jelenlévők meghatározták, hogy a munkacsoport olyan javaslatokat dolgozzon ki a szektor szereplői és a kormányzati szabályozók, döntéshozók számára, amelyek segítik a vasúti csatlakozással rendelkező, vagy azokat használó, üzemeltető cégeket. A MÁV delegáltjai világítottak rá az egyik legégetőbb és sok mást is meghatározó problémára: az iparvágányok jogi státusza a rendszerváltás óta nem kellően tisztázott. Az ülésen elhangzott, hogy van olyan cég, amely aukción vásárolt meg egy kilométernyi iparvágányt, így azt a sajátjának tekintette – ezzel egyidejűleg azonban a MÁV nyilvántartásában is szerepelt, mint az állami vállalat tulajdona. A résztvevők ennek tükrében felvetették: senki nem szívesen fektet olyan fejlesztésbe, amely nem a saját tulajdonának értékét növeli. Egyhangú döntés született: az egyik legfontosabb feladata a munkacsoportnak, hogy javaslatokat dolgozzon ki a jogi helyzetek tisztázása érdekében.

Ezzel párhuzamosan felmerült például a munkaerő problémája is: költséges és sok esetben feleslegesen hosszú és bonyolult az elvárt képesítések megszerzése egy-egy, kötelezően előírt munkakör betöltéséhez. A munkacsoport vállalta, hogy felülvizsgálja ennek a rendszerét és javaslatokat dolgoz ki az egyszerűsítés érdekében.

A munkacsoport megalakulásának részleteiről és terveiről a Balogh Gáborral készült interjúban, a Magyar Vasút májusban megjelenő számában olvashatnak.

Fotó: HUNGRAIL / Szecsődi Balázs

Ezek is érdekelhetik

Figyelmeztetnek a vasúti szervezetek a DAC-kal kapcsolatban

A tervezés és koordináció fontosságát hangsúlyozták, legyen szó a DAC migrációs stratégiáról, karbantartási ütemezésről vagy infrastrukturális munkafolyamatokról.

Dráguló vasúti pályadíj: felgyorsulhat a hazai vállalkozó vasúti társaságok piacvesztése

Fuvarozó vasútvállalatok, a HUNGRAIL és az ÉKM is nyilatkoztak a Világgazdaságnak az emelt vasúti pályadíj miértjéről, hatásairól.

Bővült a MÁV-REC Railway Engineering Corporation Kft. tolatómozdony-flottája

Erősítés érkezett a Csepeli Szabadkikötőbe: a MÁV-REC Kft. új mozdonya a „last mile” szolgáltatásának fejlesztésében kap főszerepet.

Új mozdonnyal bővül a MÁV-REC Railway Engineering Corporation Kft. vontatójármű parkja

A MÁV-REC Railway Engineering Corporation Kft. saját beruházással ismét egy új, 742-es típusú vontatójárművet állít munkába.

Gőzerővel robog az I. Vasúti Járműipari Szimpózium

2030-ig 100.000 férőhelynyi új vasúti járműre van szüksége a magyar vasúti piacnak.

A pályahasználati díj emelése ellentétes a kormányzati célokkal 

A pályahasználati díj szeptemberi emelése alapvetően rontja a vasúti áruszállítás versenyképességét - mondta el Hódosi Lajos, a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület ügyvezető igazgatója a...

Legfrissebb híreink

Homolya Róbert: ha vasút, akkor zöld technológia, ha pedig zöld technológia, akkor Stadler!

Dr. Homolya Róberttel, a Stadler Trains Magyarország Zrt elnökével készítettünk exkluzív interjút a 2024-es InnoTrans kiállítás helyszínén.

Többet, gyorsabban, hatékonyabban! A takarópanelek mögött zajlik a valódi innováció

A kapacitásnövekedés és a modularizáció lényegesebbek a vasúti járműipar szempontjából, mint hogy a mellékvonalakon akkus vagy hidrogénhajtású vonatokkal fogunk járni.

Vasúti influenszer díj – újdonság az Innotrans-on

Az InnoTrans szervezői vasúti influenszer díjakat hoztak létre világ vezető közlekedéstechnológiai és mobilitási szakvásárán.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Szakmailag is mozgalmas napok az InnoTranson

A vasúti szektorban tevékenykedő vállalatok már használnak generatív mesterséges intelligenciát, ráadásul különböző módokon.

Jól halad a MÁV pályafelújítása, 5 perccel is csökkenhet a menetidő

A korszerűsítéssel az év végétől megbízhatóbbá, kiszámíthatóbbá válik a vonatforgalom, közel 20 km hosszon megszűnik a sebességkorlátozás.

RCH: 450 ezer tonna cukorrépa szállítása várható

A Rail Cargo Hungaria a szükséges vasúti kocsi és vontatási kapacitás biztosításával felkészült a fuvarozási feladatokra.

A rovat további cikkei

Többet, gyorsabban, hatékonyabban! A takarópanelek mögött zajlik a valódi innováció

A kapacitásnövekedés és a modularizáció lényegesebbek a vasúti járműipar szempontjából, mint hogy a mellékvonalakon akkus vagy hidrogénhajtású vonatokkal fogunk járni.

Vasúti influenszer díj – újdonság az Innotrans-on

Az InnoTrans szervezői vasúti influenszer díjakat hoztak létre világ vezető közlekedéstechnológiai és mobilitási szakvásárán.

Szakmailag is mozgalmas napok az InnoTranson

A vasúti szektorban tevékenykedő vállalatok már használnak generatív mesterséges intelligenciát, ráadásul különböző módokon.