fbpx
2024. május 9. csütörtök

„Last Mile” néven, kibővült feladatokkal, újjáalakult a HUNGRAIL Iparvágány munkacsoportja.

A MOL vasúti és üzemeltetés vezetője, Balogh Gábor irányításával folytatja munkáját a HUNGRAIL Iparvágány Munkacsoportja, „Last Mile” néven, kibővített tevékenységi területtel. Már a testület első megbeszélése is pezsgő párbeszédre sarkallta a résztvevőket – akik közt a szektor számos szereplője képviseltette magát, mint iparvágány tulajdonos, fuvarozó, fuvaroztató, járműgyártó, pályaműködtető, -építő és -használó –, nagy horderejű feladatokkal látva el a csoportot.

A vasút versenyképessége szempontjából kulcskérdés az “utolsó kilométerek” kezelése, ezért a HUNGRAIL fontosnak tartja, hogy a témában egy külön erre szakosodott munkacsoport dolgozzon. Az iparvágányok létesítése, fejlesztése és hosszú távon történő, tervezhető fenntarthatósága a teljes vasúti árufuvarozási lánc szempontjából jelentős, hiszen a vasúton belül az iparvágányokkal valósítható meg az ipari területek bekapcsolása a vasúti hálózatba, illetve a „háztól házig” szállítás. A munkacsoport az „utolsó kilométer” (last mile) problémáira való összehangolt, egységes megoldáskeresését célozza meg annak érdekében, hogy minél több iparvágány vegyen részt aktívan a vasúti vérkeringésben.

- Hirdetés -

Az első ülésen a jelenlévők meghatározták, hogy a munkacsoport olyan javaslatokat dolgozzon ki a szektor szereplői és a kormányzati szabályozók, döntéshozók számára, amelyek segítik a vasúti csatlakozással rendelkező, vagy azokat használó, üzemeltető cégeket. A MÁV delegáltjai világítottak rá az egyik legégetőbb és sok mást is meghatározó problémára: az iparvágányok jogi státusza a rendszerváltás óta nem kellően tisztázott. Az ülésen elhangzott, hogy van olyan cég, amely aukción vásárolt meg egy kilométernyi iparvágányt, így azt a sajátjának tekintette – ezzel egyidejűleg azonban a MÁV nyilvántartásában is szerepelt, mint az állami vállalat tulajdona. A résztvevők ennek tükrében felvetették: senki nem szívesen fektet olyan fejlesztésbe, amely nem a saját tulajdonának értékét növeli. Egyhangú döntés született: az egyik legfontosabb feladata a munkacsoportnak, hogy javaslatokat dolgozzon ki a jogi helyzetek tisztázása érdekében.

Ezzel párhuzamosan felmerült például a munkaerő problémája is: költséges és sok esetben feleslegesen hosszú és bonyolult az elvárt képesítések megszerzése egy-egy, kötelezően előírt munkakör betöltéséhez. A munkacsoport vállalta, hogy felülvizsgálja ennek a rendszerét és javaslatokat dolgoz ki az egyszerűsítés érdekében.

A munkacsoport megalakulásának részleteiről és terveiről a Balogh Gáborral készült interjúban, a Magyar Vasút májusban megjelenő számában olvashatnak.

Fotó: HUNGRAIL / Szecsődi Balázs

Ezek is érdekelhetik

Felülvizsgálják az állami támogatások szabályozását az EU-ban

A CER-workshopon a vasutak megismerhették egymás gyakorlatát. Az Európai Vasúti és Pályaműködtető társaságok Közössége (CER) által szervezett műhelymegbeszélés célja volt, hogy az európai vasutak, szervezetek...

Új elnökkel folytatja a HUNGRAIL árufuvarozási bizottsága

Sok a feladat a vasút körül, hiszen egyre messzebb látszanak a 2030-as EU-s célok. A HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület továbbra is elkötelezetten képviseli a hazai...

Újra Kovács Imre a Rail Cargo Hungaria vezérigazgatója

Raisz Csaba az RCH új pénzügyi vezérigazgató-helyettese. Dr. Kovács Imre, a Rail Cargo Hungaria (RCH) igazgatóságának elnöke a Rail Cargo Group (RCG) igazgatóságában betöltött ötéves...

Bővül a HUNGRAIL aktivitása a CER-ben

A Magyar Vasúti Egyesület egy pénzügyi munkabizottság tagja lett. A HUNGRAIL csatlakozott az Európai Vasúti és Pályahálózat-működtetők Közössége (CER) a vasúti infrastruktúra finanszírozása biztonságának megteremtését...

Segíteni kell a kombinált fuvarozás vasúti ágát!

A HUNGRAIL elküldte javaslatait a szaktárcához az intermodális árufuvarozás EU-s irányelv módosításához. Az intermodális szállítás, ezen belül a kombinált fuvarozás részarányának növelésében nyilvánvalóan a vasútnak...

Olcsóbbá kell tenni a kombinált fuvarozást

A szlovák és a magyar vasúti közszolgáltatás és a pályahálózat finanszírozásának összehasonlítása azt mutatja, hogy a karbantartásra és üzemeltetésre többet fordítva olcsóbban és jobb minőségben üzemeltetik északi szomszédunk vasúti hálózatát.

Legfrissebb híreink

Kamionnal ütközött a tehervonat

Baleset miatt késtek a vonatok a Budapest-Miskolc-Sátoraljaújhely, illetve a Hidasnémeti és a Budapest-Eger vonalon - közölte a Mávinform kedd délelőtt. A balesetben tehervonat kamionnal ütközött...

Last Mile mozdonyok az Alstomtól

Új, 20 darabból álló, “Last Mile” tolatómodullal felszerelt mozdonyból álló flotta gördült ki az Alstom-gyárból.

A MÁV-nál már szezon van

Az utasigényekhez igazodva a MÁV-VOLÁN-csoport idén is „megnyújtja” a balatoni szezont.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Last Mile mozdonyok az Alstomtól

Új, 20 darabból álló, “Last Mile” tolatómodullal felszerelt mozdonyból álló flotta gördült ki az Alstom-gyárból.

A MÁV-nál már szezon van

Az utasigényekhez igazodva a MÁV-VOLÁN-csoport idén is „megnyújtja” a balatoni szezont.

Visszazuhant az ukrán-magyar árufuvarozás

A 2024-es első negyedévi adatok szerint az ukrán-magyar határátkelőhelyeken a vasúti áruszállítás volumene 45 százalékkal, azaz közel 650 ezer tonnával csökkent - írja a...

A rovat további cikkei

Last Mile mozdonyok az Alstomtól

Új, 20 darabból álló, “Last Mile” tolatómodullal felszerelt mozdonyból álló flotta gördült ki az Alstom-gyárból.

A MÁV-nál már szezon van

Az utasigényekhez igazodva a MÁV-VOLÁN-csoport idén is „megnyújtja” a balatoni szezont.

Rónai: elképesztő, ami at RNE elért 20 év alatt

A RailNetEurope nemzetközi ernyőszervezet 20. születésnapja alkalmából készített a szervezet interjút Rónai Péter alelnökkel.