Április 7-től a Pilisvörösvár és Rákos között közlekedő S76-os vonatok teszt jelleggel jegyvizsgáló nélkül közlekednek – adta hírül a vasúttársaság. A MÁV-START két hónapos próbaidőszakot tart, az értékelési folyamatot követően, sikeressége esetén várhatóan több elővárosi és vidéki vonalra is kiterjeszti a kalauz nélküli közlekedést
A MÁV tájékoztatása szerint mivel az új tarifa- és kedvezményrendszer jelentősen egyszerűsítette a jegyváltást és utazást, már nem szükséges az állandó jegyvizsgálói jelenlét a vonatokon, így április 7-től megkezdődhetett a kalauzul nélküli üzem a Pilisvörösvár és Rákos között közlekedő S76-os járatokon. A MÁV a kiindulási állomásokról, illetve minden nagyobb forgalmú állomásról történő indulást követően felhívja az utasok figyelmét arra, hogy az adott vonat kalauz nélkül közlekedik. Vészhelyzet esetén az utasok az ajtók mellett elhelyezett vészhívót használhatják, ugyanis a fedélzeten történő rendkívüli helyzet (pl. rosszullét, műszaki rendellenesség) esetén felvehetik a kapcsolatot a mozdonyvezetővel, aki azonnal intézkedik.
A vasúttársaság felhívja a figyelmet, hogy
az utazást kizárólag érvényes menetjeggyel vagy bérlettel lehet megkezdni, szúrópróbaszerű jegyellenőrzések továbbra is lesznek a vonatokon.
Amennyiben az utas a menetjegyellenőrzés során nem tudja felmutatni érvényes menetjegyét, bérletét vagy kedvezményes díjtermék használatakor az arra jogosító okmányát, akkor abban az eseten a jegyellenőr pótdíjat számol fel. A próbaidőszak első egy hónapjában, a május 5-ig tartó átmeneti türelmi időszakban a kalauz nélküli vonatok esetében a menetjegy, bérlet vagy érvényes utazásra jogosító okmány nélkül felszálló utasok számára a jegyellenőrzések során 2600 forintos pótdíjat számít fel a menetjegy árán kívül, ha a felszállás helyén volt jegyvásárlási lehetőség. Május 6-tól viszont minden jegy, illetve bérlet nélküli vagy díjmentes utazási jogosultságot igazolni nem tudó utasnak 25 ezer forintos pótdíjat kell fizetnie a jegy árán felül.
A MÁV arról is tájékoztat, hogy
az új rendszernek megfelelően a mozdonyvezetők feladatköre is bővül.
Az eddigi feladataikon kívül ellátják a szükséges utastájékoztatást, az indulás előtt a visszapillantó tükrök, illetve a kamerarendszer segítségével ellenőrzik az utasok biztonságos fel- és leszállását, a fogyatékossággal élő vagy mozgásukban korlátozott utasok be- vagy leszállítását is segítik a kerekesszék-emelő berendezés kezelésével. A mozdonyvezető hatáskörébe tartozik a biztonságos közlekedés egyes feltételeinek ellenőrzése, mint pl. a megfelelő ajtóműködés vagy az utastér szemrevételezéssel történő átnézése, egyes utazási komforttényezők (pl. beltéri hőmérséklet) ellenőrzése.
A vasúttársaság a kéthónapos próbaidőszak tapasztalatai alapján dönt a kiterjesztésről, amennyiben szükséges, akkor előtte finomhangolást is végez. A MÁV hangsúlyozza, hogy mivel az utasok biztonsága a legfontosabb, így csak olyan viszonylatokon vezethetik be a jövőben, ahol minden feltétel adott a kalauz nélküli közlekedéshez. Felhívják a figyelmet arra is, hogy a döntéshozatal során figyelembe veszik az utasok javaslatait is, az észrevételeket, tapasztalatot az ügyfélszolgálat részére van mód eljuttatni az eszrevetel@mav-start.hu email címre.
Fotó: MÁV