fbpx
2024. május 6. hétfő

Kalauz nélküli tesztüzem a MÁV-nál

Április 7-től a Pilisvörösvár és Rákos között közlekedő S76-os vonatok teszt jelleggel jegyvizsgáló nélkül közlekednek – adta hírül a vasúttársaság. A MÁV-START két hónapos próbaidőszakot tart, az értékelési folyamatot követően, sikeressége esetén várhatóan több elővárosi és vidéki vonalra is kiterjeszti a kalauz nélküli közlekedést

A MÁV tájékoztatása szerint mivel az új tarifa- és kedvezményrendszer jelentősen egyszerűsítette a jegyváltást és utazást, már nem szükséges az állandó jegyvizsgálói jelenlét a vonatokon, így április 7-től megkezdődhetett a kalauzul nélküli üzem a Pilisvörösvár és Rákos között közlekedő S76-os járatokon. A MÁV a kiindulási állomásokról, illetve minden nagyobb forgalmú állomásról történő indulást követően felhívja az utasok figyelmét arra, hogy az adott vonat kalauz nélkül közlekedik. Vészhelyzet esetén az utasok az ajtók mellett elhelyezett vészhívót használhatják, ugyanis a fedélzeten történő rendkívüli helyzet (pl. rosszullét, műszaki rendellenesség) esetén felvehetik a kapcsolatot a mozdonyvezetővel, aki azonnal intézkedik.

A vasúttársaság felhívja a figyelmet, hogy

az utazást kizárólag érvényes menetjeggyel vagy bérlettel lehet megkezdni, szúrópróbaszerű jegyellenőrzések továbbra is lesznek a vonatokon.

- Hirdetés -

Amennyiben az utas a menetjegyellenőrzés során nem tudja felmutatni érvényes menetjegyét, bérletét vagy kedvezményes díjtermék használatakor az arra jogosító okmányát, akkor abban az eseten a jegyellenőr pótdíjat számol fel.  A próbaidőszak első egy hónapjában, a május 5-ig tartó átmeneti türelmi időszakban a kalauz nélküli vonatok esetében a menetjegy, bérlet vagy érvényes utazásra jogosító okmány nélkül felszálló utasok számára a jegyellenőrzések során 2600 forintos pótdíjat számít fel a menetjegy árán kívül, ha a felszállás helyén volt jegyvásárlási lehetőség. Május 6-tól viszont minden jegy, illetve bérlet nélküli vagy díjmentes utazási jogosultságot igazolni nem tudó utasnak 25 ezer forintos pótdíjat kell fizetnie a jegy árán felül.

A MÁV arról is tájékoztat, hogy

az új rendszernek megfelelően a mozdonyvezetők feladatköre is bővül.

Az eddigi feladataikon kívül ellátják a szükséges utastájékoztatást, az indulás előtt a visszapillantó tükrök, illetve a kamerarendszer segítségével ellenőrzik az utasok biztonságos fel- és leszállását, a fogyatékossággal élő vagy mozgásukban korlátozott utasok be- vagy leszállítását is segítik a kerekesszék-emelő berendezés kezelésével. A mozdonyvezető hatáskörébe tartozik a biztonságos közlekedés egyes feltételeinek ellenőrzése, mint pl. a megfelelő ajtóműködés vagy az utastér szemrevételezéssel történő átnézése, egyes utazási komforttényezők (pl. beltéri hőmérséklet) ellenőrzése.

A vasúttársaság a kéthónapos próbaidőszak tapasztalatai alapján dönt a kiterjesztésről, amennyiben szükséges, akkor előtte finomhangolást is végez. A MÁV hangsúlyozza, hogy mivel az utasok biztonsága a legfontosabb, így csak olyan viszonylatokon vezethetik be a jövőben, ahol minden feltétel adott a kalauz nélküli közlekedéshez. Felhívják a figyelmet arra is, hogy a döntéshozatal során figyelembe veszik az utasok javaslatait is, az észrevételeket, tapasztalatot az ügyfélszolgálat részére van mód eljuttatni az eszrevetel@mav-start.hu email címre.

Fotó: MÁV

Ezek is érdekelhetik

Bevált a tarifareform a MÁV-VOLÁN-csoportnál

Márciusban rekordszámú, 932 ezer ország- és vármegyebérletet, valamint napijegyet váltottak az utasok.

Szorosabbra fűződnek a szlovák-magyar vasúti kapcsolatok

Az egyeztetés célja a felvidéki magyarok és az anyaország közötti vasúti kapcsolat erősítése, a két ország közötti vasúti közlekedés fejlesztése.

Szükség van az infrastruktúra fejlesztésére!

Mind a hálózatméretet, mind a nyújtott szolgáltatásokat a lehető legpontosabban és hatékonyabban szükséges megtervezni.

Megnyílt a felújított keresztaluljáró a Nyugatiban

Mostantól az utasok előtt is nyitva áll az új, peronokhoz vezető átjáró a Nyugati pályaudvaron.

Új tarifarendszer teszi olcsóbbá és egyszerűbbé a közlekedést

A közösségi közlekedésben az elmúlt évtizedek legjelentősebb tarifareformja lépett hatályba március 1-jén.

Elindult a Magyar Vasút Podcast csatorna!

Beszélgetőpartnereink:
Dr. Mosóczi László vezérigazgató, MÁV-START Zrt. vezérigazgató, VOLÁNBUSZ Zrt.
Dr. Kormányos László műszaki és üzemeltetési vezérigazgató-helyettes, MÁV-START Zrt.
Hegyi Zsolt szolgáltatásfejlesztési és értékesítési vezérigazgató-helyettes, MÁV-START Zrt.
Kruchina Vince általános vezérigazgató-helyettes ,VOLÁNBUSZ Zrt.

Legfrissebb híreink

Rónai: elképesztő, ami at RNE elért 20 év alatt

A Rail Net Europe nemzetközi esernyőszervezet 20. születésnapja alkalmából készített a szervezet interjút Rónai Péter alelnökkel.  A magyar szakember 2013 óta dolgozik az RNE igazgatóságában,...

Visszazuhant az ukrán-magyar árufuvarozás

A 2024-es első negyedévi adatok szerint az ukrán-magyar határátkelőhelyeken a vasúti áruszállítás volumene 45 százalékkal, azaz közel 650 ezer tonnával csökkent - írja a...

Összeolvad a MÁV és a VOLÁN telefonos ügyfélszolgálata

2024. május 1-től két területen is szintet lép a MÁV-START és a Volánbusz integrációja: a telefonos utas-tájékoztatás egységesítésének, a jegyváltási lehetőségek bővítésének előnyeit is...

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Visszazuhant az ukrán-magyar árufuvarozás

A 2024-es első negyedévi adatok szerint az ukrán-magyar határátkelőhelyeken a vasúti áruszállítás volumene 45 százalékkal, azaz közel 650 ezer tonnával csökkent - írja a...

Összeolvad a MÁV és a VOLÁN telefonos ügyfélszolgálata

2024. május 1-től két területen is szintet lép a MÁV-START és a Volánbusz integrációja: a telefonos utas-tájékoztatás egységesítésének, a jegyváltási lehetőségek bővítésének előnyeit is...

„Last Mile” néven, kibővült feladatokkal, újjáalakult a HUNGRAIL Iparvágány munkacsoportja.

A vasút versenyképessége szempontjából kulcskérdés az “utolsó kilométerek” kezelése.

A rovat további cikkei

Visszazuhant az ukrán-magyar árufuvarozás

A 2024-es első negyedévi adatok szerint az ukrán-magyar határátkelőhelyeken a vasúti áruszállítás volumene 45 százalékkal, azaz közel 650 ezer tonnával csökkent - írja a...

Összeolvad a MÁV és a VOLÁN telefonos ügyfélszolgálata

2024. május 1-től két területen is szintet lép a MÁV-START és a Volánbusz integrációja: a telefonos utas-tájékoztatás egységesítésének, a jegyváltási lehetőségek bővítésének előnyeit is...

Afrikában épít vasutat a Ganz

Megegyezés született a Ganz és tunéziai partnere között, amelynek értelmében nagyszabású vasútipari együttműködés indulhathat az észak-afrikai ország vasúti hálózatának modernizálása terén - jelentette be...