fbpx
2024. december 11. szerda
spot_img

Kalauz nélküli tesztüzem a MÁV-nál

Április 7-től a Pilisvörösvár és Rákos között közlekedő S76-os vonatok teszt jelleggel jegyvizsgáló nélkül közlekednek – adta hírül a vasúttársaság. A MÁV-START két hónapos próbaidőszakot tart, az értékelési folyamatot követően, sikeressége esetén várhatóan több elővárosi és vidéki vonalra is kiterjeszti a kalauz nélküli közlekedést

A MÁV tájékoztatása szerint mivel az új tarifa- és kedvezményrendszer jelentősen egyszerűsítette a jegyváltást és utazást, már nem szükséges az állandó jegyvizsgálói jelenlét a vonatokon, így április 7-től megkezdődhetett a kalauzul nélküli üzem a Pilisvörösvár és Rákos között közlekedő S76-os járatokon. A MÁV a kiindulási állomásokról, illetve minden nagyobb forgalmú állomásról történő indulást követően felhívja az utasok figyelmét arra, hogy az adott vonat kalauz nélkül közlekedik. Vészhelyzet esetén az utasok az ajtók mellett elhelyezett vészhívót használhatják, ugyanis a fedélzeten történő rendkívüli helyzet (pl. rosszullét, műszaki rendellenesség) esetén felvehetik a kapcsolatot a mozdonyvezetővel, aki azonnal intézkedik.

A vasúttársaság felhívja a figyelmet, hogy

az utazást kizárólag érvényes menetjeggyel vagy bérlettel lehet megkezdni, szúrópróbaszerű jegyellenőrzések továbbra is lesznek a vonatokon.

- Hirdetés -

Amennyiben az utas a menetjegyellenőrzés során nem tudja felmutatni érvényes menetjegyét, bérletét vagy kedvezményes díjtermék használatakor az arra jogosító okmányát, akkor abban az eseten a jegyellenőr pótdíjat számol fel.  A próbaidőszak első egy hónapjában, a május 5-ig tartó átmeneti türelmi időszakban a kalauz nélküli vonatok esetében a menetjegy, bérlet vagy érvényes utazásra jogosító okmány nélkül felszálló utasok számára a jegyellenőrzések során 2600 forintos pótdíjat számít fel a menetjegy árán kívül, ha a felszállás helyén volt jegyvásárlási lehetőség. Május 6-tól viszont minden jegy, illetve bérlet nélküli vagy díjmentes utazási jogosultságot igazolni nem tudó utasnak 25 ezer forintos pótdíjat kell fizetnie a jegy árán felül.

A MÁV arról is tájékoztat, hogy

az új rendszernek megfelelően a mozdonyvezetők feladatköre is bővül.

Az eddigi feladataikon kívül ellátják a szükséges utastájékoztatást, az indulás előtt a visszapillantó tükrök, illetve a kamerarendszer segítségével ellenőrzik az utasok biztonságos fel- és leszállását, a fogyatékossággal élő vagy mozgásukban korlátozott utasok be- vagy leszállítását is segítik a kerekesszék-emelő berendezés kezelésével. A mozdonyvezető hatáskörébe tartozik a biztonságos közlekedés egyes feltételeinek ellenőrzése, mint pl. a megfelelő ajtóműködés vagy az utastér szemrevételezéssel történő átnézése, egyes utazási komforttényezők (pl. beltéri hőmérséklet) ellenőrzése.

A vasúttársaság a kéthónapos próbaidőszak tapasztalatai alapján dönt a kiterjesztésről, amennyiben szükséges, akkor előtte finomhangolást is végez. A MÁV hangsúlyozza, hogy mivel az utasok biztonsága a legfontosabb, így csak olyan viszonylatokon vezethetik be a jövőben, ahol minden feltétel adott a kalauz nélküli közlekedéshez. Felhívják a figyelmet arra is, hogy a döntéshozatal során figyelembe veszik az utasok javaslatait is, az észrevételeket, tapasztalatot az ügyfélszolgálat részére van mód eljuttatni az eszrevetel@mav-start.hu email címre.

Fotó: MÁV

Ezek is érdekelhetik

December 15-től lép életbe az új menetrend, de kevés változás lesz

A MÁV és a GYSEV meghirdette a jövő évi belföldi közforgalmú menetrendet, mind a két szolgáltató esetében csak kisebb változások lesznek.

Országos állomásmegújítási program indul

Az Építési és Közlekedési Minisztérium és a MÁV közös állomásmegújítási programot indított, melyre a pályázati kiírások már elérhetők.

MÁV-integráció: a munkavállalók tovább foglalkoztatását garantálja az Integrált Kollektív Szerződés

megszületett a megállapodás a kollektív szerződésről az új, integrált személyszállító vállalatban is

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A korszerű villamos motorvonatok közlekedtetése lehetővé teszi a környezetterhelés csökkentését.

Naponta másfél kilométernyi új vágány a miskolci vonalon

A beruházás célja, hogy a vonalszakaszon megszűnjenek a sebességkorlátozások és a késések, kiszámíthatóbbá váljon a menetrend, az utazási idő akár 5 perces rövidítésével.

Országos Haváriaközpontot hoz létre a MÁV

Új gyakorlatot fog bevezetni a MÁV a rendkívüli forgalmi helyzetek kezelésére, legkésőbb 2025. január elsejétől éles lesz a rendszer.

Legfrissebb híreink

Katona László: a biztonságon nem lehet takarékoskodni

Az MMV számára a biztonság az első, amin nem szabad spórolni, de látni kell, hogy racionalizálni szükséges az ellenőrzési folyamatokat.

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A korszerű KISS motorvonatok környezeti előnyei az energiahatékonyság, valamint a légszennyezéstől, egyéb károsanyag-kibocsátástól mentes és zajszegény üzem.

Bemutatkozott az első Coradia Stream regionális villamos motorvonat Romániában

A flotta összesen 37 megrendelt Alstom villamos motorvonatból áll, melyek a magyarországi Mátranovákon gyártott forgóvázkeretekre épültek.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Katona László: a biztonságon nem lehet takarékoskodni

Az MMV számára a biztonság az első, amin nem szabad spórolni, de látni kell, hogy racionalizálni szükséges az ellenőrzési folyamatokat.

A veszélyes áru szegmens növekedésére a vasútnak is fel kell készülnie

Minél nagyobb arányban vasúton és biztonságban kell történnie a veszélyes áruk szállításának.

Piaci konzultáció a gördülőállomány biztosítása érdekében

A 950 milliárd forintos keret 8 évig biztosíthat fedezetet a járművek teljeskörű karbantartására, nagyjavítására és balesetes javításokra.

A rovat további cikkei

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A korszerű KISS motorvonatok környezeti előnyei az energiahatékonyság, valamint a légszennyezéstől, egyéb károsanyag-kibocsátástól mentes és zajszegény üzem.

Bemutatkozott az első Coradia Stream regionális villamos motorvonat Romániában

A flotta összesen 37 megrendelt Alstom villamos motorvonatból áll, melyek a magyarországi Mátranovákon gyártott forgóvázkeretekre épültek.

December 15-től lép életbe az új menetrend, de kevés változás lesz

A MÁV és a GYSEV meghirdette a jövő évi belföldi közforgalmú menetrendet, mind a két szolgáltató esetében csak kisebb változások lesznek.