fbpx
2025. május 22. csütörtök

Kalauz nélküli tesztüzem a MÁV-nál

Április 7-től a Pilisvörösvár és Rákos között közlekedő S76-os vonatok teszt jelleggel jegyvizsgáló nélkül közlekednek – adta hírül a vasúttársaság. A MÁV-START két hónapos próbaidőszakot tart, az értékelési folyamatot követően, sikeressége esetén várhatóan több elővárosi és vidéki vonalra is kiterjeszti a kalauz nélküli közlekedést

A MÁV tájékoztatása szerint mivel az új tarifa- és kedvezményrendszer jelentősen egyszerűsítette a jegyváltást és utazást, már nem szükséges az állandó jegyvizsgálói jelenlét a vonatokon, így április 7-től megkezdődhetett a kalauzul nélküli üzem a Pilisvörösvár és Rákos között közlekedő S76-os járatokon. A MÁV a kiindulási állomásokról, illetve minden nagyobb forgalmú állomásról történő indulást követően felhívja az utasok figyelmét arra, hogy az adott vonat kalauz nélkül közlekedik. Vészhelyzet esetén az utasok az ajtók mellett elhelyezett vészhívót használhatják, ugyanis a fedélzeten történő rendkívüli helyzet (pl. rosszullét, műszaki rendellenesség) esetén felvehetik a kapcsolatot a mozdonyvezetővel, aki azonnal intézkedik.

A vasúttársaság felhívja a figyelmet, hogy

az utazást kizárólag érvényes menetjeggyel vagy bérlettel lehet megkezdni, szúrópróbaszerű jegyellenőrzések továbbra is lesznek a vonatokon.

- Hirdetés -

Amennyiben az utas a menetjegyellenőrzés során nem tudja felmutatni érvényes menetjegyét, bérletét vagy kedvezményes díjtermék használatakor az arra jogosító okmányát, akkor abban az eseten a jegyellenőr pótdíjat számol fel.  A próbaidőszak első egy hónapjában, a május 5-ig tartó átmeneti türelmi időszakban a kalauz nélküli vonatok esetében a menetjegy, bérlet vagy érvényes utazásra jogosító okmány nélkül felszálló utasok számára a jegyellenőrzések során 2600 forintos pótdíjat számít fel a menetjegy árán kívül, ha a felszállás helyén volt jegyvásárlási lehetőség. Május 6-tól viszont minden jegy, illetve bérlet nélküli vagy díjmentes utazási jogosultságot igazolni nem tudó utasnak 25 ezer forintos pótdíjat kell fizetnie a jegy árán felül.

A MÁV arról is tájékoztat, hogy

az új rendszernek megfelelően a mozdonyvezetők feladatköre is bővül.

Az eddigi feladataikon kívül ellátják a szükséges utastájékoztatást, az indulás előtt a visszapillantó tükrök, illetve a kamerarendszer segítségével ellenőrzik az utasok biztonságos fel- és leszállását, a fogyatékossággal élő vagy mozgásukban korlátozott utasok be- vagy leszállítását is segítik a kerekesszék-emelő berendezés kezelésével. A mozdonyvezető hatáskörébe tartozik a biztonságos közlekedés egyes feltételeinek ellenőrzése, mint pl. a megfelelő ajtóműködés vagy az utastér szemrevételezéssel történő átnézése, egyes utazási komforttényezők (pl. beltéri hőmérséklet) ellenőrzése.

A vasúttársaság a kéthónapos próbaidőszak tapasztalatai alapján dönt a kiterjesztésről, amennyiben szükséges, akkor előtte finomhangolást is végez. A MÁV hangsúlyozza, hogy mivel az utasok biztonsága a legfontosabb, így csak olyan viszonylatokon vezethetik be a jövőben, ahol minden feltétel adott a kalauz nélküli közlekedéshez. Felhívják a figyelmet arra is, hogy a döntéshozatal során figyelembe veszik az utasok javaslatait is, az észrevételeket, tapasztalatot az ügyfélszolgálat részére van mód eljuttatni az eszrevetel@mav-start.hu email címre.

Fotó: MÁV

Ezek is érdekelhetik

Figyelmeztető piktogramok a vasúti átjárókban

Növekszik a súlyos vagy akár halálos kimenetelű balesetek száma a vasúti átjárókban, amelyek oka az okoseszközök miatti figyelmetlenség.

Elstartolt az új MÁV+ app és éles üzemben zajlik a menetközbeni takarítás

Április 1-jével elérhető az új MÁV+ applikáció, és már minden IC-n jelen van az utazó takarító személyzet, indulástól érkezésig.

Forgalomba állt az első MÁV-arculatos Astride mozdony

A vasúttársaság flottájának új gépével a Mecsek IC vonatokon találkozhatnak az utasok, hamarosan további 14 is érkezhet.

Az állomásfelújítási program országos szintjén lesz csak új pályázati kiírás

Csak legfelső, országos szintjén lesz új kiírás, a térségi és helyi szintű fejlesztések esetében a pályázati lehetőség továbbra is él.

Állomásmegújítási program: új pályázati szakasz meghirdetésére kerül sor

Nagy volt az érdeklődés, viszont akadt sok hiányosság is a MÁV és az ÉKM közös állomásmegújítási programjára érkezett pályázatokban, így újabb fordulót hirdetnek.

Irány a Tisza-tó vonattal!

Ideális lehetőséget biztosít a fővárosból indulóknak a MÁV Tisza-tó sebesvonata, hogy a kirándulók kényelmesen eljussanak a tó partjára.

Legfrissebb híreink

Az osztrákok közel 20 milliárd eurót költhetnek vasútépítésre

Az új ÖBB-Rahmenplan – több éves keretterv – a 2025-2030 időszakban 19,7 milliárd eurót szán vasúti pályahálózat-építésre Ausztriában.

A Stadler 7 exkluzív FLIRT vonatot szállít a stockholmi reptéri vasútnak

A nem mindennapi belső kialakítással készülő FLIRT vonatok 50%-kal növelik majd a kapacitást.

Új Vectron mozdonyokat rendelt a CER Cargo

A CER Cargo Holding és a Siemens Mobility megállapodást kötött két darab Vectron MS típusú villamos mozdony gyártására.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Hirdetésspot_img
Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

A Stadler 7 exkluzív FLIRT vonatot szállít a stockholmi reptéri vasútnak

A nem mindennapi belső kialakítással készülő FLIRT vonatok 50%-kal növelik majd a kapacitást.

RCH: vasúttörténeti tesztfutás villany-hibrid mozdonnyal

Sikerrel zárult a Rail Cargo Hungaria villany-hibrid technológiával működő vonali mozdonyának tesztfutása.

Zéró-emissziós vasúti flotta felé halad Európa: ambiciózus partnerség az AERRL és az Infrabel között

Az AERRL és az Infrabell stratégiai együttműködése a nettó-zéró emissziós vasúti flotta elérése irányul.

A rovat további cikkei

A Stadler 7 exkluzív FLIRT vonatot szállít a stockholmi reptéri vasútnak

A nem mindennapi belső kialakítással készülő FLIRT vonatok 50%-kal növelik majd a kapacitást.

Új Vectron mozdonyokat rendelt a CER Cargo

A CER Cargo Holding és a Siemens Mobility megállapodást kötött két darab Vectron MS típusú villamos mozdony gyártására.

RCH: vasúttörténeti tesztfutás villany-hibrid mozdonnyal

Sikerrel zárult a Rail Cargo Hungaria villany-hibrid technológiával működő vonali mozdonyának tesztfutása.