Az European Sleeper új éjszakai járata Prága és Brüsszel között március 25-én indult. Vajon az új európai vasútüzemi modell egyik első fecskéjét látjuk?
Ilyen közvetlen járat még sosem volt a vasút története során, amit az alig egy éves vasúttársaság indított el meghosszabbítva meglévő, Brüsszel-Berlin éjszakai vonatát (amelyre a decemberi menetredváltással az ÖBB is „ráindult” saját nightjetével – igaz, az European Sleeperrel ellentétben nem Amszterdamon, hanem Kölnön át). Az első Brüsszel-Prága vonat március 25-én, míg ellenirányú párja március 26-án indult, a kettő közé az European Sleeper pedig prágai sajtóeseményt szervezett. Már az indulás időzítése is jelzi az új járat fókuszát, hiszen az nem a decemberi menetrendváltáskor, hanem a turisztikai idény tavaszi startjakor indult, hallgatólagosan feltéve a kérdést, hogy a vasúti hagyomány szerint december elejére időzített menetrendváltás vajon köszönőviszonyban van-e a vasút valódi ügyfelelinek, az utasoknak az igényeivel. De a nyitóesemény sem a vasúti szaksajtónak, hanem a turisztikai szektornak szólt, és – mivel vérbeli magánvasútként az első útra nem csak a sajtóvendégeket hívták, hanem jegyeket is árusítottak – az utazóközönség vissza is igazolta az European Sleeper várakozásait: az öltönyös vendégek távol-keleti nagybőröndös turistákkal és biciklis kirándulókkal várták az új vonatot Prága főpályaudvarának peronjain.
Ugyan a kezdeti időszakban heti háromszor járó éjszakai vonat bemutatásának középpontjában a reggeli kávé után azonnal elérhető festői Károly-híd és a cseh-német határvidék szász svájca állt, a sorok között számtalan érdekesség derült ki arról, hogy a vasúti piac meglévő szereplőinek milyen izgalmas új lehetőségeket jelent egy magánkezdeményezésű éjszakai vonat elindítása:
- A holland European Sleeper márka két céget takar: az European Sleeper Cooperatie szövetkezeti formában működik, és a hitelező bankok mellett több, mint ezer, az európai éjszakai közlekedés jövőképében saját tőkebefizetésével is bízó magánszemély forrásainak becsatornázását tette lehetővé. Az így összegyűjtött 7,5 millió euró a magánvasút fapados légitársaságokra hasonlító üzemelési modelljében is jelentős összeg, és a nagyobb banki hitelezők étvágyát is könnyebben hozza meg.
- Ez a szövetkezet a kizárólagos tulajdonosa a korlátolt felelősségű társaságként működő European Sleeper Exploitatie-nek, amely a vasútüzemi lebonyolítás megszervezéséért felel, ugyanakkor a fapados légitársaságokhoz hasonló, lecsupaszított üzleti modell mellett a vonatok menetvonalain, a jegyértékesítő honlapon és a fekvőhelyes kocsik párnáin kívül gyakorlatilag semmit sem tulajdonol:
- A mozdonyt a belga államvasútból privatizált, magánvasúti árufuvarozótól, a Lineas-tól bérlik, ami mutatja, hogy a volatilis árufuvarozási piacon egy stabilan heti háromszor közlekedő éjszakai vonat továbbítása már olyan, szemmel látható üzlet, amiért egy inkumbens árufuvarozó is „lehajol”.
- A vasútüzemi vonattovábbítást a különvonatok továbbítására specializálódó (jelenleg Hollandiában a MÁV Rail Tours Gyertyafény Expresszéhez hasonló Dinner Train vonatokat üzemeltető) Train Charter Services végzi Brüsszeltől a cseh határig, Csehországban pedig az államvasút CD, akik a folyosói pletykák szerint kedvezőbb üzleti ajánlattal hozták el a magánvasútként egyértelműbb partner Regiojet elől az üzletet – rámutatva arra, hogy ha stratégiai cél egy ország integrálása az európai éjszakai közlekedésbe (ahogyan erre a nyitóeseményen felszólaló cseh közlekedési miniszter is rámutatott!) akkor egy állami cég is tud olyan rugalmas lenni, hogy a piacon is versenyképes feltételeket is diktáljon.
- A háló- és fekvőhelyes kocsikat több, vasúti járműbérlésre szakosodott cégtől, így többek között az Optima Expressből is ismert GfF-től (Gesellschaft für Fahrzeugtechnik) bérlik. Több évtizedes, de alapvetően jó állapotú, klimatizált kocsikról van szó, amelyek „összegereblyézése” nagy eredmény, hogy Európában a RIC szabványok hatálytalanodását követően komoly hiánycikk lett a nemzetközi forgalomra korlátlanul alkalmas vasúti kocsi, különösen az éjszakai forgalmú kocsik tekintetében. Ebben a 2024 szemptemberében hatályba lépő TSI-k (átjárhatósági műszaki előírások) jelenthetnek majd előrelépést, amely az önálló meghajtás nélküli személykocsikra vissza tervezi hozni az országonkénti engedélyezés helyett az egységes európai engedély logikáját, ez azonban csupán a kérdés műszaki oldalát rendezi: az igazi kihívás, hogy lesz-e piaci igény és tőke arra, hogy a most a RIC-örökségből sáfárkodó európai járműbérbeadók tömegével rendeljenek az új TSI-knek megfelelő nemzetközi járműveket.
Az European Sleeper új Prága-Brüsszel vonatának elindulásával végül az utasok pénztárcájukkal fognak dönteni: vajon az új vonaton csak a matrica lesz az európai, vagy a kontinens vasúti piacát felpezsdítő új európai vasútüzemi modell egyik első fecskéjét látjuk?