fbpx
2024. május 20. hétfő

A hazai vasúti piac számára is tanulságos konstrukcióban indult el az European Sleeper új éjszakai járata

Az European Sleeper új éjszakai járata Prága és Brüsszel között március 25-én indult. Vajon az új európai vasútüzemi modell egyik első fecskéjét látjuk?

Ilyen közvetlen járat még sosem volt a vasút története során, amit az alig egy éves vasúttársaság indított el meghosszabbítva meglévő, Brüsszel-Berlin éjszakai vonatát (amelyre a decemberi menetredváltással az ÖBB is „ráindult” saját nightjetével – igaz, az European Sleeperrel ellentétben nem Amszterdamon, hanem Kölnön át). Az első Brüsszel-Prága vonat március 25-én, míg ellenirányú párja március 26-án indult, a kettő közé az European Sleeper pedig prágai sajtóeseményt szervezett. Már az indulás időzítése is jelzi az új járat fókuszát, hiszen az nem a decemberi menetrendváltáskor, hanem a turisztikai idény tavaszi startjakor indult, hallgatólagosan feltéve a kérdést, hogy a vasúti hagyomány szerint december elejére időzített menetrendváltás vajon köszönőviszonyban van-e a vasút valódi ügyfelelinek, az utasoknak az igényeivel. De a nyitóesemény sem a vasúti szaksajtónak, hanem a turisztikai szektornak szólt, és – mivel vérbeli magánvasútként az első útra nem csak a sajtóvendégeket hívták, hanem jegyeket is árusítottak – az utazóközönség vissza is igazolta az European Sleeper várakozásait: az öltönyös vendégek távol-keleti nagybőröndös turistákkal és biciklis kirándulókkal várták az új vonatot Prága főpályaudvarának peronjain.

Ugyan a kezdeti időszakban heti háromszor járó éjszakai vonat bemutatásának középpontjában a reggeli kávé után azonnal elérhető festői Károly-híd és a cseh-német határvidék szász svájca állt, a sorok között számtalan érdekesség derült ki arról, hogy a vasúti piac meglévő szereplőinek milyen izgalmas új lehetőségeket jelent egy magánkezdeményezésű éjszakai vonat elindítása:

- Hirdetés -
  • A holland European Sleeper márka két céget takar: az European Sleeper Cooperatie szövetkezeti formában működik, és a hitelező bankok mellett több, mint ezer, az európai éjszakai közlekedés jövőképében saját tőkebefizetésével is bízó magánszemély forrásainak becsatornázását tette lehetővé. Az így összegyűjtött 7,5 millió euró a magánvasút fapados légitársaságokra hasonlító üzemelési modelljében is jelentős összeg, és a nagyobb banki hitelezők étvágyát is könnyebben hozza meg.
  • Ez a szövetkezet a kizárólagos tulajdonosa a korlátolt felelősségű társaságként működő European Sleeper Exploitatie-nek, amely a vasútüzemi lebonyolítás megszervezéséért felel, ugyanakkor a fapados légitársaságokhoz hasonló, lecsupaszított üzleti modell mellett a vonatok menetvonalain, a jegyértékesítő honlapon és a fekvőhelyes kocsik párnáin kívül gyakorlatilag semmit sem tulajdonol:
  • A mozdonyt a belga államvasútból privatizált, magánvasúti árufuvarozótól, a Lineas-tól bérlik, ami mutatja, hogy a volatilis árufuvarozási piacon egy stabilan heti háromszor közlekedő éjszakai vonat továbbítása már olyan, szemmel látható üzlet, amiért egy inkumbens árufuvarozó is „lehajol”.
  • A vasútüzemi vonattovábbítást a különvonatok továbbítására specializálódó (jelenleg Hollandiában a MÁV Rail Tours Gyertyafény Expresszéhez hasonló Dinner Train vonatokat üzemeltető) Train Charter Services végzi Brüsszeltől a cseh határig, Csehországban pedig az államvasút CD, akik a folyosói pletykák szerint kedvezőbb üzleti ajánlattal hozták el a magánvasútként egyértelműbb partner Regiojet elől az üzletet – rámutatva arra, hogy ha stratégiai cél egy ország integrálása az európai éjszakai közlekedésbe (ahogyan erre a nyitóeseményen felszólaló cseh közlekedési miniszter is rámutatott!) akkor egy állami cég is tud olyan rugalmas lenni, hogy a piacon is versenyképes feltételeket is diktáljon.
  • A háló- és fekvőhelyes kocsikat több, vasúti járműbérlésre szakosodott cégtől, így többek között az Optima Expressből is ismert GfF-től (Gesellschaft für Fahrzeugtechnik) bérlik. Több évtizedes, de alapvetően jó állapotú, klimatizált kocsikról van szó, amelyek „összegereblyézése” nagy eredmény, hogy Európában a RIC szabványok hatálytalanodását követően komoly hiánycikk lett a nemzetközi forgalomra korlátlanul alkalmas vasúti kocsi, különösen az éjszakai forgalmú kocsik tekintetében. Ebben a 2024 szemptemberében hatályba lépő TSI-k (átjárhatósági műszaki előírások) jelenthetnek majd előrelépést, amely az önálló meghajtás nélküli személykocsikra vissza tervezi hozni az országonkénti engedélyezés helyett az egységes európai engedély logikáját, ez azonban csupán a kérdés műszaki oldalát rendezi: az igazi kihívás, hogy lesz-e piaci igény és tőke arra, hogy a most a RIC-örökségből sáfárkodó európai járműbérbeadók tömegével rendeljenek az új TSI-knek megfelelő nemzetközi járműveket.

Az European Sleeper új Prága-Brüsszel vonatának elindulásával végül az utasok pénztárcájukkal fognak dönteni: vajon az új vonaton csak a matrica lesz az európai, vagy a kontinens vasúti piacát felpezsdítő új európai vasútüzemi modell egyik első fecskéjét látjuk?

Ezek is érdekelhetik

Legfrissebb híreink

Egyre több vasutast támadnak meg

Drasztikusan, közel 40 százalékkal emelkedett tavaly a korábbi évekhez képest a MÁV dolgozói ellen elkövetett, erőszakos támadások száma. 2023-ban összesen 78 alkalommal rontottak az...

Gigakamionok: drága, veszélyes, de legalább környezetszennyező – videó

A magyarok 88 százaléka szerint a nehezebb és hosszabb tehergépkocsik - más néven megakamionok vagy gigakamionok - súlyos károkat okoznak a közúti infrastruktúrában és...

Cseh cégek mutatkoztak be a magyar vasúti szektornak

Magyar részről a Hungrail Magyar Vasúti Egyesületet kérte fel szervezőnek és koordinátornak Csehország budapesti nagykövetsége, hogy létre jöhessen a vasúti szektorban tevékenykedő vállalatok találkozója....

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Sínen van az új EU-s kapacitáselosztási rendelet

Első olvasatban elfogadták az új Európai Uniós kapacitáselosztási rendelettervezettel kapcsolatos tárgyalási álláspontot.

Újabb lépéssel közelebb az egységes európai vasúti törzshálózat felé

Magabiztos többséggel fogadta el az Európai Parlament közlekedési szakbizottsága (TRAN Committee) a TEN-T rendelet felülvizsgálatát.

A cél az egységes európai hálózat

A vonatok még nem, a tárgyalások már nagy sebességre kapcsoltak az EU-ban. Az Európai Bizottság, Parlament és Tanács is elszánt, hogy még a nyári európai...

A rovat további cikkei

Gigakamionok: drága, veszélyes, de legalább környezetszennyező – videó

A magyarok 88 százaléka szerint a nehezebb és hosszabb tehergépkocsik - más néven megakamionok vagy gigakamionok - súlyos károkat okoznak a közúti infrastruktúrában és...

Cseh cégek mutatkoztak be a magyar vasúti szektornak

Magyar részről a Hungrail Magyar Vasúti Egyesületet kérte fel szervezőnek és koordinátornak Csehország budapesti nagykövetsége, hogy létre jöhessen a vasúti szektorban tevékenykedő vállalatok találkozója....

Nem lesz szükség Ukrajnába nyomtávváltásra?

Már épülnek Ukrajnában a normál nyomtávú szakaszok, amik feleslegessé teszik nem csak Záhonynál, hanem a lengyel, szlovák szakaszon is a költséges átrakásokat. Már fektetik a...