fbpx
2025. november 18. kedd

Rónai: elképesztő, ami at RNE elért 20 év alatt

A RailNetEurope nemzetközi ernyőszervezet 20. születésnapja alkalmából készített a szervezet interjút Rónai Péter alelnökkel. 

A magyar szakember 2013 óta dolgozik az RNE igazgatóságában, jelenleg a Jogi és Értékesítési ügyekért felel. Ezzel kapcsolatban Rónai elmondta: “…nincs jogi végzettségem, közlekedésmérnök és közgazdász vagyok. Csakúgy, mint a MÁV Zrt.-nél, úgy az RNE-nél is gyorsan belekerültem a jogi ügyekbe, ahol jogszabályokat értelmeznek, megállapodásokat, szerződéseket szövegeznek.

Ez valószínűleg a vasúti piac liberalizációjának köszönhető, amely jogszabályi lépéseket hozott különböző vasúti csomagok formájában. A nyílt hozzáférés biztosításában, a hálózathozzáférési szerződésekben, a pályahasználati díjszabásban résztvevőknek rengeteg jogszabályt kellett elolvasniuk és értelmezniük maguknak és kollégáiknak.”

Arra a kérdésre, miként látja az RNE fejlődését, Rónai kijelentette: “Szinte minden pályahálózat-működtető számára új terület volt a vasúti infrastruktúra megnyitása az egymást követő vasúti csomagokkal. Ezért az ezen a területen dolgozó kollégák megszokhatták a gyors változásokat.

Az RNE fejlődése – és itt elsősorban az elvégzett munka mennyiségét és felelősségi körét tekintem – még a vasúti világ dinamikus változásához képest is gyors volt. Néhány év alatt egy kis iroda néhány alapfeladattal egy nagy nemzetközi szervezetté nőtte ki magát, amely középvállalati jellemzőkkel és széles tevékenységi körrel rendelkezik. Nagy öröm számomra, hogy részese lehettem ennek az átalakulásnak.”

Az alelnök hozzátette: “A körülöttünk lévő világ, különösen az RNE körüli szabályozási környezet olyan gyorsan változik, hogy lehetetlen megszokásból tenni dolgokat. Mindig friss elmével kell hozzáállni egy helyzethez, ami lényegesen több energiát igényel. Itt nem lehet úgy dolgozni, ahogy a vasúti világban talán máshol megszokott és bevett.”

Rónai elmondta: “A vasutak hagyományosan országos működésűek. A nemzetközi kapcsolatok inkább a kereskedelmi oldalon fejlődtek. A pályaműködtetés nagyrészt az országhatárokon belül fejlődött, a határforgalom kezeléséhez legfeljebb helyi intézkedésekre volt szükség. Ezért elképesztő, hogy az RNE mit ért el 20 év alatt: olyan nagy állami vállalatokat hozott össze, amelyek csekély vagy semmilyen nemzetközi orientációval nem rendelkeznek, nem elvont vagy elméleti kérdésekben, hanem a kapacitáselosztás és a forgalomirányítás kritikus kulcsfontosságú területein. Ez ma már közvetlenül befolyásolja a napi működést. Ily módon az RNE egyedülálló a nemzetközi színtéren, és példaértékű az ezen a kihívásokkal teli területen végzett koordinációs erőfeszítése.”

Ezek is érdekelhetik

Legfrissebb híreink

Újra gépi vasútkocsi-tisztítás Szegeden

A MÁV közel 800 millió forintos fejlesztésének köszönthetően Szeged-Rendező állomáson egy új kocsimosó létesült.

60 milliárd forint saját forrást áldoz a MÁV a jövő évi pályaberuházásokra

A program országos szintű, a lassújelek felszámolásán túl lesznek olyan helyszínek is, ahol komolyabb beavatkozásokra kerül sor.

A METRANS tovább fejleszti szolgáltatását a Xi’an–Budapest vasúti folyosón

A METRANS együttműködési megállapodást (MoU) írt alá a Beijing Trans Eurasia-val és a Xi’an Nemzetközi Kikötővel

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

60 milliárd forint saját forrást áldoz a MÁV a jövő évi pályaberuházásokra

A program országos szintű, a lassújelek felszámolásán túl lesznek olyan helyszínek is, ahol komolyabb beavatkozásokra kerül sor.

A METRANS tovább fejleszti szolgáltatását a Xi’an–Budapest vasúti folyosón

A METRANS együttműködési megállapodást (MoU) írt alá a Beijing Trans Eurasia-val és a Xi’an Nemzetközi Kikötővel

A CER Cargo Group lett a Wiener Lokalbahnen Cargo vállalat új tulajdonosa

A Wiener Lokalbahnen Cargo osztrák vasúti áruszállító vállalat a CER Cargo Group-hoz került, a tulajdonosváltás várhatóan 2025 végéig lezárul.

A rovat további cikkei

60 milliárd forint saját forrást áldoz a MÁV a jövő évi pályaberuházásokra

A program országos szintű, a lassújelek felszámolásán túl lesznek olyan helyszínek is, ahol komolyabb beavatkozásokra kerül sor.

A METRANS tovább fejleszti szolgáltatását a Xi’an–Budapest vasúti folyosón

A METRANS együttműködési megállapodást (MoU) írt alá a Beijing Trans Eurasia-val és a Xi’an Nemzetközi Kikötővel

Új vezérigazgató a GYSEV CARGO Zrt. élén

Riegler Andrást, a GYSEV CARGO Zrt. jelenlegi Gazdálkodási vezetőjét választották a vállalat új vezérigazgatójának.