fbpx
2024. szeptember 15. vasárnap
spot_img

Rónai: elképesztő, ami at RNE elért 20 év alatt

A RailNetEurope nemzetközi ernyőszervezet 20. születésnapja alkalmából készített a szervezet interjút Rónai Péter alelnökkel. 

A magyar szakember 2013 óta dolgozik az RNE igazgatóságában, jelenleg a Jogi és Értékesítési ügyekért felel. Ezzel kapcsolatban Rónai elmondta: “…nincs jogi végzettségem, közlekedésmérnök és közgazdász vagyok. Csakúgy, mint a MÁV Zrt.-nél, úgy az RNE-nél is gyorsan belekerültem a jogi ügyekbe, ahol jogszabályokat értelmeznek, megállapodásokat, szerződéseket szövegeznek.

Ez valószínűleg a vasúti piac liberalizációjának köszönhető, amely jogszabályi lépéseket hozott különböző vasúti csomagok formájában. A nyílt hozzáférés biztosításában, a hálózathozzáférési szerződésekben, a pályahasználati díjszabásban résztvevőknek rengeteg jogszabályt kellett elolvasniuk és értelmezniük maguknak és kollégáiknak.”

- Hirdetés -

Arra a kérdésre, miként látja az RNE fejlődését, Rónai kijelentette: “Szinte minden pályahálózat-működtető számára új terület volt a vasúti infrastruktúra megnyitása az egymást követő vasúti csomagokkal. Ezért az ezen a területen dolgozó kollégák megszokhatták a gyors változásokat.

Az RNE fejlődése – és itt elsősorban az elvégzett munka mennyiségét és felelősségi körét tekintem – még a vasúti világ dinamikus változásához képest is gyors volt. Néhány év alatt egy kis iroda néhány alapfeladattal egy nagy nemzetközi szervezetté nőtte ki magát, amely középvállalati jellemzőkkel és széles tevékenységi körrel rendelkezik. Nagy öröm számomra, hogy részese lehettem ennek az átalakulásnak.”

Az alelnök hozzátette: “A körülöttünk lévő világ, különösen az RNE körüli szabályozási környezet olyan gyorsan változik, hogy lehetetlen megszokásból tenni dolgokat. Mindig friss elmével kell hozzáállni egy helyzethez, ami lényegesen több energiát igényel. Itt nem lehet úgy dolgozni, ahogy a vasúti világban talán máshol megszokott és bevett.”

Rónai elmondta: “A vasutak hagyományosan országos működésűek. A nemzetközi kapcsolatok inkább a kereskedelmi oldalon fejlődtek. A pályaműködtetés nagyrészt az országhatárokon belül fejlődött, a határforgalom kezeléséhez legfeljebb helyi intézkedésekre volt szükség. Ezért elképesztő, hogy az RNE mit ért el 20 év alatt: olyan nagy állami vállalatokat hozott össze, amelyek csekély vagy semmilyen nemzetközi orientációval nem rendelkeznek, nem elvont vagy elméleti kérdésekben, hanem a kapacitáselosztás és a forgalomirányítás kritikus kulcsfontosságú területein. Ez ma már közvetlenül befolyásolja a napi működést. Ily módon az RNE egyedülálló a nemzetközi színtéren, és példaértékű az ezen a kihívásokkal teli területen végzett koordinációs erőfeszítése.”

Ezek is érdekelhetik

Legfrissebb híreink

Megállíthatatlanul idősödik az európai vasúti szakma

Automatizáció és digitalizáció nélkül esélytelennek látszik az egyre fokozódó vasúti munkaerőhiány kezelése.

Újabb Vectron AC mozdonnyal bővíti flottáját a FOXrail

A magyar árufuvarozó  vasúttársaság ismét egy Siemens Mobility-féle Vectron AC mozdonnyal bővíti járműparkját.

A CRRC ZELC magyar partnerével európai termelési központot tervez

A magyar Acemil csoport a CRRC Zhuzhou Locomotive Co-val együttműködve gördülőállomány-gyártó üzemet építene Magyarországon.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Ősztől bővül a kalauz nélküli közlekedés Budapest elővárosában

A tesztüzemet követően döntött a MÁV-START: folytatják, sőt ki is bővítik a jegyvizsgáló személyzet nélküli közlekedést.

Elhunyt dr. Józan Tibor

Életének 77. évében elhunyt dr. Józan Tibor, a GYSEV Zrt. korábbi vasútigazgatója, vezérigazgató-helyettese.

Egyre több a jegyvizsgáló elleni támadás a MÁV-START járatain

Az év második negyedévében tovább romlott a MÁV-START jegyvizsgálóit ért támadások száma.

A rovat további cikkei

Újabb Vectron AC mozdonnyal bővíti flottáját a FOXrail

A magyar árufuvarozó  vasúttársaság ismét egy Siemens Mobility-féle Vectron AC mozdonnyal bővíti járműparkját.

A CRRC ZELC magyar partnerével európai termelési központot tervez

A magyar Acemil csoport a CRRC Zhuzhou Locomotive Co-val együttműködve gördülőállomány-gyártó üzemet építene Magyarországon.

Kötelező jegyelővételi zónát vezet be a MÁV

Az új tanév kezdetétől és a kalauz nélküli rendszer kiterjesztésével egyidőben kötelező elővételes jegyvásárlást vezet be a vasúttársaság.