Megjelent a brit pályavasút ötéves stratégiai üzleti terve.
A jövő áprilistól induló ciklusban a Network Rail (NR) 44 milliárd fontot (1 font jelenleg 429 forint) kíván költeni a vasúti hálózat üzemeltetésére, karbantartására és felújítására Angliában és Walesben. Az Egyesült Királyság sajátságos alkotmányos rendje miatt ugyanis Skóciára külön üzleti terv készül, a nyomtávban is eltérő (1,6 méteres), természetesen fizikailag is elkülönülő észak-ír hálózatot pedig teljesen függetlenül kezelik, más céghez is tartozik.
A fejlesztések azonban nem tartoznak bele a fenti összegbe és így a NR most nyilvánosságra hozott stratégiájának témái közé sem.
Igazság szerint az anyag kevés konkrétumot tartalmaz, nagyrészt az elméleti megközelítés és az általánosságok szintjén előadott kívánság és ígéretek szerepelnek benne, olyan megállapítások, hogy javítani kell a teljesítményt, színvonalasabban kell kiszolgálni az utasokat és a fuvarozókat.
Azért a Railway Gazette összeszedte a legérdekesebb célkitűzéseket:
- A liftek, mozgólépcsők és a világítás felújítása, az utastájékoztatási rendszerek fejlesztése nemcsak kényelmi, hanem biztonsági kérdés is.
- Az előző ciklushoz képest több mint a kétszeresét, 1,6 milliárd fontot akarnak fordítani a klímaváltozás miatt és a fenntarthatóság érdekében. Itt persze nem arra kell gondolni, hogy a legzöldebb közlekedési mód, a vasút térnyerése eleve környezetbarát tendencia (lenne). Hanem egyrészt alkalmazkodást a változó időjáráshoz (a vízelvezetés javítása, a kockázatok elemzése), másrészt a biológiai sokféleséggel, levegőminőséggel és hulladékkal kapcsolatos kormányzati célkitűzések teljesítését.
- A terv 3–4 milliárd fontnyi hatékonyságnövelés. Az anyag megjegyzi, hogy a költségvetési finanszírozásra egyre kevésbé lehet számítani.
- A létszámszükséglet csökkentésére be kell ruházni a technológiába, ideértve az infrastruktúra állapotának automatizált monitorozását.
- Az új generációs jelzőberendezésekbe és vonatbefolyásolásba 1,8 milliárd fontot kívánnak fektetni öt év alatt.
- A stratégia szerint ambiciózus, de reális cél a ciklus végére vasúti árufuvarozás 7,5 százalékos növekedése.
Nyitóképünk a stratégia címlapjának részlete.