fbpx
2025. május 17. szombat

Nyolcvan új IC-szerelvénnyel tervez a MÁV-START

Háromféle kapacitásra motorvonatok, illetve ingaszerelvények szerepelnek a stratégiában.

A Magyar Vasút 2023 konferencia második, járműves szekciójában hallgathattuk meg Mosóczi Lászlónak, a MÁV-START vezérigazgatójának, a magyarországi járműgyártás fejlesztéséért felelős miniszteri biztosnak, a HUNGRAIL elnökének előadását a START járműstratégiájáról, amely egyébként része az Építési és Közlekedési Minisztérium tízéves vasúti stratégiájának.

A távlati szolgáltatási vízióból kiindulva az alábbi járműszükségletet határozták meg:

- Hirdetés -

15 nagysebességű EuroCity szerelvény
29 belföldi IC motorvonat
16 kapacitív IC ingaszerelvény (mozdony nélkül)
35 IC ingaszerelvény (mozdony nélkül)
10 magas minőségű éjszakai szerelvény
95 regionális villamos motorvonat
68 felsővezeték nélküli motorvonat
115 villamos mozdony

Ezek közül vizsgáljuk most meg a belföldi távolsági szegmenst. Ide már csak azért is kellenek új járművek, mert a második generációs IC-kocsik nem mehetnek 160 kilométer/órával, viszont ennek a sebességnek a kiépítése több fővonalon is cél, illetve folyik.

29 IC motorvonat

Az InterCityknél a stratégia szerint két esetben érdemes motorvonatokat vásárolni. Egyrészt a kisebb forgalmú járatoknál, amilyen a 20-as vonalon, Veszprémen át Szombathelyre, illetve Zalaegerszegre közlekedő IC-k. A másik a közvetlen kocsis, magyarán szétválós, szerelvényegyesítős járatok, hiszen a stokkozás motorvonatoknál egyszerűbb és rövidebb ideig tart, mintha mozdonyokat és kocsicsoportokat kellene manipulálni. Tehát Budapestről Miskolcig egyesítve menne két motorvonat, ott pedig szétválnának Hernád (Kassa felé) és Zemplén (Sátoraljaújhely) IC-kre. Ugyanez lenne a helyzet a pécsi Misina és a kaposvári Somogy IC-kel, amelyek Budapest és Dombóvár között közlekednének egyesítve.

Az IC-motorovonatokról szóló dia Mosóczi László elóadásából (forrás: MÁV-START)
Az IC-motorovonatokról szóló dia Mosóczi László elóadásából (forrás: MÁV-START)

Érdemes megjegyezni, hogy a GYSEV ugyancsak motorvonatokat szerez be, sőt, náluk már folyamatban is van erre a közbeszerzés.

Visszatérve a startos stratégiára, a motorvonatban is helyet kapna a prémiumosztály, illetve fedélzeti vendéglátást is biztosítanának.

A többi IC-t távlatban hazai gyártású, az IC+ programban készülő vagonokból és külföldi eredetű mozdonyokból, zárt ingaszerelvényként összeállítva képzelik, noha ezeknél a szerelvényeknél mód lenne a kapacitás rugalmas változtatására is kocsik be- vagy kisorozásával. A vonatok egyik végén a tervezés alatt lévő, első osztályú üléseket tartalmazó IC+ vezérlők, a másikon pedig új mozdonyok szolgálnának. Az eredeti elképzelések szerint összesen 115 mozdonyt kívántak vásárolni, de most 15 vontatójármű esetében a bérlés valósul meg az Akiemtől – jegyezte meg Mosóczi László.

35 kisebb ingaszerelvény

Alapvetően az elképzelések kétféle mérettel kalkulálnak az ingák esetében. A kisebb szerelvényekben a már közlekedő büfészakaszos, prémiumosztályos vagonok (éppen 35 készült ezekből) és persze a vezérlők mellett másodosztályú termes kocsik kapnának helyet. Bevetési területük a fővárosból Záhony, Békéscsaba, Pécs és Győr-Szombathely, valamint a Balaton két partja lenne. Külön kell szólni ez utóbbiakról, hiszen a vonatok nyáron kiegészülnének a nagykapacitású kerékpárszállítókkal. Más vonalakban, illetve időszakokban a már szintén közlekedő, úgynevezett többcélú másodosztályú IC+ vagonokat vehetnék igénybe a kerékpárral utazók.

16 nagyobb ingaszerelvény

A kör-IC-kben (Tokaj) és a szegedi IC-kben (Napfény) nagyobb ingák járnának, amelyekben az étkezést már nem egy állóbisztró, hanem ha nem is egy egész étkezőkocsi, de egy étkezőszakasz szolgálná, e vagon másik fele első osztályú lenne. Természetesen itt lennének másodosztályú kocsik és vezérlő.

Az IC-igaszerelvények tervezett bevetési területe (forrás: MÁV-START)
Az IC-igaszerelvények tervezett bevetési területe (forrás: MÁV-START)

Nyitóképünkön első bevetésére indul egy IC élén az új, bérelt mozdony, fedélzetén Mosóczi Lászlóval (forrás: MÁV).

Ezek is érdekelhetik

A MÁV 285 db IC kocsi beszerzésére készül

Hegyi Zsolt bejelentette, hogy a vasúttársaság járműállományát bővíteni és korszerűsíteni szükséges, amelyre több megoldás is van.

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A korszerű KISS motorvonatok környezeti előnyei az energiahatékonyság, valamint a légszennyezéstől, egyéb károsanyag-kibocsátástól mentes és zajszegény üzem.

MÁV-integráció: a munkavállalók tovább foglalkoztatását garantálja az Integrált Kollektív Szerződés

megszületett a megállapodás a kollektív szerződésről az új, integrált személyszállító vállalatban is

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A korszerű villamos motorvonatok közlekedtetése lehetővé teszi a környezetterhelés csökkentését.

Országos Haváriaközpontot hoz létre a MÁV

Új gyakorlatot fog bevezetni a MÁV a rendkívüli forgalmi helyzetek kezelésére, legkésőbb 2025. január elsejétől éles lesz a rendszer.

Több mint 100 db új jegykiadó automatát telepít a MÁV-VOLÁN-csoport

A Volánbusz hálózatán 93, a HÉV-nél 11, a MÁV-START-nál pedig 6 db új automata fog üzemelni, ezzel országszerte 658-ra nő az automaták száma.

Legfrissebb híreink

Új Vectron mozdonyokat rendelt a CER Cargo

A CER Cargo Holding és a Siemens Mobility megállapodást kötött két darab Vectron MS típusú villamos mozdony gyártására.

RCH: vasúttörténeti tesztfutás villany-hibrid mozdonnyal

Sikerrel zárult a Rail Cargo Hungaria villany-hibrid technológiával működő vonali mozdonyának tesztfutása.

Zéró-emissziós vasúti flotta felé halad Európa: ambiciózus partnerség az AERRL és az Infrabel között

Az AERRL és az Infrabell stratégiai együttműködése a nettó-zéró emissziós vasúti flotta elérése irányul.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Hirdetésspot_img
Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Új Vectron mozdonyokat rendelt a CER Cargo

A CER Cargo Holding és a Siemens Mobility megállapodást kötött két darab Vectron MS típusú villamos mozdony gyártására.

Új vasúti ipari vágánnyal és rakodóterülettel bővül az iváncsai ipari terület

A beruházás tervezetten 2026 nyarára elkészül. Elsődleges cél az áruszállítás gyorsabb és költséghatékonyabb lebonyolítása.

Leállt a vonatközlekedés az Ibériai-félszigeten

A Renfe, a Ouigo, a helyi vasutak egyaránt a szolgáltatás szüneteltetését jelentették be – általános áramszünet okozza a fennakadást.

A rovat további cikkei

RCH: vasúttörténeti tesztfutás villany-hibrid mozdonnyal

Sikerrel zárult a Rail Cargo Hungaria villany-hibrid technológiával működő vonali mozdonyának tesztfutása.

Zéró-emissziós vasúti flotta felé halad Európa: ambiciózus partnerség az AERRL és az Infrabel között

Az AERRL és az Infrabell stratégiai együttműködése a nettó-zéró emissziós vasúti flotta elérése irányul.

A MÁV megindította a „hosszú nyarat”

A MÁV az idei évben is elő-, fő- és utószezoni többletkapacitásokkal biztosít jobb eljutási lehetőséget a Balaton környékére utazóknak.