fbpx
2024. március 1. péntek

Nyolcvan új IC-szerelvénnyel tervez a MÁV-START

Háromféle kapacitásra motorvonatok, illetve ingaszerelvények szerepelnek a stratégiában.

A Magyar Vasút 2023 konferencia második, járműves szekciójában hallgathattuk meg Mosóczi Lászlónak, a MÁV-START vezérigazgatójának, a magyarországi járműgyártás fejlesztéséért felelős miniszteri biztosnak, a HUNGRAIL elnökének előadását a START járműstratégiájáról, amely egyébként része az Építési és Közlekedési Minisztérium tízéves vasúti stratégiájának.

A távlati szolgáltatási vízióból kiindulva az alábbi járműszükségletet határozták meg:

- Hirdetés -

15 nagysebességű EuroCity szerelvény
29 belföldi IC motorvonat
16 kapacitív IC ingaszerelvény (mozdony nélkül)
35 IC ingaszerelvény (mozdony nélkül)
10 magas minőségű éjszakai szerelvény
95 regionális villamos motorvonat
68 felsővezeték nélküli motorvonat
115 villamos mozdony

Ezek közül vizsgáljuk most meg a belföldi távolsági szegmenst. Ide már csak azért is kellenek új járművek, mert a második generációs IC-kocsik nem mehetnek 160 kilométer/órával, viszont ennek a sebességnek a kiépítése több fővonalon is cél, illetve folyik.

29 IC motorvonat

Az InterCityknél a stratégia szerint két esetben érdemes motorvonatokat vásárolni. Egyrészt a kisebb forgalmú járatoknál, amilyen a 20-as vonalon, Veszprémen át Szombathelyre, illetve Zalaegerszegre közlekedő IC-k. A másik a közvetlen kocsis, magyarán szétválós, szerelvényegyesítős járatok, hiszen a stokkozás motorvonatoknál egyszerűbb és rövidebb ideig tart, mintha mozdonyokat és kocsicsoportokat kellene manipulálni. Tehát Budapestről Miskolcig egyesítve menne két motorvonat, ott pedig szétválnának Hernád (Kassa felé) és Zemplén (Sátoraljaújhely) IC-kre. Ugyanez lenne a helyzet a pécsi Misina és a kaposvári Somogy IC-kel, amelyek Budapest és Dombóvár között közlekednének egyesítve.

Az IC-motorovonatokról szóló dia Mosóczi László elóadásából (forrás: MÁV-START)
Az IC-motorovonatokról szóló dia Mosóczi László elóadásából (forrás: MÁV-START)

Érdemes megjegyezni, hogy a GYSEV ugyancsak motorvonatokat szerez be, sőt, náluk már folyamatban is van erre a közbeszerzés.

Visszatérve a startos stratégiára, a motorvonatban is helyet kapna a prémiumosztály, illetve fedélzeti vendéglátást is biztosítanának.

A többi IC-t távlatban hazai gyártású, az IC+ programban készülő vagonokból és külföldi eredetű mozdonyokból, zárt ingaszerelvényként összeállítva képzelik, noha ezeknél a szerelvényeknél mód lenne a kapacitás rugalmas változtatására is kocsik be- vagy kisorozásával. A vonatok egyik végén a tervezés alatt lévő, első osztályú üléseket tartalmazó IC+ vezérlők, a másikon pedig új mozdonyok szolgálnának. Az eredeti elképzelések szerint összesen 115 mozdonyt kívántak vásárolni, de most 15 vontatójármű esetében a bérlés valósul meg az Akiemtől – jegyezte meg Mosóczi László.

35 kisebb ingaszerelvény

Alapvetően az elképzelések kétféle mérettel kalkulálnak az ingák esetében. A kisebb szerelvényekben a már közlekedő büfészakaszos, prémiumosztályos vagonok (éppen 35 készült ezekből) és persze a vezérlők mellett másodosztályú termes kocsik kapnának helyet. Bevetési területük a fővárosból Záhony, Békéscsaba, Pécs és Győr-Szombathely, valamint a Balaton két partja lenne. Külön kell szólni ez utóbbiakról, hiszen a vonatok nyáron kiegészülnének a nagykapacitású kerékpárszállítókkal. Más vonalakban, illetve időszakokban a már szintén közlekedő, úgynevezett többcélú másodosztályú IC+ vagonokat vehetnék igénybe a kerékpárral utazók.

16 nagyobb ingaszerelvény

A kör-IC-kben (Tokaj) és a szegedi IC-kben (Napfény) nagyobb ingák járnának, amelyekben az étkezést már nem egy állóbisztró, hanem ha nem is egy egész étkezőkocsi, de egy étkezőszakasz szolgálná, e vagon másik fele első osztályú lenne. Természetesen itt lennének másodosztályú kocsik és vezérlő.

Az IC-igaszerelvények tervezett bevetési területe (forrás: MÁV-START)
Az IC-igaszerelvények tervezett bevetési területe (forrás: MÁV-START)

Nyitóképünkön első bevetésére indul egy IC élén az új, bérelt mozdony, fedélzetén Mosóczi Lászlóval (forrás: MÁV).

Ezek is érdekelhetik

Olcsóbb lesz az utazás Szeged és Szabadka között

Március 1-jétől a nemzetközi jegyek és a bérletek is olcsóbbak lesznek.

Kisokos a helyközi közlekedés új tarifarendszeréről

Március 1-jén lép életbe a magyar helyközi közlekedés új tarifarendszere.

Hároméves a MÁV-START CO2-számlálója

A MÁV-START 2021. február 17. óta működteti a CO2-számlálót. A vasúttársaság azzal a céllal indította el a kezdeményezést, hogy tudatosítsa, a közlekedési mód választásával is jelentősen csökkenthető a légkörbe kerülő károsanyag mennyisége.

2023-ban tovább romlott a magyar vonatok menetrendszerűsége

Az InterCity vonatok közül tízből négy tudott csak öt percnél kevesebb késsel célba érni, minden ötödik negyedóránál is hosszabb várakozásra kényszerült. A vasúti késések a...

Digitális, okos, kényelmes

Az okosjegy, a prémiumszolgáltatás és az online jegyváltás népszerűsége is nőtt a MÁV-START-nál. A MÁV-START belföldi és nemzetközi vonatait tavaly rekordszámú, mintegy 181 millió utazáshoz...

Az országbérlet hozott gyógyulást a járványra

Tavaly rekordokat döntött a közösségi közlekedés. A MÁV–Volán-csoport járatain 2023-ban 837 millió utazás történt. Ez 118 millióval több, mint 2022-ben, ami azt mutatja, hogy a...

Legfrissebb híreink

Elindult a Magyar Vasút Podcast csatorna!

Újabb mérföldkőhöz érkezett a Magyar Vasút portfólió: podcast csatornát indítottunk.

Felújítják a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonalat

Több 700 millió euróból újítják meg az első spanyol nagysebességű vasútvonal komplett infrastruktúráját.

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Online szerkesztőségünk egy körkérdés formájában új rovattal jelentkezik: a vasúti ágazatban tevékenykedő szakembereket kérdezünk meg egy-egy aktuális témában, akik röviden véleményt nyilvánítanak arról. Elsőként a csendes vasútvonalakkal kapcsolatban kérdeztünk három szakembert.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Lázár János: „Sínre tesszük a vasútfejlesztést!”

Lázár János építési és közlekedési miniszter vezetői állománygyűlést tartott az elért eredményekről és kitűzött célokról.

Az SBB további öt Girunót rendel a Stadlertől

Folyamatosan szállítja a Stadler a nagy sebességű vonatokat, amelyek a Gotthard-alagútban járnak majd. Az SBB további öt Giruno nagy sebességű vonatot vesz a Stadlertől az...

Vasúton és rolleren kedvezménnyel

Február 15-től elérhető a GYSEV-nél a 700 forintos Lime E-mobilitási jegy. A GYSEV és a Lime megállapodása értelmében február 15-től elérhető a GYSEV jegypénztáraiban a...

A rovat további cikkei

Felújítják a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonalat

Több 700 millió euróból újítják meg az első spanyol nagysebességű vasútvonal komplett infrastruktúráját.

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Online szerkesztőségünk egy körkérdés formájában új rovattal jelentkezik: a vasúti ágazatban tevékenykedő szakembereket kérdezünk meg egy-egy aktuális témában, akik röviden véleményt nyilvánítanak arról. Elsőként a csendes vasútvonalakkal kapcsolatban kérdeztünk három szakembert.

Az Egyesült Királyság a legbiztonságosabb, Magyarország a középmezőnyben

Az elmúlt években megnőtt a vasúti balesetek és siklások száma Magyarországon. Európai összevetésben azonban még így is a középmezőnybe tartozik hazánk.
$('.slider').slick({ infinite: true, dots: true, arrows: false, autoplay: true, autoplaySpeed: 3000, fade: true, fadeSpeed: 1000 });