fbpx
2024. július 20. szombat
spot_img

Nyolcvan új IC-szerelvénnyel tervez a MÁV-START

Háromféle kapacitásra motorvonatok, illetve ingaszerelvények szerepelnek a stratégiában.

A Magyar Vasút 2023 konferencia második, járműves szekciójában hallgathattuk meg Mosóczi Lászlónak, a MÁV-START vezérigazgatójának, a magyarországi járműgyártás fejlesztéséért felelős miniszteri biztosnak, a HUNGRAIL elnökének előadását a START járműstratégiájáról, amely egyébként része az Építési és Közlekedési Minisztérium tízéves vasúti stratégiájának.

A távlati szolgáltatási vízióból kiindulva az alábbi járműszükségletet határozták meg:

- Hirdetés -

15 nagysebességű EuroCity szerelvény
29 belföldi IC motorvonat
16 kapacitív IC ingaszerelvény (mozdony nélkül)
35 IC ingaszerelvény (mozdony nélkül)
10 magas minőségű éjszakai szerelvény
95 regionális villamos motorvonat
68 felsővezeték nélküli motorvonat
115 villamos mozdony

Ezek közül vizsgáljuk most meg a belföldi távolsági szegmenst. Ide már csak azért is kellenek új járművek, mert a második generációs IC-kocsik nem mehetnek 160 kilométer/órával, viszont ennek a sebességnek a kiépítése több fővonalon is cél, illetve folyik.

29 IC motorvonat

Az InterCityknél a stratégia szerint két esetben érdemes motorvonatokat vásárolni. Egyrészt a kisebb forgalmú járatoknál, amilyen a 20-as vonalon, Veszprémen át Szombathelyre, illetve Zalaegerszegre közlekedő IC-k. A másik a közvetlen kocsis, magyarán szétválós, szerelvényegyesítős járatok, hiszen a stokkozás motorvonatoknál egyszerűbb és rövidebb ideig tart, mintha mozdonyokat és kocsicsoportokat kellene manipulálni. Tehát Budapestről Miskolcig egyesítve menne két motorvonat, ott pedig szétválnának Hernád (Kassa felé) és Zemplén (Sátoraljaújhely) IC-kre. Ugyanez lenne a helyzet a pécsi Misina és a kaposvári Somogy IC-kel, amelyek Budapest és Dombóvár között közlekednének egyesítve.

Az IC-motorovonatokról szóló dia Mosóczi László elóadásából (forrás: MÁV-START)
Az IC-motorovonatokról szóló dia Mosóczi László elóadásából (forrás: MÁV-START)

Érdemes megjegyezni, hogy a GYSEV ugyancsak motorvonatokat szerez be, sőt, náluk már folyamatban is van erre a közbeszerzés.

Visszatérve a startos stratégiára, a motorvonatban is helyet kapna a prémiumosztály, illetve fedélzeti vendéglátást is biztosítanának.

A többi IC-t távlatban hazai gyártású, az IC+ programban készülő vagonokból és külföldi eredetű mozdonyokból, zárt ingaszerelvényként összeállítva képzelik, noha ezeknél a szerelvényeknél mód lenne a kapacitás rugalmas változtatására is kocsik be- vagy kisorozásával. A vonatok egyik végén a tervezés alatt lévő, első osztályú üléseket tartalmazó IC+ vezérlők, a másikon pedig új mozdonyok szolgálnának. Az eredeti elképzelések szerint összesen 115 mozdonyt kívántak vásárolni, de most 15 vontatójármű esetében a bérlés valósul meg az Akiemtől – jegyezte meg Mosóczi László.

35 kisebb ingaszerelvény

Alapvetően az elképzelések kétféle mérettel kalkulálnak az ingák esetében. A kisebb szerelvényekben a már közlekedő büfészakaszos, prémiumosztályos vagonok (éppen 35 készült ezekből) és persze a vezérlők mellett másodosztályú termes kocsik kapnának helyet. Bevetési területük a fővárosból Záhony, Békéscsaba, Pécs és Győr-Szombathely, valamint a Balaton két partja lenne. Külön kell szólni ez utóbbiakról, hiszen a vonatok nyáron kiegészülnének a nagykapacitású kerékpárszállítókkal. Más vonalakban, illetve időszakokban a már szintén közlekedő, úgynevezett többcélú másodosztályú IC+ vagonokat vehetnék igénybe a kerékpárral utazók.

16 nagyobb ingaszerelvény

A kör-IC-kben (Tokaj) és a szegedi IC-kben (Napfény) nagyobb ingák járnának, amelyekben az étkezést már nem egy állóbisztró, hanem ha nem is egy egész étkezőkocsi, de egy étkezőszakasz szolgálná, e vagon másik fele első osztályú lenne. Természetesen itt lennének másodosztályú kocsik és vezérlő.

Az IC-igaszerelvények tervezett bevetési területe (forrás: MÁV-START)
Az IC-igaszerelvények tervezett bevetési területe (forrás: MÁV-START)

Nyitóképünkön első bevetésére indul egy IC élén az új, bérelt mozdony, fedélzetén Mosóczi Lászlóval (forrás: MÁV).

Ezek is érdekelhetik

A balatoni járatokon egyre népszerűbb az Utasellátó

Az elmúlt hónapban közel 10 ezren fogyasztottak ételt, italt a Balaton IC-ken.

Zöld finanszírozási rendszer segíthet a vasúti járműállományon?

A hazai járműállomány fejlesztésére a szándék megvan, de a forrás hozzá igencsak kérdéses. Gyors, de hosszútávú megoldásra van szükség.

Szombaton startol a nyári főszezoni menetrend

Június 22-től életbe lép a MÁV-VOLÁN-csoport főszezoni menetrendje, gyakoribb vonatközlekedéssel, több IC-kocsival és motorvonattal.

Bővíti a kerékpáros kapacitását a MÁV-START

A nyári időszakra bővíti a kerékpárok szállítási kapacitását a MÁV-START, melyet a KISS emeletes motorvonatok átalakításával tesznek lehetővé.

15 dízelmozdony érkezhet a MÁV-START és a MÁV Rail Tours flottájába

A vasúttársaság a német Henschel által gyártott 15 jó állapotú, megbízható dízelmozdony bérbevételét tervezi egy svéd lízingcégtől.

Egyre több vasutast támadnak meg

Drasztikusan, közel 40 százalékkal emelkedett tavaly a korábbi évekhez képest a MÁV dolgozói ellen elkövetett, erőszakos támadások száma. 2023-ban összesen 78 alkalommal rontottak az...

Legfrissebb híreink

Meghatározták a vasúti teherszállítás prioritásait a következő öt évre

A CLECAT, az Európai Szállítmányozók Szövetsége meghatározta a vasúti teherszállítás prioritásait a következő öt évre.

Emeletes vonattal a Balatonra

Utazzon emeletes motorvonattal a Balatonra a Jégmadár vagy a Panoráma expresszvonattal!

MÁV-VOLÁN járatokkal a Forma-1 Magyar Nagydíjra!

A MÁV-HÉV, a Volánbusz és a MÁV-START járatai egyszerű és gyors megoldást jelentenek a Hungaroringre érkezőknek a hétvégi eseményre.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Meghatározták a vasúti teherszállítás prioritásait a következő öt évre

A CLECAT, az Európai Szállítmányozók Szövetsége meghatározta a vasúti teherszállítás prioritásait a következő öt évre.

Akadályfelismerő rendszert tesztel a Siemens Mobility

A projekt célja egy balesetmegelőzést és vezető nélküli vasúti működést segítő rendszer kifejlesztése.

Ünnepel a vasút: 74. alkalommal tartják a Vasutasnapot

A 74. vasutasnap alkalmából az egész országban ünnepel a vasúti szektor, cikkünkben a MÁV, a GYSEV és a Rail Cargo Hungaria ünnepségeiről adunk összefoglalót.

A rovat további cikkei

Emeletes vonattal a Balatonra

Utazzon emeletes motorvonattal a Balatonra a Jégmadár vagy a Panoráma expresszvonattal!

MÁV-VOLÁN járatokkal a Forma-1 Magyar Nagydíjra!

A MÁV-HÉV, a Volánbusz és a MÁV-START járatai egyszerű és gyors megoldást jelentenek a Hungaroringre érkezőknek a hétvégi eseményre.

Akadályfelismerő rendszert tesztel a Siemens Mobility

A projekt célja egy balesetmegelőzést és vezető nélküli vasúti működést segítő rendszer kifejlesztése.