Háromféle kapacitásra motorvonatok, illetve ingaszerelvények szerepelnek a stratégiában.
A Magyar Vasút 2023 konferencia második, járműves szekciójában hallgathattuk meg Mosóczi Lászlónak, a MÁV-START vezérigazgatójának, a magyarországi járműgyártás fejlesztéséért felelős miniszteri biztosnak, a HUNGRAIL elnökének előadását a START járműstratégiájáról, amely egyébként része az Építési és Közlekedési Minisztérium tízéves vasúti stratégiájának.
A távlati szolgáltatási vízióból kiindulva az alábbi járműszükségletet határozták meg:
15 nagysebességű EuroCity szerelvény
29 belföldi IC motorvonat
16 kapacitív IC ingaszerelvény (mozdony nélkül)
35 IC ingaszerelvény (mozdony nélkül)
10 magas minőségű éjszakai szerelvény
95 regionális villamos motorvonat
68 felsővezeték nélküli motorvonat
115 villamos mozdony
Ezek közül vizsgáljuk most meg a belföldi távolsági szegmenst. Ide már csak azért is kellenek új járművek, mert a második generációs IC-kocsik nem mehetnek 160 kilométer/órával, viszont ennek a sebességnek a kiépítése több fővonalon is cél, illetve folyik.
29 IC motorvonat
Az InterCityknél a stratégia szerint két esetben érdemes motorvonatokat vásárolni. Egyrészt a kisebb forgalmú járatoknál, amilyen a 20-as vonalon, Veszprémen át Szombathelyre, illetve Zalaegerszegre közlekedő IC-k. A másik a közvetlen kocsis, magyarán szétválós, szerelvényegyesítős járatok, hiszen a stokkozás motorvonatoknál egyszerűbb és rövidebb ideig tart, mintha mozdonyokat és kocsicsoportokat kellene manipulálni. Tehát Budapestről Miskolcig egyesítve menne két motorvonat, ott pedig szétválnának Hernád (Kassa felé) és Zemplén (Sátoraljaújhely) IC-kre. Ugyanez lenne a helyzet a pécsi Misina és a kaposvári Somogy IC-kel, amelyek Budapest és Dombóvár között közlekednének egyesítve.

Érdemes megjegyezni, hogy a GYSEV ugyancsak motorvonatokat szerez be, sőt, náluk már folyamatban is van erre a közbeszerzés.
Visszatérve a startos stratégiára, a motorvonatban is helyet kapna a prémiumosztály, illetve fedélzeti vendéglátást is biztosítanának.
A többi IC-t távlatban hazai gyártású, az IC+ programban készülő vagonokból és külföldi eredetű mozdonyokból, zárt ingaszerelvényként összeállítva képzelik, noha ezeknél a szerelvényeknél mód lenne a kapacitás rugalmas változtatására is kocsik be- vagy kisorozásával. A vonatok egyik végén a tervezés alatt lévő, első osztályú üléseket tartalmazó IC+ vezérlők, a másikon pedig új mozdonyok szolgálnának. Az eredeti elképzelések szerint összesen 115 mozdonyt kívántak vásárolni, de most 15 vontatójármű esetében a bérlés valósul meg az Akiemtől – jegyezte meg Mosóczi László.
35 kisebb ingaszerelvény
Alapvetően az elképzelések kétféle mérettel kalkulálnak az ingák esetében. A kisebb szerelvényekben a már közlekedő büfészakaszos, prémiumosztályos vagonok (éppen 35 készült ezekből) és persze a vezérlők mellett másodosztályú termes kocsik kapnának helyet. Bevetési területük a fővárosból Záhony, Békéscsaba, Pécs és Győr-Szombathely, valamint a Balaton két partja lenne. Külön kell szólni ez utóbbiakról, hiszen a vonatok nyáron kiegészülnének a nagykapacitású kerékpárszállítókkal. Más vonalakban, illetve időszakokban a már szintén közlekedő, úgynevezett többcélú másodosztályú IC+ vagonokat vehetnék igénybe a kerékpárral utazók.
16 nagyobb ingaszerelvény
A kör-IC-kben (Tokaj) és a szegedi IC-kben (Napfény) nagyobb ingák járnának, amelyekben az étkezést már nem egy állóbisztró, hanem ha nem is egy egész étkezőkocsi, de egy étkezőszakasz szolgálná, e vagon másik fele első osztályú lenne. Természetesen itt lennének másodosztályú kocsik és vezérlő.

Nyitóképünkön első bevetésére indul egy IC élén az új, bérelt mozdony, fedélzetén Mosóczi Lászlóval (forrás: MÁV).